KIA autot

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Vastaa Viestiin
korsteeni
Viestit: 1626
Liittynyt: 01.03.2017, 02:09
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja korsteeni » 15.02.2019, 20:12

IH man kirjoitti:Jos puhutaan suuttimien vuodoista nykyisisså dieseleissä, niin liian ohuet kiinityspulti antaa periksi, kun mennään reippaasti toiselle tuhannelle avautumispaineissa. mone on korjaantunut poraamalla isommat kierteet ja sen mukaset kiinnitys pultit. Mersuja korjattiin aikoinaan näin. Pitkät takku edellyttää kaikki huollot hyväksytyissä korjaamoissa?
Pultit on kyllä ohkaisia ja ainakin mersun tiivisteet fyysisesti todella pieniä virkaansa nähden, mutta eikai se ruiskutuspaine nyt suuttimien kiinnityspulttien päälle käy? Sehän joutuisi sylinterissäkin paine nousta sinne toiselle tuhannelle että kiinnityspultit rasittuisi, ja siinäkohtaa on jo kyllä mäntä, veivi ja jopa kampiakseli menetetty :shock: Vai enkö nyt taas tajua jotain? :oops:

take
Viestit: 403
Liittynyt: 18.07.2011, 01:20
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja take » 15.02.2019, 20:25

PuuhaPate kirjoitti:Miksi pitää heti mennä 40 vuotta taaksepäin, kun uusimpia korealaisia autoja johonkin vanhempiin verrataan?
Eikö 90-luvulla tai vuosituhannen vaihteessa tehty autoja? :roll:
Olisko tuosta " Vuosituhannen vaihteessa Autokeskukseen tuli vaihtoon 809tkm ajettu N13 sunny." jo lehtijuttua jossakin? :o
Ei vuosituhannen vaihteesta ihan 40 vuotta vielä ole.Ja jos ei ymmärrä jutun pointtia niin miksi nähdä vaivaa? Ei jaksaisi vääntää rautalankaa kaikesta. Vanhemmillakin autoilla ajettiin suuria kilometrejä niin miksei sitten uudemmilla ja paremmilla? Eikö 2010 luvulla tehdä enää autoja?

8400
Viestit: 6421
Liittynyt: 24.11.2007, 13:44
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja 8400 » 15.02.2019, 20:29

Olisko näin että se kova paine ja muutaman millisekunnin ruiskutusajat saa suuttimen värähtelemään aika voimakkaasti. Mersun suuttimen pidikepultin momenttiahan joskus muutettiin, tuliko siihen 180 astetta lisää vai kuinka. Jenka pitää kannesta putsata huolella ja tarvittaessa kalvaa tiivistyspinta puhtaaksi ja suoraksi. Uusi pultti. Joku spesiaali tököttikin sinne tais olla.

IH man
Viestit: 439
Liittynyt: 09.07.2014, 20:09
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja IH man » 15.02.2019, 21:48

Vahvemmat pultit auttoivat kyseisen vaivan korjaamiseen joissakin malleissa. Toisaalta, nyt näyttää, että jotkin autonvalmistajat ei testaa tarpeeksi esimerkiksi moottoreita ennen kuin ne laitetaan markkinoille. Sakemannin "laatuautoista" mainittakoon tolkuton öljynsyönti, syynä kelvottomat männänrenkaat.

PuuhaPate
Viestit: 7896
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 15.02.2019, 22:30

take kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:Miksi pitää heti mennä 40 vuotta taaksepäin, kun uusimpia korealaisia autoja johonkin vanhempiin verrataan?
Eikö 90-luvulla tai vuosituhannen vaihteessa tehty autoja? :roll:
Olisko tuosta " Vuosituhannen vaihteessa Autokeskukseen tuli vaihtoon 809tkm ajettu N13 sunny." jo lehtijuttua jossakin? :o
Ei vuosituhannen vaihteesta ihan 40 vuotta vielä ole.Ja jos ei ymmärrä jutun pointtia niin miksi nähdä vaivaa? Ei jaksaisi vääntää rautalankaa kaikesta. Vanhemmillakin autoilla ajettiin suuria kilometrejä niin miksei sitten uudemmilla ja paremmilla? Eikö 2010 luvulla tehdä enää autoja?
Vastasin SamiTn tekstiin, jossa hän vertasi 80-luvun ja vanhempiakin nykyisiin autoihin.
En vuosituhannen vaihdetta ole sanonutkaan 40 vuotta sitten olleeksi ajaksi.

Ajomies
Viestit: 18775
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 15.02.2019, 22:32

Eiköhän näitä karkaisu ja muita aineiden käsittely, tai valinta harmeja ole vähän joka merkillä aina jossain vaiheessa ole ainakin ollut. Toisissa ne myönnetään kun taas muutamissa merkeissä kielletään mitään vikaa olevankaan! Mutta mitä voi tulla mikäli käytäntö on sama kuin eräällä Suomen suurimmista linja-auto yrityksistä, jossa on osien hankintaan palkattu väkeä etsimään maailmalta halvimmat mahdolliset osat. 10 € säästö, osassa joka kunnon valmistajalta kestää vuosia, niin halvalla tuotettuna viikoista muutamaan kuukauteen.

Tämäkö on sitten lopputuloksen kannalta parasta? Halvemmaksi se ei tule, mutta on sillä sitten työllistävä vaikutus. Vaikka töitä riittäisi vanhenevassa kalustossa ilman tällaista "säästämistä" !
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Lowhill
Viestit: 44
Liittynyt: 02.04.2017, 10:49
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja Lowhill » 16.02.2019, 12:06

Tuossa aikaisemmin mainittiin TM:n käyttötestissä olleesta H i40 mallista. Kytkimessä ei ollut ongelmia vaan vaihteiston joku laakeri hajosi ja vaihteisto vaihdettiin ennen 50000km. Juttu TM 3/13.

kalvaana
Viestit: 6455
Liittynyt: 03.03.2006, 11:15
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja kalvaana » 16.02.2019, 12:08

korsteeni kirjoitti:
IH man kirjoitti:Jos puhutaan suuttimien vuodoista nykyisisså dieseleissä, niin liian ohuet kiinityspulti antaa periksi, kun mennään reippaasti toiselle tuhannelle avautumispaineissa. mone on korjaantunut poraamalla isommat kierteet ja sen mukaset kiinnitys pultit. Mersuja korjattiin aikoinaan näin. Pitkät takku edellyttää kaikki huollot hyväksytyissä korjaamoissa?
Pultit on kyllä ohkaisia ja ainakin mersun tiivisteet fyysisesti todella pieniä virkaansa nähden, mutta eikai se ruiskutuspaine nyt suuttimien kiinnityspulttien päälle käy? Sehän joutuisi sylinterissäkin paine nousta sinne toiselle tuhannelle että kiinnityspultit rasittuisi, ja siinäkohtaa on jo kyllä mäntä, veivi ja jopa kampiakseli menetetty :shock: Vai enkö nyt taas tajua jotain? :oops:
Yksi syy näihin vaivoihin on myös se, että tän päivän autojen diisel-koneita pyöritetään alikirroksilla, jolloin ne värisee rajusti, minkä kuulee oikein auton sisälle. Se värinä tai oikeemmin vibra ravistelee sitten kaikki mahdollisa osia, joissa vähänkin massaa. Samasta syystä jakopäät, EGR:T, kaksimassapyörät särkyy niillä ennen aikojaan, jokka ajjaa alikirroksilla. Yksi hento pultti suuttimen kiinnityksessä mytää tollasessa käytössä ja kun on kapea se tiiviste, niin sieltä se palopaine pääsee suuttimen kärjen raosta syömään sitä tiivistettä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

Supilainen
Viestit: 295
Liittynyt: 10.12.2015, 17:32
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja Supilainen » 16.02.2019, 15:12

Onhan tässä korealaisella lasketeltu kohta parisataatuhatta pohjalla olevan sadan tonnin lisäksi, Hyundailla tosin mutta Kialta löytyy vastaava sisarmalli. Huolettomimpia kulkupelejä Hondan moottoripyörän kanssa mitä on kohdalle sattunut. Totta puhuen on muutama eurooppalaismerkki, mitkä kokemuksen perusteella jättää ostamatta.

Fred Scuttle
Viestit: 1458
Liittynyt: 31.03.2006, 19:41
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle » 16.02.2019, 16:17

kalvaana kirjoitti:
korsteeni kirjoitti:
IH man kirjoitti:Jos puhutaan suuttimien vuodoista nykyisisså dieseleissä, niin liian ohuet kiinityspulti antaa periksi, kun mennään reippaasti toiselle tuhannelle avautumispaineissa. mone on korjaantunut poraamalla isommat kierteet ja sen mukaset kiinnitys pultit. Mersuja korjattiin aikoinaan näin. Pitkät takku edellyttää kaikki huollot hyväksytyissä korjaamoissa?
Pultit on kyllä ohkaisia ja ainakin mersun tiivisteet fyysisesti todella pieniä virkaansa nähden, mutta eikai se ruiskutuspaine nyt suuttimien kiinnityspulttien päälle käy? Sehän joutuisi sylinterissäkin paine nousta sinne toiselle tuhannelle että kiinnityspultit rasittuisi, ja siinäkohtaa on jo kyllä mäntä, veivi ja jopa kampiakseli menetetty :shock: Vai enkö nyt taas tajua jotain? :oops:
Yksi syy näihin vaivoihin on myös se, että tän päivän autojen diisel-koneita pyöritetään alikirroksilla, jolloin ne värisee rajusti, minkä kuulee oikein auton sisälle. Se värinä tai oikeemmin vibra ravistelee sitten kaikki mahdollisa osia, joissa vähänkin massaa. Samasta syystä jakopäät, EGR:T, kaksimassapyörät särkyy niillä ennen aikojaan, jokka ajjaa alikirroksilla. Yksi hento pultti suuttimen kiinnityksessä mytää tollasessa käytössä ja kun on kapea se tiiviste, niin sieltä se palopaine pääsee suuttimen kärjen raosta syömään sitä tiivistettä.
Kiitos autokoulujen aja taloudellisesti-opetusten.

axe
Viestit: 31
Liittynyt: 02.07.2017, 16:23
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja axe » 16.02.2019, 20:02

Onkos näissä KIA:ssa ja Hundaissa käytetty yleisiä euroautojen komponetteja lainkaan ? Siis Bosch,ATE,Valeo,Sachs,Skf,Infineon tms. vai onko ne kaikki jotain Mobixia vai mitä ne ny oli? Pitkän takuun vuoksi kiinnostava merkki mutta joskus kuitenki laittoa tulee

IH man
Viestit: 439
Liittynyt: 09.07.2014, 20:09
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja IH man » 16.02.2019, 22:25

Suurin huoli näissä "uussissa" merkeissä on varaosien saanti. Erään KIA,n kytkin pakettia sai jokinaikaa odotella.

SamiT
Viestit: 5062
Liittynyt: 17.12.2005, 12:50
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja SamiT » 17.02.2019, 08:47

Citroen Xsaraan ja Peugeot Partneriin ainakin vanhana on saanut hyvin tarvikeosaa, hiljakkoin tilasin kaksi pyöränlaakeria, takaluukun kaasujouset ja vetonivelen sekä muutaman takapyörän navan suojalevyn, ja kaikki tämä postiin toimitettuna 77 euroa. Kiva että 20-vuotiaat autot saan halvoilla osilla pidettyä hyvässä iskussa. Vielä kun jostakin saisi talvioloja kestävät vetonivelen suojakumit näihin kun nuo nykytarvikkeet kovettuvat totaalisesti edes vähänkään kylmällä kelillä. Luulisi että noita Aasian autojen osia löytyisi sieltä päin olevista verkkokaupoista ja myös sikäläisten ilmoittajien toimesta ebaystä kuten euroautojenkin osia.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra T170.

MTI
Viestit: 256
Liittynyt: 03.10.2013, 16:52
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja MTI » 17.02.2019, 12:03

axe kirjoitti:Onkos näissä KIA:ssa ja Hundaissa käytetty yleisiä euroautojen komponetteja lainkaan ? Siis Bosch,ATE,Valeo,Sachs,Skf,Infineon tms. vai onko ne kaikki jotain Mobixia vai mitä ne ny oli? Pitkän takuun vuoksi kiinnostava merkki mutta joskus kuitenki laittoa tulee
Korkeapainepumppu on boschin tekele joka päästää dieseliä öljyn sekaan vuotaessaan.
Starttikin oli valeon valmiste.

SamiT
Viestit: 5062
Liittynyt: 17.12.2005, 12:50
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja SamiT » 17.02.2019, 12:18

Kia Ceed ainakin europpalainen, eli tehdas on Slovakiassa, kolme tehdasta on Koreassa joista yksi on alihankintakonserni Dongheen kanssa yhteinen, ja Amerikan mantereella Meksikossa yksi tehdas ja taisi olla USA:n puolellakin tehdas. Aika iso putiikki jo siis kyseessä ja Hyundait siihen samaan konserniin toki mukaan lisänä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra T170.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jake74, karir, konty, pepe, Tiimo, Urpo ja 45 vierailijaa