KIA autot

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
korsteeni
Viestit: 3568
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

IH man kirjoitti:Jos puhutaan suuttimien vuodoista nykyisisså dieseleissä, niin liian ohuet kiinityspulti antaa periksi, kun mennään reippaasti toiselle tuhannelle avautumispaineissa. mone on korjaantunut poraamalla isommat kierteet ja sen mukaset kiinnitys pultit. Mersuja korjattiin aikoinaan näin. Pitkät takku edellyttää kaikki huollot hyväksytyissä korjaamoissa?
Pultit on kyllä ohkaisia ja ainakin mersun tiivisteet fyysisesti todella pieniä virkaansa nähden, mutta eikai se ruiskutuspaine nyt suuttimien kiinnityspulttien päälle käy? Sehän joutuisi sylinterissäkin paine nousta sinne toiselle tuhannelle että kiinnityspultit rasittuisi, ja siinäkohtaa on jo kyllä mäntä, veivi ja jopa kampiakseli menetetty :shock: Vai enkö nyt taas tajua jotain? :oops:
take
Viestit: 414
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 1:20 am
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja take »

PuuhaPate kirjoitti:Miksi pitää heti mennä 40 vuotta taaksepäin, kun uusimpia korealaisia autoja johonkin vanhempiin verrataan?
Eikö 90-luvulla tai vuosituhannen vaihteessa tehty autoja? :roll:
Olisko tuosta " Vuosituhannen vaihteessa Autokeskukseen tuli vaihtoon 809tkm ajettu N13 sunny." jo lehtijuttua jossakin? :o
Ei vuosituhannen vaihteesta ihan 40 vuotta vielä ole.Ja jos ei ymmärrä jutun pointtia niin miksi nähdä vaivaa? Ei jaksaisi vääntää rautalankaa kaikesta. Vanhemmillakin autoilla ajettiin suuria kilometrejä niin miksei sitten uudemmilla ja paremmilla? Eikö 2010 luvulla tehdä enää autoja?
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Olisko näin että se kova paine ja muutaman millisekunnin ruiskutusajat saa suuttimen värähtelemään aika voimakkaasti. Mersun suuttimen pidikepultin momenttiahan joskus muutettiin, tuliko siihen 180 astetta lisää vai kuinka. Jenka pitää kannesta putsata huolella ja tarvittaessa kalvaa tiivistyspinta puhtaaksi ja suoraksi. Uusi pultti. Joku spesiaali tököttikin sinne tais olla.
IH man
Viestit: 439
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja IH man »

Vahvemmat pultit auttoivat kyseisen vaivan korjaamiseen joissakin malleissa. Toisaalta, nyt näyttää, että jotkin autonvalmistajat ei testaa tarpeeksi esimerkiksi moottoreita ennen kuin ne laitetaan markkinoille. Sakemannin "laatuautoista" mainittakoon tolkuton öljynsyönti, syynä kelvottomat männänrenkaat.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

take kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:Miksi pitää heti mennä 40 vuotta taaksepäin, kun uusimpia korealaisia autoja johonkin vanhempiin verrataan?
Eikö 90-luvulla tai vuosituhannen vaihteessa tehty autoja? :roll:
Olisko tuosta " Vuosituhannen vaihteessa Autokeskukseen tuli vaihtoon 809tkm ajettu N13 sunny." jo lehtijuttua jossakin? :o
Ei vuosituhannen vaihteesta ihan 40 vuotta vielä ole.Ja jos ei ymmärrä jutun pointtia niin miksi nähdä vaivaa? Ei jaksaisi vääntää rautalankaa kaikesta. Vanhemmillakin autoilla ajettiin suuria kilometrejä niin miksei sitten uudemmilla ja paremmilla? Eikö 2010 luvulla tehdä enää autoja?
Vastasin SamiTn tekstiin, jossa hän vertasi 80-luvun ja vanhempiakin nykyisiin autoihin.
En vuosituhannen vaihdetta ole sanonutkaan 40 vuotta sitten olleeksi ajaksi.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Eiköhän näitä karkaisu ja muita aineiden käsittely, tai valinta harmeja ole vähän joka merkillä aina jossain vaiheessa ole ainakin ollut. Toisissa ne myönnetään kun taas muutamissa merkeissä kielletään mitään vikaa olevankaan! Mutta mitä voi tulla mikäli käytäntö on sama kuin eräällä Suomen suurimmista linja-auto yrityksistä, jossa on osien hankintaan palkattu väkeä etsimään maailmalta halvimmat mahdolliset osat. 10 € säästö, osassa joka kunnon valmistajalta kestää vuosia, niin halvalla tuotettuna viikoista muutamaan kuukauteen.

Tämäkö on sitten lopputuloksen kannalta parasta? Halvemmaksi se ei tule, mutta on sillä sitten työllistävä vaikutus. Vaikka töitä riittäisi vanhenevassa kalustossa ilman tällaista "säästämistä" !
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Lowhill
Viestit: 75
Liittynyt: Su Huhti 02, 2017 10:49 am
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja Lowhill »

Tuossa aikaisemmin mainittiin TM:n käyttötestissä olleesta H i40 mallista. Kytkimessä ei ollut ongelmia vaan vaihteiston joku laakeri hajosi ja vaihteisto vaihdettiin ennen 50000km. Juttu TM 3/13.
kalvaana
Viestit: 7331
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

korsteeni kirjoitti:
IH man kirjoitti:Jos puhutaan suuttimien vuodoista nykyisisså dieseleissä, niin liian ohuet kiinityspulti antaa periksi, kun mennään reippaasti toiselle tuhannelle avautumispaineissa. mone on korjaantunut poraamalla isommat kierteet ja sen mukaset kiinnitys pultit. Mersuja korjattiin aikoinaan näin. Pitkät takku edellyttää kaikki huollot hyväksytyissä korjaamoissa?
Pultit on kyllä ohkaisia ja ainakin mersun tiivisteet fyysisesti todella pieniä virkaansa nähden, mutta eikai se ruiskutuspaine nyt suuttimien kiinnityspulttien päälle käy? Sehän joutuisi sylinterissäkin paine nousta sinne toiselle tuhannelle että kiinnityspultit rasittuisi, ja siinäkohtaa on jo kyllä mäntä, veivi ja jopa kampiakseli menetetty :shock: Vai enkö nyt taas tajua jotain? :oops:
Yksi syy näihin vaivoihin on myös se, että tän päivän autojen diisel-koneita pyöritetään alikirroksilla, jolloin ne värisee rajusti, minkä kuulee oikein auton sisälle. Se värinä tai oikeemmin vibra ravistelee sitten kaikki mahdollisa osia, joissa vähänkin massaa. Samasta syystä jakopäät, EGR:T, kaksimassapyörät särkyy niillä ennen aikojaan, jokka ajjaa alikirroksilla. Yksi hento pultti suuttimen kiinnityksessä mytää tollasessa käytössä ja kun on kapea se tiiviste, niin sieltä se palopaine pääsee suuttimen kärjen raosta syömään sitä tiivistettä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Supilainen
Viestit: 307
Liittynyt: To Joulu 10, 2015 5:32 pm
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja Supilainen »

Onhan tässä korealaisella lasketeltu kohta parisataatuhatta pohjalla olevan sadan tonnin lisäksi, Hyundailla tosin mutta Kialta löytyy vastaava sisarmalli. Huolettomimpia kulkupelejä Hondan moottoripyörän kanssa mitä on kohdalle sattunut. Totta puhuen on muutama eurooppalaismerkki, mitkä kokemuksen perusteella jättää ostamatta.
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

kalvaana kirjoitti:
korsteeni kirjoitti:
IH man kirjoitti:Jos puhutaan suuttimien vuodoista nykyisisså dieseleissä, niin liian ohuet kiinityspulti antaa periksi, kun mennään reippaasti toiselle tuhannelle avautumispaineissa. mone on korjaantunut poraamalla isommat kierteet ja sen mukaset kiinnitys pultit. Mersuja korjattiin aikoinaan näin. Pitkät takku edellyttää kaikki huollot hyväksytyissä korjaamoissa?
Pultit on kyllä ohkaisia ja ainakin mersun tiivisteet fyysisesti todella pieniä virkaansa nähden, mutta eikai se ruiskutuspaine nyt suuttimien kiinnityspulttien päälle käy? Sehän joutuisi sylinterissäkin paine nousta sinne toiselle tuhannelle että kiinnityspultit rasittuisi, ja siinäkohtaa on jo kyllä mäntä, veivi ja jopa kampiakseli menetetty :shock: Vai enkö nyt taas tajua jotain? :oops:
Yksi syy näihin vaivoihin on myös se, että tän päivän autojen diisel-koneita pyöritetään alikirroksilla, jolloin ne värisee rajusti, minkä kuulee oikein auton sisälle. Se värinä tai oikeemmin vibra ravistelee sitten kaikki mahdollisa osia, joissa vähänkin massaa. Samasta syystä jakopäät, EGR:T, kaksimassapyörät särkyy niillä ennen aikojaan, jokka ajjaa alikirroksilla. Yksi hento pultti suuttimen kiinnityksessä mytää tollasessa käytössä ja kun on kapea se tiiviste, niin sieltä se palopaine pääsee suuttimen kärjen raosta syömään sitä tiivistettä.
Kiitos autokoulujen aja taloudellisesti-opetusten.
axe
Viestit: 82
Liittynyt: Su Heinä 02, 2017 4:23 pm
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja axe »

Onkos näissä KIA:ssa ja Hundaissa käytetty yleisiä euroautojen komponetteja lainkaan ? Siis Bosch,ATE,Valeo,Sachs,Skf,Infineon tms. vai onko ne kaikki jotain Mobixia vai mitä ne ny oli? Pitkän takuun vuoksi kiinnostava merkki mutta joskus kuitenki laittoa tulee
IH man
Viestit: 439
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja IH man »

Suurin huoli näissä "uussissa" merkeissä on varaosien saanti. Erään KIA,n kytkin pakettia sai jokinaikaa odotella.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Citroen Xsaraan ja Peugeot Partneriin ainakin vanhana on saanut hyvin tarvikeosaa, hiljakkoin tilasin kaksi pyöränlaakeria, takaluukun kaasujouset ja vetonivelen sekä muutaman takapyörän navan suojalevyn, ja kaikki tämä postiin toimitettuna 77 euroa. Kiva että 20-vuotiaat autot saan halvoilla osilla pidettyä hyvässä iskussa. Vielä kun jostakin saisi talvioloja kestävät vetonivelen suojakumit näihin kun nuo nykytarvikkeet kovettuvat totaalisesti edes vähänkään kylmällä kelillä. Luulisi että noita Aasian autojen osia löytyisi sieltä päin olevista verkkokaupoista ja myös sikäläisten ilmoittajien toimesta ebaystä kuten euroautojenkin osia.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
MTI
Viestit: 359
Liittynyt: To Loka 03, 2013 4:52 pm
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja MTI »

axe kirjoitti:Onkos näissä KIA:ssa ja Hundaissa käytetty yleisiä euroautojen komponetteja lainkaan ? Siis Bosch,ATE,Valeo,Sachs,Skf,Infineon tms. vai onko ne kaikki jotain Mobixia vai mitä ne ny oli? Pitkän takuun vuoksi kiinnostava merkki mutta joskus kuitenki laittoa tulee
Korkeapainepumppu on boschin tekele joka päästää dieseliä öljyn sekaan vuotaessaan.
Starttikin oli valeon valmiste.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kia Ceed ainakin europpalainen, eli tehdas on Slovakiassa, kolme tehdasta on Koreassa joista yksi on alihankintakonserni Dongheen kanssa yhteinen, ja Amerikan mantereella Meksikossa yksi tehdas ja taisi olla USA:n puolellakin tehdas. Aika iso putiikki jo siis kyseessä ja Hyundait siihen samaan konserniin toki mukaan lisänä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Jampe83
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Elo 09, 2019 5:35 pm
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja Jampe83 »

Nostetaas vähän aihetta.

Nyt ollut -13 mallinen Ceed sw (farmari) 1,6crdi kohta vuoden verran alla.

Täytyy kyllä sanoa, että tähän mennessä huoletonta autoilua.

Hyvin on toiminut, yllättävän hyvät tilat kokoisekseen, fiksu tilankäyttö, hyvin käymään lähtenyt ilman lämmitystä n - 20 pakkasilla, lämpeää ihmeen nopeasti.

Kulutus 5-litran paikkeilla, kesällä menee vähän pienemmällä.

Ainoa huonot puolet on reippaanlainen rengasmelu (voisi ehkä itse parannella äänieristystä).

Joskus harvoin tietyssä lämpötilassa (0-kelillä) ohjauksesta tullut ns. mutteriohjaus, eli ei keskitä vaan saa koko ajan kääntää vähän vasemalle sitten oikealle, vasemmalle... , sillon todella väsyttävä ajaa, mutta onneksi tekee tuota todella harvoin. (n.1 päivä kuukaudessa, liekö sitten Kialla SE aika kuukaudesta kun oikuttelee 😄)

Toimiessaan ohjaus on hyvä ja eikä alustakaan mikään kivireki ole ja penkit on mielestäni hyvät.

Jos ei mitään suurempia murheita tule saattaa seuraava auto olla Kia tai Hyundai.
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Jututin Helsinki-Vantaan lentokentällä Hyundai H 40:llä ajavaa taksimiestä, kertoi olleen huolettomia autoja; sekä nuo nelikymppiset, että aikaisemmat Sonatat, joilla ajettiin 400tkm ennen vaihtoa.
karir
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja karir »

Vuosia sitten keskustelin Sonata taksikuskin kanssa. Oli Sonata menossa vaihdossa Meseen. Sillä oli ajettu 350tkm. Ainut ongelma oli kuulemma jonknu jarruputken kanssa. Tosi hyvin oli toiminut. Meseen vaihdon syynä kuulemma parempi huolto ja varaosien saatavuus. Kertoi esimerkkinä että jos laatikko hajoaa niin Sonataan sitä saa odottaa kuukauden (tulee koreasta laivalla) ja mesessä niitä on hyllyssä - mesen saa päivässä takaisin ajoon. Masinistien autot tosin taitaa olla vanhempia ja purkuauto osaa saa eikä tarvii odottaa.
tapaniv
Viestit: 1153
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Voisiko tuon nähdä niin, että meseen niitä laatikoita tarvitaan ja korean pelin laatikko kestää hamaan tappiin saakka?
korsteeni
Viestit: 3568
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: KIA autot

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

tapaniv kirjoitti: To Maalis 11, 2021 3:20 pm Voisiko tuon nähdä niin, että meseen niitä laatikoita tarvitaan ja korean pelin laatikko kestää hamaan tappiin saakka?
Noo...olisiko myös sillä osuutta, että toista merkkiä on liikenteessä vaikka 500 samanlaista autoa ja toista 2, niin väkisinkin siinä sattumuksien määrä kasvaa valtamerkin häpeäksi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], seppo1, Superdexta-64, volvo500 ja 48 vierailijaa