Päävirtakytkin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja C20 »

thames kirjoitti:Riittääkö 500a sulake traktoriin?
Kyllä siitä reilu 6000w menee eikö ne startit monesti ole 3000-4500w ? Joku viisaampi osaa kertoa johto paksuudet, mutta eiköhän ne oikeissa koneissa ole reilusti yli 50mm2 ne piuhat? mun koneessa ainakin on. Tämä sulakehan on sitä varten jos on pakottava tarve tunkea se 19mm lenkki sinne päävirtakytkimen napaan ja koneen runkoon jumiin. Noilla sulakkeillahan kaiketi kaikki ? autot on tehty jo iätajat.
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja thames »

Saattaa olla hetkellinen starttivirta enemmän,antaahan akku jo yli 1000a kylmäkäynnistyksessä. Onko ihan kokemusta tästä sulakkeesta?
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja C20 »

Eihän se akku enempää anna kun pyydetään. Viimeset reilu 20 vuotta pakettiautoista ja henkilöautoista joissa noita sulakkeita on useampikin akunkengässä, amppeereita en ole koskaan katsonut kun ei ole tarvinnut vaihtaa yhtäkään.
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja 305 »

En lukenut aiempaa vanhan linkin juttuja(sulamisesta vissiin kyse myös),mutta itsellä suli bobcatissa muutama noita halpoja päävirtakytkimiä(ei kestä kuumenemista,oli kuin sulanutta juustoa).Sillon kävi mielessä että onneks oli maajohdossa,koska navat irtosi pääkytkimestä ja johto tipahti rungon päälle :cry:
Nyt kun tuli uusi traktori(käytetty) mulle,niin siinä on laitettu plus johtoon päävirta kytkin ja etumastissa. Navan ja pellin väli ehkä 5-10mm,mietin että jos metsässä rymytessä puu vääntää etumaskin ni voi olla savua tiedossa :evil: Kone ollut viikon ni en ole kerennyt vaihtaa,mut vaihtuu miinuksen puolelle kyllä
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mulla on vähän vaiheessa 4255:n päävirtakytkinasennuksenaloitus.
Siinä on 2 akkua rinnakkain kopinkulman alla. -kaapeliin meinaan laittaa mutta pitäis räpeltää eristettyä kaapelia kahrella akunkengällä. Akut ovat vierekkäin toisinkuin 399ssä johona on kummallakin puolen raktoria.
Ehkä keväällä johonakin välis pitää tehrä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

C20 kirjoitti:Eihän se akku enempää anna kun pyydetään. Viimeset reilu 20 vuotta pakettiautoista ja henkilöautoista joissa noita sulakkeita on useampikin akunkengässä, amppeereita en ole koskaan katsonut kun ei ole tarvinnut vaihtaa yhtäkään.
Eipä taida missää siinä paksussa piuhassa sulaketta olla, vaan ne on muihin sähkön syöttöihin!?
Yli 50mm2 piuhatkin tulee vasta kuorma-auto kokoluokassa.
Voihan sitä kokeilla sillä 500A:n sulakkeella kumpi palaa, 1,5mm2 valon johto, vai se sulake :lol:
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja C20 »

Juu tiedä häntä onko se startin johto sulakkeen takana kun en ole asiaa niin tarkkaan tutkinut, kyl mä luulen että se 1.5mm2 johto savuaa jonnin verran ennen kun sulake palaa. Johdonsuojaksihan sitä sulaketta tarjoilinkin, eiköhän se 50mm2 ja varmaan 35mm2 kestää jo ton sulakkeen. Mökillä Invertteri 2000w on 200A megan takana eikä ole kertaakaan kärtsänny vaikka on kuormaa ollut päällä sen mitä vertti ulos työntää.
ON se startin piuha sen sulakkeen takana https://karavaanari.org/index.php?topic=21432.0
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

thames kirjoitti:Saattaa olla hetkellinen starttivirta enemmän,antaahan akku jo yli 1000a kylmäkäynnistyksessä. Onko ihan kokemusta tästä sulakkeesta?
Ainakin Lantikan 500A mega fuse on kestänyt ihan hyvin starttaamiset sun muut.
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja imppu »

Notkeen letkeetä maatinkipiuhaa jossa kengät päissä, eri pituuksilla olis etukkaasti kaupan.
Kuvia pyytettäessä.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja thames »

PuuhaPate kirjoitti:
thames kirjoitti:Saattaa olla hetkellinen starttivirta enemmän,antaahan akku jo yli 1000a kylmäkäynnistyksessä. Onko ihan kokemusta tästä sulakkeesta?
Ainakin Lantikan 500A mega fuse on kestänyt ihan hyvin starttaamiset sun muut.
Lantikassa ilmeisesti välitetty startti,sehän pyörii kevyesti verrattuna esim zetorin elmottiin joka ottaa pirusti virtaa.
sportswgn

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Plus-kaapeliin kannattaa laittaa kilpa-autoissakin käytetty 6-napainen päävirtakatkaisija. Siinä on valmiina yksi jatkuvan virran napa ja vastus, jonka kautta laturin virta pääsee purkautumaan sammutettaessa päävirtakytkimestä.
http://www.tarvikemotti.com/http:/www.t ... -napainen/
Tavallisella 2-napaisella kytkimellä ei plus-kaapelissa ei saa rakennettua ilman isoa relettä niin etteikö laturilla olisi akkuvirta jatkuvasti. Tai sitten käy niin ettei vehje sammu päävirtakytkimestä.

Raskaan kaluston puolelta löytyy kunnollisia päävirtakytkimiä, maksavatkin tosin vähän enemmän.
https://www.raskaanosat.fi/tuote/083859 ... 0-amp-24v/
https://www.lisavarusteet.fi/tuote/paav ... inen-2500a
Venepuoleltakin löytyy https://www.marinekauppa.com/tuote/paav ... -blue-sea/
Ja venepuolelta löytyy kytkimiä kahden akun systeemeihin, kytkimellä saa valita onko molemmat akut kytketty vai vaan jompikumpi https://www.marinekauppa.com/tuote/blue ... katkaisin/

Tämmöiset https://www.lisavarusteet.fi/tuote/pvir ... 0a-jatkuva pääkytkimet on ihan susia.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja jake74 »

sportswgn kirjoitti:Plus-kaapeliin kannattaa laittaa kilpa-autoissakin käytetty 6-napainen päävirtakatkaisija. Siinä on valmiina yksi jatkuvan virran napa ja vastus, jonka kautta laturin virta pääsee purkautumaan sammutettaessa päävirtakytkimestä.
http://www.tarvikemotti.com/http:/www.t ... -napainen/
Tavallisella 2-napaisella kytkimellä ei plus-kaapelissa ei saa rakennettua ilman isoa relettä niin etteikö laturilla olisi akkuvirta jatkuvasti. Tai sitten käy niin ettei vehje sammu päävirtakytkimestä.
mulla on kilpurissa maakaapelissa tämmönen ja samalailla toimii. eilen vaihtoin uuden ku ei enää eculle kytkenyt sähköö. kaikille muille tuli.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

thames kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:
thames kirjoitti:Saattaa olla hetkellinen starttivirta enemmän,antaahan akku jo yli 1000a kylmäkäynnistyksessä. Onko ihan kokemusta tästä sulakkeesta?
Ainakin Lantikan 500A mega fuse on kestänyt ihan hyvin starttaamiset sun muut.
Lantikassa ilmeisesti välitetty startti,sehän pyörii kevyesti verrattuna esim zetorin elmottiin joka ottaa pirusti virtaa.
Lantikassahan on 2kW startti ja Zetorissa lienee n.3-4kW? Tietysti sulake täytyy mitoittaa kohteen mukaan, mutta ymmärtääkseni tuollainen linkin mukainen 500A sulakekin normaali startin kestää.
https://www.swe-check.com.au/catalog/a28.pdf
Ja onhan niitä isompiakin saatavana.
Mikäs se tällainen "Patteri sulake" on?
http://www.swe-check.com.au/pages/produ ... /4/30/1209

Välitetty startti? Näköjään olen jäänyt jostakin paitsi! :oops:
Rautalanka mallia pyydetään!
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mikä idea tuossa sulakkeessa ennen starttia on?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Joskus voi starttikaapelin suoja hieroutua rikki,esimerkiksi kolarissa, ja aiheuttaa mittavaa tuhoa.
Huom! Kaikki sähköt, ei ainakaan Lantikassa, mene tuon sulakkeen kautta.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Välitetty startti? Näköjään olen jäänyt jostakin paitsi! :oops:
Et kai, jos sulla sellanen autossasi on!? :lol:
No se tarkottaa alennusvaihdetta, joten startin moottori pyörii huomattavasti kovemmin, kun startin ratas.
Tuossa eräs versio remontissa. http://www.motomatti.fi/2016/01/valeo-k ... astus.html
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Tumppi 865 kirjoitti:
Välitetty startti? Näköjään olen jäänyt jostakin paitsi! :oops:
Et kai, jos sulla sellanen autossasi on!? :lol:
No se tarkottaa alennusvaihdetta, joten startin moottori pyörii huomattavasti kovemmin, kun startin ratas.
Tuossa eräs versio remontissa. http://www.motomatti.fi/2016/01/valeo-k ... astus.html
Ei ole tarvinnut isommin startti-remontteja tehrä. Oisko siinä vika? :D
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja jake74 »

kuulee sen jo starttaus äänestäkin missä välitetty startti. moottori pyörii paljon kevyemin starttauksessa.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Hitto kun käynnistyvät heti kun avaimeen koskee! Ei ehdi startti moottoria pyörittää niin,
että kuulisi pyöriikö moottori startilla kevyesti vaikko raskaasti. 8)
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja olliki »

Tänään piti käynnistää muutaman kuukauden tauon jälkeen vanha mettäfoortti (6610), mutta huolestuttavan laiskasti pyöritti. Hetken kuluttua starttiin tuli enemmän eloa ja samassa alkoi savu tupruta nokalta. Pääkytkinhän se siellä kyti. Ohitin kytkimen starttikaapeleilla, että sain koneen käyntiin ja työni tehtyä ja kun koetin startata uudelleen, oli pyöritys normaali. Pitänee kuitenkin hankkia uusi kytkin ja vaihtaa vanhan tilalle. Kytkin on tällainen: https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... 50a-st0090 Jos seuraavakin palvelee sen rapiat 20v, minkä tämä kesti, niin minulle riittää.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hsippe, MattiEk, rattori, rokkimatti, Sederi, yyri ja 50 vierailijaa