Päävirtakytkin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tuolla aiemmin -Masa- antoi linkin keskusteluketjuun vuodelta -14.
Siellä varoiteltiin laittamasta "huonolaatuista" päävirtakytkintä plussajohtoon.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Yleensä plussajohtoon tehtävän päävirtakytkimen kaapeleidenvetoja joutuu miettimään hieman hartaammin, koska jännitteisiä kaapeleita joutuu sijoittamaan joskus etäämmäs akusta. Aikaaviepää touhua jos ei ole oem asennusta malliksi. Nippusiteitä ja suojasukkaa tai -spiraalia kannattaa käyttää säästelemättä jotta piuhat ei hankaannu tärinässä.
RoinaReino
Viestit: 85
Liittynyt: Su Loka 28, 2012 9:26 am
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja RoinaReino »

mauri kirjoitti:Tuolla aiemmin -Masa- antoi linkin keskusteluketjuun vuodelta -14.
Siellä varoiteltiin laittamasta "huonolaatuista" päävirtakytkintä plussajohtoon.
Tieto lisää tuskaa....
Olkoompa sitten toistaseksi maapuolella kun eivät tuolla oikein kehu noita IKH tyypin kytkimiä josta tuokin lienee ostettu. Kellotaulu jesarilla piiloon niin en erehy siitä ajasta, sitä kun ei eläkeläisenä paljoa enää ajankululla ole merkitystä.
RoinaReino
Viestit: 85
Liittynyt: Su Loka 28, 2012 9:26 am
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja RoinaReino »

mauri kirjoitti:Tuolla aiemmin -Masa- antoi linkin keskusteluketjuun vuodelta -14.
Siellä varoiteltiin laittamasta "huonolaatuista" päävirtakytkintä plussajohtoon.
Tieto lisää tuskaa....
ja vielä kahteen kertaan tuli.

No jatketaan tästä. Nythän se + kaapeli tulee edessä olevilta akuilta suojaputkessa startille ja tänä päävirtakytkin on siinä ihan vieressä. Se olisi kyllä helppo muuttaa + kaapeliin ja suojata hyvin, mutta se itte kytkin, sekun saa vettä sisäänsä niin se saattaa kiehahtaa aika juhlavasti. Sijoittamalla päävirtakytkin lähelle akkuja keulaan mutta kun seillä ei ole hyviä paikkoja. Toki jos maskin taakse mutta se laiskuus, tuleeko sitä käytettyä jos on liian työläs. Kuormaaja ylös että sinne kehtaa kurkaja jne..... ei hyvä. Kuormaajaa kun en oikein mielellään ylös jätä jos kone seisoo ulkona.
MTI
Viestit: 359
Liittynyt: To Loka 03, 2013 4:52 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja MTI »

Mullakin vuotaa päävirtakytkin, vaihdoin uuden ja sama edelleen. Vaikka virta on katkaistu, niin valot syttyy mittaristoon kun kääntää virta-avaimesta, vähän himmeämmin loistaa.
Miinus puolella kytkin.
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja ZET »

No on kyllä melko hämärää, jos päävirtakytkin vuotaa niin paljon, että valot mittaritaulussa loistavat. En jaksa uskoa. Joku maajohto kuitenkin suoraan akun navassa kiinni?

Tämänkin olen jo tainnut muutamaan päävirtakytkin -ketjuun kirjoittaa, mutta kirjoitetaan tähänkin; oli taannoin autossa päävirtakytkin. Vaikka se oli suojatussa paikassa niin sen sisään kondensoitui vettä. Kytkin lopetti toimintansa muutamassa viikossa. Ei tosin vuotanut vaan ei tehnyt kontaktia. Porasin reijän kytkimen peltikoppaan asennussuunnassa alimpaan kohtaan. Sen jälkeen toimi viisitoista vuotta ongelmitta.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Miinuskaapeliin uskaltaa laittaa sen hinnat alkaen mallin kytkimen, mutta sekin suojasaan paikkaa, ettei vesi pääse sisälle, ja se porattu vesireikä on ihan hyvä siltikin.
Joku radion muisti hoituu kätevästi sillä polttimolla vaikka siitä kytkimen navoilta, ja vaikka auton parkkivalon poltinkanta sopii tarkotuksee, kun niissä usein apikot sopii liittimiks.

Pluspiuhassa pitää olla hyvälaatunen kytkin, ja kaikki näkyvät liitinpinnat oltava suojattuja, ettei tule ylimäärästä räiskettä vaikkapa korjaus/huoltohommissa, jos vaikka kiintolenkki sattuu lipsahtaa käsistä, niin se ihan varmasti osuu siihen avonaisee virtanapaan.
Akun ja kytkimen välinen kaapeli myös kunnolliseen suojaletkun sisään.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja jake74 »

RoinaReino kirjoitti:
JK: Eipäs se radio kadottanutkaan asemamuistiaan vaikka kaikki virrat oli yön poikki. Siellä lienee paristo tai akku muistia varten? Kello ei tietenkään pysy ajassa, mutta ei sillä väliä.
aikamonessa radiossa kestää olla piuhat irti jonku aikaa ennne ku katoaa muistissa olevat asemat. ei sielä oo patteria tai akkua mutta kondenstaattorit varaa sähköa ittensä.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja jake74 »

kilpaautoissa käytettävällä päävirtakytkimellä saa johdettua sähköä "väärin" kytkemällä vaikka kytkin olis väänettynä pois päältä.
sitä en muista paljoko niistä kestää mennä amppereita läpi että onko liian pieniä traktori käyttöön.
Viimeksi muokannut jake74, To Helmi 14, 2019 11:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja mauri »

Akun plusnavan ja startin välinen kaapeli on suojattava hyvin, esimerkiksi käyttämällä tuplavaippakaapelia tai suojaputkea/letkua tai muutoin estämällä kaapelin hankautuminen runkoon.
Sama koskee myös laturin B+ navasta akulle tai startille menevää kaapelia sekä akulta tai startin navalta sulakerasialle/virta-avaimelle menevää sulakesuojaamatonta plusjohtoa.
Ascomynt

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Ascomynt »

-Masa- kirjoitti:Jos tarvitaan vain vähän virtaa, esim. radion muistivirta, niin laitetaan päävirtakytkimen napojen väliin sopivan kokoinen lamppu. Lamppu toimii virranrajoittimena, eli jos yrittää startata tai laittaa esim. valot päälle, niin tämä lamppu vaan alkaa palaa ja samalla se pudottaa jännitteen niin alas, että startti ei toimi. Tosin silloin häviää radiosta kanavat, mutta ei sulaa johdot. Itellä lamppu ja sulake sarjassa.
Vastaava järjestely itselläkin. Kojetaulussa oli sopivasti joutilaana merkkivalo, 1,2 W ehkä teholtaan. Laitoin myös 1 A sulakkeen, kun sellainenkin sattui joutilaana olemaan. Jos on unohtunut päävirtakytkin auki, merkkivalo syttyy, kun kääntää virrat päälle avaimesta. Viivyttelemättä virta-avain nolla-asentoon ja päävirtakytkin päälle, niin radio säilyttää muistinsa.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kojetaulussa oli sopivasti joutilaana merkkivalo,
Sen valonhan ei tarvi olla missään näkyvillä.
kutosmajori
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja kutosmajori »

Tuleeko se päävirtakytkin tuohon 6255, mf 3000 sarjassa päävirta kytkin aiheutti sen ,että alue vaihde meni aina kilpikonnalle virrattomana. Ois vaatinut jonkun heräte virran boxille.
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja JKH »

Btw. ollut käänteistä ongelmaa tuollaisen Motonet tms. "ison" päävirtakytkimen kanssa, ei kytkenyt kun kahvasta käänsi. Liekö navat kuluneet tms sisältä, avaimen pään alle kun asetti prikan niin työntää syvemmälle tai taas toimii. Nähdäkseni myös irrottaa kun avaimen kääntää auki.. Eli aika suurpiirteisiä laitteita. Järeät kuparijöötit siellä on sisällä kun joskus avasin, eli sinänsä pitäisi virtaa kestää...
RoinaReino
Viestit: 85
Liittynyt: Su Loka 28, 2012 9:26 am
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja RoinaReino »

kutosmajori kirjoitti:Tuleeko se päävirtakytkin tuohon 6255, mf 3000 sarjassa päävirta kytkin aiheutti sen ,että alue vaihde meni aina kilpikonnalle virrattomana. Ois vaatinut jonkun heräte virran boxille.
Tulee 6255 verkuun. Laitoin tänään käyntiin ja aluevaihde oli kilpikonnalla koska laitan sen aina sinne näin talvella. Syy on siinä että lämmitän koneen hitailla nopeuksilla notkeaksi ensin ja vasta sitten vaihdan tarvittaessa nopealle puolen. Tuo on aika jäykkä kylmänä liikkumaan jos on nopea alue valittuna. Mutta pitää testata asia käykö tuossa samalla lailla kuin 3000 sarjassa.
jokuvaan
Viestit: 496
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Jos päävirtakytkimessä on metallirunkoa, tarkistan mittarilla onko jompi kumpi napa yhteydessä tähän runkoon ja asennus sen mukaisesti.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja C20 »

Jos sitä koneen palamista pelkää laittaa 500A mega sulakkeen suoraan akunkenkään ja siitä johto kytkimelle, ei tehdä liian vaikeaa yksinkertaisista asioista ja sulake tietysti pienempi jos ei 6KW starttia ole koneessa.
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja thames »

Riittääkö 500a sulake traktoriin?
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jos sitä koneen palamista pelkää laittaa 500A mega sulakkeen suoraan akunkenkään ja siitä johto kytkimelle,
Joo, ja kaikki piuhat vähintää 50mm2, ja kytkimet niitä päävirtamallisia :lol:
MTI
Viestit: 359
Liittynyt: To Loka 03, 2013 4:52 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja MTI »

Mulla olikin maajohto kuoreton ja otti akkukotelon reunaan kiinni ennen kytkintä :oops:, siitä johtui valojen palaminen, muttei starttaukseen kuitenkaan riittänyt virta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Deering, Google [Bot], jake74, Jaritapani, Liitu, TS82 ja 36 vierailijaa