Valintani on Kitkarengas
-
- Viestit: 1425
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Onpa taas paljon puutaheinää saanut yhteen kirjotukseen mahtumaan tämä ajatusten tonava, nimimerkki superdextaaja.
-
- Viestit: 1077
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No entäs onko muilla kokemusta Green Diamond -kitkarenkaasta eli kumiseoksessa on "teollisuustimantteja" pitoa parantamassa. CR-renkaaan Suomessa pinnoittama. Ei se oman kokemuksen mukaan hyvää nastarengasta voita, mutta yllättävän hyvä rengas kuitenkin. Ei ole kyllä vertailukohtaa puhtaaseen kitkarenkaaseen.
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kesäpinnalla ajaa kapotaasi ees taas tuolla.
Ettei yleisö katumaastureitansa saa mäkeä ylös, se
on vaan myönnettävä.
-SS-
Ettei yleisö katumaastureitansa saa mäkeä ylös, se
on vaan myönnettävä.
-SS-
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Älä muutaAntsuko kirjoitti:Onpa taas paljon puutaheinää saanut yhteen kirjotukseen mahtumaan tämä ajatusten tonava, nimimerkki superdextaaja.
-
- Viestit: 6384
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Olenkohan mä toiminut väärin kun kyntäessä on rengaspaineet tullu pudotettua 0,6 bariin?Superdextaaja kirjoitti: Voi verrata löysällä traktorin kumilla kyntämiseen, rivat antavat periksi ylöspäin mutta koventamalla painetta saavat rivat renkaissa tukevamman otteen kulkupinnan epätasaisuuksista.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tuollaistakin huttua vielä, jaksanu edes viimeisintä sepostusta lukea vaan lopetin tähän: "Nastarenkaat kuuluu olla kapeammat kuin kitkarenkaat". Pitäisköhän seuraavana märkänä syksynä laittaa puimurin renkaisiin 6 kiloa painetta että hokki sais otteen pikku epätasaisuuksista
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Se on kyllä totta, että kapeampi rengas toimii paremmin etenkin sohjossa, mutta
Superrengasasintuntijan kannattaa nyt polkea tosissaa jarrua noihin juttuihin!
Ihme ettet suosittele vielä kitkoilla ajamaa reilusti alipaineisena, niin saa lopunkin pidon katoamaa!?
miksi valita mahollisimman leveä kitkarengas, että saadaan pieni pintapaine ja luistoa renkaaseeKitkarenkaan pitoa voi parantaa valitsemalla leveämmät renkaat. Tällöin lamelleja on enemmän tarraamaan mutta samalla pintapaine on pienempi ja lumi- kuin sohjomälli jää renkaan ja tien pinnan väliin ja sitten luistellaan penkoille asti, kun mälli irtoaa tien pinnasta.
Superrengasasintuntijan kannattaa nyt polkea tosissaa jarrua noihin juttuihin!
Ihme ettet suosittele vielä kitkoilla ajamaa reilusti alipaineisena, niin saa lopunkin pidon katoamaa!?
-
- Viestit: 1702
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Ei vaan ihan perstuntumatietoa, sen verran vaikeeta oli hyvillä nastoillakin nousta jääspoorista poisTumppi 865 kirjoitti:Varmaa mutu tietoasja kirjoitti:Onpa taas ollut tällä viikolla sellaiset kelit että onneksi on nastat alla. Useamman sentin jäätynyt polannekerros tien päällä, jossa sitten vanhat kunnon rallispoorit. Auto luikertelee kuin kastemato hakien suuntaa urista, kitkoilla olisi luultavasti jo penkat pöllynneet
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Joillain toisilla nastarenkailla ois voinu olla helpompaa, tai vielä vaikeempaa, tai sama kitkoillaperstuntumatietoa, sen verran vaikeeta oli hyvillä nastoillakin nousta jääspoorista pois
Meinaa hirmusesti renkaan rakenne, ja kulutuspinnan olkapääalue tuohon rännissä ajoon!
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
215 milliset kitkat toisessa autossa, toisessa 195 nastoilla. Kapeammat tavoittaa paremmin lumen alla olevan kovan pinnan. Mutta ihme kyllä, ajossa ei juur huomaa eroa tavallisella polanne tiellä, eikä toki pljaalla asvalillakaan. Jarrutusmatka liukkaaksi liipatuissa risteyksissä vaihtelee hiukan renkaitten mukaan.
-
- Viestit: 339
- Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:21 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Ymmärsinkö nyt oikein, että kitkarengas valitaan äänettömyyden vuoksi jääpidon kustannuksella. Ennakoi vaan.
Eikös autosta voi raksia samalla turvatyynyt pois kun niitä ei todennäköisesti kuitenkaan tarvitse. Hirveä ympäristökuorma niiden valmistuksesta ja sitten tyynyjä kärrätään turhaan pitkin teitä.
Eikös autosta voi raksia samalla turvatyynyt pois kun niitä ei todennäköisesti kuitenkaan tarvitse. Hirveä ympäristökuorma niiden valmistuksesta ja sitten tyynyjä kärrätään turhaan pitkin teitä.
Aina väärässä paikkaa....
-
- Viestit: 1683
- Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No nyt on kyllä sellaista logiikkaa että ei minulle aukeaRynttämylly kirjoitti:Ymmärsinkö nyt oikein, että kitkarengas valitaan äänettömyyden vuoksi jääpidon kustannuksella. Ennakoi vaan.
Eikös autosta voi raksia samalla turvatyynyt pois kun niitä ei todennäköisesti kuitenkaan tarvitse. Hirveä ympäristökuorma niiden valmistuksesta ja sitten tyynyjä kärrätään turhaan pitkin teitä.
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tässäkin tulee taas esille hyvin see. Kun minä en tartte ni ei muutkaan... Suomella on pitutta jonni verranni ja siinä matkassa vaihtuu keliolosuhteet paljon.
Vaan itse en nastoista luovu... Mäkien keskellä haastelista välillä kiipeillä ja juu elämän valinta kysymyksiä. Mutta ei ole vielä niin paljoa harmitamaan alkanut että myymään olisin alkanut tilaa, toki tarjotahan aina saa
Ja sitten rengas kaupiaan ropakantaa, cordiania olen paljon myynnyt kitkana sekä nastana ja raskaaseen kalustoon... Omissa autoissa kaikissa talvella nastana ja suvena suvi pinnalla.
Talvisinkn pihaan päässyt vaikka nousu on jyrkkä, perheen autoina lada 2106, volga m24, chevy van g20 ja caprice chevy(ajetaan tarpeen ja mieltymyksen mukaan). Ja oli jopa transit vm90 hetken mieli johteesta josta jäi yli kierros puoli talvea ajetut nastakummit vanteinee
Vaan itse en nastoista luovu... Mäkien keskellä haastelista välillä kiipeillä ja juu elämän valinta kysymyksiä. Mutta ei ole vielä niin paljoa harmitamaan alkanut että myymään olisin alkanut tilaa, toki tarjotahan aina saa
Ja sitten rengas kaupiaan ropakantaa, cordiania olen paljon myynnyt kitkana sekä nastana ja raskaaseen kalustoon... Omissa autoissa kaikissa talvella nastana ja suvena suvi pinnalla.
Talvisinkn pihaan päässyt vaikka nousu on jyrkkä, perheen autoina lada 2106, volga m24, chevy van g20 ja caprice chevy(ajetaan tarpeen ja mieltymyksen mukaan). Ja oli jopa transit vm90 hetken mieli johteesta josta jäi yli kierros puoli talvea ajetut nastakummit vanteinee
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
-
- Viestit: 1683
- Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Niinpä ja kaikki kitkoilla ajavat ovat jossain vaiheessa ajaneet nastoilla mutta nastarengaskuskien voisi olla hyvä joskus kokeilla kitkoja. Voivat yllättyä ja nimenomaan positiivisesti. Se vaan vaatii sitä kuuluisaa poistumista omalta mukavuusalueelta...t-40 kirjoitti:Tässäkin tulee taas esille hyvin see. Kun minä en tartte ni ei muutkaan... Suomella on pitutta jonni verranni ja siinä matkassa vaihtuu keliolosuhteet paljon.
Vaan itse en nastoista luovu... Mäkien keskellä haastelista välillä kiipeillä ja juu elämän valinta kysymyksiä. Mutta ei ole vielä niin paljoa harmitamaan alkanut että myymään olisin alkanut tilaa, toki tarjotahan aina saa
Ja sitten rengas kaupiaan ropakantaa, cordiania olen paljon myynnyt kitkana sekä nastana ja raskaaseen kalustoon... Omissa autoissa kaikissa talvella nastana ja suvena suvi pinnalla.
Talvisinkn pihaan päässyt vaikka nousu on jyrkkä, perheen autoina lada 2106, volga m24, chevy van g20 ja caprice chevy(ajetaan tarpeen ja mieltymyksen mukaan). Ja oli jopa transit vm90 hetken mieli johteesta josta jäi yli kierros puoli talvea ajetut nastakummit vanteinee
Eilen illalla ajaessani sulaa motaria Turusta Saloon ajattelin jälleen kerran että minulla nastarenkaat olisivat aivan turhat, ei tuossa välillä tarvitse edes pitkiä valoja autossa
Jossain "Tuupovaaran takana" saattaa toki tilanne olla toinen...
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Siellä tuupovaaran takana pärjää kitkoilla loistavasti siihen saakka kun tulee kunnon vesisuoja, ja tiet märkiä peilijäätiköllä.ossain "Tuupovaaran takana" saattaa toki tilanne olla toinen...
Kerran oli pohjosen reissulla livakkaa kitkoilla, kun pikkupakkasella sato vettä valmiis jäiselle tielle. Meinas risteyksen jälkee mäet tehä tiukkaa, kun farmari täynnä tavaraa, kolme henkilöä, ja peräkärrissä lastia n 600kg, ja vaan kaks etupyörää vetämässä. Tuskin nastoillakaan olis kovin varman olosta eteneminen ollu siinä kelissä.
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Se on niin kauheen ärsyttävää, jos joku tykkää nastarenkaista, tai sitte menee tykkäämään kitkarenkaista. Asia ei kun pahenee, jos joku tykkää autostaan, vaikka se on eri merkkiä/mallia kuin oma auto. Ei hyvltä näytä ei.
-
- Viestit: 1875
- Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Ajan työni luonteen vuoksi ympäri Suomen (Ahvenanmaa pois lukien) kaikkina vuodenaikoina ja aivan kaikenlaisilla teillä, myös tuolla Tuupovaaran takana. Yhteensä tulee vajaa 40 tkm vuoteen. En pidä itseäni keskimääräistä kummempana kuskina. Ajonopeuteni on sellainen, että tien tukkona en ole, mutta cruiseri on aseteltu sakotusrajan alle. Nastoja en kaipaa, kitkoilla vuodesta 2002. Joskus on liukkaampaa (n. 5päivää/talvi), mutta mitä sitten. Ennakoimalla pärjäilee. Nykyaikaiset laatumerkin kitkat varsinkin (esim Nokian tai Continental) ovat niin hyviä, että monen fanaattisen nastakuskin kannattaisi kokeilla vaikka yhden talven ja ilman sitä ennakkoasennetta. Voisivat yllättyä. Oma äitini, ikää n.65 vuotta, on ajellut vuosikausia työmatka-ajonsa (vajaat 100km/päivä) kitkoilla ja kehui että ei ole nastoihin paluuta. On varovainen ja hieman epävarmempi kuski, mutta hyvin pärjäilee.TepaR kirjoitti:
Niinpä ja kaikki kitkoilla ajavat ovat jossain vaiheessa ajaneet nastoilla mutta nastarengaskuskien voisi olla hyvä joskus kokeilla kitkoja. Voivat yllättyä ja nimenomaan positiivisesti. Se vaan vaatii sitä kuuluisaa poistumista omalta mukavuusalueelta...
Eilen illalla ajaessani sulaa motaria Turusta Saloon ajattelin jälleen kerran että minulla nastarenkaat olisivat aivan turhat, ei tuossa välillä tarvitse edes pitkiä valoja autossa
Jossain "Tuupovaaran takana" saattaa toki tilanne olla toinen...
Totaalikieltoa nastarenkaille en kannata, mutta mielestäni tuo nykyinen nasta/kitka -suhde 80/20% pitäisi jo ihan tiestön kuntoa silmälläpitäen saada käännettyä toisin päin. Tähän auttaisi nastarenkaille määrättävä esim 25€/rengas (100€/sarja) -lisämaksu, joka ohjattaisiin lyhentämättömänä tiestön kunnossapitoon... Halukkaat voisivat silti edelleen nastoilla huristella.
-
- Viestit: 583
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
VTT v 2016 tehty tutkimus jossa todetaan tien liukkaudesta:
Kun tarkasteltiin tasaisen nopeuden kohtia, nastarengasosuuden laskeminen 50 %:sta 25 %:iin laski lumipolanteella kitkaa noin 0,23:sta 0,16:een ja jääpolanteella noin 0,20:sta 0,16:een Liikenneviraston asteikolla. Muutos on keskimäärin kahden peräkkäisen talvihoitoluokan kitkavaatimusten eron suuruinen.
Eli jos nastarengas osuus laskee 25%:iin niin lumi- ja jääpolanteen kitka laskee tasolle 0,16 joka on liukas liikenneviraston asteikolla. Tässä on varmaan yksi syy miksi nastarenkaita ei olla kieltämässä kovin hanakasti.
Taulukko 1. Kitka-arvon ja kelin vastaavuus.
0,00 - 0,14 pääkallokeli, märkä jää, erittäin liukas
0,15 - 0,19 jäinen liukas
0,20 - 0,24 sileä polanne, tyydyttävä talvikeli
Kun tarkasteltiin tasaisen nopeuden kohtia, nastarengasosuuden laskeminen 50 %:sta 25 %:iin laski lumipolanteella kitkaa noin 0,23:sta 0,16:een ja jääpolanteella noin 0,20:sta 0,16:een Liikenneviraston asteikolla. Muutos on keskimäärin kahden peräkkäisen talvihoitoluokan kitkavaatimusten eron suuruinen.
Eli jos nastarengas osuus laskee 25%:iin niin lumi- ja jääpolanteen kitka laskee tasolle 0,16 joka on liukas liikenneviraston asteikolla. Tässä on varmaan yksi syy miksi nastarenkaita ei olla kieltämässä kovin hanakasti.
Taulukko 1. Kitka-arvon ja kelin vastaavuus.
0,00 - 0,14 pääkallokeli, märkä jää, erittäin liukas
0,15 - 0,19 jäinen liukas
0,20 - 0,24 sileä polanne, tyydyttävä talvikeli
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
No nyt tuo sanotaan uutisissakin.
"Päällyste reikiintyy teille valuneiden sulamisvesien, jäätymisen ja liikenteen kuormituksen yhteisvaikutuksesta. Jos asfaltti on haurasta tai siinä on halkeamia ennestään, tien pinnalle valuva vesi tunkeutuu sen sisään ja lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle vesi jäätyy. Jäätynyt vesi laajenee ja irrottaa paloja asfaltista",
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_u ... ut-6758362
"Päällyste reikiintyy teille valuneiden sulamisvesien, jäätymisen ja liikenteen kuormituksen yhteisvaikutuksesta. Jos asfaltti on haurasta tai siinä on halkeamia ennestään, tien pinnalle valuva vesi tunkeutuu sen sisään ja lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle vesi jäätyy. Jäätynyt vesi laajenee ja irrottaa paloja asfaltista",
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_u ... ut-6758362
-
- Viestit: 4543
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tuo ei ole ollenkaan huono ajatus. Paljon huonommistakin asioista valtio on keksinyt veroa kantaa.VD5 kirjoitti:Tähän auttaisi nastarenkaille määrättävä esim 25€/rengas (100€/sarja) -lisämaksu, joka ohjattaisiin lyhentämättömänä tiestön kunnossapitoon... Halukkaat voisivat silti edelleen nastoilla huristella.
Jokaisella olisi vapaus päättää maksaako nastaveroa vai ei.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Fred Scuttle, Räsänen, tiko ja 46 vierailijaa