Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja olliki »

Tunnustan:
- En ole rallikuski
- En ole tavanomaista parempi kuljettaja
- En omaa mitään erityistaitoja auton kuljettamiseksi

Em.syistä ajan jatkossakin talviaikaan nastarenkailla.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jussi77 kirjoitti:
Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun! :D
Montessahan ne ajaa jopa sekarengastuksella. Koittavat välttää nastoja, koska ne ei toimi asfaltilla ja se minkä lumellä menettää saa takaisin siellä missä nastoja ei tartte.

Tää kinastelu toisen renkaan paremmuudesta on aivan turha, koska muuttujia on niin paljon. Toisin kuin testeissä on se jarrutuspaikan keli harvoin koko matkalta samanlainen. Sovittamalla ajonopeus sopivaksi pärjää kummallakin ihan hyvin. Nopeuden vaikutus jarrutusmatkaan kun menee neliössä niin hiukankin pudottamalla nopeutta saa aikaan ison vaikutuksen. Jarrujen kunto vaikuttaa paljon. Reaktionopeus vaikuttaa tilanteesta selviämiseen suuresti. EIkös noissa jarrutustesteissä ole takajarrut eliminoitu muuttujien vähentämiseksi? Johan se auton painojakaumakin vaikuttaa jonkin verran takapyörien jarrutustehoon. Siitä vaan jatkamaan väittelyä
Turhaa väittelyä! Niin kauan kuin se valinta on mahdollista niin jokainen saa valita omat renkaansa ihan vapaasti. En usko täällä mitään muuttoksia aikaan saatavan, vaikka kuin tästä väännetään?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Nuffield kirjoitti:...nastarengas on nastarengas, varma valinta, ei tule yllättäviä pidon menetyksiä.
Kyllä minä olen itseni kyydissä eniten pelännyt nastarenkaalla ajaessa :lol: 90-luvulla 124 200D mersun alla nastamisukat oli semmoset ylläripyllärit, että puistattaa vieläkin...pitoa oli, kunnes yhtäkkiä, ilman minkäänlaista "varoitusta" aina totaalinen pidon menetys ja happitilanne, ja hytti täynnä käsiä hetkiaikaa. Kyllä oli käsittämätöntä miten äkkipikainen käytös voikaan olla. Seuraavat olikin sitten gislavedin, oisko ollu jokku nordfrostit nastoilla ja niissä taas (ja noilla tehoilla :lol: ) pito oli todella hyvä, johdonmukainen ja rengas antoi tuntea koska ollaan äärirajoilla, ja sen ylikin käytös rauhallista....jäänyt erittäin hyvin mieleen, ja olen ehdottomasti sitämieltä, että KYLLÄ osaa nastarengas olla pahimmillaan todella hengenvaarallinen :idea: :idea:
Hollo
Viestit: 999
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Ajomies kirjoitti:
EKo kirjoitti:
Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun! :D
Ei kait täällä kukaan ole väittänyt kitkan pitävän paremmin kaikissa olosuhteissa? Vai onko?
Toisekseen, onkos ne ralliautojen nastat ihan tieliikennelaatua?

Onhan täällä ylistetty kitkojen pitoa satunnaista poikkeusta lukuun ottamatta! Mää mittää tierä, siks mää kyselen? :(
Itse ainakin olen pyrkinyt vain osoittamaan, että ne kitka ei ole niin huonot kuin jotkut väittävät!
Muutoinhan se olisi sama millä talvirenkailla ajaa, mutta kun ne nastarengasajelut sulilla asfalteilla aiheuttaa ainakin yhden (vale)uutisen mukaan arviolta lähes 100 miljoonan euron urapaikkaus ja uudelleen asfaltointikulut
https://yle.fi/aihe/ohjelma/mot-nasta-juttu-3052016
Urautuminen on kiihtynyt vilkasliikenteisillä teillä jo viranomaisia ihmetyttävää tahtia. Vilkasliikenteisten teiden asfaltin uusiminen syö pääosan liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta.
Tuompa takia olisi jokaisen hyvä valita talvirenkaansa todellisen tarpeensa eikä vain vanhojen uskomusten perusteella!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti:Turhaa väittelyä! Niin kauan kuin se valinta on mahdollista niin jokainen saa valita omat renkaansa ihan vapaasti. En usko täällä mitään muuttoksia aikaan saatavan, vaikka kuin tästä väännetään?
En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

Tässäpä pähkinä purtavaksi, vaisua vääntöä laittakaas nyt more gas ja selvittäkää miten se nyt on :mrgreen:
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Voi kun tännekin saisi asvaltin. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Itsellä oli tenavatähden alla muutaman kesän ajetut Misukan Pilotit kun pääsi talvi yllätämään.
Nuoruuden hulluudella sitä sitten kai lähdettiin liikkeelle tyttöystävä kyydissä metsäpalstaa katsomaan naapuripaikkakunnalle.
Totesin silloin, että näin pitäisi talvikausia aina aloittaa; mahdollisimman liukkailla renkailla, jotta opitaan varovaisiksi.
Muutenkin siihen aikaan oli tapana itsellä vaihtaa talvirenkaat alle, vasta kun laki määräsi eli 1. joulukuuta.

Matka sujui ilman suurempia ongelmia, metsäautotie missä ei sitten tampattua lunta ollutkaan, piti alkaa kääntymään ja peruuttelemaan, niin olikin jo sitten vähän turhan liukasta.
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Ajomies kirjoitti:Turhaa väittelyä! Niin kauan kuin se valinta on mahdollista niin jokainen saa valita omat renkaansa ihan vapaasti. En usko täällä mitään muuttoksia aikaan saatavan, vaikka kuin tästä väännetään?
Ellei sitten siirryttä Norjan malliin ja nastarenkaiden käytölle erillinen maksu (suomessa kai se olisi jokin vero)...
Valinta tässä tapauksessa tietenkin mahdollinen...

Itseä ei moisen maksun käyttöönotto haittaisi... vaikka toisaalta se varmaankin tietäisi lisää (syyttömiä) ruumiita... :cry:
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuo ruumiiden lasku on vähän hankalaa. Ilmeisesti nastarenkaat aiheuttavat kuitenkin huomattavasti enemmän kuolemia kuin kitkat. Tarkan määrän erottelussa on haasteensa.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

No nythän menee hurjaksi ……. harvoin henkilöauton renkaat ketään tapaa, mutta noista isoista vehkeistä lähtiessään omille teilleen siihen hengenlähtöön on suuri mahdollisuus! Mutta niin kauan kun nämä tienhoidot on tätä tasoa näillä poluilla joissa ajelen, niin kauan ainoa valinta talvelle on nastarengas! Ja kyllä ne kitkarenkailla ajellut tieltä suistumiset ja muut lisääntyy ellei nastoilla raavita sitä tienpintaa pitävämmäksi!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Heitetäänpä löylyä lissää:

Liikenneviraston tutkimus vuodelta 2011 kertoo:

Tutkimuksessa vertailtiin myös uusia renkaita noin 30 000 km ajettuihin renkaisiin. Uusia ja vanhoja renkaita vertailtaessa havaittiin, että käytetyissä vanhoissa nastarenkaissa nastaulkonema oli kumin kuluessa kasvanut uusiin verrattuna, jolloin vanhoilla nastarenkailla saatiin sileällä jäällä jopa korkeampia kitka-arvoja kuin uusilla.
sja
Viestit: 1692
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja sja »

Onpa taas ollut tällä viikolla sellaiset kelit että onneksi on nastat alla. Useamman sentin jäätynyt polannekerros tien päällä, jossa sitten vanhat kunnon rallispoorit. Auto luikertelee kuin kastemato hakien suuntaa urista, kitkoilla olisi luultavasti jo penkat pöllynneet :cry:

Totta helkutissa ne tiet urautuvat kun liikenne pääteillä lisääntynyt huomattavasti, raskaan kaluston painot lisääntyneet, vesikeliolostuhteita haetaan suolan avulla koko talvi ja toisaalta säästetty rajusti teiden ylläpidosta, asfalttipinnoitteen laadusta ym. On sitten viimeisen päälle naurettavaa alkaa syyttelemään nykyisiä henkilöautojen kevytnastarenkaita teiden jyrsimisestä :)
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
IH man
Viestit: 439
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2014 8:09 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja IH man »

Tänä talvena ei ole ollut mitään ongelmaa kolmatta talvee ajetuilla kitkoilla. Nythän on niin, että nastattomat talvikumit häviää pidossa kitkoille. Nykyinen nastoitus on tehoton, jos lunta muutama sentti, tai sohjoa 5 senttiä. Molemmat, kitkat että nastalliset nousee sohjon päälle sen joten " peli on tasan.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

sja kirjoitti:Onpa taas ollut tällä viikolla sellaiset kelit että onneksi on nastat alla. Useamman sentin jäätynyt polannekerros tien päällä, jossa sitten vanhat kunnon rallispoorit. Auto luikertelee kuin kastemato hakien suuntaa urista, kitkoilla olisi luultavasti jo penkat pöllynneet :cry:
Varmaa mutu tietoa :lol:
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja thames »

Nyt pitää muistaa että nastattomissa ja nastallisissa on isoja eroja,se että on nastat alla ei automaattisesti tarkoita että ne olisi nastattomia parempia. Sanoisin näin että tärkeämpi on löytää hyvät renkaat autoonsa ja siinä voi tarvita joskus tuuriakin. Itsellä on kaksi samanlaista autoa niin esim goodyear uudet nastat verrattuna Continental uusiin nastattomiin ei käytännössä mitään eroa,contit hiljaisemmat ja ehkä keskimäärin pitävämmät.
Hollo
Viestit: 999
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo »

sja kirjoitti:Onpa taas ollut tällä viikolla sellaiset kelit että onneksi on nastat alla. Useamman sentin jäätynyt polannekerros tien päällä, jossa sitten vanhat kunnon rallispoorit. Auto luikertelee kuin kastemato hakien suuntaa urista, kitkoilla olisi luultavasti jo penkat pöllynneet :cry:

Totta helkutissa ne tiet urautuvat kun liikenne pääteillä lisääntynyt huomattavasti, raskaan kaluston painot lisääntyneet, vesikeliolostuhteita haetaan suolan avulla koko talvi ja toisaalta säästetty rajusti teiden ylläpidosta, asfalttipinnoitteen laadusta ym. On sitten viimeisen päälle naurettavaa alkaa syyttelemään nykyisiä henkilöautojen kevytnastarenkaita teiden jyrsimisestä :)
Tuo tuntuu olevan tuo YLE pahin noiden valeuutisten levittäjä:
https://yle.fi/uutiset/3-9503668
Analyysi: Nastarengasmääräyksiä muutettiin teiden kulumisen vuoksi, mutta nyt tiet vasta kuluvatkin
Tien kuluminen lisääntyy heti, kun renkaalla aletaan ajaa
Renkaiden tyyppihyväksyntään vaadittava yliajotesti tehdään tehdastuoreilla renkailla. Toisin kuin käytetyissä, uusissa renkaissa nastat ovat kauniisti oikeilla paikoillaan ja tienpäällysteen kuluminen pysyy testin aikana aisoissa.

Aalto-yliopiston viime vuonna suorittamien testimittauksien mukaan erot vanhan mallin mukaisiin renkaisiin näkyvät siten, että nykyrenkaissa nastat alkavat työntyä ulospäin auton vetävällä akselilla sitä mukaa, kun renkaalla ajetaan. Vastaavasti nastat painuvat selvästi renkaan sisään ei-vetävällä akselilla.

Liikenteessä olevien autojen nastaulkonema saattaa mittauksien mukaan olla jopa 70 prosenttia yli tyyppihyväksynnässä mitatun lukeman.

Käytetyn nykyrenkaan kasvanut nastaulkonema raapii tiestä päällystettä irti huomattavasti enemmän kuin upouusi rengas yliajotestin aikana. Ennen vuotta 2013 valmistetuissa renkaissa ilmiö ei ollut läheskään yhtä suuri.

Liikenteen turvallisuusvirastossa Trafissa ongelma tiedostetaan ja asiaan pyritään keksimään joku ratkaisu. Katsastuskonttorilla autoa ei voi hylätä liian suuren nastaulkoneman vuoksi. Jos voisi, uhkaisi valtaosaa pääkaupunkiseudun autoja ajokielto.
Pitäisi varmaankin kieltää tuollaisten valeuutisten levittäminen, ja pitäytyminen siinä ainoassa oikeassa totuudessa: AJA VAIN NASTOILLA vaikka läpi vuoden, sillä nehän ei kuluta asfalttia!!
Mikähän asfalttikoi nuo urat sitten jyrsii ja tekee pinnan jykyläiseksi?
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Hollo kirjoitti:
sja kirjoitti: Mikähän asfalttikoi nuo urat sitten jyrsii ja tekee pinnan jykyläiseksi?
Asfalttikoin toinen nimi on lämpötilaero. Ja lämpötilaero saa aikaiseksi lämpölaajenemista ja -supistumista.
Tien piki kutistuu pakkasella ja suolauksen takia sulanut jää ja vesi pääsee kivien ja pien väliin, jossa se aikanaan jäätyy ja laajenee.
Eipä se sen kummempaa tarvi. Ilmiö tapahtuu vaikka ajettaisiin vain kitkarenkailla.
Karkea kivisen asfaltin kivien välissä on 5-10mm:kin syviä koloja, ei mikään henkilöauton nasta niin syvälle yllä.
Asiasta on julkaistu joskus jopa tutkimuskin. En tiedä mistä se löytyisi.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

IH man kirjoitti:Tänä talvena ei ole ollut mitään ongelmaa kolmatta talvee ajetuilla kitkoilla. Nythän on niin, että nastattomat talvikumit häviää pidossa kitkoille. Nykyinen nastoitus on tehoton, jos lunta muutama sentti, tai sohjoa 5 senttiä. Molemmat, kitkat että nastalliset nousee sohjon päälle sen joten " peli on tasan.
Nastarenkaat kuuluu olla kapeammat kuin kitkarenkaat. Ei pidä verrata saman kokoisia/levyisiä kitka- ja nastarenkaita keskenään vaan niitä kokoja, jotka alla kuuluu olla. Nastarenkaan pitoa voi parantaa valitsemalla kapeammat alle kuin tavallisesti. Tällöin nastarengas ei nouse vaan pureutuu lumi- ja sohjomällin läpi vasten tien pintaa. Kitkarenkaan pitoa voi parantaa valitsemalla leveämmät renkaat. Tällöin lamelleja on enemmän tarraamaan mutta samalla pintapaine on pienempi ja lumi- kuin sohjomälli jää renkaan ja tien pinnan väliin ja sitten luistellaan penkoille asti, kun mälli irtoaa tien pinnasta. Valitsemalla tavallista kapeampi rengas saa kitkarenkaalla pidon heikkenemään, koska näin renkaassa on vähemmän tartuntapintaa tiehen ja rengaspainekin täytyy olla sitten korkeampi. Pehmeät lamellit pullollaan vasten tienpintaa ei kitkarengas pidä kunnolla ja pehmeät lamellit myös antavat periksi tien muhkuroille vedossa. Tässä suhteessa nastarengas on jämäkämpi pitämään. Voi verrata löysällä traktorin kumilla kyntämiseen, rivat antavat periksi ylöspäin mutta koventamalla painetta saavat rivat renkaissa tukevamman otteen kulkupinnan epätasaisuuksista.
Tekemällä virheistä oppii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Amazon [Bot], Google [Bot], JiiSPee ja 20 vierailijaa