2000-luvun makkaranpaistokelkka

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

mtalo
Viestit: 95
Liittynyt: 24.01.2017, 13:54
Viesti:

2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja mtalo » 11.02.2019, 22:02

Ensimmäiseen tarpeeseen ostin n. 5 vuotta sitten Yamaha ET340 vm. - 83 moottorikelkan. Sillä onkin pärjäilty, kun parina vuonna ajo jäänyt viikon lapin reissuun, kun täällä on ollut heikko lumitilanne. Lähinna ajo on lasten vetämistä reellä ja kevyellä latukoneella tuvan ympärille latujen tekemistä.

Nyt herra 7v. on innostunut ajelemaan pellolla ja sitä myöten om tullut ongelmaksi käynnistäminen. Juniori ei jaksa käynnistää kylmää konetta, joten sähköstartille olisi tarvetta. Lisäksi pakki olisi pakollinen, ettei tartte repiä käsin katokseen.

Lisäksi voima meinaa loppua, kun väkiä on reessä joskus reippaamminkin. Ja extra bonuksena; voisihan sitä joskus reitillökin vähän käydä ajelemassa - tuo lehtijousinen ei ole oikein kannustanut siihen touhuun.

Näiden vaatimusten keralla ajattelin päivittää kelkan hetikin 2000-luvulle ja olen ajatellut aika vähän ajettua (max 7000km). Mitä suosittelisitte tällaiseen käyttöön, kun toimintavarmuus on ykköskriteeri. Vaikka masinistipalstalla ollaankin, ei kelkkaa huvittais ruuvata, kun noita ruuvattavia koneita jo löytyy liikaakin.

Nykyinen raaseri on haukkunut hintansa kyllä hyvin. Ketjuöljyt olen kaksi kertaa ja tulpat kerran vaihtanut ja muistaakseni muuta ei ole tehty. Tämän kokemuksen vuoksi olen vähän katsellut Yamaha Venturea ja se taitaa olla ihan ok. Ilmeisesti ummessa ei kovin hyvin kulje.

Laittakaa mielipiteitä -oikeita ja vääriä.

Mika 82
Viestit: 4933
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » 11.02.2019, 23:45

Mitä mahtaisi poika sanoa omasta lastenkelkasta?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

Ajomies
Viestit: 17864
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 12.02.2019, 01:18

Mika 82 kirjoitti:Mitä mahtaisi poika sanoa omasta lastenkelkasta?
Lelut on leluja, ja kohta kuitenkin jää pieneksi. Jos jo on oppinut isolla ajelemaankin, niin ei kai sitä enää sellaisella. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Eepee
Viestit: 4547
Liittynyt: 19.12.2005, 10:13
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja Eepee » 12.02.2019, 06:14

Ihtellä ei ole kokemusta kuin 96-mallisesta Skidoosta Rotaxilla ja erinomaisen varma vehke se on ollut viimeiset 20 vuotta. Telan vetoakselin laakerin uusin muinoin, omaa syytä kun ollut huomannut yhtä rasvanippaa keväthuolloissa. No...se huolto on ollutkin vain telaston rasvaus ja muistaessaan bensan stabilaattorin lorautus. Kilometrejäkin on yhä vasta jotain 4 tkm.

Vähän vaikea yhdistelmä, seiskavuotiaan ajelu ja entistä voimakkaampi kone. Meinaan joku 400 kuutioinenkin kelkkakin kiihtyy aika vinhasti kevyellä kuskilla. Kuitenkaan se ei ole vielä kovin vankka veturi isolle porukalle.

Kuiteskin, vähän ajettuja kelkkoja löytyy. Kattele joku siisti alta 3-4 tkm ajettu, jossa telassa ei ole halkeamia, niin merkistä riippumatta sillä ajelee todennäköisesti aika vaivatta. Ilmakone on yksinkertaisempi, jos helppoa huoltoa ja varmuutta ajattelee, mutta toki vesikone kestää periaatteessa paremmin kilometrejä ja on vähän hiljaisempi.
"Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin."

mtalo
Viestit: 95
Liittynyt: 24.01.2017, 13:54
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja mtalo » 12.02.2019, 15:21

Kyllä pojalle lastenkelkka muutaman vuoden menis, mutta sillä ei vois sitten itte ajella. Tarkoitus olisi selvitä yhdellä kelkalla.

Ilmeisesti Rotaxin koneet on kestäviä, kuten Yamahatkin. Onko Ski-Doossa ja Lynxissä aina Rotax? Mitkä moottorit Polariksessa ja Artic-catissa on?

Näin pienellä ajolla vois mennä mikä tahansa, mutta yrittäisin löytää ainakin teoriassa kestävimpää.

Deippa
Viestit: 1129
Liittynyt: 11.03.2008, 07:24
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja Deippa » 12.02.2019, 15:26

4t phazeri, tosin vähän ajettuna ei taho löytyä, mutta mottihan niissä kestää. Alusta ei niinkään. Mutta parasta siinä on ettei haise 2-tahti kamppeissa ajon jälkeen. Itellä siis tollanen -07 ollu nyt jonkun vuoden. Ajettuu jotain 11tkm ja variaattori kaipais huoltoa, muttei jaksa pikku nykäisyjen takia nykyajoille, jotka koostuu lähinnä ladun vedosta ja ehkä yksi hupireissu talvessa.
Ei muiden riemulla rajaa kun JDeerellä ajaa

Tumppi 865
Viestit: 4002
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 12.02.2019, 15:33

Näin pienellä ajolla vois mennä mikä tahansa, mutta yrittäisin löytää ainakin teoriassa kestävimpää.
Eipä noissa taida suuria kestävyys eroja olla, että joku merkki nousis selvästi muitten yläpuolelle!?

Pollen kone on Fuji, ja ilmakoneena puhallin vauhtipyörällä, kun rotaxin hihnavetonen, mut ei sen hihnan kanssa mitää ongelmia ole, kun välillä muistaa tarkistaa kunnon, ettei pääse ajossa katkeemaa!

Nelari olis nykyaikaa, mut kalliimpia, ja enemmän vikaantuvaa tekniikkaa!?

DexMasZet
Viestit: 6888
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 12.02.2019, 15:55

Tumppi 865 kirjoitti:
Näin pienellä ajolla vois mennä mikä tahansa, mutta yrittäisin löytää ainakin teoriassa kestävimpää.
Eipä noissa taida suuria kestävyys eroja olla, että joku merkki nousis selvästi muitten yläpuolelle!?

Pollen kone on Fuji, ja ilmakoneena puhallin vauhtipyörällä, kun rotaxin hihnavetonen, mut ei sen hihnan kanssa mitää ongelmia ole, kun välillä muistaa tarkistaa kunnon, ettei pääse ajossa katkeemaa!

Nelari olis nykyaikaa, mut kalliimpia, ja enemmän vikaantuvaa tekniikkaa!?
Polariksessa käytetään myös Liberty moottoria, kestää siinä missä yleensä kelkan koneet. Omalla 600cc kaasari koneella ajettu 10tkm ongelmitta, ja on kyllä saanut kyytiä senkin edestä.

Nelari on nykyaikaa, ja kestää huomattavasti paremmin kuin 2t koneet. Poromiehien jäliltä löytyy 30tkm ajettuja koneita jotka on käytännössä uusia. Tehoissa nelitahti tahtoo kaksitahtiin verraten jäädä, mutta nykyaikainen 600cc nelitahti riittää kyllä normi käytössä.
En tuijottaisi ensimmäisenä mittarilukemaa, hyvin pidetty paljon ajettu on monesti parempi, kuin vaikka 5tkm reitillä tai kisoissa hyppyytetty kelkka.

Millä budjetilla kelkkaa etit?
Ite ehtisin jonkun 00-06 lynxin, mieluiten rangerin. Tuommoinen rotaxin 550puhallin kone kestää normaali ajossa sen 15tkm, sitten olisi hyvä vähintään männät vaihtaa. Rangerilla 365 pitkänä pääsee jo jollain tavalla ummessakin etenemään. Itellä on toinen kelkka 05vm lynx safari, joka on vähän rangerista pienempi 377 rotax koneella ja lyhyemmällä matolla, tahtoo olla vähän voimaton ja huonompi kulkuinen. Toimii kyllä silti pilkki ja makkaranpaisto kelkkana täysin. Tuollakin on jo 16tkm ajettu, ja alkuperäisillä männillä. Jännitteensäädin ja kaikkea muuta pientä vaihdettu.

Mika 82
Viestit: 4933
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » 12.02.2019, 16:19

Miten muuten uudemman kelkat ja nelari varsinkin ovat tuon ohjauksen osalta? Eli ovatko raskaita?
Nykyinen yamahahan on aika kevyt käsitellä. Tuota muksun ajelua ajattelin, että jaksaa sitten ohjata.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

Deippa
Viestit: 1129
Liittynyt: 11.03.2008, 07:24
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja Deippa » 12.02.2019, 18:00

Siihen vaikuttaa sitten yllättävän paljon sukset. Mulla oli tuossa jammussa tullessa jokku powder prot vaihettu ku jammun alkuperäset olleet jotenki huonot, mutta olipa raskas kääntää. Vaihoin siihen sitte slp slt: t niin johan normalisoitui.
Ei muiden riemulla rajaa kun JDeerellä ajaa

Superdextaaja
Viestit: 8395
Liittynyt: 25.10.2010, 09:12
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » 12.02.2019, 18:08

Nyt herra 7v. on innostunut ajelemaan pellolla ja sitä myöten om tullut ongelmaksi käynnistäminen. Juniori ei jaksa käynnistää kylmää konetta
Eikös tuo ole ihan hyvä ikäraja koneiden käytölle niin alku kuin loppupäästäkin ikää? Varmista nyt ainakin, että oikeasti osaa jarruttaa kelkalla kunnolla.
Tekemällä virheistä oppii.

Tumppi 865
Viestit: 4002
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 12.02.2019, 19:05

Rangerilla 365 pitkänä pääsee jo jollain tavalla ummessakin
Olikos tuo kuussatasen tela, ja 550 on 394!?

Mököttäjä
Viestit: 352
Liittynyt: 04.11.2011, 09:05
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä » 12.02.2019, 19:45

Superdextaaja kirjoitti: Eikös tuo ole ihan hyvä ikäraja koneiden käytölle niin alku kuin loppupäästäkin ikää? Varmista nyt ainakin, että oikeasti osaa jarruttaa kelkalla kunnolla.
Samaa mieltä, ei ole ekaluokkalaisesta vielä ison kelkan kuskiksi turvallisesti.

mtalo
Viestit: 95
Liittynyt: 24.01.2017, 13:54
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja mtalo » 13.02.2019, 18:28

Joo, onhan ekaluokkalainen vähän epävarma kuski. Mutta en näe kovin suurta ongelmaa, kun tuossa pellolla ajelee ja nopeuttakaan ei kovin paljoa ole. Tosin uus kelkka voi olla turhan tehokas ja hyvillä ajo-ominaisuuksilla, joten vauhti voi salakavalasti nousta.

Hintaluokaksi olen ajatellut 2000-4000€, mutta mielummin tuolta alapäästä hintaluokkaa.

pela
Viestit: 405
Liittynyt: 17.10.2008, 15:55
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja pela » 14.02.2019, 15:07

Ei taida 2000-luvun kelkoista löytyä niin pienitehoista kelkkaa että sen voisi turvallisesti 7 -vuotiaalle antaa.
Venture 500 XL koneella taitaa olla pienin Jammun kelkka ottaa pellolla hurjat huiput tuohon nykyiseen verrattuna.

mtalo
Viestit: 95
Liittynyt: 24.01.2017, 13:54
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja mtalo » 19.02.2019, 07:07

Selvittelin, niin esim Ski-Doossa ja Lynxissä olevan Rotax 377 teho on noin 35-40hp. Nykyisen kelkan teho on (ollu 30 vuotta sitten) 30hp.

500 jammussa on sitten 57hp. Rotax 550: ssa on 56hp.

Eli tuo pikku rotax ei olisi paljon kummempi kuin nykyinenkään.

Tumppi 865
Viestit: 4002
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 19.02.2019, 10:27

Lynx safari on melko kesy sillä 377 koneella, ja olikos niissä jotain rajottimia vakiona, jotka poistamalla sai pirteyttä koneesee?
Muuten safari on ihan hyvä retkeilyyn alustankin osalta. Matossa sais olla pituutta enemmän, jos umpusessa pitää päästä.

SepeSusi
Viestit: 1125
Liittynyt: 25.01.2007, 19:12
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja SepeSusi » 19.02.2019, 11:51

Minulla on työkelkka Yamaha Viking kaasari 2-tahti. Startilla ja vinssillä sillä pärjää kevyempikin henkilö. 7 vee en päästäisi pois näköetäisyydeltä. Jos vaikka kaatuu kelkalla ja jää sen alle. Tai ajaa sulaan. Ne on ehtiväisiä. Ja syy on aina vanhempien tämän tyyppisissä havereissa. Aina. Ei tuon ikäistä lain mukaan saa edes vartiksi jättää yksin kotiinkaan. Se on heittellejättö jo sekin. Siitä on napsahdellut ennakkopäätöksiä

mtalo
Viestit: 95
Liittynyt: 24.01.2017, 13:54
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja mtalo » 19.02.2019, 11:58

Ihan aiheellista varoittelua. Kyllä ajoa tulee seurattua ja oon iskostanu, että pidetään vauhti maltillisena. Näyttää ymmärtävänkin se, eikä aja koskaan täysillä. Useamman hehtaarin peltotilkulla kiertelee, mutta onhan se kaatuminen aina vaarana, muttei noita lapsia voi määräänsä enempää varjella; jotain niitten pitää antaa tehdäkkin. Onhan noita vaaroja laskettelurinteessäkin ☹️

DexMasZet
Viestit: 6888
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: 2000-luvun makkaranpaistokelkka

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 19.02.2019, 12:31

Tumppi 865 kirjoitti:Lynx safari on melko kesy sillä 377 koneella, ja olikos niissä jotain rajottimia vakiona, jotka poistamalla sai pirteyttä koneesee?
Muuten safari on ihan hyvä retkeilyyn alustankin osalta. Matossa sais olla pituutta enemmän, jos umpusessa pitää päästä.
Parissa safarissa mitä ite oon rassannut, on ollut imukauloissa kuristimet. Ne kun ottaa pois piristyy hieman.
Vaikka tuo safari on melko kesy peli tehoiltaan, kulkee sekin jo 100km/h. Muuten hyvä kelkka aloittelijalle, suht matalalla painopiste, ja leveä keula, niin ei kaadu niin herkästi. Melko kevyt ajaakkin.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Komulainen, mtalo, PuuhaPate, Valmetviissataa ja 26 vierailijaa