Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja skuikka »

"Liikenneministeriö kieltää nastarenkaat vuoteen 2020 mennessä"
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja skuikka »

No ei kiellä. Vaan eikö ollutkin tympeä lukea lainausta jonka lähdettä ei ole mainittu.
Kun kerran lainaa, on kohteliasta lukijaa kohtaan myös mainita lähde.
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Superdextaaja kirjoitti:Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla.
Pitkät nastat pitää olla, että tuollaisen lumipatjan läpi yltävät..
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Sähkömasinisti kirjoitti:Aalto yliopiston tutkimuksilla voi kirjaimellisesti pyyhkiä persettä. Joka ikinen rengasvalmistajakin kumoaa tuollaisen väitteen. Kukaan ei voi olla niin idiootti, että väittää kitkarenkaan toimivan kirkkaalla jäällä paremmin kuin nastarengas. Siinä nastarenkaassakin on lamellirakenne ihan kuin kitkoisakin ja lisäksi jäähän uppoava nasta.
Nastarenkaassa on jäähän uppoava pikkuriikkinen nasta ja vähemmän lamellia ja kovempi kumiseos.
Tästä syystä kitkarengas voi pitää tietynlaisella jäällä paremmin kuin nasta.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

"Liikenneministeriö kieltää nastarenkaat vuoteen 2020 mennessä"

Ruottalaisistako haluavat ottaa mallia?
https://autotoday.fi/etn-ruotsalaitutki ... i-kieltaa/
Kannattaa kuitenkin muistaa, että ruottalaisista vain noin 2milj. asuu Helsinkiä pohjoisempana,
ja 7milj. etelämpänä.
Lisäksi kaikki lähempänä lämmintä Golf-virtaa kuin suomalaiset.
Saksassakin on nastarenkaat pääsääntöisesti kielletty, mutta tietyissä paikoissa on ketjut pakolliset!
Aletaanko Vaasa-Kuopio linjan pohjoispuolella ajamaan ketjuilla? :mrgreen:

P.S. Olisiko jollakin myydä hyvät ketjut 255/85-16 renkaille?
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Superdextaaja kirjoitti:Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla. Toinen on lähes kaikki liukkaan jään ja erityisesti märän jään pinnat. Ei niin minkäänlaista pitoa mutta nastarenkailla sentään vielä ohjauskyky säilyy edes auttavasti. 98 prosenttia talviliikennetilanteista selvittää kitkarenkailla bravuurilla mutta niissä kahdessa viimeisessä ei noilla tee mitään.
Kerrotko vielä millä autolla nuo tilanteet tapahtuivat? Oliko ajonvakautusta tai luistonestoa?

Tunnistan tilanteen mutta omilla autoillani en ole tuohon 2 %:iin yltänyt. Tai sitten ei vaan ole vauhti riittänyt...
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Ajovakautus tai luistoestohan ei auta yhtään mitään kun pitoa ei kertakaikkiaan ole.
Ainoa tapa on kompensoida kitkarenkaan huonompaa pitoa on tilannenopeus tullaan tilanteisiin paljon hiljempaa ja kiihdytyksessä oteaan huomioon huonompi kiihtyvyys. Varmaan pärjää mutta kyllä nämä kitkakikkailijat on tientukkona tuolla kaupungeissa jossa on paljon liippaantuneita risteyksiä.
Saksassahan kaikki tiet pyritään suolaamaan suliksi ja ikäni muista kuinka jo kolmen sentin lumikerros saa aikaan täyden kaaoksen autobaanalla. Kitkat ei pidä ja ajo-osaaminen liukkaalla on nolla.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Sähkömasinisti kirjoitti:Ajovakautus tai luistoestohan ei auta yhtään mitään kun pitoa ei kertakaikkiaan ole.
Ainoa tapa on kompensoida kitkarenkaan huonompaa pitoa on tilannenopeus tullaan tilanteisiin paljon hiljempaa ja kiihdytyksessä oteaan huomioon huonompi kiihtyvyys. Varmaan pärjää mutta kyllä nämä kitkakikkailijat on tientukkona tuolla kaupungeissa jossa on paljon liippaantuneita risteyksiä.
Saksassahan kaikki tiet pyritään suolaamaan suliksi ja ikäni muista kuinka jo kolmen sentin lumikerros saa aikaan täyden kaaoksen autobaanalla. Kitkat ei pidä ja ajo-osaaminen liukkaalla on nolla.
Melkoista paskapuhetta.
Kuten tuossa aiemmin kitkarengaskokemuksia laitoin jo laitoin, en jaksa niitä tässä toistaa, mutta esim. saksankitkakin pelasi s60 Volvon alla täysin ongelmitta.. Sitten kun laitoin siihen Contin uudet pohjolankitkat niin eihän sitä saanut sutimaan millään. Kannattaa kokeilla niitä kitkoja ennenkuin laittaa noita asiantuntijakommentteja.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Volvoa ei saa sutimaan muutenkaan millään. Volvon paperihevosille riittää kunhan on kumi maatavasten. Ja ajo-ominaisuudet Volvossa......auto joka kiertää karhun urissa vaikka kehää ei ole ajo-ominaisuuksia nähnytkään.
Minulla sattuu olmaan kokemusta molemmista Volvosta parasta aikaa ja kitkoista muutaman vuoden takaa. Molemmat paskaa kauniissa paketissa.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

LasseE kirjoitti: Melkoista paskapuhetta.
kun laitoin siihen Contin uudet pohjolankitkat niin eihän sitä saanut sutimaan millään. Kannattaa kokeilla niitä kitkoja ennenkuin laittaa noita asiantuntijakommentteja.
Onpas asiantuntijan Volvo S60:ssä ollut vähänlaisesti puhtia?! :shock:
Vai onko "Melkoista paskapuhetta"?
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

LasseE kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla.
Pitkät nastat pitää olla, että tuollaisen lumipatjan läpi yltävät..
Nastarenkaiden kumiseos on sen piirun verran jämerämpää, että kuvio ja rengas pusertavat lumimällin altaan syrjään ja rengas tapaa kovaa tienpintaa mutta kitkarenkaassa tuo mälli jää helposti patjaksi pehmeän renkaan alle täyttäen kuvion ja lamellit. Kitkarengas vähän kuin liimaantuu allaan olevaan pintaan niin samalla liimaa itseensä liukupinnan lumisesta tiestä mukaan ja kohta on auto pulkkana.
Tekemällä virheistä oppii.
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Sähkömasinisti kirjoitti:Ajovakautus tai luistoestohan ei auta yhtään mitään kun pitoa ei kertakaikkiaan ole.
Ainoa tapa on kompensoida kitkarenkaan huonompaa pitoa on tilannenopeus tullaan tilanteisiin paljon hiljempaa ja kiihdytyksessä oteaan huomioon huonompi kiihtyvyys. Varmaan pärjää mutta kyllä nämä kitkakikkailijat on tientukkona tuolla kaupungeissa jossa on paljon liippaantuneita risteyksiä.
Saksassahan kaikki tiet pyritään suolaamaan suliksi ja ikäni muista kuinka jo kolmen sentin lumikerros saa aikaan täyden kaaoksen autobaanalla. Kitkat ei pidä ja ajo-osaaminen liukkaalla on nolla.
En kyllä ymmärrä tuota täydellistä pidon puutetta. Onkohan se nyt joillakin vain ns. korvien välissä :roll:
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Continental sanoo että nastarengas on TURVALLISEMPI valinta kokemattomalle kuljettajalle.
Eli, masinistin rengas on KITKA. Onhan masinisti kokenut! :D
https://youtu.be/1SjmrzXDlPw?t=55
Kitkarengas on hyvä valinta, kun..https://youtu.be/xb6xygojIuQ?t=107
Viimeksi muokannut PuuhaPate, Ma Helmi 11, 2019 6:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EKo
Viestit: 4494
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Superdextaaja kirjoitti:Nastarenkaiden kumiseos on sen piirun verran jämerämpää, että kuvio ja rengas pusertavat lumimällin altaan syrjään ja rengas tapaa kovaa tienpintaa mutta kitkarenkaassa tuo mälli jää helposti patjaksi pehmeän renkaan alle täyttäen kuvion ja lamellit. Kitkarengas vähän kuin liimaantuu allaan olevaan pintaan niin samalla liimaa itseensä liukupinnan lumisesta tiestä mukaan ja kohta on auto pulkkana.
Nyt on kyllä aivan pakko kysyä, että onko tuo trollausta?
Kukaan ei voi tosissaan heittää tuollaista potaskaa. Huhhuh. :evil:
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun! :D
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Melkoisia juttuja pukkaa taas, kyllähän S60 on tänä päivänäkin yks parhaimpia talviautoja. Ja nastarengas on nastarengas, varma valinta, ei tule yllättäviä pidon menetyksiä.
VALLU ON PARAS!
EKo
Viestit: 4494
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun! :D
Ei kait täällä kukaan ole väittänyt kitkan pitävän paremmin kaikissa olosuhteissa? Vai onko?
Toisekseen, onkos ne ralliautojen nastat ihan tieliikennelaatua?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

EKo kirjoitti:
Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun! :D
Ei kait täällä kukaan ole väittänyt kitkan pitävän paremmin kaikissa olosuhteissa? Vai onko?
Toisekseen, onkos ne ralliautojen nastat ihan tieliikennelaatua?

Onhan täällä ylistetty kitkojen pitoa satunnaista poikkeusta lukuun ottamatta! Mää mittää tierä, siks mää kyselen? :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Sähkömasinisti kirjoitti:Volvoa ei saa sutimaan muutenkaan millään. Volvon paperihevosille riittää kunhan on kumi maatavasten. Ja ajo-ominaisuudet Volvossa......auto joka kiertää karhun urissa vaikka kehää ei ole ajo-ominaisuuksia nähnytkään.
Minulla sattuu olmaan kokemusta molemmista Volvosta parasta aikaa ja kitkoista muutaman vuoden takaa. Molemmat paskaa kauniissa paketissa.
Tämä kommentti todistaakin kaiken asiantuntemuksestasi.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun! :D
Montessahan ne ajaa jopa sekarengastuksella. Koittavat välttää nastoja, koska ne ei toimi asfaltilla ja se minkä lumellä menettää saa takaisin siellä missä nastoja ei tartte.

Tää kinastelu toisen renkaan paremmuudesta on aivan turha, koska muuttujia on niin paljon. Toisin kuin testeissä on se jarrutuspaikan keli harvoin koko matkalta samanlainen. Sovittamalla ajonopeus sopivaksi pärjää kummallakin ihan hyvin. Nopeuden vaikutus jarrutusmatkaan kun menee neliössä niin hiukankin pudottamalla nopeutta saa aikaan ison vaikutuksen. Jarrujen kunto vaikuttaa paljon. Reaktionopeus vaikuttaa tilanteesta selviämiseen suuresti. EIkös noissa jarrutustesteissä ole takajarrut eliminoitu muuttujien vähentämiseksi? Johan se auton painojakaumakin vaikuttaa jonkin verran takapyörien jarrutustehoon. Siitä vaan jatkamaan väittelyä
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 70 vierailijaa