Valintani on Kitkarengas
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
"Liikenneministeriö kieltää nastarenkaat vuoteen 2020 mennessä"
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No ei kiellä. Vaan eikö ollutkin tympeä lukea lainausta jonka lähdettä ei ole mainittu.
Kun kerran lainaa, on kohteliasta lukijaa kohtaan myös mainita lähde.
Kun kerran lainaa, on kohteliasta lukijaa kohtaan myös mainita lähde.
-
- Viestit: 976
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Pitkät nastat pitää olla, että tuollaisen lumipatjan läpi yltävät..Superdextaaja kirjoitti:Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
-
- Viestit: 976
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Nastarenkaassa on jäähän uppoava pikkuriikkinen nasta ja vähemmän lamellia ja kovempi kumiseos.Sähkömasinisti kirjoitti:Aalto yliopiston tutkimuksilla voi kirjaimellisesti pyyhkiä persettä. Joka ikinen rengasvalmistajakin kumoaa tuollaisen väitteen. Kukaan ei voi olla niin idiootti, että väittää kitkarenkaan toimivan kirkkaalla jäällä paremmin kuin nastarengas. Siinä nastarenkaassakin on lamellirakenne ihan kuin kitkoisakin ja lisäksi jäähän uppoava nasta.
Tästä syystä kitkarengas voi pitää tietynlaisella jäällä paremmin kuin nasta.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
"Liikenneministeriö kieltää nastarenkaat vuoteen 2020 mennessä"
Ruottalaisistako haluavat ottaa mallia?
https://autotoday.fi/etn-ruotsalaitutki ... i-kieltaa/
Kannattaa kuitenkin muistaa, että ruottalaisista vain noin 2milj. asuu Helsinkiä pohjoisempana,
ja 7milj. etelämpänä.
Lisäksi kaikki lähempänä lämmintä Golf-virtaa kuin suomalaiset.
Saksassakin on nastarenkaat pääsääntöisesti kielletty, mutta tietyissä paikoissa on ketjut pakolliset!
Aletaanko Vaasa-Kuopio linjan pohjoispuolella ajamaan ketjuilla?
P.S. Olisiko jollakin myydä hyvät ketjut 255/85-16 renkaille?
Ruottalaisistako haluavat ottaa mallia?
https://autotoday.fi/etn-ruotsalaitutki ... i-kieltaa/
Kannattaa kuitenkin muistaa, että ruottalaisista vain noin 2milj. asuu Helsinkiä pohjoisempana,
ja 7milj. etelämpänä.
Lisäksi kaikki lähempänä lämmintä Golf-virtaa kuin suomalaiset.
Saksassakin on nastarenkaat pääsääntöisesti kielletty, mutta tietyissä paikoissa on ketjut pakolliset!
Aletaanko Vaasa-Kuopio linjan pohjoispuolella ajamaan ketjuilla?
P.S. Olisiko jollakin myydä hyvät ketjut 255/85-16 renkaille?
-
- Viestit: 1683
- Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kerrotko vielä millä autolla nuo tilanteet tapahtuivat? Oliko ajonvakautusta tai luistonestoa?Superdextaaja kirjoitti:Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla. Toinen on lähes kaikki liukkaan jään ja erityisesti märän jään pinnat. Ei niin minkäänlaista pitoa mutta nastarenkailla sentään vielä ohjauskyky säilyy edes auttavasti. 98 prosenttia talviliikennetilanteista selvittää kitkarenkailla bravuurilla mutta niissä kahdessa viimeisessä ei noilla tee mitään.
Tunnistan tilanteen mutta omilla autoillani en ole tuohon 2 %:iin yltänyt. Tai sitten ei vaan ole vauhti riittänyt...
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Ajovakautus tai luistoestohan ei auta yhtään mitään kun pitoa ei kertakaikkiaan ole.
Ainoa tapa on kompensoida kitkarenkaan huonompaa pitoa on tilannenopeus tullaan tilanteisiin paljon hiljempaa ja kiihdytyksessä oteaan huomioon huonompi kiihtyvyys. Varmaan pärjää mutta kyllä nämä kitkakikkailijat on tientukkona tuolla kaupungeissa jossa on paljon liippaantuneita risteyksiä.
Saksassahan kaikki tiet pyritään suolaamaan suliksi ja ikäni muista kuinka jo kolmen sentin lumikerros saa aikaan täyden kaaoksen autobaanalla. Kitkat ei pidä ja ajo-osaaminen liukkaalla on nolla.
Ainoa tapa on kompensoida kitkarenkaan huonompaa pitoa on tilannenopeus tullaan tilanteisiin paljon hiljempaa ja kiihdytyksessä oteaan huomioon huonompi kiihtyvyys. Varmaan pärjää mutta kyllä nämä kitkakikkailijat on tientukkona tuolla kaupungeissa jossa on paljon liippaantuneita risteyksiä.
Saksassahan kaikki tiet pyritään suolaamaan suliksi ja ikäni muista kuinka jo kolmen sentin lumikerros saa aikaan täyden kaaoksen autobaanalla. Kitkat ei pidä ja ajo-osaaminen liukkaalla on nolla.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
-
- Viestit: 976
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Melkoista paskapuhetta.Sähkömasinisti kirjoitti:Ajovakautus tai luistoestohan ei auta yhtään mitään kun pitoa ei kertakaikkiaan ole.
Ainoa tapa on kompensoida kitkarenkaan huonompaa pitoa on tilannenopeus tullaan tilanteisiin paljon hiljempaa ja kiihdytyksessä oteaan huomioon huonompi kiihtyvyys. Varmaan pärjää mutta kyllä nämä kitkakikkailijat on tientukkona tuolla kaupungeissa jossa on paljon liippaantuneita risteyksiä.
Saksassahan kaikki tiet pyritään suolaamaan suliksi ja ikäni muista kuinka jo kolmen sentin lumikerros saa aikaan täyden kaaoksen autobaanalla. Kitkat ei pidä ja ajo-osaaminen liukkaalla on nolla.
Kuten tuossa aiemmin kitkarengaskokemuksia laitoin jo laitoin, en jaksa niitä tässä toistaa, mutta esim. saksankitkakin pelasi s60 Volvon alla täysin ongelmitta.. Sitten kun laitoin siihen Contin uudet pohjolankitkat niin eihän sitä saanut sutimaan millään. Kannattaa kokeilla niitä kitkoja ennenkuin laittaa noita asiantuntijakommentteja.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Volvoa ei saa sutimaan muutenkaan millään. Volvon paperihevosille riittää kunhan on kumi maatavasten. Ja ajo-ominaisuudet Volvossa......auto joka kiertää karhun urissa vaikka kehää ei ole ajo-ominaisuuksia nähnytkään.
Minulla sattuu olmaan kokemusta molemmista Volvosta parasta aikaa ja kitkoista muutaman vuoden takaa. Molemmat paskaa kauniissa paketissa.
Minulla sattuu olmaan kokemusta molemmista Volvosta parasta aikaa ja kitkoista muutaman vuoden takaa. Molemmat paskaa kauniissa paketissa.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Onpas asiantuntijan Volvo S60:ssä ollut vähänlaisesti puhtia?!LasseE kirjoitti: Melkoista paskapuhetta.
kun laitoin siihen Contin uudet pohjolankitkat niin eihän sitä saanut sutimaan millään. Kannattaa kokeilla niitä kitkoja ennenkuin laittaa noita asiantuntijakommentteja.
Vai onko "Melkoista paskapuhetta"?
-
- Viestit: 12978
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Nastarenkaiden kumiseos on sen piirun verran jämerämpää, että kuvio ja rengas pusertavat lumimällin altaan syrjään ja rengas tapaa kovaa tienpintaa mutta kitkarenkaassa tuo mälli jää helposti patjaksi pehmeän renkaan alle täyttäen kuvion ja lamellit. Kitkarengas vähän kuin liimaantuu allaan olevaan pintaan niin samalla liimaa itseensä liukupinnan lumisesta tiestä mukaan ja kohta on auto pulkkana.LasseE kirjoitti:Pitkät nastat pitää olla, että tuollaisen lumipatjan läpi yltävät..Superdextaaja kirjoitti:Etkö Eko usko, että minulla on ollut useassa autossa (henkilöautoja useampi, paketti-, pikkubussi) jo 90-luvulta lähtien kitkarenkaita ja yleensä ne parhaimmat saatavilla olevat. Olin itsekin vaikuttunut ja erittäin tyytyväinen noihin ja jopa suosittelin niitä muille. Sitten tuli parit tilanteet itselle kohdalle, kun sai kokea ne 2 viimeistä prosenttia kelitilanteista ja kitkarenkaiden pidon totaalisen pitohäviön näissä kuin vesiliirrossa. Yksi pahimpia on, kun on satanut kymmenisen senttiä uutta lunta sopivan nahkeana, tällöin pehmeä liimarengas koppaa lumipatjan alleen ja on hetkessä kuin luistimilla.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1683
- Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
En kyllä ymmärrä tuota täydellistä pidon puutetta. Onkohan se nyt joillakin vain ns. korvien välissäSähkömasinisti kirjoitti:Ajovakautus tai luistoestohan ei auta yhtään mitään kun pitoa ei kertakaikkiaan ole.
Ainoa tapa on kompensoida kitkarenkaan huonompaa pitoa on tilannenopeus tullaan tilanteisiin paljon hiljempaa ja kiihdytyksessä oteaan huomioon huonompi kiihtyvyys. Varmaan pärjää mutta kyllä nämä kitkakikkailijat on tientukkona tuolla kaupungeissa jossa on paljon liippaantuneita risteyksiä.
Saksassahan kaikki tiet pyritään suolaamaan suliksi ja ikäni muista kuinka jo kolmen sentin lumikerros saa aikaan täyden kaaoksen autobaanalla. Kitkat ei pidä ja ajo-osaaminen liukkaalla on nolla.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Continental sanoo että nastarengas on TURVALLISEMPI valinta kokemattomalle kuljettajalle.
Eli, masinistin rengas on KITKA. Onhan masinisti kokenut!
https://youtu.be/1SjmrzXDlPw?t=55
Kitkarengas on hyvä valinta, kun..https://youtu.be/xb6xygojIuQ?t=107
Eli, masinistin rengas on KITKA. Onhan masinisti kokenut!
https://youtu.be/1SjmrzXDlPw?t=55
Kitkarengas on hyvä valinta, kun..https://youtu.be/xb6xygojIuQ?t=107
Viimeksi muokannut PuuhaPate, Ma Helmi 11, 2019 6:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4545
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Nyt on kyllä aivan pakko kysyä, että onko tuo trollausta?Superdextaaja kirjoitti:Nastarenkaiden kumiseos on sen piirun verran jämerämpää, että kuvio ja rengas pusertavat lumimällin altaan syrjään ja rengas tapaa kovaa tienpintaa mutta kitkarenkaassa tuo mälli jää helposti patjaksi pehmeän renkaan alle täyttäen kuvion ja lamellit. Kitkarengas vähän kuin liimaantuu allaan olevaan pintaan niin samalla liimaa itseensä liukupinnan lumisesta tiestä mukaan ja kohta on auto pulkkana.
Kukaan ei voi tosissaan heittää tuollaista potaskaa. Huhhuh.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 28141
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Melkoisia juttuja pukkaa taas, kyllähän S60 on tänä päivänäkin yks parhaimpia talviautoja. Ja nastarengas on nastarengas, varma valinta, ei tule yllättäviä pidon menetyksiä.
VALLU ON PARAS!
-
- Viestit: 4545
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Ei kait täällä kukaan ole väittänyt kitkan pitävän paremmin kaikissa olosuhteissa? Vai onko?Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun!
Toisekseen, onkos ne ralliautojen nastat ihan tieliikennelaatua?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 28141
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
EKo kirjoitti:Ei kait täällä kukaan ole väittänyt kitkan pitävän paremmin kaikissa olosuhteissa? Vai onko?Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun!
Toisekseen, onkos ne ralliautojen nastat ihan tieliikennelaatua?
Onhan täällä ylistetty kitkojen pitoa satunnaista poikkeusta lukuun ottamatta! Mää mittää tierä, siks mää kyselen?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 976
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tämä kommentti todistaakin kaiken asiantuntemuksestasi.Sähkömasinisti kirjoitti:Volvoa ei saa sutimaan muutenkaan millään. Volvon paperihevosille riittää kunhan on kumi maatavasten. Ja ajo-ominaisuudet Volvossa......auto joka kiertää karhun urissa vaikka kehää ei ole ajo-ominaisuuksia nähnytkään.
Minulla sattuu olmaan kokemusta molemmista Volvosta parasta aikaa ja kitkoista muutaman vuoden takaa. Molemmat paskaa kauniissa paketissa.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
-
- Viestit: 4467
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Montessahan ne ajaa jopa sekarengastuksella. Koittavat välttää nastoja, koska ne ei toimi asfaltilla ja se minkä lumellä menettää saa takaisin siellä missä nastoja ei tartte.Ajomies kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että jos tuo kitkarengas on niin ylivoimainen pidoltaan että miksi niillä ei ajeta ralleissa? Pitäisikö niitä rallikuskeja valistaa että kitkat alle voitto on varma, ennen kuin muut huomaa tuon saman jutun!
Tää kinastelu toisen renkaan paremmuudesta on aivan turha, koska muuttujia on niin paljon. Toisin kuin testeissä on se jarrutuspaikan keli harvoin koko matkalta samanlainen. Sovittamalla ajonopeus sopivaksi pärjää kummallakin ihan hyvin. Nopeuden vaikutus jarrutusmatkaan kun menee neliössä niin hiukankin pudottamalla nopeutta saa aikaan ison vaikutuksen. Jarrujen kunto vaikuttaa paljon. Reaktionopeus vaikuttaa tilanteesta selviämiseen suuresti. EIkös noissa jarrutustesteissä ole takajarrut eliminoitu muuttujien vähentämiseksi? Johan se auton painojakaumakin vaikuttaa jonkin verran takapyörien jarrutustehoon. Siitä vaan jatkamaan väittelyä
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: LauriR, maukka, Semrush [Bot], Vilz ja 46 vierailijaa