Sanoppa nyt sitten, saanko sakot näillä keleillä kiinalaisilla M+S renkailla? Niissä on tavanomainen kesärengas pintakuvio.PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei.
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Valintani on Kitkarengas
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Pska puhetta ja itsepetosta, kun ei mikään testi missään puolla tuota vaan päinvastoin.Sen sijaan ne ovat kokonaisuutena paremmat kuin nastat, kun punnitaan pito kaikissa talvikeleissä ja ajomukavuuteen liittyvät ominaisuudet.
VALLU ON PARAS!
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kitkarengas häviää merkittävässä määrin vain jääpidossa. Ja esim. melu on vain murto-osa nastojen vonkunasta. Ei taidakaan olla paskapuhetta.Nuffield kirjoitti:Pska puhetta ja itsepetosta, kun ei mikään testi missään puolla tuota vaan päinvastoin.Sen sijaan ne ovat kokonaisuutena paremmat kuin nastat, kun punnitaan pito kaikissa talvikeleissä ja ajomukavuuteen liittyvät ominaisuudet.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Talvella keskeistä on juuri jääpito. Renkaat hankitaan vaikeisiin olosuhteisiin. Niin ja se nastojen melu perustuu vanhojen aikojen muisteluun. Minun autossa ei mitenkään pysty sanomaan, onko nastoja vai ei. Nykynastoja on paljon renkaassa, mutta pistovoimat on pienemmät, kuin ennen.EKo kirjoitti: Kitkarengas häviää merkittävässä määrin vain jääpidossa. Ja esim. melu on vain murto-osa nastojen vonkunasta. Ei taidakaan olla paskapuhetta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Et saa.Aakku kirjoitti:Sanoppa nyt sitten, saanko sakot näillä keleillä kiinalaisilla M+S renkailla? Niissä on tavanomainen kesärengas pintakuvio.PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei.
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No sitten olen harjoittanut muiden ja itseni petosta jo 14 vuotta, ajettuani jo niin kauan kitkoilla joka talviSuperdextaaja kirjoitti:M+S tarkoittaa Mud and Snow eli muta ja lumi, mutta ei jää. M+S renkaita myydään kesärenkainakin ja keskieuroopassa vähintään tuo merkintä täytyy löytyä renkaista talvella, mutta mikään talvirenkaan luokitus tai renkaan luokitus talvirenkaaksi tuo ei ole. Ei etenkään Suomessa. Vain metallinen nasta pitää AINA edes vähän kaikissa keli- ja jääolosuhteissa Suomen talvessa. Muu on itse- ja muiden petosta.EKo kirjoitti:Kitkarenkaat ovat talvirenkaat teoriassa ja käytännössä. M/S-merkintä tarkoittaa, että rengas on tarkoitettu ja hyväksytty talmiläyttöön. Sen sijaan kesärenkaina kitkat ovat huonot ja niitä ei suositella kesäkäyttöön.Superdextaaja kirjoitti:Kaikki nastattomat renkaat Suomen teillä talvella ovat käytännössä kesärenkaita. Muistakaa millä ajatte.
Pitääkö minun mennä huomenaamulla Lahden poliisiasemalle Hennalaan ilmiantamaan itseni näistä petoksista?
Mitenköhän pitkä on näiden petosrikosten vanhemisaika? Onkohan jo vanhimman petokset vanhentuneet
Kumma olen päässyt töihin, metsälle ja muihin menoihin jo vuodesta 2004 alkaen, siitä ensimmäiset 6 talvea ns. saksankitkoilla, ja vielä päässyt takaisinkin joka kerta?
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Älä sitten kirjoita, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin, jos olet tota mieltä.PuuhaPate kirjoitti:Et saa.Aakku kirjoitti:Sanoppa nyt sitten, saanko sakot näillä keleillä kiinalaisilla M+S renkailla? Niissä on tavanomainen kesärengas pintakuvio.PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei.
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Se johtuu ainoastaan siitä, että olet keskitasoa parempi kuski.Hollo kirjoitti: Kumma olen päässyt töihin, metsälle ja muihin menoihin jo vuodesta 2004 alkaen, siitä ensimmäiset 6 talvea ns. saksankitkoilla, ja vielä päässyt takaisinkin joka kerta?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1425
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tuon viimeisen väittämän oikeellisuudesta en olisi niinkään varma, pikemminkin päinvastoin. Suunnilleen 45 vuotta sitten ajoin yhden talven uusilla Nokian kesävyörenkailla, tyyppi lienee ollut NR 20. Jos oikein muistan, niiden pito oli paljon parempi kuin huonoimmilla nastarenkailla, joilla olen tällä vuosituhanneella ajanut. Vaikka niissä nastarenkaissa oli kuviosyvyyttä riittävästi, vähintään 5 mm ja lähes kaikki nastat tallella, joissa ulkonemaa riittävästi, millään muilla renkailla en ole erehtynyt pitokyvystä niin perusteellisesti. Talven ensimmäinen isompi lumisade oli tamppaantunut liikenneympyrässä jäiseksi ja kitka oli kuin liukasradan öljyllä ja vedellä kastellun teräslevyn päällä. Ei ollut renkaasta törröttävistä nastoista oikein mitään hyötyä.Tumppi 865 kirjoitti:Superdextaaja kirjoitti:Kaikki nastattomat renkaat Suomen teillä talvella ovat käytännössä kesärenkaita. Muistakaa millä ajatte.
Kesärenkaalla, ja pohjolan kitkarenkaalla on pidossa ero kun yöllä ja päivällä!
Kitkarenkaalla pahin keli on märkä sileä jää, ja pakkaskelillä sileän jään päällä muutama sentti lunta. Tuossa viimemainitussa ei nastoistakaan ole juurikaa mitää apua.
Puolikuntoset nastarenkaat, josta nastat kulunu olemattomiin pitää silti vielä normaalilla lumikelillä paljon paremmin kun mikää kesärengas.
Ja pysyn väitteessäni, että nastattomilla renkailla pärjääminen Suomen talvessa riippuu ensisijassa kuljettajasta. Ei niinkään rattimiehen taidoista, joista ei tietenkään haittaa ole, vaan ymmärryksestä ajaa olosuhteiden mukaan.
-
- Viestit: 1425
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Nastojen aikaansaama melu kuuluu kesälläkin karhennetulla ajoradalla kesärenkailla ajaessa.Aakku kirjoitti:Talvella keskeistä on juuri jääpito. Renkaat hankitaan vaikeisiin olosuhteisiin. Niin ja se nastojen melu perustuu vanhojen aikojen muisteluun. Minun autossa ei mitenkään pysty sanomaan, onko nastoja vai ei. Nykynastoja on paljon renkaassa, mutta pistovoimat on pienemmät, kuin ennen.EKo kirjoitti: Kitkarengas häviää merkittävässä määrin vain jääpidossa. Ja esim. melu on vain murto-osa nastojen vonkunasta. Ei taidakaan olla paskapuhetta.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Aakku kirjoitti:Älä sitten kirjoita, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin, jos olet tota mieltä.PuuhaPate kirjoitti:Et saa.Aakku kirjoitti:Sanoppa nyt sitten, saanko sakot näillä keleillä kiinalaisilla M+S renkailla? Niissä on tavanomainen kesärengas pintakuvio.PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei.
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Suomenkieli ei taida olla vahvin puolesi?
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No jos se, että olen pyrkinyt ajamaan sellaista nopeutta kun keliolosuhteet edellyttää, enkä sitä nopeutta kun nopeusrajoitukset sallivat, on keskitasoa paremman kuskin ominaisuus, niin sen voin myöntää, muutoin en kyllä pidä itseäni minään kummoisena kuskina!Aakku kirjoitti:Se johtuu ainoastaan siitä, että olet keskitasoa parempi kuski.Hollo kirjoitti: Kumma olen päässyt töihin, metsälle ja muihin menoihin jo vuodesta 2004 alkaen, siitä ensimmäiset 6 talvea ns. saksankitkoilla, ja vielä päässyt takaisinkin joka kerta?
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Niin kauan kun selviää tuolla tienpäällä niin ihan sama minulle minkälaiset kiekot keneltäkin ajokin alta löytyy. Oma luotto kykyihini, vaatii kaiken mahdollisen tuen ja pidon ja toivon selviytyväni kuten tähänkin asti tappamatta tai loukkaamasta fyysisesti ketään. Henkisiä kärsimyksiä varmasti saan aikaiseksi vastakin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Ote VTT:n tutkimuksesta
Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat, osoittaa VTT:n keväällä julkaisema tutkimus.
VTT:n keväällä julkaiseman tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet.
Kaikkein selvin ero nastallisten ja ei-nastallisten talvirenkaiden välillä oli jäisellä tiellä ajettaessa: kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 %, jos olisi käytetty nastoja.
Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat, osoittaa VTT:n keväällä julkaisema tutkimus.
VTT:n keväällä julkaiseman tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet.
Kaikkein selvin ero nastallisten ja ei-nastallisten talvirenkaiden välillä oli jäisellä tiellä ajettaessa: kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 %, jos olisi käytetty nastoja.
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No oli hienosti kuitattu. Saat pitää viimeisen sanan.PuuhaPate kirjoitti:Aakku kirjoitti:Älä sitten kirjoita, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin, jos olet tota mieltä.PuuhaPate kirjoitti:Et saa.Aakku kirjoitti:Sanoppa nyt sitten, saanko sakot näillä keleillä kiinalaisilla M+S renkailla? Niissä on tavanomainen kesärengas pintakuvio.PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei.
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Suomenkieli ei taida olla vahvin puolesi?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
No joo, aika voi kullata muistoja Saatto noissa ajalta miekka ja kilpi kesärenkaissa ollakkin ihan kohtuullinen talvipito, kun renkaat ei ollu tehty muovista!?Suunnilleen 45 vuotta sitten ajoin yhden talven uusilla Nokian kesävyörenkailla, tyyppi lienee ollut NR 20. Jos oikein muistan, niiden pito oli paljon parempi kuin huonoimmilla nastarenkailla, joilla olen tällä vuosituhanneella ajanut.
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Syksyllä ostin "pakun" jossa oli kesäkuviolla olevat m+s renkaat, aattelin että onpa hyvä niin ei tarvii kärriinkään hommata nastarenkaita. Talven tultua ne kusiluistimet vaihtu kyllä oikeisiin talvipyöriin, vaikkakin 10v vanhoihin michelinin varsin vajanaisiin nastoihin, niillä tuo lähtee sentään paikoiltaankin liikkeelle.PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei.
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Niin ja kärriinkin tuli uudet natsarenkaat, tulee sekin perässä suoraan.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Valintani on Kitkarengas
Silti kusiluistimet olivat aivan lailliset. Vaikka täällä joku ei kirjoittamaani vastaista annettuun kysymykseen tunnu ymmärtävänkään.DexMasZet kirjoitti:Syksyllä ostin "pakun" jossa oli kesäkuviolla olevat m+s renkaat, aattelin että onpa hyvä niin ei tarvii kärriinkään hommata nastarenkaita. Talven tultua ne kusiluistimet vaihtu kyllä oikeisiin talvipyöriin, vaikkakin 10v vanhoihin michelinin varsin vajanaisiin nastoihin, niillä tuo lähtee sentään paikoiltaankin liikkeelle.PuuhaPate kirjoitti:Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei.
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
Niin ja kärriinkin tuli uudet natsarenkaat, tulee sekin perässä suoraan.
M+S merkintä on vain valmistajan mielipide siitä, että talvirengashan tämä on. Ja asiakkaan ei tarvitse sitä kyseenalaistaa.
Vaikka monesti kannattaisikin. Eli kannattaa lueskella TM:n ja muiden talvirengastestejä. Ja uskoa Markku Alenia!
-
- Viestit: 777
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 7:42 pm
- Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kumiseoksissa on isoja eroja. Ja sitä myötä myös pidossa laidasta laitaan. Olen ajanut kesärenkailla lumista tietä pitkän etapin ja yllätyin miten hyvin renkaat piti. Ei ollut mitään ongelmia vaikka autona takaveto transit jolla on yleensä ongelmia jopa talvirenkaillakin. Toisen ääripään kokemus kun oli tarkoitus ajaa takaveto mersu halliin talvirenkaitten vaihtoon niin sillä ei päässyt liikkeelle lumisella pihalla tasamaalla.
Zetorilla metsään.
Ostan viallisia painepesureita korjattavaksi, laatumerkit kiinnostaa.
Ostan viallisia painepesureita korjattavaksi, laatumerkit kiinnostaa.
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
60 -luvulla suurin osa ajeli kesärenkailla ympäri vuoden, teiden hoito samaa luokkaa kuin nykyään, autoja kyllä nykyään paljon enemmän, mutta kyllä isäkin työmatkat selvisi, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta, Goggomobiili, Mosse, Ifa, ja Popeda oli menopelit. Muutamia kertoja kun ongelmia oli jäi mieleen kun meidät pennut herätettiin työntö hommiin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], blues, Eräilves, Google [Bot] ja 56 vierailijaa