Rumin traktori?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Mikä traktorimerkki on yltänyt rumimpaan muotoiluun (suluissa vinkkejä)?

Belarus ("keulapystyt" mallit 70-80-luku)
13
15%
John Deere (tynnyriohjaamo)
6
7%
MF (500-sarja: kaappariovet, yksi sivuakkuna)
20
23%
Fiat (Pininfarina: eteenpäin sojottava pakoputki yms)
0
Ei ääniä
Ford (4110 ja suhteeton jättivalkokattoinen suomihytti)
4
5%
Zetor (70-80-luvun pikkumallit suhteettoman isolla hytillä)
9
10%
Leyland-Nuffield (Nuhvin umpikeula)
10
11%
Valmet-Valtra (1502 "lennonjohtotorni", 2110)
5
6%
Case-David Brown (en keksi kamalaa esimerkkiä?)
2
2%
New Holland (?)
1
1%
International (?)
0
Ei ääniä
Fendt (?)
1
1%
Deutz (?)
1
1%
Volvo(?)
1
1%
Yleisön toivomuksesta: Kaikki, joissa kantikas Sekuran hytti
8
9%
Joku muu
6
7%
 
Ääniä yhteensä: 87

imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja imppu »

Nyt tulee vipujutusta mahoton kaato...
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Vm -61
Viestit: 1191
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

Matsikka kirjoitti:
Vm -61 kirjoitti:
MF265 kirjoitti:Hienohan tuokii on.]
Näissä uudemmissa kopin kaksivärisyys korjaa ulkonäköä hyvin.
Uudemmissa oli mun mielestä yksvärinen koppi, se teki mielestä hienosta vielä hienomman.

...
Juu, no niinhän se, eli yksivärinen koppi vasta kesästä -80 alkaen...
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Mutteriuuno kirjoitti:
tapsa kirjoitti:Kauempaa katsottuna vallu on sopusuhtainen, mutta lähempää katsottuna huomaa suunnitteluosaston rajalliset resurssit.
Tuotantopuolen rajalliset resussit varmaankin rajoittivat muotoilun yksityiskohtien viilausta. Ei ollut esim. mahdollisuuksia muotopuristettuihin osiin kuten suuremmissa tehtaissa. Kaikki piti tehdä suorasta pellistä taivutellen.
Juuri näin, tämä näkyi jo 361 ja 565 -malleissa, joissa ekaa kertaa käytettiin kuitenkin ihan muotoilijaa :| . Tuohon nähden 502 on ihmeen onnistunut, omasta mielestä. Minulla ei moista ole.
The idea is to die young as late as possible
MF265
Viestit: 2071
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Valmet 1502 on ruma ja Belarukset, mutta ehkä se kuuluu asiaan niissä.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Eepee kirjoitti:
Mutteriuuno kirjoitti:
tapsa kirjoitti:Kauempaa katsottuna vallu on sopusuhtainen, mutta lähempää katsottuna huomaa suunnitteluosaston rajalliset resurssit.
Tuotantopuolen rajalliset resussit varmaankin rajoittivat muotoilun yksityiskohtien viilausta. Ei ollut esim. mahdollisuuksia muotopuristettuihin osiin kuten suuremmissa tehtaissa. Kaikki piti tehdä suorasta pellistä taivutellen.
Juuri näin, tämä näkyi jo 361 ja 565 -malleissa, joissa ekaa kertaa käytettiin kuitenkin ihan muotoilijaa :| . Tuohon nähden 502 on ihmeen onnistunut, omasta mielestä. Minulla ei moista ole.
502 on aikanaan ollut kyllä erittäin modernin näköinen vaikkei mitenkään kaunis, uusi ulkonäkö oli yhdistettynä helppoon käytettävyyteen. Hyttiin on helpompi kulkea kuin monessa 15 vuotta uudemmassa ja ajoasento oli aikalaistensa kärkipäätä kokoluokassaan muutenkin. Mutta kyllä vasta 505-905 olivat ne mallit jotka ratkaisivat Valmetin säilymisen traktorimaailmassa kilpailukykyisenä, siinä tuli kerralla perusrakenne moderniksi ja toimivaksi pitkäksi aikaa ja oli ensimmäinen laajemmin eurooppalaisille markkinoille osunut mallisto, vanhempia myytiin lähinnä Suomessa ja Ruotsissa merkittäviä määriä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja korjailija »

"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Case-pellitetyt intikan 685-885-mallit; Belarustakin rumempia pystykeuloja.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Case-pellitetyt intikan 685-885-mallit; Belarustakin rumempia pystykeuloja.
http://www.konedata.net/Traktorit/caseih485.htm

https://konedata.net/traktorit/belarus/
Tuosta noita molempia voi ihailla.
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Tumppi 865 kirjoitti:
Case-pellitetyt intikan 685-885-mallit; Belarustakin rumempia pystykeuloja.
http://www.konedata.net/Traktorit/caseih485.htm

https://konedata.net/traktorit/belarus/
Tuosta noita molempia voi ihailla.
Tuo pyöreälamppuinen natikkahan on siisti, mutta uudempipeltinen ei.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Munkaan mielestä vipujen suunnilla ei oo suurta merkitystä, toiset vaan nostaa sen esiin kun eivät muutakaan huonoa keksi.
Jos käyttää pääasiassa muita traktoreita työssää, ja harvemmin massikkaa, niin tuo massikan vivun päinvastanen liike aiheuttaa helposti kalustovaurioita, ja jopa henkilövahinkoja!
No onhan yks valmetin malli jossa on massikkamiesten mieleinen nostolaitteen hallintavipu. :wink:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Fred Scuttle kirjoitti:
Tumppi 865 kirjoitti:
Case-pellitetyt intikan 685-885-mallit; Belarustakin rumempia pystykeuloja.
http://www.konedata.net/Traktorit/caseih485.htm

https://konedata.net/traktorit/belarus/
Tuosta noita molempia voi ihailla.
Tuo pyöreälamppuinen natikkahan on siisti, mutta uudempipeltinen ei.
Ne uudemmat on juuri niitä Case-pellitettyjä
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Matsikka kirjoitti:
Fred Scuttle kirjoitti:
Tumppi 865 kirjoitti:
Case-pellitetyt intikan 685-885-mallit; Belarustakin rumempia pystykeuloja.
http://www.konedata.net/Traktorit/caseih485.htm

https://konedata.net/traktorit/belarus/
Tuosta noita molempia voi ihailla.
Tuo pyöreälamppuinen natikkahan on siisti, mutta uudempipeltinen ei.
Ne uudemmat on juuri niitä Case-pellitettyjä
Niinhän ne on.
Aloittelija
Viestit: 1638
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Itse en kyllä hyttejä jostain syystä paljoa ulkoa päin katsele jos ulkonäköä "arvostelee". Toki ottaa silmään, jos on jokin yli-iso koppi heitetty jonkin kiinteistötraktorin tai dextan selkään, tai jotkin itse tehdyt peltikopit, mutta ei muuten niinkään. Ennemmin konepelti ja maski vaikuttaa minun mielipiteeseen.

Tiedä sitten, mistä johtuu.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Aloittelija kirjoitti:Itse en kyllä hyttejä jostain syystä paljoa ulkoa päin katsele jos ulkonäköä "arvostelee". Toki ottaa silmään, jos on jokin yli-iso koppi heitetty jonkin kiinteistötraktorin tai dextan selkään, tai jotkin itse tehdyt peltikopit, mutta ei muuten niinkään. Ennemmin konepelti ja maski vaikuttaa minun mielipiteeseen.

Tiedä sitten, mistä johtuu.
Ja kun sen traktorin kanssa on itse hommissa niin mitään näistä ei huomaa, ainoastaan sen jos jokin ei toimi :wink:
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Aloittelija kirjoitti:Itse en kyllä hyttejä jostain syystä paljoa ulkoa päin katsele jos ulkonäköä "arvostelee". Toki ottaa silmään, jos on jokin yli-iso koppi heitetty jonkin kiinteistötraktorin tai dextan selkään, tai jotkin itse tehdyt peltikopit, mutta ei muuten niinkään. Ennemmin konepelti ja maski vaikuttaa minun mielipiteeseen.

Tiedä sitten, mistä johtuu.
Kyllä minua enemmän haittaa se, että joutuu toimimaan ahtaassa kopissa, kuin se, että koppi näyttää ulkoapäin hieman hassulta. Traktorit ovat työkoneita, eivät mitään esteettisiä luomuksia. Tosin ei haittaa, että estetiikka on mukana, jos se ei lainkaan tuo ongelmia koneen tai laitteen ensisijaiseen käyttöön.
Viimeksi muokannut Jäärä, Pe Tammi 19, 2018 8:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä se siitä.
Lerssinen
Viestit: 1144
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 9:45 am
Paikkakunta: Oulainen E
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Se kun räntäsateessa päästelee vastatuuleen niin ei jaksa kiinnostaa minkänäköinen koppi siinä edessä on jos se tuulta ja sadetta pitää, parhaassa tapauksessa myös vähän lämmittää..

Outo kriteeri ostaa rattori :shock:
Asiat sattuu kun ne sattuu.
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja imppu »

Käytännöllisyys on kaunista.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Korpivainio
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Korpivainio »

Hehee :lol: Mullahan valmistuu voittajayksilö ihan lähipäivinä tästä: http://aijaa.com/a/VHqvgu
Piti oikein lukea läpi tämä varsin huvittavia asioita sisältävä keskustelu, kun viimein löytyi (kaveri linkitti). Joku mua jo lohdutti, kun tätä äänestystä tuskailin, että "Siellä varmaan pidettäisiin entisen itä-saksan kuulantyöntäjänaisia kauniina..." :lol: Tuo nostolaitevipujen toimintasuunta on yksi ihme väännön asia. Mulla on 2 massikkaa, joissa nousee taaksepäin vedettäessä, 2, joissa eteenpäin vedettäessä, ja yksi sähkötoiminen. Vaikka periaatteessa oon melko hidasjärkinen, niin ei varmaan koskaan oo tarvinnu asiaa edes ajatella, kaikki toimii täysin luonnostaan. sitten tuo juttu, että jos 500-sarjalaisen koppia siirtäis taaksepäin, niin kyllähän kulku vaikeutuis kerralla. Tuosta joskus 15 vuotta nuorempana vielä sai melkein juosta läpi, nyt jo on syytä hiukan varoa, kun alkaa olla 50 mittarissa. Lattiavaihteet ovat monille aivan täysi hirvitys. Itse taas pidän jollain sairaalla tavalla siitä, että niitä voi aivan yhtä hyvin käyttää kummalla kädellä tahansa. Omassa 3060:ssä on etukuormaajan käyttö oikealla, kuten vaihteet ja suunnanvaihtokin. Siinäpä hyvin usein tuleekin käytetyksi suunnanvaihtajaa jossain lumihommissa vasemmalla, vaikka hiukan kurottelua vaatiikin. Ei tartte päästää kuormaajan vivusta irti. Asiahan on kunnossa niissä, joissa suunnanvaihto on vasemmalla, tässä nyt vaan ei oo... Kuormaajan vivun olis tietysti voinu laittaa vasemmallekin, mutta en halunnu sinne yhtään estettä lisää, että edes toiselta puolelta on kohtuullinen kulku auki. Muuten nuo makuasiat on usein hauskoja. Esimerkiksi valtaosa pitää 100-sarjalaisen vanhempaa Palmukoppia ylivertaisesti hienompana, kun uudempaa suorakylkistä. Mulle taas se kapea näyttää jotenkin siltä, niinkun olis joku vaan tiputettu päälle, ja hiukan painettu kasaan :-) Näillä ulkonäköjutuillahan ei sinänsä minkään valtakunnan vaikutusta käytettävyyteen taida olla?
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Nii...minä vaan sitä, että tässä ei ollut tarkoitus puhua hyvyydestä/huonoudesta/käytännöllisyydestä yms. jutuista, silkasti vain ulkonäköön liittyvistä makuasioista. Korpivainion Massikka on upea projekti ja todistaa sitä, että kyllä se kunto vaikuttaa ulkonäköfiilikseenkin aikaslailla.
The idea is to die young as late as possible
Korpivainio
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Re: Rumin traktori?

Viesti Kirjoittaja Korpivainio »

Juups, kunhan kirjoittelin, kun näistä "ulkomusiikillisista" tuola keskustelua tullut :-) Oikeastaan melkein kaikista vanhoista koneista tulee mielestäni hienoja, kun ne hyväksi maalaa, vaikkei valtakaudellaan niin olis kovin silmää hiveleviä olleetkaan...
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Juhnu, Mpaseppä ja 40 vierailijaa