Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Muistan kun sukulaismies osti joskus 80-90 luvun taitteessa noin 3000 tuntia ajetun 575:n. Tuli maalauksilta ja oli suhteettoman suurilla uusilla Michelinin vyötakarenkailla. Vaatimaton mies mutta kehui sitä omalla erikoisella tavallaan, isot renkaat, kulkee tiellä erilailla kuin Valmetti jne. Takarenkaat tekivät massikasta jollain lailla isomman näköisen mitä olikaan ja nelos Perkinssi kävi tietysti nätisti. Pojan koltiaisenakin pidin sitä jotenkin hassunnäköisenä ja kopin ovia, rattia ja keskelle asennettuja vaihdekeppejä kummallisina. Eturenkaille näki hyvin. Multipowerin toiminta ei oikein minulle silloin auennut vaikka koeajolla sitä esitteli. Kopin maalaus oli ilmeisesti tehty spraylla tms. kun hopeanharmaa väri ei minusta näyttänyt siistiltä vaikka oli tosiaan maalattu ja traktori muutenkin käyty läpi ja oli kohtuullisen siisti. Ihmettelin myös astinlautojen alla olevaa laatikkoa joka näytti minusta ihan sinne heitetyltä perunalaatikolta. Onko se akkukotelo vai tankki?
Hevosvoimat taisivat saada vähän Lapin lisää vaikkei Lapissa oltukaan kun kone esiteltiin muistaakseni 75 hevosvoimaisena. Saattoi olla että tällainen käsitys oli talon väelläkin kun aiemmin oli ollut 165 ja siinä 65 SAE hevosvoimaa. Sekin oli hassunnäköisellä kopilla. Kai massikan kopeissa on jotain erikoista ollut kun tuo on jäänyt mieleen vielä paljon aiemmin.
Jossain vanhassa Hankkijan lehdessä on muuten kuva maatalousnäyttelystä jossa 500-sarja on ollut uutuutena esillä. Perässä kippikärry kippi ylhäällä.
Massikan nostolaitevipua kadehtiville tiedoksi: SE toimii aivan oikeinpäin, arvostelijoiden pitää kysyä Metsa Mannilta päänkusenpoisto-ohjeita, tai katsoa se opetusvideo, HETI ennenkö on myöhäistä.
Kyllä Valmet 502 oli rumin traktori. Ihan niin kuin paskahuusi, laudoista ja rimoista rakennettu.
Ei kerta kaikkiaan mitään tyyliä ja värikin kuin sieltä huusin alta.
tutkija kirjoitti:Kyllä Valmet 502 oli rumin traktori. Ihan niin kuin paskahuusi, laudoista ja rimoista rakennettu.
Ei kerta kaikkiaan mitään tyyliä ja värikin kuin sieltä huusin alta.
Valmet 502 oli edistyksellisesti muotoiltu ja mittasuhteiltaan harmoninen. Saavutus on hieno siksikin, että kyseessä on pikkutraktori ja suurienkin valmistajien pienen pään tuotteet ovat olleet aika kamalia, kun vakiokoon iso hytti on laskettu pikkuruisen koneen päälle. Valmet 502 on sen sijaan kokonaisuus.
Konepeiton ja maskin kokonaisuudessa näkyy hienosti Cord-urheiluautosta otettu teema:
Sinapinkeltaruskeaa väriä voi tänä päivänä pitää omituisena, mutta se oli 60-70-luvun hot-kamaa, muistelkaapas silloisia sisustuksia ja japsiautoja yms . Lisäksi on varmaan ollut halua erottautua traktoreiden vakioväri-punaisesta, jollaisia aiemmat Valkut pääosin olivat. Sininen, punainen, vihreä olivat varattuja...miksi ei siis sinappia.
Pikku-Vallun väri oli kamala, kuten myös marimekon unikkokankaan väritys. Se ruskeä oranssi valkoinen.
Kauempaa katsottuna vallu on sopusuhtainen, mutta lähempää katsottuna huomaa suunnitteluosaston rajalliset resurssit. Eikä se ollut ainoastaan valmetin ongelma.
tapsa kirjoitti:Kauempaa katsottuna vallu on sopusuhtainen, mutta lähempää katsottuna huomaa suunnitteluosaston rajalliset resurssit.
Tuotantopuolen rajalliset resussit varmaankin rajoittivat muotoilun yksityiskohtien viilausta. Ei ollut esim. mahdollisuuksia muotopuristettuihin osiin kuten suuremmissa tehtaissa. Kaikki piti tehdä suorasta pellistä taivutellen.
Samaan aikaan tutkijan ihailema zetor teki tälläisiä hirvityksiä. Tuo taitaa olla alkuperäinen ohjaamo. Mutta on tuo(kin) älyttömän ruma. Insinöörit ja suunnittelijat on vaan tehneet osa osalta eteenpäin eikä kukaan ole miettinyt kokonaisuutta että miten ne osaset pelaa yhteen tai miltä lopputulos näyttää. Tutkijan juttuja en oo koskaan ottanut tosissaan ja sille on kyllä syynsä. Se että jos ei pidä valmetista niin typerä syy väittää sitä rumaksi tai huonoksi. Mäkään en välitä fordista mutta muotoilu on ihan onnistunutta joka vuosikymmenellä.
Matsikka kirjoitti:Massikan nostolaitevipua kadehtiville tiedoksi: SE toimii aivan oikeinpäin, arvostelijoiden pitää kysyä Metsa Mannilta päänkusenpoisto-ohjeita, tai katsoa se opetusvideo, HETI ennenkö on myöhäistä.
Kumpi vipu toimii oikeinpäin?
Molemmilla vivuillahan ohjeistetaan tekemään nostolaitetöitä...
Onko tuolla vivun suunnalla oikeasti jotakin väliä?
Matsikka kirjoitti:Massikan nostolaitevipua kadehtiville tiedoksi: SE toimii aivan oikeinpäin, arvostelijoiden pitää kysyä Metsa Mannilta päänkusenpoisto-ohjeita, tai katsoa se opetusvideo, HETI ennenkö on myöhäistä.
Kumpi vipu toimii oikeinpäin?
Molemmilla vivuillahan ohjeistetaan tekemään nostolaitetöitä...
Onko tuolla vivun suunnalla oikeasti jotakin väliä?
Kumpikin vipu toimii oikeinpäin.
Asennonsäätövipu taka-asennossa liikkuu juuri niinkuin nostolaitteetkin, vipu taakse-alas...nostolaitteet taakse-alas, vipu eteen-ylös....nostolaitteet nostolaitteet eteen ylös.
Työsyvyyden ja paineensäätövivut toimii kaaren etuosalla, vipua laskee...niin nostolaite laskee ja toisinpäin.
Munkaan mielestä vipujen suunnilla ei oo suurta merkitystä, toiset vaan nostaa sen esiin kun eivät muutakaan huonoa keksi.
Matsikka kirjoitti:Massikan nostolaitevipua kadehtiville tiedoksi: SE toimii aivan oikeinpäin, arvostelijoiden pitää kysyä Metsa Mannilta päänkusenpoisto-ohjeita, tai katsoa se opetusvideo, HETI ennenkö on myöhäistä.
Kumpi vipu toimii oikeinpäin?
Molemmilla vivuillahan ohjeistetaan tekemään nostolaitetöitä...
Onko tuolla vivun suunnalla oikeasti jotakin väliä?
Kumpikin vipu toimii oikeinpäin.
Asennonsäätövipu taka-asennossa liikkuu juuri niinkuin nostolaitteetkin, vipu taakse-alas...nostolaitteet taakse-alas, vipu eteen-ylös....nostolaitteet nostolaitteet eteen ylös.
Työsyvyyden ja paineensäätövivut toimii kaaren etuosalla, vipua laskee...niin nostolaite laskee ja toisinpäin.
Munkaan mielestä vipujen suunnilla ei oo suurta merkitystä, toiset vaan nostaa sen esiin kun eivät muutakaan huonoa keksi.
Liikkukoot mitenkä liikkuu mutta silloin kun kepistä vedetään taakse/itseen päin niin joku asia nousee. Tää on standardi eikä mikään musta tuntuu juttu.
Matsikka kirjoitti:Massikan nostolaitevipua kadehtiville tiedoksi: SE toimii aivan oikeinpäin, arvostelijoiden pitää kysyä Metsa Mannilta päänkusenpoisto-ohjeita, tai katsoa se opetusvideo, HETI ennenkö on myöhäistä.
Kumpi vipu toimii oikeinpäin?
Molemmilla vivuillahan ohjeistetaan tekemään nostolaitetöitä...
Onko tuolla vivun suunnalla oikeasti jotakin väliä?
Kumpikin vipu toimii oikeinpäin.
Asennonsäätövipu taka-asennossa liikkuu juuri niinkuin nostolaitteetkin, vipu taakse-alas...nostolaitteet taakse-alas, vipu eteen-ylös....nostolaitteet nostolaitteet eteen ylös.
Työsyvyyden ja paineensäätövivut toimii kaaren etuosalla, vipua laskee...niin nostolaite laskee ja toisinpäin.
Munkaan mielestä vipujen suunnilla ei oo suurta merkitystä, toiset vaan nostaa sen esiin kun eivät muutakaan huonoa keksi.
Liikkukoot mitenkä liikkuu mutta silloin kun kepistä vedetään taakse/itseen päin niin joku asia nousee. Tää on standardi eikä mikään musta tuntuu juttu.
Mutta kun Massikan asennonsäätövipu liikkuu taakse ITSESTÄ POISPÄIN, niin nostolaitteet liikkuu samaan suuntaan kuin sitä käyttävä vipu liikkuu.