Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja OIU »

Ei ole vielä tullut vastaan, onko jollain muulle?

Käyttö metsästystä ja metsätöitä. Höyrynsulkupuku (sadevaatteet) päällä kastuu likomäräksi vaatteen sisältä ja ilman päältä. Kalvovaatteissa nämä yhdistyvät.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Induktanssi
Viestit: 2961
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

Ei taida sellasta olla. Itse olen päätynyt vaihtamaan vaatteita riittäväati. Vaikkapa Snickersin takki pitää t
sadetta tunnin verran ennenkuin on läpimärkä ja sitten uutta pykälään ja vanha kuivumaan. SiksiKIN on tuo "induktanssin jurotusmökki"- topikki tehty. Vaatteita on pakko kuivata.

Tekisi mieleni sanoa, että sama homma kuin hanskojen kanssa. Kuivana pysyvää ei olekaan. Aina kastuu jommaltakummalta puolrn. Siksi niitä vaihdellaan.
Jos kone kaatuu, PIDÄ KIINNI NÄPPÄIMISTÖSTÄ!!!
jpeltoma

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

..
Viimeksi muokannut jpeltoma, La Heinä 04, 2020 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talumees
Viestit: 6353
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Merinovilla alle ja perätukun airtex päälle niin pärjännyt on. Kotimatkalle sitten kuiva takki päälle...
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja heijo »

Molempia on markkinoilla, mutta samassa vaatteessa en ole tavannut vaikka monenlaista olen kokeillut. Kerrospukeutuminen lienee se päivän sana, eli kuivana pitävä kerros alinna ja sitten päälletulevia vaihdellaan märkyden mukaan, metsästys hommissa olen vaihtanut vain päällimmäisen paidan kuivaksi kun ei viitsi kuljettaa paljoa kampetta mukana.
Minkä huollamme sen korjaamme.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Aiemmin diggailin yhdistelmiä jossa sateenpitävänä päällä kalvotakki ts goretexi, alla villapaita ja poolo.

Sen jälkeen olen diggaillut suunnilleen samaa settiä mutta takki mallia softshell... Mutta se softshelli on jotenkin sellainen harhaanjohtavan turvan antaja ja helposti olen monta kertaa vilustunut. Sofshelli myös kastuu läpi ja sitten kuivaa hitaasti.

Kalvotakeissa vaan se huonoa että kalvo repeää herkästi... No jatkossa pitää taa sellainen hankkia. Nyt mennään ulkopuuhissa toppatakilla..

Villa ja bampu parhaat luonnonkuidut mitä tähän asti... Fleecevaatteet tuppaa haisemaan heti pershielle ja kun huuhteluaineita ei käytetän niin pesussa ei tule sanottavasti raikkaalle... Rälläkän kipinää moni fleece saanut ja lakannut olemasta. Enää en osta. Mieluummin puuvillaa..
Suomi kuuluu länsimaihin
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mahtaisiko päteä takissa sama kuin kengissä. Eli hyvin rasvattu nahka.
Ainakaan mulla ei gore-tex kengistä ole ollut hääppöiset kokemukset. Normaali maihari tyyppinen nahkakenkä hyvin rasvattuna, niin suht hyvin pärjää 8h työpäivän.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja NH »

Kalvovaatteet ovat sade- ja tihkukelillä aivan ylivoimaisia ( mikäli ovat edes normilaatuisia ) verrattuna tavallisiin kankaisiin tai sadeasuihin. Pysyy kokonaan tai lähes kokonaan kuivana, eikä hiosta erityisesti.
Toki mikäli mielikuva kalvovaatteista on se, että pysyy aina kuivana eikä hikoile yhtään, pettymys voi tulla. Elämä on kompromisseja.

Kalvoja joita yleisnimellä usein kutsutaan goretexeiksi, on useilla valmistajilla ja montaa eri mallia.
Vedenkestävyyttä mitataan ns vesipatsaslukemalla. Mitä korkeampi lukema, sitä paremmin kestää vesirasitusta, mutta yleensä on samalla hiukan huonommin hengittävä.
Itse asusteen vedenkestävyyteen vaikuttaa suuresti saumojen rakenne. Pelkkä neulos päästää isomman sateen nopeasti tihkumaan läpi.

Itsellä on kesäkäyttöön sopiva vuoriton tuulipuku-tyyppinen asu ja kylmille keleille vuorillinen kevyttoppaversio. Kaikki ihan tavallista Prisma, Cittari ja Lidl-tasoa, eikä ole tarvinnut sateessa kastua, edes lyhytaikaisessa kaatosateessa.
Rukka-sadeasu on sitten täyteen kaatosateeseen, mutta sellaiseen pitää harvoin läheteä oleskelemaan. :)

Kenkäpuolella tuntuu vaihtelu olevan suurta. Omassa käytössä parhaiten ovat toimineet Pumat ja täysin ala-arvoinen esitys ovat olleet Halti merkkiset.

Nahkakengän hengitttävyys loppuu viimeistään rasvaukseen, kosteutta se sitä vastoin kestää silloin huomattavasti paremmin.
Kengän hengittävyys muuten voidaan aikaansaada villasukalla!
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Ainakin takavuosina Goretex oikeasti valvoi niiden tuotteiden laatua, jotka käyttävät firman kalvoja, mm. saumojen teippausten osalta. Ts. kun hankki "original" gore tuotteen, se ei ollut aivan kuraa. Tämä on vain näppituntuma, mutta yhä on sattunut parempia tuotteita kohdalle, jos kalvo on ollut nimenomaan Goretex. Kalliimpiakin kyllä ovat.

Ihan ryskätyökäytössä minulla ei ole kalvokamppeita. Jotenkin tuuminut, että vaihtelen kampetta tarpeen mukaan, tukikohta on niin likellä. Tekninen alusasu, lämpötilan ja liikkeen mukaan välikerros, pintaan tuulen pito, näinhän se. Minulla ei ole passipuuhia, joten mitään villatumppausta en kaipaa.

Monisaumaisissa pukimissa, mm. hanskoissa, ei mikään kalvo kauan ole ehjä. Työkäytössä olen kylmän kostealla kelillä alkanut tykätä Wonder gripin winter-versioista. Pitävät hyvin, eivät kastu helpolla läpi ja kestävätkin aika hyvin. Toinen vaihtoehto kumirukkanen ja puuvilla/villainen alushanska.

Havainto: Nahkaisiin työhanskoihin (halpoihinkin) kannattaa ehdottomasti vetää rasva, kestävyys ja veden sieto kasvaa uskomattoman paljon!!!
The idea is to die young as late as possible
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja jiipee »

jpeltoma kirjoitti:Raivaussaha hommissa olen näitä käyttäny sateella

https://www.varusteleka.fi/fi/product/b ... jaama/2180

En tiedä sitten onko ylijäämäkamppeissa millainen saatavuus...
Minulla on ollut tuollainen yhdistelmä vuosikaudet. Ei ole sen hommaamisen jälkeen ollut perinteistä sadetakkia yhtään ikävä.

Takki oli kevyesti käytetty, mutta ehjä. Housut oli käyttämättömät. Housuissa on henkselit vakiona ja lahkeissa vetoketjulla aukeavat levennyskielekkeet, että saa housut jalkaan ilman saappaiden riisumista. Saksan lipun emäntä takin hihasta ratkoi pois, mutta oli niin ommeltu, ettei siitä paljon tikin jälkiä jäänyt.

Metsätöissä en ole sitä käyttänyt, joten risukossa resuamisen kestosta ei ole kokemusta.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja NH »

Varustelakan linkissä oli mielenkiintoinen varoitus: kalvovaatteita ei saa pestä koneessa.

Tähän saakka olen lukenut nimenomaan suosituksia, että kalvovaatteita kannattaa pestä koneessa kevyellä ohjelmalla. Ilman pesua mikroskooppiset kalvoreijät tukkeutuvat, eivätkä toimi suunnitellusti.

Omien kalvovaatteiden kohdalla olen konepessyt ne useita kertoja vuosien ajan, eikä kalvon toiminnassa ole tapahtunut ainakaan mitään erityisiä muutoksia. Ainoa huono kokemus on ollut erään takin huppu, joka on ollut tiukasti käärittynä niskataitokseen. Voimakkaasti kääritystä hupusta on kalvo irronnut paikoin postimerkin kokoisina paloina.
jpeltoma

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

..
Viimeksi muokannut jpeltoma, La Heinä 04, 2020 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja OIU »

Höyrynsulkuvaatteista sen verran, että halpiksien housut olivat aina ihan ensimmäisen käyttökerran jälkeen riekaleina, mutta nyt jo varmaan 10 vuotta on ollut Kivikankaan avohaalari-sadehousut raivaussahahommissa yms. ja ovat edelleen täysin ehjät. En tiedä onko malli ja laatu vielä samat, ainakin väri eri.

https://www.kivikangas.fi/ahti-avohaalari-917-pupvc
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

John Partringe ja Barbour ovat minun mielestä kovat sanat "sadetakki" rintamalla.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja TKH »

Yksi juttu noiden kalvopukujen kanssa, niiden alla pitää olla oikeat alus- ja väliasut. Eli sellaiset, jotka myös siirtävät kosteuden iholta pintakankaaseen asti. Puuvilla ei todellakaan toimi...vaan vettyy ensin ja vasta sitten siirtää kosteuden pintaan päin, eli alusasu on oltava kostea koko ajan. Urheilukerrasto ja väliasuna jokin merinovillajuttu ja sitten pelittää. Pätee myös kalvollisiin kenkiin.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Urheilukerrasto haisee HETI ketunsyötille kun hikoilee!
Puuvilla kastuu kyllä, mutta jos voi vaihtaa kaffetuntien aikana, niin mielestäni ok.
Villa, tai merinovilla, imevät upeasti kosteutta itseensä, tuntumatta märältä.
Herkkähipiäiset kutiaa villasta.
Silkki on masinistille ... OUTO.
Itse tykkään eniten puuvillasta. Se on tekemisen meininki kun on paita märkänä. Lämmin hiki pitää kylmän poissa.
Taukoja ei viileellä ilmalla passaa pitää. Tai joutuu vaihtamaan kuivaa alle. :D
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Sanovat vaan tuolla maailmalla että "cotton kills" ...
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Joo, ei ole kuulemma se ympäristö- ja työntekijä-ystävällisin vaihtoehto.
Vesivoimakin saastuttaa yhtäpaljon, tai enemmän, kuin fossiiliset.
Ahistaa aatella aina nuita ympäristöihmisoikeusmaailmapelastuujuttuja
kun vaikka kalsareita on ostamassa.
piiras, etten pahemmin sanos!

piiras, tuota "säädyllisyys korjaus mikälie konetta"! :mrgreen:
Wittu.
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Siis nyt ei ole kyse mistään ympäristö eikä ihmisoikeusjutuista vaan siitä että puuvillla kylmettää ihmisen ja pahimmillaan tappaa hypotermiaan.

Vaikka tuosta ensimmäisestä haulla eteen sattuneesta jutusta voi aloittaa aiheeseen tutustumisen:
https://www.ski.fi/artikkelit/kerrospuk ... perusteet/
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Hengittävä ja vedenpitävä vaate

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

No, meikän talviset ulko sessiot on niin lyhyitä, ettei niihin kuolis varmaankaan etes nailoneissa. :mrgreen:
Mutta mitä oli kalsareina Roald Amundsenilla ja kumppaneilla aikoinaan?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jarikos, Semrush [Bot], tiko ja 58 vierailijaa