Tarvaala 150v.

Asiaan liittyvistä tapahtumista voi tiedottaa ja kysellä täällä

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Onko joukossa Tarvaalan avoimien ovien täivässä tai juhlassa kävijöitä?
Perjantaina ja lauantaina tuli oltua. 50vuotta tulee syksyllä opiskelun aloittamisesta.
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja MOP »

OLin vaimoni kanssa. Molemmat olemme käyneet Tarvaalan. Olimme -69 - 71. Eipä juuri tuttuja näkynyt. Hyvät oli juhlat ja mukaavaa katsella myös niitä vanhoja paikkoja. Kovasti on muuttunut. Olen siinä silloin tällöin ohi kulkiessani lenkin pihapiirissä ajellut. Yleensä moottoripyörällä. Yksillä toveripäivillä olen käynyt jotain 10v. sitten.
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Tulihan tuolla oltua edustamassa uutta raskaskoneosaaja koulutusta mikä alkoi kaksi viikkoa sitten :D Joulukuussa 2018 pitäisi sitten olla valmistunut ja saada paperit kouraan siitä :lol: Juhlat vaan "harmittavasti" häirinnyt ettei ole vielä päässyt kunnolla sormia saati naamansa sotkemaan :lol:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

MOP kirjoitti:OLin vaimoni kanssa. Molemmat olemme käyneet Tarvaalan. Olimme -69 - 71. Eipä juuri tuttuja näkynyt. Hyvät oli juhlat ja mukaavaa katsella myös niitä vanhoja paikkoja. Kovasti on muuttunut. Olen siinä silloin tällöin ohi kulkiessani lenkin pihapiirissä ajellut. Yleensä moottoripyörällä. Yksillä toveripäivillä olen käynyt jotain 10v. sitten.
Tässähän alkaa tuntea sielunkuppanuutta. Olet sitten aloittanut kun itse suljin ovet. Luokanvalvojamme sopi Saarijärven metsäkoulun kanssa meille koneellisen puunkorjuun jatkokurssin. Yksi kurssilaisistamme lähtikin sieltä ruotsiin myrskytuhojen korjuuseen työnjohtajaksi.
"Toveripäiviä" vietimme myöskin perhepiirissä, nimittäin elämänkumppani löytyi viereiseltä luokalta kaikesta valvonnasta huolimatta, veli oli myöskin saman koulun kasvatteja samoin kuin isäni edellisen vuosisadan alkukymmenillä. Meillä oli isän kanssa sama puutyöopettajakin, tosin isä oli hänen opissaan kiertävässä mieskotiteollisuuskoulussa.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

häkkyrä kirjoitti:Tulihan tuolla oltua edustamassa uutta raskaskoneosaaja koulutusta mikä alkoi kaksi viikkoa sitten :D Joulukuussa 2018 pitäisi sitten olla valmistunut ja saada paperit kouraan siitä :lol: Juhlat vaan "harmittavasti" häirinnyt ettei ole vielä päässyt kunnolla sormia saati naamansa sotkemaan :lol:
Onnittelut linjavalinnasta. Pitikö sisäänpääsyyn olla sormet rasvattu jo entuudestaan kun noin lyhyt oppiaika?
Hienot oli oppisisällöt taululla, otahan vakavasti varsinkin hydrauliikka, (pneumatiikka), sähkö-, elektroniikka- ja tietotekniikka, niitä saatat tarvita. Olis mielenkiintoista tulla katsomaa opiskelua, matka on vähän pitkä mutta eihän sitä koskaan tiedä.
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Aikuiskoulutuksena tuo aika on kyllä hyvin lyhyt mutta kun entuudesta rassaukset on tuttua hommaa niin ei tuossa pitäisi kauheita ihmetyksiä tulla :D Tarkoitus olisi erikoistua juurikin hydrauliikkaan jopa niin pitkälle että saa hydraulipassin sekä sähköhommiin ja tuo tietotekniikka tulee sitten pakollisena osana toki noiden lisäksi kun nykykoneissa pitää kuulemma myös sähköisesti raportoida kaikki huollot mitä koneille tulee :roll: Mutta kun tuohon nyt pääsee keskittymään täysillä niin eiköhän sieltä mahda uuden työn saada tulevaisuudessa tai mikseipä vaikka voisi yrittäjäksikin alkaa :roll:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

häkkyrä kirjoitti:Tarkoitus olisi erikoistua juurikin hydrauliikkaan jopa niin pitkälle että saa hydraulipassin sekä sähköhommiin ja tuo tietotekniikka tulee sitten pakollisena osana toki noiden lisäksi kun nykykoneissa pitää kuulemma myös sähköisesti raportoida kaikki huollot mitä koneille tulee
Oikealla asenteellla olet oppiin lähtenyt. Sähkö- ja tietotekniikka ei ole enää mikään "hanttiaine" konemiehelle, sillä "pakoputken vaihtajia" on jo. Hydrauliikasta tulee voima ja "digitaalista" äly.
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja MOP »

Millä kurssilla "Asfalttiviljelijä" oli? Tekulla vai maanviljelyskoulun puolella? Itse oli maanviljelyskoulun puolella.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

MOP kirjoitti:Millä kurssilla "Asfalttiviljelijä" oli? Tekulla vai maanviljelyskoulun puolella? Itse oli maanviljelyskoulun puolella.
Olin teknillisellä kurssilla. Samoja opejahan meillä on ollut. Maa- ja karjatalousaineita oli vähän vähemmän kuin viljelypuolella. Asuntola oli heti vasemmalla kun noustaan pihaan. Olihan se sellaista elämyksellistä ja mieliinpainuvaa aikaa. Tietäähä sen kun maalaispoika pääsee äidin helmasta ensimmäisen kerran maailmalle.
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja MOP »

Voi olla, että ollaan tavattu. Teidän kurssi piti aikoinaan kurssijuhlia. Olin ainakin kahdesti yhdellä teikäläisellä kuskina, jos osallistuit niihin kursseihin. Ja luulen tietäväni sen Ruotsiin menneen työnjohtajankin.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

MOP kirjoitti:Voi olla, että ollaan tavattu. Teidän kurssi piti aikoinaan kurssijuhlia. Olin ainakin kahdesti yhdellä teikäläisellä kuskina, jos osallistuit niihin kursseihin. Ja luulen tietäväni sen Ruotsiin menneen työnjohtajankin.

Osallistuin aika "hintsusti" juhlallisuuksiin. Olihan meillä niitä tempauksia jotka poikkesi hieman siitä koulun hillitystä perinteestä. Etkös tullut oppilaitokseen meidän kurssin poistuttua, joten miten kuskailit? Niin tuo ruotsin kävijä piti kännykkäkauppaa Seppälässä ja yhdellä pojalla oli vene- ja pienkonekauppa myöskin Seppälässä.
Viimeksi muokannut asfalttiviljelijä, Ti Syys 12, 2017 7:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja MOP »

Joo, oikein arvasin. Ja ajoi lähes tehdasuuden 96 saapin paskaksi lähellä kotiaan kurssijuhlista mennessään. Ja yhdellä kurssikavereistasi olin muutaman kerran hommissakin lyhyitä aikoja. Ja siellä Seppälässä.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

MOP kirjoitti:Joo, oikein arvasin. Ja ajoi lähes tehdasuuden 96 saapin paskaksi lähellä kotiaan kurssijuhlista mennessään. Ja yhdellä kurssikavereistasi olin muutaman kerran hommissakin lyhyitä aikoja. Ja siellä Seppälässä.
Muisti alkaa jo hiipumaan, että piti pitkään miettiä tuota Saabistia, mutta hänhän oli huonekaveri. Ei meillä oikein yhteisiä kurssijuhlia ollut, ennemmin kaverusten yksittäisiä iltamenoja. Sunnuntaina kävin moikkaamassa kurssikaveria Saarijärvellä, oli entinen Valtra-myyjänä.
Keski-Suomi tuli kierreltyä vakuutusmiehenä ympäriinsä ja Hankkijan maatalousmyyjänä Pohjoisessa Keski-Suomessa. Poistuin Keski-Suomesta 1974. Kävin ohikulkiessa muutama vuosikymmen sitten noissa edellämainituissa liikkeissä, mutta nyt en löydä sitä koneliikettä enää netistä, osoite viittaa jonnekin asuntoalueelle.
Tämä keskustelu alkaa mennä vähän privatiksi, niin mielenkiintoista kuin onkin.
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja MOP »

Tunnen tuon Valtra-myyjänkin. Asuu velimiehen naapurissa. Sitä ennen oli Hankkijalla, meni siinä valametin ja Hankkija yhteistyössä valametille ja jäi sinne. Seraavaltakin tekulta meni yks mies vakuutushommiin. Sai kai muutaman vakuutusyhtiön konkurssiin, kun aina meni jossain fuusiossa seuraavaan. Olen ollut saattamassa hautaan muutamaa omaakin kurssikaveria. Meidän kurssilla on käynyt aikamoinen kato. Ei siellä sitten näemmä muita masinisteja ollut.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja toyopet »

No ei tullut käytyä, vähän liikaa ohjelmaa muutenkin tähän aikaan vuodesta.
It has three speed: here, there and gone...
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

MOP kirjoitti: ... Sai kai muutaman vakuutusyhtiön konkurssiin, kun aina meni jossain fuusiossa seuraavaan. Olen ollut saattamassa hautaan muutamaa omaakin kurssikaveria. Meidän kurssilla on käynyt aikamoinen kato...
Kyllä Aura jäi henkiin minun jäljiltä, mutta luokanvalvojamme taisi kaataa Sampsan ennen Tarvaalaan tuloa.
Kuulin että Karstulan kaveri on poistunut joukosta. En tiedä kurssini elintilasta sen enempää, riskiryhmässähän sitä jo ollaan.
Olikohan se 30v. luokkakokous Summassaaressa, silloin taisivat kaikki olla elossa, mutta ei paikalla.
Olihan se jo edesmennyt "pikkuvelikin" Valtralla enemmän pohjoisessa Keski-Suomessa.
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja MOP »

Sampsan kaataja oli tosi hyvä opettaja, mutta alkoholi oli ongelma. Silloiset kakkoskurssin oppilaat vaativat hänen erottamistaan ja niin myös kävi. Se viinatouhu meni lopulta ihan hänekseen. Opettamisesta ei tullut lopulta mitään. Sivosen Ossi lähti Peltosalmelle johtajaksi ja on jo edesmennyt. Kummankin edellä mainitun tilalle tuli hyvät silloin nuoret agronoomit. Nykäsen Bertta jouti terveysyiden takia jäämään eläkkeelle ja on jo pois hänkin.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

MOP kirjoitti:Sampsan kaataja oli tosi hyvä opettaja, mutta alkoholi oli ongelma. Silloiset kakkoskurssin oppilaat vaativat hänen erottamistaan ja niin myös kävi. Se viinatouhu meni lopulta ihan hänekseen. Opettamisesta ei tullut lopulta mitään. Sivosen Ossi lähti Peltosalmelle johtajaksi ja on jo edesmennyt. Kummankin edellä mainitun tilalle tuli hyvät silloin nuoret agronoomit. Nykäsen Bertta jouti terveysyiden takia jäämään eläkkeelle ja on jo pois hänkin.
Poikkesin Turussa käydessäni -70- luvulla Penan luona, hän ei ollut silloin enää työelämässä, taitaa olla jo edesmennyt. Meillähän meni 200 mv tuntia luokkaretken suunnitteluun, että mennäänkö Italiaan vai Hampuriin, ei menty kumpaankaan vaan oli tyytyminen Tanskaan kun bisnekset ei tuottaneet riittävästi matkarahaa. Pitihän se Pena pelastaa vähän joka paikassa.
Samoin Koivisto on tietääkseni pois. Puuopettaja Mäkinen siirtyi sittemmin Ilomantsin maatalousoppilaitokseen vaimoineen. Ilomansin oppilaitos on lopetettu ja Juhani on pyörinyt Vapaopiston leivissä. Partanen, innokas urheilumies oli Laitisen kanssa verstaspuolella.
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja MOP »

Koivisto ei ollut juhlissa, mutta en tiedä hänestä. Laitinen on kuollut jo n. 25 vuotta sitten. Tapasin linja-autossa hänen sisärensa.
Partanen lähti meidän aikana ja hänen tilalleen tuli Hannosen Matti. Paljonhan sitä on vettä virrannut Majakoskesta sen 50-47 vuoden aikana.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tarvaala 150v.

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

MOP kirjoitti:Koivisto ei ollut juhlissa, mutta en tiedä hänestä. Laitinen on kuollut jo n. 25 vuotta sitten. Tapasin linja-autossa hänen sisärensa.
Partanen lähti meidän aikana ja hänen tilalleen tuli Hannosen Matti. Paljonhan sitä on vettä virrannut Majakoskesta sen 50-47 vuoden aikana.
Muistanenko oikein että Koivisto olisi myös edesmennyt. Tulinhan minäkin valituksi tekun jälkeen -77 syksyllä sinne koneopen hommiin, mutta en kuitenkaan ottanut tehtävää vastaan, tiedä häntä oliko virheliike. Saihan tuota sittemmin opettaa ihan väsyksiin asti sen jälkeen kun ikärasismin takia potkivat pois "oikeista" töistä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa