Puikkohitsauksen harrastelu.
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Mitä noita korjaamon hitsauksia kattellut, niin virrat siellä on päällä, vaikka itsekin aatellut, et hyvä olis päävirtakytkin avata. 2010 ja uudempia scanioita.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Näin tahtoo olla, eikä tuhoja niitä varmasti kovinkaan usein tule, mutta ei se liian työlästä ole varmistaa ja ennalta ehkäistäkään.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Joskus meni minun autosta laturin korvake poikki, ja mainitsin työpaikan hitsarille asiasta jos kerkeäisi ruokatauolla tuikata sen kiinni. Oli jo hitsannut sen ennen kuin ehdin paikalle, ja siinä jo mielessäni manasin että nyt otti sitten Lucasin laturi kipeetä. Mutta eihän tuo sillä kertaa ainakaan kärventynyt. Mutta kyllä se kuitenkin mahdollista on ja nykyään kun tuota elektroniikkaa on autoissa vaikka kuinka, niin kyllä varovainen kannattaa olla. Se kun jonku paikka saa ylimääräisen piikin, niin voi mennä mielenkiintoiseksi se sitten löytää ja paikallistaa, vaikka varmasti se kallein mahdollisen aparaatti on se joka hajoaa.korsteeni kirjoitti: ↑Ke Syys 18, 2019 1:19 pm Minkälaisissa hitsaustilanteissa nuo on tapahtunut kellä latureita on mennyt? Maadoitus ollut missä?
Meinaan kun kokeillut tässä vuoden sisään ihan piruuttain hitsata kolmea eri autoa akunkengät kiinni joskos jotain hajoaisi (tommosia vähän toisarvoisia vehkeitä, niin ei niin väliä ) mutta eipä ole mitään hajonnut.
Toki maadoitus aina samassa osassa syntyvän sauman kanssa...kun joskus nähnyt jollain maakaapelin aivan eri päässä koko autoa ja paras oli kun yritti pakoputkesta maadoittaa, kun oli "hyvin hollilla" auton koria hitsatessa Vähän se lanka säkennöi noinkin, mutta lopputuleman arvaa lähes yhtä varmasti kuin jos yrittää ajaa 10km silmät sidottuna ja arvuuttelisi meneekö ojaan vai ei
Ei tietenkään vara venettä kaada tuossakaan hommassa ja merkityksellisimmistä vehkeistä akun maakaapelin irroitan tietenkin, mutta tuo yllä oli ns. empiirinen koe
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Ivecon pikkubussi ei tykännyt kun pyyhkijöiden päälle oli kertynyt lumisohjoa, ja sitä kun piti pyyhkijöillä poistaa, niin ei onnistunut, nytkähti 20 cm ylös ja siihen jäi sulat. No pajalla tutkimaan, oli lämpösulake lauennut. Helppo homma …….. vaan eipä ollutkaan, sekoitti koko älypoksin, ja se piti sitten uusia. Eikä sekään onnistunut kerralla kun se piti ohjelmoida uusiksi. Onneksi oli takuut voimassa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- toyopet
- Viestit: 3242
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Eilen otin ihan harjoittelun kannalta ja parisenkymmentä puikkoa sulattelin takalootan reunaan, se kun on muutenkin kulahtanut, niin voi käyttää harjoittelukohteena. Yhtä juttua mielessäni pyöritin ja siinä pitäisi saada kunnon saumaa aikaan.
Walliuksen invertteri edelleen ja on se vaan hankalaa.
Esabin ok48:n, 2mm, syttyminen on kyllä ihan tuurista kiinni, ihan kohtisuoraan kohteeseen, niin jotenkin onnistuu mutta todella epävarmaa ja palaminenkin aika säkenöivää vaikka tikut sisällä olleet ja edelleen vietävä ihan kohtisuorassa, jos vinoon niin ei pala. Virtakin saa olla paketin mukaisesti ihan siellä tapissa eli asteikko 80A, tosin onko se kuinka tarkka.
Jonkun valmistajan 46:t, 2,5mm, syttyy jo melko hyvin ja palaa nätisti, niin kai näillä on tapana ja puolella virralla tuohon 48:iin nähden.
Mutta sauma tulee molemmilla ihan hirveää. Uudella tikulla pää väpättää, vaikka kuinka yrittää pitää kädet vakaana, mitä lyhyemmäksi puikko käy, sen parempi jälki.
Ei taida vieläkään minusta tulla (puikko)hitsaria...
Walliuksen invertteri edelleen ja on se vaan hankalaa.
Esabin ok48:n, 2mm, syttyminen on kyllä ihan tuurista kiinni, ihan kohtisuoraan kohteeseen, niin jotenkin onnistuu mutta todella epävarmaa ja palaminenkin aika säkenöivää vaikka tikut sisällä olleet ja edelleen vietävä ihan kohtisuorassa, jos vinoon niin ei pala. Virtakin saa olla paketin mukaisesti ihan siellä tapissa eli asteikko 80A, tosin onko se kuinka tarkka.
Jonkun valmistajan 46:t, 2,5mm, syttyy jo melko hyvin ja palaa nätisti, niin kai näillä on tapana ja puolella virralla tuohon 48:iin nähden.
Mutta sauma tulee molemmilla ihan hirveää. Uudella tikulla pää väpättää, vaikka kuinka yrittää pitää kädet vakaana, mitä lyhyemmäksi puikko käy, sen parempi jälki.
Ei taida vieläkään minusta tulla (puikko)hitsaria...
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
On se ihan luvallista käyttää toista kättä puikon tukena. Pitää olla vaan sitten kunnon lämpöä kestävä hanska.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Ei taida tulla tuolla koneella, jossa ei ilmeisesti virta riitä käyttämällesi puikolle.toyopet kirjoitti: ↑To Syys 19, 2019 11:13 am
Esabin ok48:n, 2mm, syttyminen on kyllä ihan tuurista kiinni, ihan kohtisuoraan kohteeseen, niin jotenkin onnistuu mutta todella epävarmaa ja palaminenkin aika säkenöivää vaikka tikut sisällä olleet ja edelleen vietävä ihan kohtisuorassa, jos vinoon niin ei pala. Virtakin saa olla paketin mukaisesti ihan siellä tapissa eli asteikko 80A, tosin onko se kuinka tarkka.
Jonkun valmistajan 46:t, 2,5mm, syttyy jo melko hyvin ja palaa nätisti, niin kai näillä on tapana ja puolella virralla tuohon 48:iin nähden.
Mutta sauma tulee molemmilla ihan hirveää. Uudella tikulla pää väpättää, vaikka kuinka yrittää pitää kädet vakaana, mitä lyhyemmäksi puikko käy, sen parempi jälki.
Ei taida vieläkään minusta tulla (puikko)hitsaria...
PS markkinointiosaston mainoslukemista voi melkein missä harrastelijalaitteessa huonontaa suorituskykyä 10 - 20 %, vrt vaikka autojen suorituskyky ja kulutusilmoitukset.
Taitaa 80A:n Walliukseen päteä sama, mikäli 2.5 rutiilipäällysteinen palaa hyvin.
120A halvassa Telwin-inventterissä tuntuu ihan erilaiselta kuin 120A satakiloisessa EKA-tasurissa.
PS Ovathan kahva, maadoitus ja kaapelit iskussa, vai sinnepäin?
-
- Viestit: 8699
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Nuo wyrtin omnia 46 puikot, paketissa kuva jotta puikko pitäs oleman miinuksessa. Liekö minkämoine merkitys? Pitäs johoki ihan kokeilla.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Minä en ole mikään ammattihitsari, enemmän sellaista harrastelijaluokkaa. Kyllä kesken jääneen 48:n sytyttäminen oli alkuun ihan v-mäisen hankalan tuntuista, mutta tekemällä oppii pikkkuhiljaa. Nyt menee jo paljon vähemmän vajaita, kiinni liimanneita puikkoja romuämpäriin. Koneissakin on eroja.toyopet kirjoitti: ↑To Syys 19, 2019 11:13 am Esabin ok48:n, 2mm, syttyminen on kyllä ihan tuurista kiinni, ihan kohtisuoraan kohteeseen, niin jotenkin onnistuu mutta todella epävarmaa ja palaminenkin aika säkenöivää vaikka tikut sisällä olleet ja edelleen vietävä ihan kohtisuorassa, jos vinoon niin ei pala. Virtakin saa olla paketin mukaisesti ihan siellä tapissa eli asteikko 80A, tosin onko se kuinka tarkka.
Nykyisin on koneena Minarc. 2.5 mm 48-puikolle tulee käännettyä virtanuppi 3-4 mm raudoille yleensä 80 A kohdalle, paksumpiin n. 90 A. 3.25 mm puikkolle yleensä 120 A. Ne on olleet sellaiset yleiset säädöt 48:lle, millä monet perusjutut toimii. Ylämäkeen tai jotakin hankalampaa rakoa hitsatessa sitten tarvitsee säätää.
Hitsatessa valokaari kannattaa pitää tarpeeksi lyhyenä. Monesti tulee tunnusteltua pienellä sivuliikkeellä puikolla railon reunoja, lähinnä V-railon pohjaa, välipalkoja tai pienasaumaa hitsatessa, niin pysyy eteneminen suunnassa ja puikko sopivalla etäisyydellä. Samalla sitten sulan ja kuonarajan muotoa seuraten, niin pysyy nopeus sopivana. Jos etenee ilman puikolla tunnustelua (esim. pintapalko tai I-railo), niin liian pitkäksi päässeen valokaaren alkaa nähdä kuonan lähestymisestä tai kuulla valokaaren äänestä, mutta harjoitusta sekin toki vaatii.
Liian pitkä valokaari on herkempi sammumaan kesken ja kuonan karkaaminen sulan eteen käy helpommin pitkällä kuin sopivan mittaisella kaarella. Toki hitsikone sitten stumppaa jossakin vaiheessa, jos puikon tuuppaa liian lähelle hitsattavaa rautaa. Liian kiinni tuuppaamiseen eri koneet suhtautuvat vähän eri tavalla.
Harjoitusta lisää, kyllä senkin tekemällä oppii
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
- toyopet
- Viestit: 3242
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
On kahvat ja maadoitukset iskussa ja kyllähän tuosta enempikin virtaa irtoaa kuin 80A, 2mm 48:lle vaan paketissa oli maksimi 80A.NH kirjoitti: ↑To Syys 19, 2019 5:31 pmEi taida tulla tuolla koneella, jossa ei ilmeisesti virta riitä käyttämällesi puikolle.toyopet kirjoitti: ↑To Syys 19, 2019 11:13 am
Esabin ok48:n, 2mm, syttyminen on kyllä ihan tuurista kiinni, ihan kohtisuoraan kohteeseen, niin jotenkin onnistuu mutta todella epävarmaa ja palaminenkin aika säkenöivää vaikka tikut sisällä olleet ja edelleen vietävä ihan kohtisuorassa, jos vinoon niin ei pala. Virtakin saa olla paketin mukaisesti ihan siellä tapissa eli asteikko 80A, tosin onko se kuinka tarkka.
Jonkun valmistajan 46:t, 2,5mm, syttyy jo melko hyvin ja palaa nätisti, niin kai näillä on tapana ja puolella virralla tuohon 48:iin nähden.
Mutta sauma tulee molemmilla ihan hirveää. Uudella tikulla pää väpättää, vaikka kuinka yrittää pitää kädet vakaana, mitä lyhyemmäksi puikko käy, sen parempi jälki.
Ei taida vieläkään minusta tulla (puikko)hitsaria...
PS markkinointiosaston mainoslukemista voi melkein missä harrastelijalaitteessa huonontaa suorituskykyä 10 - 20 %, vrt vaikka autojen suorituskyky ja kulutusilmoitukset.
Taitaa 80A:n Walliukseen päteä sama, mikäli 2.5 rutiilipäällysteinen palaa hyvin.
120A halvassa Telwin-inventterissä tuntuu ihan erilaiselta kuin 120A satakiloisessa EKA-tasurissa.
PS Ovathan kahva, maadoitus ja kaapelit iskussa, vai sinnepäin?
Koneelle luvataan aika iso paloaika vielä 4mm puikolla.
Siis wallius 1690i.
Kai sitä vaan on treenattava.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: Pe Maalis 17, 2017 7:54 am
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Tuo 80A on silti liikaa 2mm puikolle suurimmassa osassa tapauksista. Jostain 65A löytyy sopiva virta vähän säätämällä hitsaus asennon mukaan. Tuo 80A on sitte 2.5mm puikolla semmonen hyvä lähtöarvo. Ja nämä siis emäspuikolle, rutiilipäällysteiset palaa pienemmällä virralla..
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Mikäli kaksmillinen ok48 ei syty kun vaivoin, jos silloinkaan, virransäätimen ollessa 80a:n kohdalla, niin jotain mätää on koneessa, mikäli hisaajalla on edes vähän aavistusta miten homma kulkee.
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Ei siihen koneen asteikkoon nyt välttämättä sokeasti kannata luottaa. Koittaa ihan reilusti ylivirralla ja katsoo mitä tekee ja miten käyttäytyy.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
[/quote]
On kahvat ja maadoitukset iskussa ja kyllähän tuosta enempikin virtaa irtoaa kuin 80A, 2mm 48:lle vaan paketissa oli maksimi 80A.
[/quote]
Kyllä sitä virtaa pitää olla niin paljon, että puikko palaa. Paketissa oleva virta-arvo ja koneen asteikon näyttämä saattavat olla hyvinkin kaukana toisistaan. Monet pikkupuhdistuksetkin rälläkällä voi jättää, kun laittaa virtaa niin, että puikko jaksaa palaa.
Hitsauksen virtamäärän voi mitata kaapelin päältä hitsauksen aikana pihtivirtamittarilla. Pitää olla mittarin valintakytkin tapauksen mukaan vaihto- tai tassavirralla.
On kahvat ja maadoitukset iskussa ja kyllähän tuosta enempikin virtaa irtoaa kuin 80A, 2mm 48:lle vaan paketissa oli maksimi 80A.
[/quote]
Kyllä sitä virtaa pitää olla niin paljon, että puikko palaa. Paketissa oleva virta-arvo ja koneen asteikon näyttämä saattavat olla hyvinkin kaukana toisistaan. Monet pikkupuhdistuksetkin rälläkällä voi jättää, kun laittaa virtaa niin, että puikko jaksaa palaa.
Hitsauksen virtamäärän voi mitata kaapelin päältä hitsauksen aikana pihtivirtamittarilla. Pitää olla mittarin valintakytkin tapauksen mukaan vaihto- tai tassavirralla.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 2064
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
40a/ puikon mm, karkea säätö, näin opetettiin ammattikoulussa.
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Noin se varmaan menee suunnilleen. Se ei vaan aina päde mikä lukee koneen virransäätökilvessä. Voi olla myös jotain iän tuomaa heikkoutta koneessa jos ei virtaa tule ulos. Kun käyttää hiukan reippaammin virtaa se myös tuo ilmi huonot kaapelit, liitokset, kolvit ym. Alkaa lämmetä ne huonot paikat.Fred Scuttle kirjoitti: ↑Pe Syys 20, 2019 3:17 pm 40a/ puikon mm, karkea säätö, näin opetettiin ammattikoulussa.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Ke Joulu 23, 2015 5:03 pm
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Halpa kiinalainen invertteri ei välttämättä anna luvattuja virtoja myös asteikko voi heittää. Eikä numeroiden perusteella voi hakea sitä parasta virtaa vaan siitä hitsauksestahan sen näkee ja tuntee, tietysti sen voin laittaa muistiin.
Kyllähän kempin ja monen laatumerkki invertterin diginäyttöä voi itse kalibroida jos se heittää, ehkä myös kiinalaisten merkkien.
Kyllähän kempin ja monen laatumerkki invertterin diginäyttöä voi itse kalibroida jos se heittää, ehkä myös kiinalaisten merkkien.
- toyopet
- Viestit: 3242
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Kyllä se vika katsoo peilistä takaisin.
Isä on nyt parina päivänä tuolla walliuksella hitsaillut, aina syttyy ja palaa tasaisesti suhisten, ei yhtään liimapuikkoa.
Eilen oli ongelmana kuulemma liian nopeasti juokseva kuona, tosin kommentti perään, että eipä ole puikkokoneella vuosikymmeniin tullut hitsattua.
Isä on nyt parina päivänä tuolla walliuksella hitsaillut, aina syttyy ja palaa tasaisesti suhisten, ei yhtään liimapuikkoa.
Eilen oli ongelmana kuulemma liian nopeasti juokseva kuona, tosin kommentti perään, että eipä ole puikkokoneella vuosikymmeniin tullut hitsattua.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
No katsoitko mallia? Siis missä oli virtanamikka, asennot ym. Ja puikolla se sopivan etäisyyden pitäminen hitsattavan kappaleen ja puikon pään välillä ehkä hankalampi kuin esim mikillä. Kun puikko lyhenee koko ajan.
Mutta kai sentään isä poikaansa neuvoo? Seläntaakse huutelemaan, vaikkei se aina niin kiva tilanne ole
Mutta kai sentään isä poikaansa neuvoo? Seläntaakse huutelemaan, vaikkei se aina niin kiva tilanne ole
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Puikkohitsauksen harrastelu.
Paksumpien rautojen kanssa ja vaakaan hitsaus on ainoa missä jotenkin onnistun saamaan "yhdynnän" aikaiseksi, muissa asennoissa ei vaan suju, vaikka minkälaisia asento opuksia lukisi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Paalari, Sage, v-e-s-a ja 51 vierailijaa