Puikkohitsauksen harrastelu.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mitä noita korjaamon hitsauksia kattellut, niin virrat siellä on päällä, vaikka itsekin aatellut, et hyvä olis päävirtakytkin avata. 2010 ja uudempia scanioita.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mika 82 kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 3:33 pm Mitä noita korjaamon hitsauksia kattellut, niin virrat siellä on päällä, vaikka itsekin aatellut, et hyvä olis päävirtakytkin avata. 2010 ja uudempia scanioita.
Näin tahtoo olla, eikä tuhoja niitä varmasti kovinkaan usein tule, mutta ei se liian työlästä ole varmistaa ja ennalta ehkäistäkään.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

korsteeni kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 1:19 pm Minkälaisissa hitsaustilanteissa nuo on tapahtunut kellä latureita on mennyt? Maadoitus ollut missä?

Meinaan kun kokeillut tässä vuoden sisään ihan piruuttain hitsata kolmea eri autoa akunkengät kiinni joskos jotain hajoaisi (tommosia vähän toisarvoisia vehkeitä, niin ei niin väliä :D ) mutta eipä ole mitään hajonnut.

Toki maadoitus aina samassa osassa syntyvän sauman kanssa...kun joskus nähnyt jollain maakaapelin aivan eri päässä koko autoa ja paras oli kun yritti pakoputkesta maadoittaa, kun oli "hyvin hollilla" auton koria hitsatessa :lol: Vähän se lanka säkennöi noinkin, mutta lopputuleman arvaa lähes yhtä varmasti kuin jos yrittää ajaa 10km silmät sidottuna ja arvuuttelisi meneekö ojaan vai ei :mrgreen:

Ei tietenkään vara venettä kaada tuossakaan hommassa ja merkityksellisimmistä vehkeistä akun maakaapelin irroitan tietenkin, mutta tuo yllä oli ns. empiirinen koe
Joskus meni minun autosta laturin korvake poikki, ja mainitsin työpaikan hitsarille asiasta jos kerkeäisi ruokatauolla tuikata sen kiinni. Oli jo hitsannut sen ennen kuin ehdin paikalle, ja siinä jo mielessäni manasin että nyt otti sitten Lucasin laturi kipeetä. Mutta eihän tuo sillä kertaa ainakaan kärventynyt. Mutta kyllä se kuitenkin mahdollista on ja nykyään kun tuota elektroniikkaa on autoissa vaikka kuinka, niin kyllä varovainen kannattaa olla. Se kun jonku paikka saa ylimääräisen piikin, niin voi mennä mielenkiintoiseksi se sitten löytää ja paikallistaa, vaikka varmasti se kallein mahdollisen aparaatti on se joka hajoaa. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ivecon pikkubussi ei tykännyt kun pyyhkijöiden päälle oli kertynyt lumisohjoa, ja sitä kun piti pyyhkijöillä poistaa, niin ei onnistunut, nytkähti 20 cm ylös ja siihen jäi sulat. No pajalla tutkimaan, oli lämpösulake lauennut. Helppo homma …….. vaan eipä ollutkaan, sekoitti koko älypoksin, ja se piti sitten uusia. Eikä sekään onnistunut kerralla kun se piti ohjelmoida uusiksi. Onneksi oli takuut voimassa. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Eilen otin ihan harjoittelun kannalta ja parisenkymmentä puikkoa sulattelin takalootan reunaan, se kun on muutenkin kulahtanut, niin voi käyttää harjoittelukohteena. Yhtä juttua mielessäni pyöritin ja siinä pitäisi saada kunnon saumaa aikaan.
Walliuksen invertteri edelleen ja on se vaan hankalaa.
Esabin ok48:n, 2mm, syttyminen on kyllä ihan tuurista kiinni, ihan kohtisuoraan kohteeseen, niin jotenkin onnistuu mutta todella epävarmaa ja palaminenkin aika säkenöivää vaikka tikut sisällä olleet ja edelleen vietävä ihan kohtisuorassa, jos vinoon niin ei pala. Virtakin saa olla paketin mukaisesti ihan siellä tapissa eli asteikko 80A, tosin onko se kuinka tarkka.
Jonkun valmistajan 46:t, 2,5mm, syttyy jo melko hyvin ja palaa nätisti, niin kai näillä on tapana ja puolella virralla tuohon 48:iin nähden.

Mutta sauma tulee molemmilla ihan hirveää. Uudella tikulla pää väpättää, vaikka kuinka yrittää pitää kädet vakaana, mitä lyhyemmäksi puikko käy, sen parempi jälki. :)

Ei taida vieläkään minusta tulla (puikko)hitsaria...
It has three speed: here, there and gone...
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja sköne »

On se ihan luvallista käyttää toista kättä puikon tukena. Pitää olla vaan sitten kunnon lämpöä kestävä hanska.
oppia ikä kaikki
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja NH »

toyopet kirjoitti: To Syys 19, 2019 11:13 am
Esabin ok48:n, 2mm, syttyminen on kyllä ihan tuurista kiinni, ihan kohtisuoraan kohteeseen, niin jotenkin onnistuu mutta todella epävarmaa ja palaminenkin aika säkenöivää vaikka tikut sisällä olleet ja edelleen vietävä ihan kohtisuorassa, jos vinoon niin ei pala. Virtakin saa olla paketin mukaisesti ihan siellä tapissa eli asteikko 80A, tosin onko se kuinka tarkka.
Jonkun valmistajan 46:t, 2,5mm, syttyy jo melko hyvin ja palaa nätisti, niin kai näillä on tapana ja puolella virralla tuohon 48:iin nähden.

Mutta sauma tulee molemmilla ihan hirveää. Uudella tikulla pää väpättää, vaikka kuinka yrittää pitää kädet vakaana, mitä lyhyemmäksi puikko käy, sen parempi jälki. :)

Ei taida vieläkään minusta tulla (puikko)hitsaria...
Ei taida tulla tuolla koneella, jossa ei ilmeisesti virta riitä käyttämällesi puikolle.

PS markkinointiosaston mainoslukemista voi melkein missä harrastelijalaitteessa huonontaa suorituskykyä 10 - 20 %, vrt vaikka autojen suorituskyky ja kulutusilmoitukset.

Taitaa 80A:n Walliukseen päteä sama, mikäli 2.5 rutiilipäällysteinen palaa hyvin.

120A halvassa Telwin-inventterissä tuntuu ihan erilaiselta kuin 120A satakiloisessa EKA-tasurissa.

PS Ovathan kahva, maadoitus ja kaapelit iskussa, vai sinnepäin?
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja imppu »

Nuo wyrtin omnia 46 puikot, paketissa kuva jotta puikko pitäs oleman miinuksessa. Liekö minkämoine merkitys? Pitäs johoki ihan kokeilla.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

toyopet kirjoitti: To Syys 19, 2019 11:13 am Esabin ok48:n, 2mm, syttyminen on kyllä ihan tuurista kiinni, ihan kohtisuoraan kohteeseen, niin jotenkin onnistuu mutta todella epävarmaa ja palaminenkin aika säkenöivää vaikka tikut sisällä olleet ja edelleen vietävä ihan kohtisuorassa, jos vinoon niin ei pala. Virtakin saa olla paketin mukaisesti ihan siellä tapissa eli asteikko 80A, tosin onko se kuinka tarkka.
Minä en ole mikään ammattihitsari, enemmän sellaista harrastelijaluokkaa. Kyllä kesken jääneen 48:n sytyttäminen oli alkuun ihan v-mäisen hankalan tuntuista, mutta tekemällä oppii pikkkuhiljaa. Nyt menee jo paljon vähemmän vajaita, kiinni liimanneita puikkoja romuämpäriin. Koneissakin on eroja.

Nykyisin on koneena Minarc. 2.5 mm 48-puikolle tulee käännettyä virtanuppi 3-4 mm raudoille yleensä 80 A kohdalle, paksumpiin n. 90 A. 3.25 mm puikkolle yleensä 120 A. Ne on olleet sellaiset yleiset säädöt 48:lle, millä monet perusjutut toimii. Ylämäkeen tai jotakin hankalampaa rakoa hitsatessa sitten tarvitsee säätää.

Hitsatessa valokaari kannattaa pitää tarpeeksi lyhyenä. Monesti tulee tunnusteltua pienellä sivuliikkeellä puikolla railon reunoja, lähinnä V-railon pohjaa, välipalkoja tai pienasaumaa hitsatessa, niin pysyy eteneminen suunnassa ja puikko sopivalla etäisyydellä. Samalla sitten sulan ja kuonarajan muotoa seuraten, niin pysyy nopeus sopivana. Jos etenee ilman puikolla tunnustelua (esim. pintapalko tai I-railo), niin liian pitkäksi päässeen valokaaren alkaa nähdä kuonan lähestymisestä tai kuulla valokaaren äänestä, mutta harjoitusta sekin toki vaatii.

Liian pitkä valokaari on herkempi sammumaan kesken ja kuonan karkaaminen sulan eteen käy helpommin pitkällä kuin sopivan mittaisella kaarella. Toki hitsikone sitten stumppaa jossakin vaiheessa, jos puikon tuuppaa liian lähelle hitsattavaa rautaa. Liian kiinni tuuppaamiseen eri koneet suhtautuvat vähän eri tavalla.
toyopet kirjoitti: To Syys 19, 2019 11:13 am Ei taida vieläkään minusta tulla (puikko)hitsaria...
Harjoitusta lisää, kyllä senkin tekemällä oppii :wink:
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja toyopet »

NH kirjoitti: To Syys 19, 2019 5:31 pm
toyopet kirjoitti: To Syys 19, 2019 11:13 am
Esabin ok48:n, 2mm, syttyminen on kyllä ihan tuurista kiinni, ihan kohtisuoraan kohteeseen, niin jotenkin onnistuu mutta todella epävarmaa ja palaminenkin aika säkenöivää vaikka tikut sisällä olleet ja edelleen vietävä ihan kohtisuorassa, jos vinoon niin ei pala. Virtakin saa olla paketin mukaisesti ihan siellä tapissa eli asteikko 80A, tosin onko se kuinka tarkka.
Jonkun valmistajan 46:t, 2,5mm, syttyy jo melko hyvin ja palaa nätisti, niin kai näillä on tapana ja puolella virralla tuohon 48:iin nähden.

Mutta sauma tulee molemmilla ihan hirveää. Uudella tikulla pää väpättää, vaikka kuinka yrittää pitää kädet vakaana, mitä lyhyemmäksi puikko käy, sen parempi jälki. :)

Ei taida vieläkään minusta tulla (puikko)hitsaria...
Ei taida tulla tuolla koneella, jossa ei ilmeisesti virta riitä käyttämällesi puikolle.

PS markkinointiosaston mainoslukemista voi melkein missä harrastelijalaitteessa huonontaa suorituskykyä 10 - 20 %, vrt vaikka autojen suorituskyky ja kulutusilmoitukset.

Taitaa 80A:n Walliukseen päteä sama, mikäli 2.5 rutiilipäällysteinen palaa hyvin.

120A halvassa Telwin-inventterissä tuntuu ihan erilaiselta kuin 120A satakiloisessa EKA-tasurissa.

PS Ovathan kahva, maadoitus ja kaapelit iskussa, vai sinnepäin?
On kahvat ja maadoitukset iskussa ja kyllähän tuosta enempikin virtaa irtoaa kuin 80A, 2mm 48:lle vaan paketissa oli maksimi 80A.

Koneelle luvataan aika iso paloaika vielä 4mm puikolla.
Siis wallius 1690i.

Kai sitä vaan on treenattava.
It has three speed: here, there and gone...
Paskapää
Viestit: 190
Liittynyt: Pe Maalis 17, 2017 7:54 am
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja Paskapää »

Tuo 80A on silti liikaa 2mm puikolle suurimmassa osassa tapauksista. Jostain 65A löytyy sopiva virta vähän säätämällä hitsaus asennon mukaan. Tuo 80A on sitte 2.5mm puikolla semmonen hyvä lähtöarvo. Ja nämä siis emäspuikolle, rutiilipäällysteiset palaa pienemmällä virralla..
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja NH »

Mikäli kaksmillinen ok48 ei syty kun vaivoin, jos silloinkaan, virransäätimen ollessa 80a:n kohdalla, niin jotain mätää on koneessa, mikäli hisaajalla on edes vähän aavistusta miten homma kulkee.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ei siihen koneen asteikkoon nyt välttämättä sokeasti kannata luottaa. Koittaa ihan reilusti ylivirralla ja katsoo mitä tekee ja miten käyttäytyy.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja sköne »

[/quote]
On kahvat ja maadoitukset iskussa ja kyllähän tuosta enempikin virtaa irtoaa kuin 80A, 2mm 48:lle vaan paketissa oli maksimi 80A.

[/quote]
Kyllä sitä virtaa pitää olla niin paljon, että puikko palaa. Paketissa oleva virta-arvo ja koneen asteikon näyttämä saattavat olla hyvinkin kaukana toisistaan. Monet pikkupuhdistuksetkin rälläkällä voi jättää, kun laittaa virtaa niin, että puikko jaksaa palaa.

Hitsauksen virtamäärän voi mitata kaapelin päältä hitsauksen aikana pihtivirtamittarilla. Pitää olla mittarin valintakytkin tapauksen mukaan vaihto- tai tassavirralla.
oppia ikä kaikki
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

40a/ puikon mm, karkea säätö, näin opetettiin ammattikoulussa.
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja sköne »

Fred Scuttle kirjoitti: Pe Syys 20, 2019 3:17 pm 40a/ puikon mm, karkea säätö, näin opetettiin ammattikoulussa.
Noin se varmaan menee suunnilleen. Se ei vaan aina päde mikä lukee koneen virransäätökilvessä. Voi olla myös jotain iän tuomaa heikkoutta koneessa jos ei virtaa tule ulos. Kun käyttää hiukan reippaammin virtaa se myös tuo ilmi huonot kaapelit, liitokset, kolvit ym. Alkaa lämmetä ne huonot paikat.
oppia ikä kaikki
1sf
Viestit: 203
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2015 5:03 pm

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja 1sf »

Halpa kiinalainen invertteri ei välttämättä anna luvattuja virtoja myös asteikko voi heittää. Eikä numeroiden perusteella voi hakea sitä parasta virtaa vaan siitä hitsauksestahan sen näkee ja tuntee, tietysti sen voin laittaa muistiin.

Kyllähän kempin ja monen laatumerkki invertterin diginäyttöä voi itse kalibroida jos se heittää, ehkä myös kiinalaisten merkkien.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Kyllä se vika katsoo peilistä takaisin.
Isä on nyt parina päivänä tuolla walliuksella hitsaillut, aina syttyy ja palaa tasaisesti suhisten, ei yhtään liimapuikkoa.
Eilen oli ongelmana kuulemma liian nopeasti juokseva kuona, tosin kommentti perään, että eipä ole puikkokoneella vuosikymmeniin tullut hitsattua.
It has three speed: here, there and gone...
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

No katsoitko mallia? Siis missä oli virtanamikka, asennot ym. Ja puikolla se sopivan etäisyyden pitäminen hitsattavan kappaleen ja puikon pään välillä ehkä hankalampi kuin esim mikillä. Kun puikko lyhenee koko ajan.
Mutta kai sentään isä poikaansa neuvoo? Seläntaakse huutelemaan, vaikkei se aina niin kiva tilanne ole :D
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Puikkohitsauksen harrastelu.

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Paksumpien rautojen kanssa ja vaakaan hitsaus on ainoa missä jotenkin onnistun saamaan "yhdynnän" aikaiseksi, muissa asennoissa ei vaan suju, vaikka minkälaisia asento opuksia lukisi. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Paalari, Sage, v-e-s-a ja 51 vierailijaa