Puu panelin kuvionpolttokoneen kuviorattaan valmistaja Saksassa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

mattielina
Viestit: 11
Liittynyt: To Tammi 24, 2019 7:55 am
Viesti:

Puu panelin kuvionpolttokoneen kuviorattaan valmistaja Saksassa

Viesti Kirjoittaja mattielina »

Rakensin itse puupanelin kuvion poltto-/paino koneen joskus 80- luvun alkupuolella. Koneessa on n. 200 mm. halkaisijaltaan oleva kuviotu ratas joka lämmitetään kosaanikaasu toholla, jos halutaan polttokuvio silloin ratas niin kuumaksi että puu mustuu ja jos vain painaa kuvion niin vain vähän kuumentaa että pikkuisen pehmentää oksan kohtaa niin ei lohkaise oksaa,vetotattaana n. 200mm halkaisijaltaan ruusauksellinen putki pyörii ja vetää 70mm akselilla. akselin oltava jytäkkä että kestää puristaa / painaa kuvion.Vetomottorina portaattomasti nopeus säädettävä hydraulimoottori jota pyärittää sähkömoottori. Kuviorattaita valmistetaan ainakin Saksassa ja erilaisia kuviopita on lähes 300 erilaista leveydet 20mm - 140mm. 80-luvulla tilasin 2 kuviota 1= 30 mm köysikuvio ja toinen 70 mm kukkakuvio mutta en muista minkä koneliikkeen kautta tilasin, minulla oli ratas kuvastokin jossa oli valmistus kuviot ja leveydetm mutta, mutta, kun ne kaikki tiedot on joutunut hukkaan.Suomessa on muutama kone olemassa tehdastekoisenakin, Olen painanut ja polttanu jonkin verran kuvioita seinäpaneliin, Olisiko kellään tietoa em saksalasesta kuviorattaan valmistajasta / rattaan myyjästä ottaisin tiedon kiitollisuudella vastaan,
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Puu panelin kuvionpolttokoneen kuviorattaan valmistaja Saksassa

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Valmistajiahan on monia. Itse käyttämäni Wenk saattaa olla hieman arvokas tuollaisten tekoon, mutta löytyy Googlen haulla
"embossing cylinder" vaikka kuinka monta.
https://www.google.fi/search?q=embossin ... 36&bih=723
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
mattielina
Viestit: 11
Liittynyt: To Tammi 24, 2019 7:55 am
Viesti:

Re: Puu panelin kuvionpolttokoneen kuviorattaan valmistaja Saksassa

Viesti Kirjoittaja mattielina »

Tervehdys !
"Sähkömasinistin" antaman linkin kautta ei löytynyt etsimääni Polttokuvioratasta mutta kiitos kuitenkin, Kuvioratas on halkasijaltaan noin 200 mm ja kuviorattaan leveydet tosiaan 20 mm - 140 mm riippuen kuviosta ja minkä leveyden haluaa. Rattaista oli olemassa esite jossa näkyi kuvio ja rattaan mitat . Akselireikä on muistaakseni n, 70 mm, minulla olevat rattaat maksoi 35 vuotta sitten kapeampi 600 markkaa ja leveämpi muistaakseni 2000 markkaa.
pajs
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 6:01 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Puu panelin kuvionpolttokoneen kuviorattaan valmistaja Saksassa

Viesti Kirjoittaja pajs »

”Suomessa on muutama kone olemassa tehdastekoisenakin,”

Kannattaisko lähestyä näitä koneen omistajia?
mattielina
Viestit: 11
Liittynyt: To Tammi 24, 2019 7:55 am
Viesti:

Re: Puu panelin kuvionpolttokoneen kuviorattaan valmistaja Saksassa

Viesti Kirjoittaja mattielina »

Tuli tuossa vanhalle miehelle muistikatko kun kirjoitin että mitä aikoinaan kuvioratas maksoi se oli niin että kapeampi maksoi 200 markkaa ja leveämpi 600 markkaa että silleen sitä sattuu.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 32 vierailijaa