Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
rattori
Viestit: 11100
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja rattori »

Kun taas kevättä alkaa pukata ja avotraktorit rupeavat kohta ilmestymään teille ja turuille niin laitanpa tuossa -60 luvun Koneviestistä tarinan Santalahden kertojasta. Jospa tämä hiukan rauhoittaa niitä silloin tällöin esille pulpahtavia juttuja nuffeista jotka kulkevat satasta ja joilla autoja ohitettiin tullen mennen.(pysäköityjä ehkä) :)
Jutussa ei myöskään mainita että rattaita olisi ollut eri kokoisia mitä myös usein kuuluu sanottavan ja eipä kyllä vielä ole vastaan tullut. Tämän kummempaa tietoa tai mainosta ei ole tuosta kiitäjäkertojasta eteen sattunut.

Kesällä sitten lippalakki nurin ja pedaali pohjaan!! :wink:
Viittäkymppiä ainakin mennään. :mrgreen:


Kuva
------------
tractors
County
Viestit: 3
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:54 pm
Paikkakunta: Keskisuomi
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja County »

Tästä tuli mielen 60-luvun Nuffield rahtitraktori ja tuttu kuski. Isä vainaakin oli repsikkana muutaman päivän, mutta piti liian vaarallisena menoa talvella ala- ja ylämäissä kun peräkärryn jarrut oli joko lukossa tai auki. Jollain köydellä jarruja vedettiin päälle ja pois. Ajoivat suoraan puuta juna vaunuun tai tehtaalle. Traktori oli paripyörillä, vinssi puomikuormaimella sekä 1-akselisella vetävällä perävaunulla varustettu, olisiko tehty linja-auton rungosta kun oli aika matala? Mutta nopeaksi sen teki perävaunuun asennetut 2 kpl vaihdelaatikkoa joista toinen oli takaperin kytketty. Eli ylivaihteita löytyi niin paljon kuskien uskallus riitti. Sen muistan että kehuivat menoa tyhjänä mukavaksi ja tasaiseksi kun vain perävaunulla työnsi ja traktori oli vapaalla. Kuorman kanssa lienee perä ollut vapaalla, paitsi jyrkissä mäissä veto varmisti etenemistä. Vaarallista menoa on varmaan ollut sen ajan teillä. Tämä traktorin jälkeen vaunut ja traktorit kasvoivat ja akseleita alkoi katketa. Viimeinen kone taisi olla Valmet 1100 telivaunulla ja sitten loppuikin tämä kuljetusmuoto.

KS
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja 361 »

Kyllähän tuota "perävedolla" ajoa on varmasti vanhemmasta polvesta kokeillut melkein jokainen kellä sellaiseen on ollut mahdollisuus.

Vaarallista touhua kun tarpeeksi suuren vaihteen löytää.
SauliA
Viestit: 346
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:00 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Kuvittelisin että enempi puheita nuo.
Santalahtelaisia oli vain jokunen. Enollani oli joskus kutosnuhvi kertojalla, ei kelvannut äkeen eteen kun moottori lämpes liikaa. Oli ollut Tottijärvellä puunajossa aikaisemmin, siinä alkup. syyläri riitti. Ei uskallettu kokeilla max. nopeutta ees tyhjänä.
Kaverilla 70-luvulla Volvo 650 jolla sai ScaniaVabis75 tehdyt kärryt vauhtiin kunhan vaan voima piisas, sikarehua 80km päästä peräkärryn jarruihin luottaen.
Standardi 540 akselilla ei vetäviä saanut "lentoon" kun ei oikein ees alkuperäisen kuormurin tyhjäkäyntiä vastannut. Suunnanvaihtajalla ois ehkä ois voinu saada nopeutta vaan usein se mitoitettiin ajovoimanottoon sopimaan.
Masinisti järjestysnumero 194
Mika 82
Viestit: 7889
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mikä tuossa 4 ja 5 vaihteen mahdottomassa erossa on ollut ajatuksena? Siis traktorin suunnittelijoilla.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mika 82 kirjoitti:Mikä tuossa 4 ja 5 vaihteen mahdottomassa erossa on ollut ajatuksena? Siis traktorin suunnittelijoilla.
Tuohan yhtä paha kuin joku kolmipyttyvallu.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja lukke »

Siihen aikaan on tehty työkoneiksi, suurin vaihde vain jos tie joskus tulee vastaan, täällä taka pajulassa ajettiin hevosella ja traktorilla ku muuta ei ollut ja varat sallinut, istupa apumies sielä kuorman päällä ihaillen maisemia, veträvällä käryllä naapuri ajeli puutavaraa,toinen kaveri istu selin vaihteli tarvittaessa kärryn pykälää, no jossain vaiheessa pääsi jalastaan suojaamaton akseli kun oli huopikkaitten alla.
SauliA
Viestit: 346
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:00 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Olen ittekin ollut kärryn aisalle "vaihdemiehenä" kun viljakuormaa houkuteltiin pellolta tielle sadevuonna 1974. MF188 kun ei ollut ajovoimanottoa, pelkkä 540 vaan jolloin pakittelu vaati kärryn kepitystä. Tiellä en oisi kyytissä pysynyt.
Masinisti järjestysnumero 194
Avatar
rattori
Viestit: 11100
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja rattori »

Kylmäkosken kertojan valmistusmääristä

https://foorumi.nuhvi.fi/viewtopic.php?f=1&t=707

Valmistusnumerot haitarilla> 2312-1514 = 798kpl :!:
------------
tractors
EKo
Viestit: 4540
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja EKo »

rattori kirjoitti:Kylmäkosken kertojan valmistusmääristä

https://foorumi.nuhvi.fi/viewtopic.php?f=1&t=707

Valmistusnumerot haitarilla> 2312-1514 = 798kpl :!:
Joo, kyllä noita kertojia aika paljon ehdittiin tehdä. Ainakin täällä Kylmäkosken lähialueilla niitä tuntui olevan.
Itsekin olin mainitulla Santalahden Konepajalla aikoinaan harjoittelemassa opiskeluaikana. Joskin Topi oli jo siirtynyt yläkertaan ja konepaja Urjalassa.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja 361 »

Harvakseltaan noita tuntuu olevan myynnissä, varsinkaan 3-sylinterisiä.
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja savinen »

Olisko niin että niille kolmos nuhvin käyttäjille on riittänyt ne normi välitykset? Noita loikkareita on sit tarvinneet vaan ne pölkky kuskit ja isompia matkoja ajavat rahtaritkin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
nuc-64
Viestit: 2971
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Hassua kun kukaan ei ilmoittaudu kellottaneensa Kylmäkoskelaisella olevan Nuffinsa menohaluja, helppoahan se olisi nykytekniikalla mitata ja vaikka Youtubeen pätkä. Uskoisin kyllä 42 km/h vauhdin ylittyvän. Moni noistahan on aktiiviaikanaankin ollut viritettynä ottamaan enemmän kierroksia kuin tehtaan säädöissä ja pyöräkoko on ollut suurihalkaisijainen. Mitähän tässäkin pätkässä vauhti voisi olla 60, ehkä? https://youtube.com/watch?v=Yv6YiQesZ7Y
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

No se 60 menee ilman kertojaakin :D Kertojalla pitää jo hatusta kiinni eli lähempänä satkua ollaan sillo ....
VALLU ON PARAS!
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

35-fergu ohittaa 8×20" aurat maassa ihan heittämäl!

Mutta eikös tossa masinistikoneviestissä ollu jotain pohdintaa että miksi nuffield 3 jäi 4:sta harvinaisemmaksi, pikkutraktoria tarvinneet osti mieluummin helppokäyttöisemmän 35:sen tai dextan, urakoitsijat isomman nuffin.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Kyllä ne rahtimiesten Nuhvit oli viritetty isommille kierroksille kuin 2000. Kolmella tonnilla Kylmäkoskelaisella pääsi jo yli kuuttakymppiä.
Parilla naapurilla oli nuo loikkarit. Toinen puutavara ajossa. Toinen maatalous käytössä, aiemmin sekin ollut rahtarilla. Ja ainakin kerran alaspäin tienravissa. Onneksi kuskille ei ihmeempää sattunut mutta lähellä oli ollut ettei hukkunut.

Kyllä kärrillä on tullut aikoinaan työnnätettyä. Välitykset oli laitettu siten että pääsi hiukkasen kovempaa mitä traktori kulki.
Avatar
rattori
Viestit: 11100
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja rattori »

Aikanaan Pirkanmaalta ostin osittain puretun kolmosnuffin ja siinä oli yllättäen kertoja. Kyllä niitäkin sattuu joskus eteen. Muutaman muunkin tiedän. Itse olen 51 km/h ajanut gepsin mukaan kertojanuffilla ja se riitti vanhalla traktorilla. Eihän näillä vanhoilla rallia ajeta mutta pitihän se sen verran kokeilla. :lol:
------------
tractors
vaniljacreme
Viestit: 4739
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

paljonkoha tommonen nuffi loikkarilla kuluttaa sataselle ilman kuormaa?
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja lukke »

No mulla on Fergu kulkee sen kuuskymmentä 2200rpm, ollut alun jossain jurtin ajossa, mulla oli tie ajoa silloin aktiivi aikana semmonen liki kolme sataa km päivässä, hullun hommaa orbitroli vehkeellä vaan hengissä vielä ollaan, emäntäkin ajoi aina aamuvuorot vaati tarkan silmän, kulkee tasasemmin juuri siellä talla pohjassa ei kerkee koloja katella,
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Nuffield ja Kylmäkosken kertoja

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Mulla oli -80 luvulla vaihtokoneena 4 nuffi 6- moottorilla. Siinä oli kylmäkoskelainen ja jousitettu etuakseli.oli uutena ollut kuorimakoneen edessä. Kyllä meni reippaasti tiellä. Möin sen jonnekin keski-pohjanmaalle, liekö vielä ajossa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Fallingdown, farmeri, Semrush [Bot], severi2, SPS1975 ja 55 vierailijaa