Vanhan dieselin varaosat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mkin
Viestit: 676
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Niin, tuleeko korjaus edes kysymykseen ko. käytössä vai pitääkö olla pumpulissa säilötty originelli kipale? Johan tuon pesän vissiin valattaa suht evukkaasti jos ei ala löytymän. Tarina ei vielä kerro mitä on kaputt. Luulisin melkein, että nimimerkki "rastuhannu" tietäisi parraiten mitä kannattaa ja mitä ei lähteä korjaamaan. Vaatisi tosiaan niitä speksejä tiskiin.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Jammu kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:
Jammu kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:VL voimakone osaa vastata kysymykseesi parhaiten.
Tai ainakin paremmin kuin palstalaiset.

Kokemuksen perusteella EI.

Vittuku vähän vitutus laantuis niin jaksais puhelimella pommittaa. Jos vahingossa vastaisivat. Ja sais lisää lupauksia :?:

Täytyy koittaa toista firmaa varmaan. Pienempien koneiden kanssa HSA ollut luotettava kumppani. Ehkä soitan sille.
Ei ole kovinkaan viisasta vertailla mopomoottori kauppaa oikeiden voimakonekauppojen kanssa. Vai mitä?
Mulle ainakin VL vastas heti soittoon. Josko niillä on jonkinlainen puh-no tsekkauslista?
Alkaa olla naurettavaa.
Mikä tuossa sinua naurattaa?
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja PS »

PuuhaPate kirjoitti: Oikeat Cumminsitkin maksavat rahaa.
https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... aijik.html
Millä tavalla tuo linkin kompura/hydraulikoneikko generaattoreihin liittyy?
PS
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Siten, että vekottimet joilta vaaditaan toiminta varmuutta ovat kalliita.
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja PS »

PuuhaPate kirjoitti:VL voimakone osaa vastata kysymykseesi parhaiten.
Tai ainakin paremmin kuin palstalaiset.
Ei ehkä kannattaisi ylenkatsoa palstalaisia. Tietääkseni täältä löytyy alalla pitkään työskennelleitä ammattilaisia, maa- ja meripuolen sähkömiehiä ja konemestareita.
PS
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

PS kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:VL voimakone osaa vastata kysymykseesi parhaiten.
Tai ainakin paremmin kuin palstalaiset.
Ei ehkä kannattaisi ylenkatsoa palstalaisia. Tietääkseni täältä löytyy alalla pitkään työskennelleitä ammattilaisia, maa- ja meripuolen sähkömiehiä ja konemestareita.
Anteeksipyynnön olen lienen velkaa kertomillesi kavereille.
Mutta he voinevat vahvistaa sanomani, ettei mopo moottereita ja niiden varaosien hintoja kannata verrata
oikeiden koneiden vastaaviin?
Jos se vesipumppu maksaa vaikka 10 000€, niin mitä välii sillä hinnalla on, vaikka 10:nen huoneiston asunto-osakeyhtiössä
kun käyttöikä on noin 50 vuotta?
Mopot on mopoja ja koneet koneita.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Samoja pas-koja ne on. Johan sillä 8300€ saa pian uuden moottorin :roll:
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

8400 kirjoitti:Samoja pas-koja ne on. Johan sillä 8300€ saa pian uuden moottorin :roll:
Millaisen?
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Ei kai tuo MB846 nyt mikään varsinainen ihmekone ole, iso toki kun 20,14 litran kuutoskoneesta kyse, mäntä 150mm ja isku 190mm. Ja muuten 16-litraiseen Scanian V8-koneeseen tuo kuuluisa vesipumppu Briteissä 165 puntaa, ei kai se mopo ole sekään sen enempää kuin 19-litrainen Cummins?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ainahan sillä rahalla on väliä. Ja jos jostain syystä 10 huoneiston taloyhtiöllä olisi oma varavoimala, niin kyllä minä esittäisin eriävän mielipiteen, jos meinattaisiin kymppitonni laittaa moottorin vesipumppuun.

Ja tuolla oletettavalla käyttöiällä minusta ole merkitystä. Lämmitysputket voi mennä sata vuotta. On siinä silti varmasti väliä, maksaako 50t€ vai 500t€.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Moottori jossa on jonkinlainen käyntihäiriö, käynttiin lähtee ja käy, mutta ei oikeasti kunnolla,
olisi mahdollisesti myytävänä.
2T Detroit-diesel n.600hv. 2€/kg olisi pyyntö.
Kiinnostaako?
Varaosia saa ei mistään.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Mika 82 kirjoitti:Ainahan sillä rahalla on väliä. Ja jos jostain syystä 10 huoneiston taloyhtiöllä olisi oma varavoimala, niin kyllä minä esittäisin eriävän mielipiteen, jos meinattaisiin kymppitonni laittaa moottorin vesipumppuun.

Ja tuolla oletettavalla käyttöiällä minusta ole merkitystä. Lämmitysputket voi mennä sata vuotta. On siinä silti varmasti väliä, maksaako 50t€ vai 500t€.
Taloyhtiöllä jolla on velvollisuus väestönsuoja sydeemiin, on 72 tuntia aikaa saada väestönsuoja käyttöön kun käsky käy.
Siinä ei kysytä paljonko vesipumppu maksaa.
MottiM
Viestit: 672
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
Viesti:

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja MottiM »

Ei kait varaosien hinta kerro suoraan moottorin hyvyydestä? Tuo (Mersun) moottori ei ole ainakaan nykymittapuussa mitenkään erikoisen hyvä, lähinnä harvinaista antiikkia.

Maksaako joku oikeasti vesipumpusta 8000euroa jos kyseessä ei ole henki ja terveys? Ja jos olisi kyseessä henki ja terveys, niin sitten olisi ehkä syytä vaihtaa koko moottori.

Riippuu tietysti mikä vesipumpussa on vikana, mutta korjaaja löytynee. Tuossa saksalaisessa keskustelussa laakerit ja tiivisteet oli saanut 250eurolla.
MottiM
Viestit: 672
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
Viesti:

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja MottiM »

PuuhaPate kirjoitti:Moottori jossa on jonkinlainen käyntihäiriö, käynttiin lähtee ja käy, mutta ei oikeasti kunnolla,
olisi mahdollisesti myytävänä.
2T Detroit-diesel n.600hv. 2€/kg olisi pyyntö.
Kiinnostaako?
Varaosia saa ei mistään.
Detroit dieseleihin saa jenkeistä hyvin osia. Mikä malli?
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

MottiM kirjoitti:
Detroit dieseleihin saa jenkeistä hyvin osia. Mikä malli?

GM 16V-71 Rautaruukin (kait?) entisen veturin moottori.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Move66_ja_Move67
MottiM
Viestit: 672
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
Viesti:

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja MottiM »

PuuhaPate kirjoitti:
MottiM kirjoitti:
Detroit dieseleihin saa jenkeistä hyvin osia. Mikä malli?

GM 16V-71 Rautaruukin (kait?) entisen veturin moottori.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Move66_ja_Move67
71-sarja oli yleistäkin yleisempi amerikoissa, taisi olla 90-luvun puolivälissä kun korvautui 4-tahtisella. Kyseiseen moottoriin saa melkoisella varmuudella kaikkia osia, moottorisarjaa on tehty 1-24-sylinterisinä ja niissä on käytetty yhteisiä osia mahdollisuuksien mukaan läpi sarjan. 16-sylinteriseen on uniikkeja osia ehkä vain kampi- ja nokka-askeli, lohko ja ruuviahdin. Niitä saattavat olla vaikeampi löytää, mutta muut osat on samoja pienempien kanssa, saatavuus hyvä. Jos olet myymässä moottoria niin 2e/kg on aika korkea hinta käyntihäiriöisestä moottorista, itse maksoin omasta toimivaksi luvatusta 8V-71:sta 0,50e/kg. Kysyntä noille on mitä on, omanikin on osittain vitsinä hankittu. Aika näyttää millainen vitsi siitä tulee.
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja PS »

Joo tuossa esimerkiksi ja vertailun vuoksi 16v71 vesipumpun korjaussarja 217USD.

https://dieselpro.com/detroit-diesel-pa ... HDmAjlygwA
PS
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Puuhapate vois mennä vaikka pilkille lopputalveksi. Jutut höpöhöpöä ja lanrover series lopuksi.
Arpe
Viestit: 1528
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Vähän arvokkaaltahan tuo 8000,- vesipumpuks kuulostaa, mut ei toisaalta paljoo yllätä. Konttilukin Deuz v8 jäähdytyspotkuri tais olla sen 4500,- paikkeilla. Vanhasta suunnittelin pihalle kivenpäälle tuulimyllyn siipiä :D Siinä käytössä tuskin halkeema haittaa..
Yks asiakas taasen peruutti JCB pyöräkoneen takamaskin ruttuun ja samainen jäähdytyssiivikkö otti itteensä. Reilut viis tonnia uus potkuri, mut tässä tuli jo lehtamoottori mukana, kun ei saanu ropelia irrallisena.. Tuntuu joskus, että johonkin väliin sitä katetta jää ja reilusti, mutta eihän noita kyllä myydäkkään samaan tahtiin, kun Corollan jarrupaloja..
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vanhan dieselin varaosat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

8400 kirjoitti:Puuhapate vois mennä vaikka pilkille lopputalveksi. Jutut höpöhöpöä ja lanrover series lopuksi.

Hyvää kevättä kaikille!! :D

P.S. Olisi ihan kiva kuulla miten puupin koneremontti lopulta päättyi.
Viimeksi muokannut PuuhaPate, Su Maalis 08, 2020 10:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], korsteeni, LauriR, Paalari ja 44 vierailijaa