Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
curve
Viestit: 50
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 11:40 am
Viesti:

Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja curve »

Terve,

Näyttäisi siltä, että Casen kytkimen työsylinteri vuotaa. Ongelma ilmenee niin, että kytkinpoljin meni löysäksi ja jää alas.Sen verran opin, että työsylinteri on kai siellä akun takana, koskapa sieltä vuotaa.

Onko sylinterin irtisaaminen minkälainen työmaa?

Ja tulisiko se kuntoon pelkästään sisuskalut vaihtamalla vai onko uusi sylinteri hankittava? Mitä seikkoja pitää sylinteristä katsoa, kun harkitsee tiivisteiden vaihtoa tai uuden sylinterin hankkimista?

Tarvitseeko tiivisteiden vaihdossa mitään erikoisempia työkaluja? Sylinterin sisäpintaa ilmeisesti hyvä hieman hioa.

Kun sylinteri on putsattu, korjattu tai hankittu uusi sylinteri, niin onko se paikoilleen asentamisessa jotakin erikoista. Oljyä säiliöön ja ilmaaminen? Ilmaaminen kai tehdään traktorin käydessä? Pitääkö ilmaaminen aikana kytkintä pumpata? Onko sylinterissä joku ilmausruuvi tms., joka pitää olla auki ilmaamisen aikana?

Ja kytkinnesteeksi käynee esim. Ackselan Hy-tran, jota näyttää purkissa vielä olevan.
roopenpoika
Viestit: 1526
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Työsylinteri on lattian alla, jonka joutuu purkamaan pois, sitten on helppo ottaa sylinteri pois.
Yleensä riittää tiivisteiden vaihto, työkaluna täytyy olla lukkorengas pihdit, ilmaus nippa on
sylinterin päässä. Ainoa vaikeus voi olla sylinterinvarren nivel, (ahtaassa välissä.)
curve
Viestit: 50
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 11:40 am
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja curve »

Eipä moni kommentoinut, mutta kiitos yhdestäkin.

Sen verran opin, että traktorin korjausohjeessa sanotaan, että pitää ottaa oikea eturengas irti, että pääsee irrottamaan sylinterin. Onkohan kellään kokemusta, että riittäisikö, jos rengasta vaan kääntäisi ääriasentoon. No, pitääpä kokeilla.

Sitä en tiedä, että pääseekö tuossa mallissa laittian kautta sylinteriä irrottamaan, mutta jos joku varmasti tietää, niin otetaan sekin tieto vastaan.
jäähdyttelijä
Viestit: 153
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 10:43 am
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja jäähdyttelijä »

curve kirjoitti:Eipä moni kommentoinut, mutta kiitos yhdestäkin.

Sen verran opin, että traktorin korjausohjeessa sanotaan, että pitää ottaa oikea eturengas irti, että pääsee irrottamaan sylinterin. Onkohan kellään kokemusta, että riittäisikö, jos rengasta vaan kääntäisi ääriasentoon. No, pitääpä kokeilla.

Sitä en tiedä, että pääseekö tuossa mallissa laittian kautta sylinteriä irrottamaan, mutta jos joku varmasti tietää, niin otetaan sekin tieto vastaan.
Sattui tämä ketju silmään, miksi etupyörä tulisi irroittaa jos hytin alla olevaa kytkimen työsylinteriä korjataan. Jos ohjaussylinteriä halutaan korjata/irroittaa, tuon ohjeen voi ymmärtää.
curve
Viestit: 50
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 11:40 am
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja curve »

No joo. Nyt on voi olla nimitykset minulla väärin, mutta kuten sanottu en ole konemies sitten ollenkaan.

Eli on kysymys sylinteristä (eng. slave cyliner), joka siis on oikein eturenkaan takana. Pääsylinteri (master) on sitten konehuoneen puolella ja pääsylinteriin on liitetty erillinen, muovinen ölysäiliö.

(Monestihan nuo slavet eli "orjat" sen työn tekevät eli kyseessä voisi jopa olla työsylinteri. En tiedä)
roopenpoika
Viestit: 1526
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

https://equipment-parts.com/request/99737/

Linkissä on kytkimen työ ja pääsylinterin kuva.
Työsylinteri on lattian alla ja pääsylinteri kytkinpolkimen yläpuolella.

Etupyörän kohdalla ei ole mitään kytkimeen liittyvää.
jäähdyttelijä
Viestit: 153
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 10:43 am
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja jäähdyttelijä »

curve kirjoitti:No joo. Nyt on voi olla nimitykset minulla väärin, mutta kuten sanottu en ole konemies sitten ollenkaan.

Eli on kysymys sylinteristä (eng. slave cyliner), joka siis on oikein eturenkaan takana. Pääsylinteri (master) on sitten konehuoneen puolella ja pääsylinteriin on liitetty erillinen, muovinen ölysäiliö.

(Monestihan nuo slavet eli "orjat" sen työn tekevät eli kyseessä voisi jopa olla työsylinteri. En tiedä)
Niin, eli etupyörän takana olevalla sylinterillä ei ole mitään tekemistä kytkimen kanssa.
kaivaja
Viestit: 990
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 2:05 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Koneesta ja asiasta mitään ymmärtämättä kommentoin.....Olisiko tuo ohjekirjan"etupyörän" irroitus ohje ns. käännöskukkanen. Jos on mennyt vähän kääntäjällä etu- ja takapyörät sekaisin. Näihin joskus törmää kun noita ohjekirjoja/korjausoppaita lueskelee...Siihen en sano mitään auttaisiko se takapyörän irroitus kun en konetta tunne....Kiitos ja anteeksi :oops:
antti78
Viestit: 83
Liittynyt: La Kesä 16, 2018 9:25 pm
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja antti78 »

Ei tarvii ottaa etu eikä takarengasta. Eikä tarvi ottaa lattia peltiäkään irti.
Sylinterin irroitus onnistuu ihan tuosta oikealta puolelta ilman suurempia purkamisia.
Juuri katsoin omasta cx:sästä.
curve
Viestit: 50
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 11:40 am
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja curve »

Ohjekirjan käännöksessä oli virhe eturenkaan poisottamisen osalta. Kirja siis kuitenkin neuvoo ottaamaan takarenkaan pois, mutta eipä sitäkään tarvitse tosiaan pois ottaa kuten täällä jo sanottiin.

Eli sylinteri on oikealla puolella ja oli helppo irrottaa. Sylinteriin pääsee käsiksi suoraan akun vierestä. Uudet tiivisteet ja ilmaus, jonka jälkeen homma valmis. Tunnin homma. Kiitos kommenteista.
Timukka
Viestit: 3110
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 8:15 am
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Pahoittelut asian viereisestä kysymyksestä, mutta miten tuommoinen cx case on muuten pelannu? Tekkeekö semmosella mittään?
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja tommi »

Hyviä ne on. Tuossa vaiheessa perää oli tehty jo 30 vuotta ja parenneltu joka kehitysversioon. Moottori on luultavasti heikoin lenkki, se on Perkins ja aika hengetön aienpaan Neusilaiseen verrattuna kuulemma. Itse en ole ajanut koskaan ko. mallilla. Ohjaamo on sama kuin Maxxnumeissa. Hiljainen. Voisin ostaa, hinnat vaan suolaisia!
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Timukka
Viestit: 3110
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 8:15 am
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja Timukka »

tommi kirjoitti:Hyviä ne on. Tuossa vaiheessa perää oli tehty jo 30 vuotta ja parenneltu joka kehitysversioon. Moottori on luultavasti heikoin lenkki, se on Perkins ja aika hengetön aienpaan Neusilaiseen verrattuna kuulemma. Itse en ole ajanut koskaan ko. mallilla. Ohjaamo on sama kuin Maxxnumeissa. Hiljainen. Voisin ostaa, hinnat vaan suolaisia!
Selvä juttu :D

Mielestäni jossain on moitittu noiden vaihteistoa, omaa kokemusta ei ole.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja tommi »

Sitä höpötystähän se on, brittinatikan vaihteisto sitä taikka tätä. Olihan niitä Bruneteissakin, vähän kovemmalla koetuksella, mitä pihahommissa. :D
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Timukka
Viestit: 3110
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 8:15 am
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja Timukka »

tommi kirjoitti:Sitä höpötystähän se on, brittinatikan vaihteisto sitä taikka tätä. Olihan niitä Bruneteissakin, vähän kovemmalla koetuksella, mitä pihahommissa. :D
:D ok. Täytyy vaan rohkeasti mennä koeajolle jos casea alkaa mieli tehdä.
dunlop
Viestit: 465
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: Caseih CX90 kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja dunlop »

tommi kirjoitti:Sitä höpötystähän se on, brittinatikan vaihteisto sitä taikka tätä. Olihan niitä Bruneteissakin, vähän kovemmalla koetuksella, mitä pihahommissa. :D
Juuri näin.Verrataan aina 845-1056 malleihin ja itketään kuinka heiveröinen voimansiirto ja nostolaite on.
956/1056 on oma lukunsa kuutosina ja 845 on suoraan niiden alapuolella oman aikansa ns. raskas 4-sylinterinen.
Ei sillä valmistumaalla ole asian kanssa mitään tekemistä,paitsi ehkä että Morris Marinakin on britti eli britti-natikankin on pakko olla p@ska.
Ihan sama kuin Valmetilla esim. 900 ja 6300 samaa teholuokkaa mutta ihan eri "kaliiberin" koneet vähän eri käyttötarkoituksiin.
Muuttuihan Maxxumin vahva voimansiirtokin huonoksi kun 5100-sarjan kokoonpano Saksassa loppui ja MX Maxxumia alettiin koota Doncasterissa saman ranskalaisen voimansiirto paketin ympärille. Ranskalainen rauta vaan oli niin viisasta että ymmärsi pilaantua kanaalin yli matkalla kun joutui brittiläiselle kokoonpanolinjalle,toisin oli ennen kun suunta oli Neussiin Saksaan niin tavara säilyi ensiluokkaisena perille saakka...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], odin56 ja 55 vierailijaa