Sivu 3/6

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: To Helmi 14, 2019 7:03 pm
Kirjoittaja C20
thames kirjoitti:Riittääkö 500a sulake traktoriin?
Kyllä siitä reilu 6000w menee eikö ne startit monesti ole 3000-4500w ? Joku viisaampi osaa kertoa johto paksuudet, mutta eiköhän ne oikeissa koneissa ole reilusti yli 50mm2 ne piuhat? mun koneessa ainakin on. Tämä sulakehan on sitä varten jos on pakottava tarve tunkea se 19mm lenkki sinne päävirtakytkimen napaan ja koneen runkoon jumiin. Noilla sulakkeillahan kaiketi kaikki ? autot on tehty jo iätajat.

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: To Helmi 14, 2019 7:10 pm
Kirjoittaja thames
Saattaa olla hetkellinen starttivirta enemmän,antaahan akku jo yli 1000a kylmäkäynnistyksessä. Onko ihan kokemusta tästä sulakkeesta?

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: To Helmi 14, 2019 7:20 pm
Kirjoittaja C20
Eihän se akku enempää anna kun pyydetään. Viimeset reilu 20 vuotta pakettiautoista ja henkilöautoista joissa noita sulakkeita on useampikin akunkengässä, amppeereita en ole koskaan katsonut kun ei ole tarvinnut vaihtaa yhtäkään.

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: To Helmi 14, 2019 7:39 pm
Kirjoittaja 305
En lukenut aiempaa vanhan linkin juttuja(sulamisesta vissiin kyse myös),mutta itsellä suli bobcatissa muutama noita halpoja päävirtakytkimiä(ei kestä kuumenemista,oli kuin sulanutta juustoa).Sillon kävi mielessä että onneks oli maajohdossa,koska navat irtosi pääkytkimestä ja johto tipahti rungon päälle :cry:
Nyt kun tuli uusi traktori(käytetty) mulle,niin siinä on laitettu plus johtoon päävirta kytkin ja etumastissa. Navan ja pellin väli ehkä 5-10mm,mietin että jos metsässä rymytessä puu vääntää etumaskin ni voi olla savua tiedossa :evil: Kone ollut viikon ni en ole kerennyt vaihtaa,mut vaihtuu miinuksen puolelle kyllä

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: To Helmi 14, 2019 7:53 pm
Kirjoittaja Matsikka
Mulla on vähän vaiheessa 4255:n päävirtakytkinasennuksenaloitus.
Siinä on 2 akkua rinnakkain kopinkulman alla. -kaapeliin meinaan laittaa mutta pitäis räpeltää eristettyä kaapelia kahrella akunkengällä. Akut ovat vierekkäin toisinkuin 399ssä johona on kummallakin puolen raktoria.
Ehkä keväällä johonakin välis pitää tehrä.

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: To Helmi 14, 2019 9:07 pm
Kirjoittaja Tumppi 865
C20 kirjoitti:Eihän se akku enempää anna kun pyydetään. Viimeset reilu 20 vuotta pakettiautoista ja henkilöautoista joissa noita sulakkeita on useampikin akunkengässä, amppeereita en ole koskaan katsonut kun ei ole tarvinnut vaihtaa yhtäkään.
Eipä taida missää siinä paksussa piuhassa sulaketta olla, vaan ne on muihin sähkön syöttöihin!?
Yli 50mm2 piuhatkin tulee vasta kuorma-auto kokoluokassa.
Voihan sitä kokeilla sillä 500A:n sulakkeella kumpi palaa, 1,5mm2 valon johto, vai se sulake :lol:

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: To Helmi 14, 2019 9:32 pm
Kirjoittaja C20
Juu tiedä häntä onko se startin johto sulakkeen takana kun en ole asiaa niin tarkkaan tutkinut, kyl mä luulen että se 1.5mm2 johto savuaa jonnin verran ennen kun sulake palaa. Johdonsuojaksihan sitä sulaketta tarjoilinkin, eiköhän se 50mm2 ja varmaan 35mm2 kestää jo ton sulakkeen. Mökillä Invertteri 2000w on 200A megan takana eikä ole kertaakaan kärtsänny vaikka on kuormaa ollut päällä sen mitä vertti ulos työntää.
ON se startin piuha sen sulakkeen takana https://karavaanari.org/index.php?topic=21432.0

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: To Helmi 14, 2019 10:55 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
thames kirjoitti:Saattaa olla hetkellinen starttivirta enemmän,antaahan akku jo yli 1000a kylmäkäynnistyksessä. Onko ihan kokemusta tästä sulakkeesta?
Ainakin Lantikan 500A mega fuse on kestänyt ihan hyvin starttaamiset sun muut.

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: To Helmi 14, 2019 11:36 pm
Kirjoittaja imppu
Notkeen letkeetä maatinkipiuhaa jossa kengät päissä, eri pituuksilla olis etukkaasti kaupan.
Kuvia pyytettäessä.

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: To Helmi 14, 2019 11:41 pm
Kirjoittaja thames
PuuhaPate kirjoitti:
thames kirjoitti:Saattaa olla hetkellinen starttivirta enemmän,antaahan akku jo yli 1000a kylmäkäynnistyksessä. Onko ihan kokemusta tästä sulakkeesta?
Ainakin Lantikan 500A mega fuse on kestänyt ihan hyvin starttaamiset sun muut.
Lantikassa ilmeisesti välitetty startti,sehän pyörii kevyesti verrattuna esim zetorin elmottiin joka ottaa pirusti virtaa.

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: Pe Helmi 15, 2019 9:00 am
Kirjoittaja sportswgn
Plus-kaapeliin kannattaa laittaa kilpa-autoissakin käytetty 6-napainen päävirtakatkaisija. Siinä on valmiina yksi jatkuvan virran napa ja vastus, jonka kautta laturin virta pääsee purkautumaan sammutettaessa päävirtakytkimestä.
http://www.tarvikemotti.com/http:/www.t ... -napainen/
Tavallisella 2-napaisella kytkimellä ei plus-kaapelissa ei saa rakennettua ilman isoa relettä niin etteikö laturilla olisi akkuvirta jatkuvasti. Tai sitten käy niin ettei vehje sammu päävirtakytkimestä.

Raskaan kaluston puolelta löytyy kunnollisia päävirtakytkimiä, maksavatkin tosin vähän enemmän.
https://www.raskaanosat.fi/tuote/083859 ... 0-amp-24v/
https://www.lisavarusteet.fi/tuote/paav ... inen-2500a
Venepuoleltakin löytyy https://www.marinekauppa.com/tuote/paav ... -blue-sea/
Ja venepuolelta löytyy kytkimiä kahden akun systeemeihin, kytkimellä saa valita onko molemmat akut kytketty vai vaan jompikumpi https://www.marinekauppa.com/tuote/blue ... katkaisin/

Tämmöiset https://www.lisavarusteet.fi/tuote/pvir ... 0a-jatkuva pääkytkimet on ihan susia.

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: Pe Helmi 15, 2019 12:08 pm
Kirjoittaja jake74
sportswgn kirjoitti:Plus-kaapeliin kannattaa laittaa kilpa-autoissakin käytetty 6-napainen päävirtakatkaisija. Siinä on valmiina yksi jatkuvan virran napa ja vastus, jonka kautta laturin virta pääsee purkautumaan sammutettaessa päävirtakytkimestä.
http://www.tarvikemotti.com/http:/www.t ... -napainen/
Tavallisella 2-napaisella kytkimellä ei plus-kaapelissa ei saa rakennettua ilman isoa relettä niin etteikö laturilla olisi akkuvirta jatkuvasti. Tai sitten käy niin ettei vehje sammu päävirtakytkimestä.
mulla on kilpurissa maakaapelissa tämmönen ja samalailla toimii. eilen vaihtoin uuden ku ei enää eculle kytkenyt sähköö. kaikille muille tuli.

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: Pe Helmi 15, 2019 3:40 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
thames kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti:
thames kirjoitti:Saattaa olla hetkellinen starttivirta enemmän,antaahan akku jo yli 1000a kylmäkäynnistyksessä. Onko ihan kokemusta tästä sulakkeesta?
Ainakin Lantikan 500A mega fuse on kestänyt ihan hyvin starttaamiset sun muut.
Lantikassa ilmeisesti välitetty startti,sehän pyörii kevyesti verrattuna esim zetorin elmottiin joka ottaa pirusti virtaa.
Lantikassahan on 2kW startti ja Zetorissa lienee n.3-4kW? Tietysti sulake täytyy mitoittaa kohteen mukaan, mutta ymmärtääkseni tuollainen linkin mukainen 500A sulakekin normaali startin kestää.
https://www.swe-check.com.au/catalog/a28.pdf
Ja onhan niitä isompiakin saatavana.
Mikäs se tällainen "Patteri sulake" on?
http://www.swe-check.com.au/pages/produ ... /4/30/1209

Välitetty startti? Näköjään olen jäänyt jostakin paitsi! :oops:
Rautalanka mallia pyydetään!

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: Pe Helmi 15, 2019 3:54 pm
Kirjoittaja Ajomies
Mikä idea tuossa sulakkeessa ennen starttia on?

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: Pe Helmi 15, 2019 3:57 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
Joskus voi starttikaapelin suoja hieroutua rikki,esimerkiksi kolarissa, ja aiheuttaa mittavaa tuhoa.
Huom! Kaikki sähköt, ei ainakaan Lantikassa, mene tuon sulakkeen kautta.

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: Pe Helmi 15, 2019 6:09 pm
Kirjoittaja Tumppi 865
Välitetty startti? Näköjään olen jäänyt jostakin paitsi! :oops:
Et kai, jos sulla sellanen autossasi on!? :lol:
No se tarkottaa alennusvaihdetta, joten startin moottori pyörii huomattavasti kovemmin, kun startin ratas.
Tuossa eräs versio remontissa. http://www.motomatti.fi/2016/01/valeo-k ... astus.html

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: Pe Helmi 15, 2019 6:29 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
Tumppi 865 kirjoitti:
Välitetty startti? Näköjään olen jäänyt jostakin paitsi! :oops:
Et kai, jos sulla sellanen autossasi on!? :lol:
No se tarkottaa alennusvaihdetta, joten startin moottori pyörii huomattavasti kovemmin, kun startin ratas.
Tuossa eräs versio remontissa. http://www.motomatti.fi/2016/01/valeo-k ... astus.html
Ei ole tarvinnut isommin startti-remontteja tehrä. Oisko siinä vika? :D

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: Pe Helmi 15, 2019 10:46 pm
Kirjoittaja jake74
kuulee sen jo starttaus äänestäkin missä välitetty startti. moottori pyörii paljon kevyemin starttauksessa.

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: La Helmi 16, 2019 4:09 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
Hitto kun käynnistyvät heti kun avaimeen koskee! Ei ehdi startti moottoria pyörittää niin,
että kuulisi pyöriikö moottori startilla kevyesti vaikko raskaasti. 8)

Re: Päävirtakytkin

Lähetetty: La Maalis 13, 2021 12:44 pm
Kirjoittaja olliki
Tänään piti käynnistää muutaman kuukauden tauon jälkeen vanha mettäfoortti (6610), mutta huolestuttavan laiskasti pyöritti. Hetken kuluttua starttiin tuli enemmän eloa ja samassa alkoi savu tupruta nokalta. Pääkytkinhän se siellä kyti. Ohitin kytkimen starttikaapeleilla, että sain koneen käyntiin ja työni tehtyä ja kun koetin startata uudelleen, oli pyöritys normaali. Pitänee kuitenkin hankkia uusi kytkin ja vaihtaa vanhan tilalle. Kytkin on tällainen: https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... 50a-st0090 Jos seuraavakin palvelee sen rapiat 20v, minkä tämä kesti, niin minulle riittää.