Päävirtakytkin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

RoinaReino
Viestit: 35
Liittynyt: 28.10.2012, 09:26
Viesti:

Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja RoinaReino » 13.02.2019, 13:45

Asensin traktoriin päävirtakytkimen maadoitusjohtoon. Nyt kun kytken siitä virrat pois niin sen läpi vuotaa 0,25 v virta. Vaihdoin toiseen kytkimeen ja sama homma. Onko normaalia vai sattuko minulle kaksi viallista kytkintä?

tono
Viestit: 1659
Liittynyt: 17.12.2005, 20:49
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja tono » 13.02.2019, 13:55

eikä mene mitään muuta piuhaa suoraan akun navalle.

Metallinen päävirta kytkin?
vw 1300 -72:n voimalla mennään!

Ajomies
Viestit: 18906
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 13.02.2019, 14:06

Jos on esim. radion vedetty johto suoraan akulta? Tai joku muu "ohitus"?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

korsteeni
Viestit: 1673
Liittynyt: 01.03.2017, 02:09
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja korsteeni » 13.02.2019, 14:10

Paljon näkyy otetun "ohivirtaa" radion muistille ym. jotka nollaantuu pelkällä päävirtakatkasijalla...kaverin juuri hankkimassa kaivinkoneessakin kävi "käry" kun joku oli vetäissyt juuri näille "älylaitteille" suoran virran akulta ohi päävirran ja tietenkin ilman sulakkeita, ja sähkö tuli jostain jopa virtalukolle asti....siitä kun väänsi starttia päälle, suli vähän johtoja :roll:

asfalttiviljelijä
Viestit: 3619
Liittynyt: 14.05.2006, 22:13
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä » 13.02.2019, 14:23

RoinaReino kirjoitti:Asensin traktoriin päävirtakytkimen maadoitusjohtoon. Nyt kun kytken siitä virrat pois niin sen läpi vuotaa 0,25 v virta. Vaihdoin toiseen kytkimeen ja sama homma. Onko normaalia vai sattuko minulle kaksi viallista kytkintä?
Siis pääkytkimen läpi? Millä ja kuinka mittasit virran kun saat tulokseksi voltteja?

heijo
Viestit: 2155
Liittynyt: 02.10.2006, 12:11
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja heijo » 13.02.2019, 14:25

Aina pitää laittaa johtoon sulake, jos tarvii muistivirran päävirtakytkimen ohi. Samaten kello tarvii sähkön pysyäkseen ajassa.
Minkä huollamme sen korjaamme.

RoinaReino
Viestit: 35
Liittynyt: 28.10.2012, 09:26
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja RoinaReino » 13.02.2019, 14:26

Ei lähe akulta muita piuhoja ohi päävirtakytkimen. Alunperin siitä lähti ohut piuha mutta sekin menee nyt sen päävirtakytkimen kautta.

390
Viestit: 179
Liittynyt: 14.12.2015, 21:47
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja 390 » 13.02.2019, 14:34

Mulla on tullu vastaan semmosia katkaisijoita jotka on ilmeisesti maadoitettu toisen navan kautta eli jos kaapelit kytkee väärinpäin niin se yhdistää silti runkoon kiinnityspulttien kautta vaikka avaimen ottais taskuun.

ZET
Viestit: 1879
Liittynyt: 12.07.2006, 17:29
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja ZET » 13.02.2019, 14:51

Noh, arvailuahan tämä on, mutta oletan että on nyt kuitenkin mitattu jännitettä. Kun on voltteja saatu tulokseksi. Jos virrat eivät ole päällä raktorissa (käännetty avaimesta....) ja mitään muitakaan kuormia ei ole päällä niin voi olla, että päävirtakytkimen olemattoman pieni vuotovirta nostaa tuon pienenpienen jännitteen rungon ja akun plusnavan välille (josta oletan tuon 0,25V jännitteen mitatun). Eli mitään ongelmaa ei näillä oletuksilla olisi.

Tumppi 865
Viestit: 4318
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 13.02.2019, 14:55

Eipä tuossa mitää ihmeellistä ole, kun pieni hitujännite vuotaa!
Voihan siellä olla periaatteessa vaikka täys akun napajännite vuotoa, mut kunhan ei ole yhtää virtaa vuotamassa, niin katkasija tekee tehtävänsä.

RoinaReino
Viestit: 35
Liittynyt: 28.10.2012, 09:26
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja RoinaReino » 13.02.2019, 15:02

Tämä asia selvisi pienellä aivovoimistelulla. Olin kytkeny sen lisäjohon väärään napaan päävirtakytkimessä. Eli se oli niinku olisi lähteny suoraan akunnavasta. Mitä se maadoittaa tässä MF6255 mallissa, sitä en tiedä.

olliki
Viestit: 8416
Liittynyt: 08.11.2007, 19:26
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja olliki » 13.02.2019, 15:13

Tumppi 865 kirjoitti:Eipä tuossa mitää ihmeellistä ole, kun pieni hitujännite vuotaa!
Voihan siellä olla periaatteessa vaikka täys akun napajännite vuotoa, mut kunhan ei ole yhtää virtaa vuotamassa, niin katkasija tekee tehtävänsä.
Vuoto on aina virtaa, ei jännitettä. Voi verrata vaikka paineiseen vesijohtojärjestelmään. Jos hana on kiinni, ei kulje virtaa, mutta jos on vähän raollaan, niin vuotaa jonkin verran.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96

Tumppi 865
Viestit: 4318
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 13.02.2019, 15:36

Hyvä että asia selvis, ja toivottavasti ennen mitää tuhoa!
Vuoto on aina virtaa, ei jännitettä.
Joo niihän se on, mut herkällä mittarilla saa voltteja näyttöön, ja vielä herkemmän, että saa amppeereita, eikä sillä hituvirralla ole mitää merkitystä.

RoinaReino
Viestit: 35
Liittynyt: 28.10.2012, 09:26
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja RoinaReino » 13.02.2019, 15:56

heijo kirjoitti:Aina pitää laittaa johtoon sulake, jos tarvii muistivirran päävirtakytkimen ohi. Samaten kello tarvii sähkön pysyäkseen ajassa.
No siinäpä se tuolle lisäpiuhalle tarkotus selvisi, eli nyt ei kello pysy ajassa ja ehkä sillä maadoitetaan myös ajotietokone. Eipä sillä kellolla ole kyllä merkitystä onko ajassa vai ei, kun tuota traktoria niin harvoin enää tarvii.

Annan nyt toistaseksi olla niin että kaikki pimenee ainakin niin kauan kuin se valo-ongelma ratkeaa. Ne nuo vanhan koneen sähköt kun pakkaa toisinaan tekemään ikäviä yllätyksiä ja nyt tuolla ei paljoa ajeta, tuntuu että sähköviat vain lisääntyy.

insinööri
Viestit: 820
Liittynyt: 23.12.2005, 11:23
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja insinööri » 13.02.2019, 21:42

Jos pääkytkin pannaan miinus-johtoon, niin miten kytketään kellolle ja radiolle maa?
Kytkimen ohi suoraan akun miinukseenko???

Siinähän käy niin, että startin koko virta menee tämän ohuen johdon läpi,
kun unohtaa laittaa pääkytkimen päälle ennen starttausta???

mauri
Viestit: 2941
Liittynyt: 17.02.2006, 12:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja mauri » 13.02.2019, 22:14

Vaihtoehtoja laitteiden, joiden virransyöttö ei saa katketa päävirtakytkintä käytettäessä, virransyöttöön.

1. Kellon ja radion ja muidenkin päävirtakytkimen "ohi syötettyjen" maat pitää pidetään rungosta erillään, myös radioantennikaapelin maa pitää huomioida.
tai
2. Kyseisten laitteiden virransyöttö hoidetaan 12V/12V (tai 24V/24V) DC/DC muuntimella.
tai
3. Laitetaankin päävirtakytkin tavallisesta poiketen plussaan jos miinus on maissa.
Tällöin ko laitteet saa sähkönsä ennen kytkintä ja sulake tietysti johtoon.

Kaikissa noissa vaihtoehdoissa on omat heikkoutensa, mutta elämä on.

-Masa-
Viestit: 560
Liittynyt: 13.03.2016, 20:48
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja -Masa- » 13.02.2019, 22:28

Jos tarvitaan vain vähän virtaa, esim. radion muistivirta, niin laitetaan päävirtakytkimen napojen väliin sopivan kokoinen lamppu. Lamppu toimii virranrajoittimena, eli jos yrittää startata tai laittaa esim. valot päälle, niin tämä lamppu vaan alkaa palaa ja samalla se pudottaa jännitteen niin alas, että startti ei toimi. Tosin silloin häviää radiosta kanavat, mutta ei sulaa johdot. Itellä lamppu ja sulake sarjassa. Täällä aikoinaan perusteltiin, että tuo sulake on turha, kun tuo pieni 12 V lamppu on jo "sulakkeena". Ja lampun koko Wattimäärä vaikuttaa siihen, paljonko virtaa saa mennä läpi ilman, että lamppu palaa. Jos lamppu näkyy ohjaamoon, niin tuosta lampusta valosta hokaa heti, että pääkytkin auki. Tuohan sitten laskee laitteen saamaa jännitettä, eli kannattaa varmistaa ettei syötettävä laite tykkää kyttyrää alemmasta jännitteestä.
EDIT: Tuossa yksi topikki, muitakin varmaan löytyy viewtopic.php?f=4&t=65295&hilit=p%C3%A4 ... n&start=26
MF 4245 -98

RoinaReino
Viestit: 35
Liittynyt: 28.10.2012, 09:26
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja RoinaReino » 14.02.2019, 05:44

Noniin, siinäpä sitä tulikin tärkeää asia jota näin sähköistä mitään ymmärtämättömä ei ole tullu ajateltua. Eli "maallikko" saattaa saada päävirtakytkimellä vielä suuremman palovaaran kuin ilman sitä päävirkytkintä.

Tuo ohut lisäpiuha akun maanapaan on siis radiota ja kelloa varten. Mutta uskallako nyt palauttaa tuo ohuen piuhan akunnapaan ja antaa olla sen päävirtakytkimen maajohossa, eli onko tietoa onko tuo kellon ja radion maajohto irti traktorin rungosta jolloin mahollisessa starttausyrityksessä päävirtakytkin auki tuo johto ei sula?

Nythän se on niin että maa katkeaa myös tuosta piuhasta ja kello pysähtyy ja radio menettää asemamuistinsa.

JK: Eipäs se radio kadottanutkaan asemamuistiaan vaikka kaikki virrat oli yön poikki. Siellä lienee paristo tai akku muistia varten? Kello ei tietenkään pysy ajassa, mutta ei sillä väliä.

Hervast
Viestit: 4561
Liittynyt: 22.01.2008, 23:34
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Hervast » 14.02.2019, 07:09

Eiköhän se ole selkeintä tehdä ns. Oem asennus jos malli on olemassa. Eli nykykoneissa joissa tarvitaan muistivirta, niin pääkytkin plussajohtoon.

Miksi keksimään pyörää uudestaan?

RoinaReino
Viestit: 35
Liittynyt: 28.10.2012, 09:26
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja RoinaReino » 14.02.2019, 07:25

Hervast kirjoitti:Eiköhän se ole selkeintä tehdä ns. Oem asennus jos malli on olemassa. Eli nykykoneissa joissa tarvitaan muistivirta, niin pääkytkin plussajohtoon.

Miksi keksimään pyörää uudestaan?
Minä niin mieleni pahoitin kun kaikki ei ollutkaan ennen paremmin....

Noin lienee parempi tehä, eli akkuliikkeeseen teettämään uusi noin 15cm kaapeli ja siirtää päävirtakytkin plusjohtoon.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eepee, Google [Bot], JURO ja 30 vierailijaa