Minikaivurilla maastoon

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

No talvihakkuut totta kai kannattaa muokata keväällä. Arvelin vaan sinun uudistusalojesi olevan kesähakkuukelpoisia, jos kerran maapohjat pääosin ovat kantavia.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Jotakuinkin oheisen kuvan mukaisesti olen suunnitellut keinuvaa akselia.
http://www.pohjanmaanylijaamatuote.com/ ... PageTitle=
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

jpjulku kirjoitti:Jotakuinkin oheisen kuvan mukaisesti olen suunnitellut keinuvaa akselia.
http://www.pohjanmaanylijaamatuote.com/ ... PageTitle=
Jos puskulevyn puolle ja sen kanssa suunnittelet keinuvaa akselia niin on siellä hiukka ahtaat paikat laitta akseli. Ehken joutuisi akselin laittamaan telarungosta hiukka samalla tyylillä mitä nuissa "hämähäkki" vehkeissä on.
Leikkuupuimurin akseleissa on korkeammat kynkät ja ohjauslaitteet valmiina, niistä varmaan keinuva soveltuisi vähällä työllä. Puskulevyhommaa joutuisi varmaan muokkaamaan akselin sovittamisen takia. Myös akselia varten joutuisi telarungosta vetämään palkit ja siihen poikkipalkki.

Onko koneessasi taittuva puoman tyvi?
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Rastuhannu, pohdiskelin ihan samaa. Etuakselin sijoittamiseen tulee haaste. Toisaalta se etulevy vähän pienentää tarvetta saada sijoitettua se etuakseli kovin kauaksi eteen. Minua ei niinkään pelota se koneen keikkuminen ajossa, kunhan kaivuun ajaksi saa etusektoria vakautettua etulevyllä. Täytynee alkaa jostain katselemaan leikkuupuimurin akselia.
Ja kyllä on tyvitaitto.
Vanhojen ajomoottorien kanssa ei muuten sovi mitkään 205 pulttijaolla olevat vanteet. Ajomoottorin alennusvaihdeosahan on saatava vanteen keskireiästä läpi.
Rengasasioista pähkäilin, että halkaisijaltaan 80 senttinen rengas veisi konetta eteenpäin vähän yli 8 km/h koneen omalla ajomoottorilla. Kuulostaisi aika sopivalta nopeudelta, ja hyvä tasapaino nopeuden ja voiman välillä?
Aikomus tehdä ensin kaikki metallityöt, viimeisinä hankintoina sitten renkaat ja virtauksensäätöventtiilit.
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Ohessa muuten juttua pidemmän akselivälin liukuohjattavasta laitteesta
https://www.oemoffhighway.com/trends/eq ... -evolution
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Sen verran tsekkailin, että käännössä neljä paikkaa ajomoottoreille ja kaksi etulevylle. Ei ylimääräistä siten.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

jpjulku kirjoitti:Rastuhannu, pohdiskelin ihan samaa. Etuakselin sijoittamiseen tulee haaste. Toisaalta se etulevy vähän pienentää tarvetta saada sijoitettua se etuakseli kovin kauaksi eteen. Minua ei niinkään pelota se koneen keikkuminen ajossa, kunhan kaivuun ajaksi saa etusektoria vakautettua etulevyllä. Täytynee alkaa jostain katselemaan leikkuupuimurin akselia.
Ja kyllä on tyvitaitto.
Vanhojen ajomoottorien kanssa ei muuten sovi mitkään 205 pulttijaolla olevat vanteet. Ajomoottorin alennusvaihdeosahan on saatava vanteen keskireiästä läpi.
Rengasasioista pähkäilin, että halkaisijaltaan 80 senttinen rengas veisi konetta eteenpäin vähän yli 8 km/h koneen omalla ajomoottorilla. Kuulostaisi aika sopivalta nopeudelta, ja hyvä tasapaino nopeuden ja voiman välillä?
Aikomus tehdä ensin kaikki metallityöt, viimeisinä hankintoina sitten renkaat ja virtauksensäätöventtiilit.
Meiltä löytyy joku leikkuupuimurin akseli.

Miksi se vetomoottorin alennusvauhde pitää saada vanteen reiästä läpi?

Tuo kaavailemasi 8 km/h on vähän suurehko.

Onhan niitä pitkiäkin liukuohjattuja, Puskutraktorit, telakaivinkoneet, hyökkäysvaunut ym:t sotilasajoneuvot, pyöräalusteisiakin jne. Jossain suokoneessa oli lähes 10 metriä pitkät telat. Mutta tällä kaksiakselisella maastossa tulee ongelmia.
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Rastuhannu, mitä pitäisit akselilla hintaa? Ei sulla kuvaa olisi siitä?
No minä olin ajatellut vanneadapterin kiinnittämistä vetorattaan pultinreikiin...?
8 km/h suurehko, ok, voihan se olla. En haluaisi kuitenkaan pienentää pyöräkokoa. Täytyypä taas miettiä.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

jpjulku kirjoitti:Rastuhannu, mitä pitäisit akselilla hintaa? Ei sulla kuvaa olisi siitä?
No minä olin ajatellut vanneadapterin kiinnittämistä vetorattaan pultinreikiin...?
8 km/h suurehko, ok, voihan se olla. En haluaisi kuitenkaan pienentää pyöräkokoa. Täytyypä taas miettiä.
Akselille löytyy varmaan sopiva hinta. Voi olla nyt lumen takia hankala ottaa kunnon kuvaa mutta täytyy kaivaa vaikka varaosakirjasta.

Adapterinhan voi tehdä niin että vaihteistoa ei tarvitse läpi pujottaa.

Pistä viesti hanix rastu.hytonen@gmail.com
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Eniten näissä koneenrakennusjutuissa hämmästyttää suomalaisten himo puiden ajamiseen metsästä, ja siihen liittyvien vehkeiden rakentelu. On Logbulletteja, Terrejä, Kineticejä jne. Mikä on se tilanne missä normaali metsänomistaja joutuu ajamaan puita metsästä? Ja miksi? Puukauppa ja puiden korjuuketjut lähtevät nykyään niin täysin pystykaupan mallista, että hankintakaupassa on vaikea nähdä mitään järkeä. Tekeminen moottorisahalla on niin raskasta ja edes kohtuullinen ajokalusto on pirun arvokasta. Jos hankintaa tekee, niin sitä pitää tehdä paljon. Ja verotus ei sellaista mallia suosi. Aktiivisen hankintahakkaajan päätehakkuuleimikon tunnistaa myös siitä, että lahoprosentti on yli 30. Isäntä on vuosikaudet ajellut kesäkelillä juurenniskoja rikki. Jos hankintakauppaa välttämättä haluaa tehdä, niin korjuun voi kyllä ostaa https://www.metsalehti.fi/artikkelit/ny ... akaupalla/ Polttopuitako sitten? Kun laskee paljonko polttopuumotille tulee hintaa kalustot ja kaikki kulut huomioiden, hommassa ei ole järjen hiventäkään. Mutta järkevän pienen maastokelpoisen kaivinkoneen kehittämiselle minä näen ison tilauksen. Aina sitä vaan tuntuu olevan jonkinlaista kuokittavaa tiluksilla. Vesitalouden järjestämistä, maanmuokkausta, tiestön parantelua, jos vaikka mitä.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Eipähän tuo ajokalusto monellakaan maksa itseään takaisin. On monella kuitenkin ajatus tehdä ja ajaa omat polttopuut ja lisäksi hankintana pienet kuviot ja sekalaiset kohteet, jotka ei niin ostajia kiinnosta. Eri asia on sitten tuleeko monenkaan niitäitse ajettua. Omista asiakkaistani olen huomannut, että suurin osa hankintahakkaajista ajaa puunsa aika matalan profiilin kalustolla, osa jopa juontopankolla vain. Silti monen ei hankintahakkaajan pihassa on hyvin vähän ajettu kärry työtä odottamassa.
Siinähän se sinulla akilleen kantapää onkin, saada nimen omaan maastokelpoinen kaivinkone. Nämä pienet metsäkoneet, joita mainitsit ja vastaavat eivät ole minua kovin vakuuttaneet. Kalliita laitteita ja siksi niitä ehkä vähän harrastekäytössä näkyykin. Pari tapausta tiedän, jotka pienkoneilla pyrkivät raivaamaan, ei saanut elantoa kasaan. Tiedän myös tapauksia joissa koneet myös usein hajalla, vaikka ovat uusina hankittuja. Metsäalaa kun opiskelin, kävi eräs edustaja esittelemässä pientä ajokonetta, pusittuneen kentän laidalla oli kanto ja siihen se 8- pyöräinen kone sitten kaatui, onneksi ei kuskille käynyt mitään. Muutama vuosi myöhemmin oli vastaavan koneen esittely, se päättyi siihen, ettei kone päässyt lumisen metsätien ojan yli metsän puolelle lainkaan. Voihan noita hyviäkin olla, mutta ei ole vaan omalle kohdalle vielä osunut vaikka aihe sinänsä kiinnostaa, hankintahakkuu sahalla kun on todella mukavaa, ajo vaan on se ongelma itsellä, kun ei ole juontokouraa kummempaa. Pärjää silläkin, mutta aikaa menee.
Talumees
Viestit: 6376
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja Talumees »

jpjulku kirjoitti:Eniten näissä koneenrakennusjutuissa hämmästyttää suomalaisten himo puiden ajamiseen metsästä, ja siihen liittyvien vehkeiden rakentelu. On Logbulletteja, Terrejä, Kineticejä jne. Mikä on se tilanne missä normaali metsänomistaja joutuu ajamaan puita metsästä? Ja miksi? Puukauppa ja puiden korjuuketjut lähtevät nykyään niin täysin pystykaupan mallista, että hankintakaupassa on vaikea nähdä mitään järkeä. Tekeminen moottorisahalla on niin raskasta ja edes kohtuullinen ajokalusto on pirun arvokasta. Jos hankintaa tekee, niin sitä pitää tehdä paljon. Ja verotus ei sellaista mallia suosi. Aktiivisen hankintahakkaajan päätehakkuuleimikon tunnistaa myös siitä, että lahoprosentti on yli 30. Isäntä on vuosikaudet ajellut kesäkelillä juurenniskoja rikki. Jos hankintakauppaa välttämättä haluaa tehdä, niin korjuun voi kyllä ostaa https://www.metsalehti.fi/artikkelit/ny ... akaupalla/ Polttopuitako sitten? Kun laskee paljonko polttopuumotille tulee hintaa kalustot ja kaikki kulut huomioiden, hommassa ei ole järjen hiventäkään. Mutta järkevän pienen maastokelpoisen kaivinkoneen kehittämiselle minä näen ison tilauksen. Aina sitä vaan tuntuu olevan jonkinlaista kuokittavaa tiluksilla. Vesitalouden järjestämistä, maanmuokkausta, tiestön parantelua, jos vaikka mitä.
Kovasti omatoimi hakkaajaa arvostelet ja samalla itse menet perse edellä puuhun muokkauksen kanssa... :mrgreen:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

järkevän pienen maastokelpoisen kaivinkoneen kehittämiselle minä näen ison tilauksen. Aina sitä vaan tuntuu olevan jonkinlaista kuokittavaa tiluksilla. Vesitalouden järjestämistä, maanmuokkausta, tiestön parantelua, jos vaikka mitä.
Niitä koneita on valmiinakin, eikä välttämättä maksa mahottomia. Alkaen vanhoista vastapainokoneista, uudempiin telakaivinkoneisiin.
Ihan pieniä ei tietysti ole koneet kooltaa, mutta jokin ojankaivu kiviseen ja saviseen maahan ei ole pikkukoneen hommaa.
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja JKH »

Mutta tässä voidaan tulla siihen lopputulokseen että tulee hyvä muokkauskone, ja sille kun ei ole kuitenkaan hommaa koko ajaksi, niin - pikku hakkuupää kiinni ja vähän hakkailee ojalinjoja ja muita pikku paloja mitkä ei käy kaupaksi. :D
Kyllä suomalaiseen perinteeseen kuuluu että joka vehkeestä pitää tehdä puun ajoon tai tekoon sovellus. Puutarhajyrsimestä alkaen... :shock:
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Tumppi, kyllähän ne aika pienillä koneillakin ojia kaivavat https://www.youtube.com/watch?v=ajymJzzwYN4. Kiirettähän noissa hommissa ei tarvitse olla kun omia maita kaivelee. Ja ennen tietty kaivettiin ojat lapiolla. Usein se kuitenkin menee niin, että ne maastot mitkä on raskaita kaivaa, niillä ei ole kaivamiseen tarvetta. Ainakin oma kokemus on se, että tarve kaivamiseen liittyy usein pehmeähköön maahan.
Minä en ainakaan tiedä pientä ja kevyttä maastokelpoista kaivinkonetta. Telakaivurit alkavat tulla maastokelpoisimmiksi vasta 8 tonnin painoluokassa ja siitä ylöspäin. Ja sen kokoluokan koneet vaativat jo järeää siirtokalustoa. Hyöty karkaa konekauppiaille.
advance
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 10:33 pm
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja advance »

Itselläni oli n.3Tonnin minikaivuri rautateloilla ja sen koneen perusteella arvioisin, että ajossa ei riitä voima metsään pyörien kanssa, eli konetta saat repiä puomilla kokoajan etenemiseksi jos ei maasto ole tasainen ja kova. Mielestäni koko projekti on rahan ja ajanhukkaa, toki jos muilla teetättää työt niin joku kuitenkin hyötyy operaatiosta.
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

On perattu pikkukoneella toisen harvennuksen jälkee umpeen kasvaneita ojia, ja nuoressa taimistossa, jossa turvemaan sammalikossa nilkkaa myöten vettä, ilman ongelmia. Että mielestäni mini kaivinkone on melko maastokelponen!?
Tietysti pikkukone pystyy ojat hetteikölle kaivamaa, mut usein se hetteikkön reunalla on kova maapenkere, joka pitää ojan kaivun yhteydessä kaivaa auki, että vesi pääsee pois sieltä kuivatusalueelta. Joskus se on melko työläs isommallekin koneelle, jos vastassa on isoa kiveä.
jpjulku
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Syys 10, 2013 12:43 pm
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja jpjulku »

Advance, minä ajattelen sitä niin, että jos voima riittää rautateloihin, niin pyörillä menee helposti. Voi olla että olen väärässä. Mietin vaan kuinka paljon voimaa itse rautatelan pyörittäminen vaatii. Usein on vielä maata telojen välissä jne. Toki jos pyörä vähänkin uppoaa niin voimantarve on paljon suurempi. Projekti ei ole isoa rahanhukkaa, koska kaikki osto-osat on käytettävissä muualla. Vapaa-aikaa sitten kuka käyttää milläkin tavalla.
advance
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 10:33 pm
Viesti:

Re: Minikaivurilla maastoon

Viesti Kirjoittaja advance »

jpjulku kirjoitti:Advance, minä ajattelen sitä niin, että jos voima riittää rautateloihin, niin pyörillä menee helposti. Voi olla että olen väärässä. Mietin vaan kuinka paljon voimaa itse rautatelan pyörittäminen vaatii. Usein on vielä maata telojen välissä jne. Toki jos pyörä vähänkin uppoaa niin voimantarve on paljon suurempi. Projekti ei ole isoa rahanhukkaa, koska kaikki osto-osat on käytettävissä muualla. Vapaa-aikaa sitten kuka käyttää milläkin tavalla.
Nopeutta jos halutaan niin silloin ei ole voimaa ja toisinpäin. Ei tuossa rautatelojen kanssakaan liikaa voimaa ollut jos telat alkoivat upota.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: JiiSPee, moikki86 ja 64 vierailijaa