Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Epeli1234
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2019 7:42 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Epeli1234 »

Sulake palaa siis jo therm- asennossa. Kokeilin korvata virtalukon ja sulakerasian välisen piuhan uudella, sekä rasian ja hehkutulpan välisen piuhan. Ongelma jatkuu edelleen, ,sulake palaa..
Startin päästä myös yritin käynnistää mutta joku ropeli siellä pyörii vinhaa vauhtia mutta ei edes yritä tarjota rattaita paikoilleen jotta konetta pyörittäs..?


"Jos sulake palaa jo avaimen kakkosasennossa (Therm) , niin sitten liekkihehku tai sen johto polttaa sulakkeen. Se valkoinen virtalukolta tuleva johto ei tarkemmin tutkittuna kuljetakaan virtaa virtalukolle päin, vaan lukolta thermostartille. Minun moka johtovärien kanssa, luin suttuista kuvaa väärin. Olisihan tämä pitänyt muistaa, kun kerran oli täysi blackout: virta akulta kojelautaan tulee keltaisella johdolla laturin perästä, jossa oli hapettunut liitin. Keltainen tuo virran virtalukon pohjaan, josta se sitten jakautuu sulakkeiden.."
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Yhistitkö johdon pätkällä sen pienen navan johon tulee herätinvirta siihen akulta tulevaan paksuun kaapeliin. Sillo pitäs startin mennä päälle. Räpsähtää vähän ja starttaa niin kauan kuin navat yhistetty...
Ja muista nuo vaihdevapaalle jne...
jiipee
Viestit: 10744
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Epeli1234 kirjoitti:Sulake palaa siis jo therm- asennossa. Kokeilin korvata virtalukon ja sulakerasian välisen piuhan uudella, sekä rasian ja hehkutulpan välisen piuhan. Ongelma jatkuu edelleen, ,sulake palaa..
Kokeile jättää hehkutulpan liitin irralleen, vika kun voi olla hehkutulpassakin. Mutta se ei siis vaikuta starttimootorin ohjaukseen, jos hehkutulpan sulake (numero 6) palaa. Jätä se sulake tässä vaiheessa kokonaan pois ja tutki, miksi startin rele tai starttimoottorin solenoidi ei toimi. Ilman sitä sulaketta 6 pitäisi virran mennä Start-asennossa vaihteiston kytkimelle. Jos se kytkin toimii, niin virta menee vaihdekepin vapaa-asennossa startin releelle asti.

Kokeilen huomenna omalla koneella, mitä sen sulakkeen 6 pois jättäminen vaikuttaa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Epeli1234
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2019 7:42 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Epeli1234 »

jiipee kirjoitti:
Epeli1234 kirjoitti:Sulake palaa siis jo therm- asennossa. Kokeilin korvata virtalukon ja sulakerasian välisen piuhan uudella, sekä rasian ja hehkutulpan välisen piuhan. Ongelma jatkuu edelleen, ,sulake palaa..
Kokeile jättää hehkutulpan liitin irralleen, vika kun voi olla hehkutulpassakin. Mutta se ei siis vaikuta starttimootorin ohjaukseen, jos hehkutulpan sulake (numero 6) palaa. Jätä se sulake tässä vaiheessa kokonaan pois ja tutki, miksi startin rele tai starttimoottorin solenoidi ei toimi. Ilman sitä sulaketta 6 pitäisi virran mennä Start-asennossa vaihteiston kytkimelle. Jos se kytkin toimii, niin virta menee vaihdekepin vapaa-asennossa startin releelle asti.

Kokeilen huomenna omalla koneella, mitä sen sulakkeen 6 pois jättäminen vaikuttaa.
Eli kun jättää sen liittimen laittamatta, ei sulake pala mutta ei kyllä tapahdu mitään muutakaan. Korvasin tämän välin piuhan uudella ja sulake palaa silti ei siis ota maita alkuperäinenkään matkanvarrelta.
Sitä olen itsekkin miettinyt että eikai se liekkihehkun toimiminen ole ehto sille että startti toimisi..?
Olen aika käsi kaikissa sähköön liittyvissä hommissa niin rautalangasta pitää nämä minulle vääntää :D
jiipee
Viestit: 10744
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ei tarvitse sitä liekkihehkua starttimoottorin toimimiseksi. Virtalukon ja startin releen välissä on vain se vaihteiston vapaa-asennon kytkin. Sinulla taitaa olla siinä hehkutulpassa nyt yksi vika ja toinen ehkä siinä startin releessä.

Kokeilin äsken ja kyllä starttaa ilman sulaketta 6.

Kannattaisi mitata tai vaikka lampulla todeta, tuleeko virtalukolta Start-asennossa virta starttireleen kelan liittimeen asti. Muista pitää koko ajan vaihde vapaalla ja vielä mielellään jotkin tarpeeksi tukevat pönkät pyörien kahta puolen, ettei kone karkaa päällesi, jos startti herääkin pyörimään kesken mittaushommien.

Releelle tulee neljä johtoa. Yksi tulee vaihteiston kytkimeltä ja toinen maadoittaa releen kelan. Näitä kahta vähän paksumpi harmaa johto näkyy tuovan virran startin akkukaapelin liitännästä starttireleelle ja kun releen kärjet yhdistävät, menee virta sinisellä (myös vähän paksummalla) johdolla startin solenoidille. Niissä vähän paksummissakin johdoissa tai niiden liittimissä voi vielä olla syy, ettei solenoidi aktivoidu.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
seppo1
Viestit: 221
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

js kirjoitti:Kannattaisi tarkistaa akun ja solenoidin/startin välinen johto. En osaa ottaa kantaa Valmetin kytkentöihin, mutta Majurissani etsiskelin startin sulakkeen tuhoavaa ja koko starttinappia (virtalukko korvattu napilla) sulattelevaa vikaa aivan liian kauan. Vika olikin kyseisessä paksussa johdossa, joka oli syöpynyt/palanut lähes poikki eristeen sisällä. Jostain syystä, jota en tarkemmin ole selvittänyt, koko starttivirta meni sitten starttinapin ohuen johdon kautta. Mielestäni ei pitäisi olla mahdollista, mutta niin vain oli...
Kyllähän se on mahdollista, johtuen solenoidin kytkennästä. :?: Solenoidin ensiökäämihän saa starttauksen alkuvaiheessa maadoituksen toisen solenoidin ison navan kautta starttimoottorin läpi. Kun solenoidin kärjet menevät kiinni, muuttuu ensiökäämin kummatkin päät +merkkisiksi ja näin käämi johtaa virtaa ison piuhan rinnalla. Kun suuri johto melkein katkeaa, alkaakin päävirta kulkea solenoidin ykköskäämin kautta.
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja SSe »

Epeli1234 kirjoitti:Sulake palaa siis jo therm- asennossa. Kokeilin korvata virtalukon ja sulakerasian välisen piuhan uudella, sekä rasian ja hehkutulpan välisen piuhan. Ongelma jatkuu edelleen, ,sulake palaa..
Startin päästä myös yritin käynnistää mutta joku ropeli siellä pyörii vinhaa vauhtia mutta ei edes yritä tarjota rattaita paikoilleen jotta konetta pyörittäs..?
Jos akku on kunnossa, niin kyllä sen nyt startin päästä ruuvarilla oikosulkemalla pitäisi startata. Paksu plus-piuha ja solenoidin pienempi piuha siinä vieressä yhteen, väriä en nyt muista. Jos pelkästään starttimoottori pyörii eikä solenoidi lyö startin ratasta kiinni vauhtipyörään, lienee ratas jumissa eikä liiku startin akselilla jumissa. Pari yksilöä olen hiljattain putsaillut, toinen jämähti pidemmän seisonnan ja toinen pesun jälkeen. Startti irti, ruuvarilla sen ratasta liikuttelemaan ja notkeeta öljyä väliin. Toinen vaihtoehto on rikkinäinen solenoidi.

Tosin tämä ongelma nyt ei liity mitenkään tuohon sulakkeen palamiseen.
seppo1
Viestit: 221
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Tulin kytkentäkaaviota tihruiltuani siihen päätelmään, että startin herätevirtaa ei ole suojattu sulakkeella, vaan se lähtee suoraan virtalukolta ja menee ensin siihen vaihdelaatikon kytkimeen, josta jatkaa sitten startin herätereleelle. Jos saat mitattua, että rele saa herätevirtaa, muttei kytke, vaihda rele. Jos päädyt tavalliseen perusreleeseen, niin napojen merkinnät menee seuraavasti: Alkuperäisen releen napa C 2 vastaa tavallisessa releessä napaa 30, eli siihen harmaa johdin. C 1 (tai C 4) kumpaan nyt on johdin kytkettykin, vastaa napaa 87, siihen sininen johdin. W 1 on maajohdin, musta. W 2 vastaa napaa 85, siihen ruskea johdin.
Epeli1234
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2019 7:42 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Epeli1234 »

Ei se käynnisty vaikka kuinka ruuvarilla startin päästä yhistelee napoja teidän ohjeiden mukaan. Joku siellä pyörii vaan mutta ei tarjoa rattaita paikoilleen. Huonosti saan yksin mitattua releelle tulevia virtoja kun pitäisi samalla kääntää avaimesta.. Uskoo loppuu tuolla pakkasessa, vaikka sormet jäätyy ei se haittaa niinkuin se, että piuhojen eristeet napsuu poikki kun joutuu puljaamaan niiden kanssa. Onko teillä tiedossa mitään startin/solenoidin puhdistus/tarkastus ohjetta?
DEERE 2130
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2017 10:44 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja DEERE 2130 »

Jos se raktori on ulkotiloissa niin koita lämmittää sitä tarttimoottoria esim. auton sisätilan lämmittimellä . Jos vaikka se ratas ei luista sillä akselilla ? Ja sitten meisselillä siitä tartin päästä. Jos ei avaimesta puhu mitään ? (voi olla kylmästä tahmea että pyörii "hurua"
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Startti olis kannattanu jo ruuvata koneesta irti, kun siinä on selvästi vikaa. Sitä on sitten helpompi ihmetellä jossain lämpimässä.
seppo1
Viestit: 221
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Anteeksi että epäilen, mutta ethän vaan yhdistele sillä ruuvaripatentilla niitä kahta paksua napaa? Sillätavoin nimittäin saa sen startin pyörimään tyhjää. Jos varmasti tarjoat virtaa siihen solenoidin herätenapaan, niin sitten tosiaan startti irti ja pöydällä tutkimaan, mikä mättää.
jussi77
Viestit: 4469
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 702 polttaa sulaketta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Jos se polttaa hehkun sulaketta ja jättää starttaamattakin niin tutkisin virtalukon. Mulla oli toiminut ihan hyvin kunnes aloin lisävaloja laittamaan. Siinä huomasin, että virtalukon läpi ei virta kulkenut kunnolla ja esim hehkuasento toimi tai ei toiminu ja ledivalot hehkui kummasti vajavaisesti eli johti huonosti sähköä. UUdella virtalukolla (15€) pelittää taas hyvin. Laitoin virtalukkoa säästääkseni päävirtareleen, jonka läpi kulkee kaikkien laitteiden virta. Virtalukon läpi menee vain releen ohjausvirta, hehkun virta ja startin virta. Tiedä sitten pidentääkö se virtalukon elinikää, tunteja tulee kaikki laitteet päällä kovin vähän.

Startin luota siis yhdistetään se ylempi iso liitin, johon tulee akulta plussa ja pieni lattaliitin, joka saattaa olla niiden isojen takana piilossa. Siihen tulee se johto releeltä. Sillon solenoidi vetää ja kytkee rattaan vauhtipyörän hammaskehälle sekä kytkee startille plussan ja startti alkaa pyöriä.
Jos oikkosulkee ne kaksi isoa napaa niin startti saa virran, mutta solenoidi ei vedä ratasta hammaskehälle. Tää siis kysyjälle selvennykseksi.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Jiitek, timberi, VesQ ja 51 vierailijaa