Sivu 1/2

Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 7:50 am
Kirjoittaja pontsei
Kyseessä opticruise Scania g480, ajettu 70tkm, tunnit 11000 vm. -12.
Vapaalla kuuluu aika voimakas kolina, ääni tulee vaihteistosta, jarrua painaessa ääni loppuu, eli kun laatikko pysähtyy. Kolina alkaa kun auto on käynyt noin 3min tyhjäkäyntiä, vaihteisto ulosotto päällä kolina loppuu, mutta kuuluu metallinen sivuääni pienillä kierroksilla. Vaihteisto laakeroitu, ei vaikutusta, moottori laakeroitu koska vauhtipyörässä tuntui välys, ei vaikutusta. Mistä voi ääni kuulua? :? Kytkin yms. Tarkistettu silmävaraisesti.

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 9:50 am
Kirjoittaja aapa
kerro lisää , miten ääni alkoi ,oliko ,onko metallia mangeettipropussa.
kytkinlevyn keskiöjouset kuluneet jonkinlainen resonanssi ääni olisi mahdollista.
kokeilla voisi poistaa ulosoton pyörä tai akseli muuttuuko ääni
mitä sillä pyöritetään ajokilometritrejä noin vähä.

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 10:19 am
Kirjoittaja Melvis
Onko laatikossa hidastin?

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 11:29 am
Kirjoittaja sata10
jakopää noissa on vähä heikko ollu,menee laakerit ja alkaa rallattamaan.ei kyllä noin vähillä kilometreillä..jos paikkansa pitää.

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 11:31 am
Kirjoittaja Talumees
sata10 kirjoitti:jakopää noissa on vähä heikko ollu,menee laakerit ja alkaa rallattamaan.ei kyllä noin vähillä kilometreillä..jos paikkansa pitää.
tunnit 11000 vm. -12. Ilmeisesti joku hakkurin tms. alusta?

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 12:37 pm
Kirjoittaja pontsei
Se on betoni pumpun alusta, käy paljon ulosotto päällä. On kolissut koko viime kesän, keväällä alkoi pikkuhiljaa, nyt voimistunut. On hidastin. Vaihteistosta oli koolien pesät kulunut, ne koneistettiin ja holkitettiin, kaikki laakerit uusittiin, paitsi rattaiden keskiössä olleet neulalaakerit. Ei muuttunut juurikaan,ehkä vähä vaimeni.

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 12:58 pm
Kirjoittaja Melvis
Hidastimien öljyn vaihot aika monesti laiminlyödään, varsinkin siinä vaiheessa, kun huoltosopimukset loppuu. Moni laatikon temppuilu ja kolina yleensä alkaa hidastimen porsimisesta, kun laakerit on kuivana itsensä hangannu piloille.

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 1:46 pm
Kirjoittaja aapa
mitä ulosoton käyttämät laitteet ovat. pumpulle varmaan on oma moottori vai pyöritetäänkö kardaanilla.
voi hampaissa olla kulumaa kun kuoretkin kuluneet kosketus ollut huono . kuitenkin ulosottoakselin epätasainen
kuormitus saattaisi aiheuttaa värinää ja ääntä.ulosoton laakerointi on alamitoitettu isommille kuormille.
öljyt vaihtaisin 80/140 seen ja laittaisin jotain lisäainetta sekaan.

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 2:03 pm
Kirjoittaja pontsei
Vaihteisto Ulosotto pyörittää itse betoni pumpun hydrauli pumppua, moottori ulosotto taas pytyn pyöritys hydrauliikkaa. Hidastimen öljyt oli aivan mustat. Mutta eihän hidastin pyöri kun auto vapaalla?

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 2:21 pm
Kirjoittaja aapa
saakohan vaihteisto ulosotosta ottaa noin isoa kuormitusta ,meillä olibetoni pumppu, jota pyöritti v8 gatepillarin moottori.

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 3:37 pm
Kirjoittaja forssu
Hidastin tai ulosoton pahkuran sisuskalut?

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 6:39 pm
Kirjoittaja Melvis
pontsei kirjoitti:Vaihteisto Ulosotto pyörittää itse betoni pumpun hydrauli pumppua, moottori ulosotto taas pytyn pyöritys hydrauliikkaa. Hidastimen öljyt oli aivan mustat. Mutta eihän hidastin pyöri kun auto vapaalla?
En tarkkaan muista miten ko. Laatikossa akselit meni, mutta esim. Volvon roboteissa hidastin pyörii aina kun vaihteistonpääakseli pyörii.

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 8:03 pm
Kirjoittaja pontsei
Jotenkin alkaa tuntumaan että kytkin voisi olla syyllinen... Koska kytkinkopan luukusta katselin kytkintä auton käydessä ja kun kolina alkaa niin painelaakeri alkaa tärisemään reilusti, kun nostaa pari sataa kierroksia värinä loppuu ja kolina kanssa. Kun kytkee ulos oton päälle painelaakeri alkaa jälleen väristämään ja metallinen rohina kuuluu, taas kun nostaa kierroksia värinä ja ääni loppuu :roll: :roll:

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 8:11 pm
Kirjoittaja forssu
Luulisi painelaakerin jo pamahtaneen tuollaisella tärinällä. Ainakin 4 sarjassa niitä paukkui tämän tästä asetelmasta läpi.

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ma Tammi 14, 2019 9:48 pm
Kirjoittaja aapa
onko pumppu kiinni vaihdelaatikossa vai onko siellä akseli välissä, laakeroitko itse, oliko kytkinakselin laakeri tiukka akseliin?

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ti Tammi 15, 2019 5:28 am
Kirjoittaja pontsei
Korjaamolla kävi laakeroinnissa, olisi luullut äänen muuttuvan johonkin päin laakeroinnin jälkeen, mutta ei :? pumppu on kiinni suoraan vaihteistossa.

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ti Tammi 15, 2019 8:50 am
Kirjoittaja aapa
on sitten varmaan laakeriien puolesta kunnossa,hidastimessa käytetään moottoriöljyä ja pyörii silloin kun kardaani pyörii.
laatikon ja pumpun välissä luultavasti suunnanvaihtaja muuten ei sovi kuin pikkuinen pumppu, joka ollut ongelma kestävyyden kanssa huono laakerointi.josta metalli jauhoa öljyn kiertoon ja ääniä lähtee.
se parempi öljy pienentää ääniä ja parantaa pintapaineen kestoa hampaissa mutta kylmässä huonommin vaihtaa vaihdetta.

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ti Tammi 15, 2019 9:32 am
Kirjoittaja Osmo_
Pumpun kartaanin nivelet?

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ti Tammi 15, 2019 11:27 am
Kirjoittaja aarne
Osmo_ kirjoitti:Pumpun kartaanin nivelet?
pontsei kirjoitti:pumppu on kiinni suoraan vaihteistossa.
:!: :D

Re: Scania tietäjät hoi!

Lähetetty: Ti Tammi 15, 2019 12:01 pm
Kirjoittaja teemuk
Voiko ääni kantautua kompurasta?

Onko väliä onko puolittaja isolla tai pienellä puolella?