Sivu 1/1

JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 13.01.2019, 21:27
Kirjoittaja tapaniv
Kesken lumitöiden värkki lopetti kulkemisen eteen ja taakse. Vaihdekepistä kun tuuppaa pykälää sisään, niin laatikko tuntuu pyörivän ja sitten menee pykälä päälle ilman kytkintä. Sama aluevaihtajalla ja päälaatikossa.Katkaisin tänään koneen ja kytkin on kunnossa. Onko kellään mitään arviota mikä petti. Kone on ihan perusvaihteistolla, ilman pikavaihdetta.

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 13.01.2019, 22:38
Kirjoittaja stls
Niin eli ei pyöri vaihteisto? Muutoin ei menis pykälät silmään ilman kytkintä.
En tiedä, mutta korjaamokirjasta katsoen ei siinä jää montaa vaihtoehtoa. Kytkinakselin takapää menee vaihteiston etuseinässä holkin sisään ja sen holkin takapäästä valitaan II-alue suoraan pääakselille. Samaisen holkin ulkokehällä on hammaspyörä, joka pyörittää pakkiakselia, missä on myös I-alueen hammaspyörä ja kytkentäholkki. Melkein kuulostaa siltä että kytkinakseli on takapäästä poikki tai urat sileät jommasta kummasta osasta.

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 14.01.2019, 22:57
Kirjoittaja tapaniv
Tuleeko kytkinakseli ulos ihan vain vetämällä kytkinlevyn päästä? Jos näin olisi, säästyisi melkoiselta purkamiselta. Vaihteistossa on kyllä jonkinlaista elämää koneen käydessä, sillä aluevaihtajaa siirtämällä tuntuu rattaan pyöriminen, ennen kuin pykälä menee päälle.

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 20.01.2019, 19:36
Kirjoittaja tapaniv
Nyt tauti selvisi. Perän lautaspyörän pultit oli poikki. Siinä se pyöri itsekseen tasauspyörästön päällä. Onneksi pultikannat ei mennyt hammasrattaan väliin. On ilmeisesti harvinainen vika tuon mallin Deeressä.

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 23.01.2019, 21:58
Kirjoittaja tapaniv
Tarkennus edelliseen viestiin. Kun peräjööti on purettu, niin tuo lautaspyörä onkin niittaamalla kiinnitetty. Eli niitit oli poikki.

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 29.01.2019, 20:51
Kirjoittaja tapaniv
Heips taas. Nyt pitäis niitata pyörä kiinni petiinsä, mutta niitataanko kuumilla vai kylmillä niiteillä. Olisiko kellään korjaamokirjaa käytössä, että sais asiasta tiedon?
t. Tapsa

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 29.01.2019, 21:15
Kirjoittaja Busteri
https://www.maskinisten.net/downloads.p ... f_id=23956

Vaatii rekisteröitymisen lataamiseen, mut ei varmaan ongelma tässä kohtaa. :)

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 29.01.2019, 21:55
Kirjoittaja stls
Onhan tuo kirja käsillä. Niitataan kuumilla niiteillä, ristikkäisesti ja mahdollisimman nopeasti ettei niitti jäähdy liikaa.

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 30.01.2019, 20:08
Kirjoittaja tapaniv
Kiitos. Pitää pistää tuli ahjoon. Näin vähän arvelin, mutta rauhoittaa mieltä, kun saa oikeaa tietoa. Kiitos paljon.

t. Tapsa

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 03.02.2019, 21:35
Kirjoittaja tapaniv
No niin. Pyörä on taas kiinni perämurikassa. Jotain törkyä jäljistä päätellen oli hammasrattaan ja laipan välissä alkuperäisasennuksessa. Nyt on saumat puhtaana ja niitit kireenä. Peräloota oli pohjalta melko törkyinen, höyryllä pesin puhtaaksi. Vaiteistopumpun imusihtikin oli puoliksi tukossa. Silmämääräisesti tuo voimansiirto on tehty melko järeäksi, lieneekö isommissa koneissa käytetty samaa voimansiirtoa. Väistämättä mieleen tuli koneen ahtaminen ensi kesänä. Onko jollakin kokemusta kyseisestä hommasta?
t. Tapsa

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 04.02.2019, 20:33
Kirjoittaja hamsteri
jos oikin ymmärsin niin lautaspyörä eli kronhjul on kiinni niiteillä tasauspyörästössä
kuinka tuo voi olla mahdollista että yleensä kestä
oliko niitit reikäniittejä vai umpi malleja
miten tiedetään että joka niitti on riitävässä monentissa
tarkastitko sorvissa tms että lautaspyörä ei heitä

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 04.02.2019, 23:12
Kirjoittaja tapaniv
Niitit on vanha ja luja liittämismenetelmä. Pultti on aina väljä reikäänsä, oikein niitattu niitti täytää koko reijän. Ratasta tosiaan pyöräytin sorvissa ja suora tuo oli. Kuuma niitti kutistuu jäähtyessään ja puristaa rattaan lujaa laippaa vasten. Voisin arvella, että puolet pitovoimasta tulee tuosta puristeesta ja puolet leikkautumavoimasta. Ei nuo kai kovin yleisesti ole rikkoutuneet, siksi luotin niitteihin, kun tehdaskin luottaa. Vanha huoltomies tuttavani vinkkasi laittamaan karkeaa hiomatahnaa sinne liitospinnan väliin. En sitten kuitenkaan häntä uskonut.

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 05.02.2019, 12:31
Kirjoittaja jäähdyttelijä
tapaniv kirjoitti:Niitit on vanha ja luja liittämismenetelmä. Pultti on aina väljä reikäänsä, oikein niitattu niitti täytää koko reijän. Ratasta tosiaan pyöräytin sorvissa ja suora tuo oli. Kuuma niitti kutistuu jäähtyessään ja puristaa rattaan lujaa laippaa vasten. Voisin arvella, että puolet pitovoimasta tulee tuosta puristeesta ja puolet leikkautumavoimasta. Ei nuo kai kovin yleisesti ole rikkoutuneet, siksi luotin niitteihin, kun tehdaskin luottaa. Vanha huoltomies tuttavani vinkkasi laittamaan karkeaa hiomatahnaa sinne liitospinnan väliin. En sitten kuitenkaan häntä uskonut.
Tuota "vanhan huoltomiehen" neuvoa kyllä ihmettelen, että laittaisi kahden niitattavan pinnan väliin hiomatahnaa, joka sitten aikain saatossa sieltä häipyy= liitos löystyy! Tämä näin maallikon ajatuksena, ja Jontikkaa , tosin -40 sarjaa, käyttävänä. Sen ymmärtäisin,että ennen niittausta pinnat hiotaan, ja sitten puhdistetaan, olisko tuota tarkoittanut. Mielestäni oikean ratkaisun teit.

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 05.02.2019, 14:14
Kirjoittaja Mkin
Kitkaahan siinä arvatenkin on haettu. Teoriassa ihan järkevä idea, käytännössä niittien määrä ja/tai mitoitus tai toteutus on tehty väärin jos sinne pinnoille kitkaa pitäisi vippaskonsteilla lisiä. Hankalahan tuon toimivuutta/toimimattomuutta on todistaa. Hyvä kun tuli kuntoon noin "vähällä".

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 06.02.2019, 21:57
Kirjoittaja tapaniv
Googlettelin vähäsen tuota hiomatahna kikkaa. Ovat käyttäneet sitä kuorma-auton kardaadilaipoissa, kun pultit ei ole kestäneet. On kuulemma auttanut asiaa.

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 09.02.2019, 11:55
Kirjoittaja tapaniv
Katselin noita perälootasta poistamiani romuja. Vanhat niitit olivat pääasiassa katkenneet aivan kartion juuresta. Vain muutama oli poikennut siitä tasauspyörästön ja rattaan saumasta. Koska nuo niitinkannat löytyivät sieltä perän pohjalietteen joukosta, on ne luultavasti katkenneet aikoja sitten. Ihmettelen vain, mikä on katkaissut.Olisiko tehdasasennus ollut tosi kireä ja kova pakkanen tehnyt saman kuin kuorma-auton pyörän pulteille. Vai keksiikö joku tähän paremman selityksen.

Re: JD 2030 halvaantui

Lähetetty: 14.02.2019, 22:12
Kirjoittaja tapaniv
Mielenkiintoinen tuo Deeren peräkotelo. Pojatulpasta päästelin öljyt pois, sieltä tuli noin 20 litraa. Kun avasin hydraulisuodattimen ja vaihteistopumpun imusihdin, niin sieltä tuli lähes 10 litraa lisää. Banjojen ja nelivedon litosboxin irroituksen yhteydessä jäteöljysaldo lisääntyi taas viidellä litralla. Miksiköhän ei ole tehty rakennetta, missä kaikki tyhjenisi kerralla? Öljyn joukkoon kertyy jarrumöhnää ym. törkyä. Olisi fiksua saada kamat tulpasta ulos.