Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Kilometrikorvaus 42cnt /km, 20tkm vuodessa, tekee 24600e/3 vuotta. Polttoainekulut 4500e. Huollot pääsääntöisesti itse, muutama satanen jos ei isompaa ongelmaa. Verot 1500e. Jäljelle jää 18600, kai sillä melkee 15ke auton saa kuluineen rahoituksella? Vaimo ajaa sillä vielä seuraavat 3 vuotta kun se on maksettu "ilmaiseksi". Lopuksikin vielä jonkunlainen jäännösarvo on autolla, muutama tonni, tosin edellinen seisoo tuos pihassa nytkin varalla.

Mitä sitten jos ajot loppuu? Kai sen ny yhden auton maksaa tai myy pois jos ei muuten tai hakee vaikka sossusta rahaa :D

Itse asiassa vaimo ajaa myös työajoa tuolla jo maksetulla autolla eli rahaa pukkaa autoilusta ja jää ylikin.
VALLU ON PARAS!
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Km-korvauksista tuli mieleen muutaman työkaverin asenne oman auton käyttöön töissä:

”Minä en omaa autoa käytä työajoissa” tai ”Sehän kuluu siinä” jne.

Nämä yleensä naispuolisia ”marmattajia” joiden hybridi-nauriksilla ei voi kaupungin ulkopuolelle ajaa :roll:
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Kilometrikorvaus oman auton käytöstä hyvähkön palkan lisäksi on jotakuinkin OK.
Mutta jos kilometrikorvaus oman auton käytöstä tulee huonon palkan jatkeeksi, on se .. syvältä.
Himskatin huono vaihtoehto.
Jos Nuffin laskelman ajattelee siten, että työpäiviä olisi 200 vuodessa, tulisi kilsoja siis 100 päivässä.
Jäljellejäävä 18600€ tekee sitten 31€ päivässä.
Ei, en alkaisi ajamaan 15k€ Micralla tuohon hintaan ja vielä itse huoltamaan.
Tietenkin voi ostaa 10 vuotiaan 200 000km ajetun Audi 4:kin, mutta huoltokulut kyllä nousevat.
Mutta ihan miten vaan, kuitenkin parrein olisi saada kunnon palkkaa, kuin km korvauksia oman auton käytöstä.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Nuffield kirjoitti:Kilometrikorvaus 42cnt /km, 20tkm vuodessa, tekee 24600e/3 vuotta. Polttoainekulut 4500e. Huollot pääsääntöisesti itse, muutama satanen jos ei isompaa ongelmaa. Verot 1500e. Jäljelle jää 18600, kai sillä melkee 15ke auton saa kuluineen rahoituksella? Vaimo ajaa sillä vielä seuraavat 3 vuotta kun se on maksettu "ilmaiseksi". Lopuksikin vielä jonkunlainen jäännösarvo on autolla, muutama tonni, tosin edellinen seisoo tuos pihassa nytkin varalla.

Mitä sitten jos ajot loppuu? Kai sen ny yhden auton maksaa tai myy pois jos ei muuten tai hakee vaikka sossusta rahaa :D

Itse asiassa vaimo ajaa myös työajoa tuolla jo maksetulla autolla eli rahaa pukkaa autoilusta ja jää ylikin.
Eikös se kilometrikorvauksen perusta ole juuri se, että sillä saa keskihintaisen uuden auton kulut maksettua.

Jäljelle jäävä pääoma ei kuulu kuluihin, eli rahoitusosuus on arvonalennuksen osuus.

Tekniikan maailman käyttötesteissä lasketaan käyttökuluja juuri näin, lähellä 40c/km ne on. Tm:n laskelmista puuttuu auton pesukulut ja pysäköintikulut, käsittääkseni nämä on kilometrikorvauksen laskelmassa mukana.
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Mutta jos kilometrikorvaus oman auton käytöstä tulee huonon palkan jatkeeksi, on se .. syvältä.
Himskatin huono vaihtoehto.
Palkka on kyllä kohdallaan. Eikai kilometrikorvaukset koskaan ole palkan jatke :shock:
Eikös se kilometrikorvauksen perusta ole juuri se, että sillä saa keskihintaisen uuden auton kulut maksettua.
Kyllä se juuri niin on, sopivasti käytetyllä ajettaessa jää rahaa kyllä ylikin mikäli ei tule isompaa remonttia 3 vuoden aikana.
VALLU ON PARAS!
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja 361 »

Eikö se kannattavinta ole kerätä niitä kilomerikorvauksia vähävikaisella autolla jonka arvoa ne ajetut kilometrit ei enää laske. Esim just vaikka sillä Carina kakkosella?
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Tuo ilmanen auto kyllä särähtää korvaan...Toivottavasti ihmiset ei oikeasti aattele noin. Jos minä ostan työstä tienatulla rahalla auton, uuen tai käytetyn niin onko se ilmanen :roll: Sekö sen tekee ilmaseksi että sä saat kilometrikorvauksia...
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

No onhan se minulle ilmainen kun ei juuri autoiluun mene rahaa. Lisäksi kun autolla ajaa niin normipalkka toki juoksee. Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta maksimoida tuloja ajamalla Carinalla, sit jäis ajot ajamatta. Työsuhdeauto olisi myös vaihtoehto mutta se vaikuttaa jo verotukseen yms, en ole kannattavuutta laskennu mutta jos uudella autolla tahtoisi ajaa niin voisi olla kannattavaa.
VALLU ON PARAS!
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Nuffield kirjoitti:No onhan se minulle ilmainen kun ei juuri autoiluun mene rahaa. Lisäksi kun autolla ajaa niin normipalkka toki juoksee. Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta maksimoida tuloja ajamalla Carinalla, sit jäis ajot ajamatta. Työsuhdeauto olisi myös vaihtoehto mutta se vaikuttaa jo verotukseen yms, en ole kannattavuutta laskennu mutta jos uudella autolla tahtoisi ajaa niin voisi olla kannattavaa.
Aika monet firmat ovat kieltäytyneet maksamasta oman auton käytöstä. Toki sitäkin on, mutta se on yleensä sellainen palkkaneuvotteluihin sisältyvä porkkana. Siis piilotettu palkkaetu. Omassa firmassa voi sitten tehdä itsensä kanssa omia sopimuksia ja laskea mikä kannattaa.
Meillä töissä on ollut käytössä aikoinaan oman auton käyttömahdollisuus, mutta se katsottiin kalliiksi. Nyt on työpaikalla kuitattavissa työtehtäviin taloon liisattuja henkilö- ja pakettiautoja. Tämä menetelmä on kuulemma halvempaa, joten sekin puoltaa vain sitä asiaa, että oman auton käyttö olisi vain palkan jatke.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jos minä ostan työstä tienatulla rahalla auton, uuen tai käytetyn niin onko se ilmanen :roll: Sekö sen tekee ilmaseksi että sä saat kilometrikorvauksia...
Hitto, eipä tuullu aateltua, että joskus töissä käydessä tuli ostettua auto, johon työnantaja anto rahat, eli sehän oli ilmanen, ja makso vielä kilometrit sillä ajosta :!: :lol:
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kilometrikorvaukset jäävät itsellä saamattomuuden vuoksi hakematta. Olen kuitannut vain niistä ajoista,joista firmakin on kilometrit laskuttanut, Silti tulee ajettua 4-5 kertaa päivässä 4-7 km siivu, erilaisia hommia eri työpisteissä tekemässä. Nämä kaikki saisi myös maksattaa, sitä ensimmäistä aamun työmatkaa ja iltapäivän kotiinpaluuta lukuun ottamatta.

Edellyttäisin helpompaa ajopäiväkirjaa kuin paperista. Kerran kokeilin myhelmi-nettiajopäiväkirjaa, mutta GPS ja ohjelma eivät oikein pelanneet yhteen.

Olisi mukava sellainen Parkman-parkkisovelluksen kaltainen ajosovellus, jossa voisi nappia painamalla ajoon lähteä, ja kertoa toisella napilla, onko työ vai oma ajo. Parkman-ohjelmassa siihen tulee parkkeerausta lopetettaessa rivi, johon voi laittaa lyhyesti aiheen.

-SS-
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja 361 »

Nuffield kirjoitti:No onhan se minulle ilmainen kun ei juuri autoiluun mene rahaa. Lisäksi kun autolla ajaa niin normipalkka toki juoksee. Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta maksimoida tuloja ajamalla Carinalla, sit jäis ajot ajamatta. Työsuhdeauto olisi myös vaihtoehto mutta se vaikuttaa jo verotukseen yms, en ole kannattavuutta laskennu mutta jos uudella autolla tahtoisi ajaa niin voisi olla kannattavaa.
Miksi ajot jäisi ajamatta?
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Huomaathan että kilometrit saa laskuttaa kotoa asti, jos menet suoraan muualle kuin omalle työpaikalle, vaikka matka olisi lyhyempi. Jos työnantaja vaatii käymään ensin työpaikalla niin tilanne muuttuu mutta sitten ajat työajalla sinne ja voit laskuttaa vain työpaikalta kilometrit.
VALLU ON PARAS!
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja 361 »

Nyt meni mulla kyllä vastauksesi ohi hilseen :roll:
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Liittyi SS: viestiin:
Nämä kaikki saisi myös maksattaa, sitä ensimmäistä aamun työmatkaa ja iltapäivän kotiinpaluuta lukuun ottamatta.
Carinalla en ajelisi koska liian vanha, turvaton ja ajo-ominaisuudet on mitä on eli niitä ei ole :D
VALLU ON PARAS!
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja 361 »

Jaa, jaa. Joskus nostin kilomerikorvauksia vanhalla hiacella. Pääomalle kun ei tarvinnut kuluja laskea niin se oli ihan kiva palkan lisä.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Nuffield kirjoitti:Huomaathan että kilometrit saa laskuttaa kotoa asti, jos menet suoraan muualle kuin omalle työpaikalle, vaikka matka olisi lyhyempi. Jos työnantaja vaatii käymään ensin työpaikalla niin tilanne muuttuu mutta sitten ajat työajalla sinne ja voit laskuttaa vain työpaikalta kilometrit.
Useimmissa paikoissa, niin meilläkin, on toimipiste mainittu, mistä lähtien kilometrikorvauksia saa laskuttaa. Silti nopeasti laskien olen hukannut satasia syystä, että en ole pitänyt tarkkaa ajopäiväkirjaa.

Taksalaskuri-niminen sovellus löytyy Play-kaupasta, onko kukaan kokeillut.

-SS-
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

361 kirjoitti:Jaa, jaa. Joskus nostin kilomerikorvauksia vanhalla hiacella. Pääomalle kun ei tarvinnut kuluja laskea niin se oli ihan kiva palkan lisä.
Palkan lisä tai -jatke, näinhänhän sen moni ajattelee. Vaikka Nuffi sen kielsikin, kuitenkin kertoen että ilmaista autoilua itselle ja vaimolle. Tai ainakin jotain sinnepäin.
Tuossa palkanlisässä/-jatkeessa on vain pari huonoa puolta. Mutta tottakait km-korvaus pitää hyödyntää jos ei vaihtoehtoja ole.
steami

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja steami »

361 kirjoitti:Jaa, jaa. Joskus nostin kilomerikorvauksia vanhalla hiacella. Pääomalle kun ei tarvinnut kuluja laskea niin se oli ihan kiva palkan lisä.
Kilometrikorvauksista ei makseta veroa, eikä siitä kerry käsittääkseni eläkettä. Tällä on merkitystä, jos kilometrikorvaus on merkittävä palkan osa. Muistaakseni sairaspäivärahaankin lasketaan vain veronalaiset ansiot?
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja mauri »

steami kirjoitti:
361 kirjoitti:Jaa, jaa. Joskus nostin kilomerikorvauksia vanhalla hiacella. Pääomalle kun ei tarvinnut kuluja laskea niin se oli ihan kiva palkan lisä.
Kilometrikorvauksista ei makseta veroa, eikä siitä kerry käsittääkseni eläkettä. Tällä on merkitystä, jos kilometrikorvaus on merkittävä palkan osa. Muistaakseni sairaspäivärahaankin lasketaan vain veronalaiset ansiot?
Näin se on. Joskus kun ajelin työasioissa noin 10 kilomarkan arvoisella autollani saaden km korvausta runsas 2 markkaa/km, niin totesin että sillä tienaa paremmin kuin varsinaisella työllä. Markalla maksoi bensat, huollot ja korjaukset, netoksi jäi yli markka/km. Silloinen esimieheni viisaasti totesi että jos vuosittainen laskuttamani km määrä lähentelee 20 tuhatta, niin tehtävänimikkeeksi muuttuu autonkuljettaja ja palkkaluokka sen mukaan.
Niin ja eläkettä ym sosiaalijuttuja km-korvauksista ei tosiaankaan kerry.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, ari, Google [Bot], Mika 82 ja 41 vierailijaa