Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

korsteeni
Viestit: 3584
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

steami kirjoitti:
Nuffield kirjoitti:Joo en tiedä voittokulusta, pari huomiota rocollasta. Jousitus on todellakin pintakova, kaikki pienet montut tuntuu ratissa ja pers..ssä. Ilmanvaihto on surkea, yksin ajaessa pysyy kohtuudella lasit sulana mutta jos on kaksi tai enempi niin takalasit ei sula lainkaan näillä pakkasilla. Takana istuessa jalat jäätyy ja pää sulaa. No, yksin pääsääntöisesti ajelen niin ei haittaa. Webaston avulla joka vakiovaruste lämmintä kuitenkin riittää. Kulutuksesta iso plussa, 4.7l satasella pitää sisällään pari kylmäkäynnistystä 20 asteen pakkasesta. Vielä ei ole löytynyt yhtään vikaa parin päivän jälkeen ja kaikki vähäiset varusteet toimii mitä autossa on :D
Ilmeisesti moottorina nokivasara, vai onko pensakone? Yleensä bensiinikäyttöisiin autoihin ei tarvitse Webastoa laittaa. .. Toyotan dieselmoottori toimii niin hyvällä hyötysuhteella, että moottori ei tuota lämpöä riittävästi pitääkseen sisätilat lämpimänä talvipakkasilla.
Kuten oletkin jo huomannut, polttoaineen kulutus on tosi pieni.

Vaikka nuo kertomasi huomiot ovat totta, on kuitenkin huomattavasti edullisempaa ja mukavampaa liikkua ko. autolla siten, että se kulkee omin voimin.
Ehkä on kuitenkin sellaisia ihmisiä, jotka tykkäävät liikuttaa autoansa hinurin lavetilla mieluummin. Onhan se helpompaa, kun ei tarvitse itse ajaa.. ;-)

Tuo hinauslista kertoo Toyotan luotettavuudesta paljon.
Vai toyota! :D 2010 kun tuli tilanne, että joudun ajamaan yhden lisää ostetun firman vuoksi 350km/sivu viikottain, niin arvoin hetken että ostanko uuden korollan, vai katselenko jonkun mukavemman käytetyn premium kulkuneuvon saksasta...ja niin haippasin heti alkuvuodesta 2010 -03 vuoden S-mersun 320CDI koneella ja valinta kohdistui ns. mukavuus painotteisesti varustettuun yksilöön. Autolla oli ajettu 147tkm. Nyt 9 vuotta ja vähän vajaa 500 000km ajettuna ei kyllä kaduta yhtään....mitään normaalista kulumisesta poikkeavaa ei ole tarvinnut tehdä ja mersu rullaa edelleen moitteetta 8) Eikä ole hinattu, eikä lavetilla kuskattu.

Maksoin autosta veroineen 28t€, eli lähelle sama mitä uusi korolla, ja nyt pikaisella katselulla tämä on edelleen aivan samoissa hinnoissa mitä pyydetään 2010 vuoden korollasta....mutta se mitä sain AUTOA samalla rahalla, on jotain aivan muuta....on lämpimät jalat ja päät kaikilla paikoilla, on automaatti-ilmastointia edessä ja takana aurinkosensoreineen (säätää automaattisesti jäähdytystä sieltä missä kuuminta), webasto, sähköpenkit muisteilla + etupenkkien jäähdytys + hieronta + G-voima avustimet + ilma-avusteisia säätöjä riittävästi (reisituki, alaselkä, ristiselkä, yläselkä takaa & sivuilta), istuinlämmittimet kaikilla paikoilla tietenkin, lämmitettävä ja kaikkiin suuntiin sähköisesti säädettävä ohjauspyörä, lämmitettävä tuulilasi, turvatyynyjä kaikille suunnille + vöiden, ikkunoiden, penkkien ja kattoluukun törmäys ennakoinnit, hätäjarrutehostin, mukautuva ja säädettävällä etäisyydellä varustettu vakionopeussäädin jarrutuksineen, nahkasisustaa, automaattisesti himmenevät peilit, pysäköintitutkat näyttöineen edessä ja takana, kiinteä navi, tv, kiinteä puhelin hands-free toimintoineen, bose-sound system 9 kaiuttimella vahvistimineen ja 6levyn cd-vaihtaja + ulkopuolisen äänen liitin, uv-suojatut tummennetut tupla ikkunat, sähköinen takalasin verho, ilmajousitus, etäkäytettävä takaluukku, bi-xenon valot, automaattisesti koria vasten kääntyvät + peruuttaessa itsestään säätyvät peilit, sähköisesti piiloon kääntyvä vetokoukku, kolmiasentoinen säädettävä iskunvaimennus, imuovet (itsestään sulkeutuvat, eikä tarvi paiskia), avaimeton käyttö....ja paljon muuta mitä ei nyt edes muista, mm. saattovalot ja peileissä kohdevalot ovet avatessa ym. jäähdytettyjä säilytyslokeroita

Se on ainakin tullut merkille pantua, että on mahottoman mukava kun jopa oviverhoukset lämpiää näin talvella, eikä tarvi perkule palella hohkaavien ovienkaan takia, eli auto on oikeasti lämmin aivan joka puolelta, eikä niin että naama paistuu mutta kaikkialle muualle on kylmä. Ergonomia kaikilla osa-alueilla erittäin mukava. Hiljaisuus on myös minulle tärkeä juttu ja sitä löytyy, koska haluan keskittyä pitkillä siirtymillä mielimusiikkiini konserttitason ympäristössä, enkä tuulen suhinoihin ja nastan ropinoihin 8) Tehoa näin "optimoituna" 250hv silti todellisen kulutuksen pysyessä matka-ajossa 6 nurkissa....että sitä minä vaan, että mistä minä nyt sitten jäin paitsi, kun en sitä korollaa ostanut? :roll:

Ainut mikä näissä harmittaa, on ruoste...ja tämänkin käytin heti "uutuuttaan" alustan ruostesuojauksessa ja löytyy orastavaa kukkaa nytkin takaa lokasuojan kaarista ja joitain pisteitä ovien alareunoista, mutta SILTI :wink:

Eikä ole kyseessä mikään "yksilö" vaan näitä samoja oli mm. isälläni uuden karheana ja sedälläni kaksi vastaavaa uutena yhtäaikaa, eikä niissäkään missään ollut mitään isompia vikoja (sedällä toisessa meni useampi takailmajousi muutaman vuoden aikana, mutta käyttö oli aika raakaa ison perävaunun ja huonojen teiden vuoksi?)
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ilmeisesti toiset sitten osaa käsitellä niitä mersujaan niin että ne toimii, meillä vaan ei osaa kukaan. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
dunlop
Viestit: 465
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja dunlop »

Korsteeni,oletko ihan varma että muistit luetella kaikki varusteet mistä corolla-kansa voi vaan haaveilla?
Pitääkö tästä vetää johtopäätös että suurin osa suomalaisista on idiootteja kun ajavat corolloilla, octavioilla ja kaskailla,eikä älyä ostaa vanhaa ässä-mersua?
Itselle tulee suht paljon metrejä vuodessa ja arvostan autossa montaa asiaa jotka oli tuossa ässä-mesen kehulistassa, mutta yhden pikku jutun unohdit...
Vaikka tuollainen n.100-tuhatta uutena maksanut auto on aivan ylivertainen kaikessa kun verrataan n.25-tuhatta maksavaan köyhälistön kulkineeseen niin kulut on sen mukaiset. Listaa vielä eurolleen kaikki vuotuiset kulut:vakuutukset,Trafin maksut,rengaskulut ja huollot yms. verrattuna normikansan autoon.
Ei sillä etteikö kaikki saisi ajaa millä haluaa,mutta aika ihme vertailuja väännetään...
m_kane
Viestit: 3580
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Sähkömasinisti kirjoitti:Vaikeaa on hyvän merkin löytäminen kun autoa on hakemassa. Sekin pitää hyvin paikkansa, että samat viat seuraavat merkeissä loputtomiin. Jotenkin sitä koettaa perustella itselleen, että kun edellinen on ollut 25 vuotta sitten seuraava olisi parempi, mutta kattia kanssa jopa paljon huonomman saa kun uuteen erehtyy. Omalla kohdalla takaan, että viimeinen Volvo seisoo meidän tallissa rahoittamassa oma-asentajan hankintoja jatkuvilla vioillaan. Kun tähän vielä lisätään se, ettei autolle oikeasti edes saa mitään pätevää korjaajaa/huoltajaa niin sekin tympii. Vaihtokuumeeseen aion käydä kaikesta mollaamisesta huolimatta käydä ajamassa uuden Toyotan, varsinkin kun nyt Toyotalla on tajuttu, että myös merkin tehokkaammilla versioilla on Suomessakin kysyntää. Samoin Camryn palaaminen markkinoille aiheuttaa pakosta myös sen vaihtoehdon kartoittamisen. Eikä tuokaan Qashqai ole poissuljettu sen verran myönteinen oli tuo uuden koneen koeajo.
Mikä volvo sulla on ja mitä kaikkea siinä on ollut vikana?
Belarus 825 turbo shitbox
aarne
Viestit: 1861
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja aarne »

dunlop kirjoitti:Korsteeni,oletko ihan varma että muistit luetella kaikki varusteet mistä corolla-kansa voi vaan haaveilla?
Pitääkö tästä vetää johtopäätös että suurin osa suomalaisista on idiootteja kun ajavat corolloilla, octavioilla ja kaskailla,eikä älyä ostaa vanhaa ässä-mersua?
Itselle tulee suht paljon metrejä vuodessa ja arvostan autossa montaa asiaa jotka oli tuossa ässä-mesen kehulistassa, mutta yhden pikku jutun unohdit...
Vaikka tuollainen n.100-tuhatta uutena maksanut auto on aivan ylivertainen kaikessa kun verrataan n.25-tuhatta maksavaan köyhälistön kulkineeseen niin kulut on sen mukaiset. Listaa vielä eurolleen kaikki vuotuiset kulut:vakuutukset,Trafin maksut,rengaskulut ja huollot yms. verrattuna normikansan autoon.
Ei sillä etteikö kaikki saisi ajaa millä haluaa,mutta aika ihme vertailuja väännetään...
Piti ihan piruuttaan katsoa pop vakuutuksen laskurilla paljonko olisi eroa pakollisissa maksuissa.
Eli 2006 2.0 d4d sorolla, vero vuodessa 589€, meikän tiedoilla liikenne ja osakasko 263€ eli yhteensä 852€.
Verrokkina 2002 mb s320cdi, vero 826€/v ja liikenne ja osakasko 330€ eli yhteensä 1156 euroa per vuosi.
Erotusta jää siten 304 euroa, joka on mielestäni jopa yllättävän pieni hinta noista ominaisuuksista ja mukavuudesta!
Toki öljynvaihdossa meisselin mottiin menee joku litra enempi öljyä ja renkaiksikin pitää ostaa ehkä jopa hurjan kokoiset 205 55 17 renkaat verratuna sorollan satakasivitosiin..
Mutta mielestäni ei niinkään ihmeellinen vertailu hintojen perusteella.
himmeli
Viestit: 847
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja himmeli »

dunlop kirjoitti:Korsteeni,oletko ihan varma että muistit luetella kaikki varusteet mistä corolla-kansa voi vaan haaveilla?
Pitääkö tästä vetää johtopäätös että suurin osa suomalaisista on idiootteja kun ajavat corolloilla, octavioilla ja kaskailla,eikä älyä ostaa vanhaa ässä-mersua?
Itselle tulee suht paljon metrejä vuodessa ja arvostan autossa montaa asiaa jotka oli tuossa ässä-mesen kehulistassa, mutta yhden pikku jutun unohdit...
Vaikka tuollainen n.100-tuhatta uutena maksanut auto on aivan ylivertainen kaikessa kun verrataan n.25-tuhatta maksavaan köyhälistön kulkineeseen niin kulut on sen mukaiset. Listaa vielä eurolleen kaikki vuotuiset kulut:vakuutukset,Trafin maksut,rengaskulut ja huollot yms. verrattuna normikansan autoon.
Ei sillä etteikö kaikki saisi ajaa millä haluaa,mutta aika ihme vertailuja väännetään...
500 tuhatta ajettuun vaikka kuinka olis s mersu ei kannata koskea enää edes pitkällä tikulla,on nuo mainitsemasi ylläpitokulut senverta arvokkaat, mut tiedä jatkuuko tuollakaan se muuanpaikka yhtään. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Eepee
Viestit: 6381
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Tuo hinaus/lavalle-tilasto vähän ihmetyttää, onko siinä jotenkin suhteutettu autojen yleisyyttä? Kärjessä olevaa Tojotaa ja Volkkaria kun on ihan hitsin paljon enemmän kuin jotain Daciaa tai Fiiattia. Nyt yleisimmät ovat "luotettavimpia" :shock: ?

Kuitenkin usein hinaukset aiheutuvat käyttäjästä eikä autosta, polttoaine loppuu tai on väärää, huolto tekemättä, auto ojassa yms. Luulis että me Lada-Skoda-Nissani-kuskit ollaan huonompia automiehiä, kuin premium-autoilijat, jotka suhtautuvat autotouhuun asiaan kuuluvalla hartaudella?
The idea is to die young as late as possible
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ei noissa tilastoissa ikinä huomioida kilometrejä, ja kun niitä osaa lukea oikein niin huomaa että noi fiatit, syslerit sun muut korean letukat on oikeasti ihan hiton huonoja autoja kun ne on aina tuola listan häntäpäässä, niitä on liikenteessä vähiten sekä jos katsastustilastossa on keskimääräinen ajomäärä niin se on yleensä alhainen. Jonkun mielestä japanilainen on ylivoimainen suunnittelmaan auton paremmalla älykkyysosamäärällä mutta mitä noi mitsu, subaru ja suzuki tuola häntäpäässä tekevät?
korsteeni
Viestit: 3584
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

dunlop kirjoitti:Korsteeni,oletko ihan varma että muistit luetella kaikki varusteet mistä corolla-kansa voi vaan haaveilla?
Pitääkö tästä vetää johtopäätös että suurin osa suomalaisista on idiootteja kun ajavat corolloilla, octavioilla ja kaskailla,eikä älyä ostaa vanhaa ässä-mersua?
Itselle tulee suht paljon metrejä vuodessa ja arvostan autossa montaa asiaa jotka oli tuossa ässä-mesen kehulistassa, mutta yhden pikku jutun unohdit...
Vaikka tuollainen n.100-tuhatta uutena maksanut auto on aivan ylivertainen kaikessa kun verrataan n.25-tuhatta maksavaan köyhälistön kulkineeseen niin kulut on sen mukaiset. Listaa vielä eurolleen kaikki vuotuiset kulut:vakuutukset,Trafin maksut,rengaskulut ja huollot yms. verrattuna normikansan autoon.
Ei sillä etteikö kaikki saisi ajaa millä haluaa,mutta aika ihme vertailuja väännetään...
:lol: Se on kyllä jännä, ja tiesin tämän jo etukäteen, että minkälaisen reaktion tuollainen korollan hintainen wanha mersu saa aikaan...toyotaa saa ilmeisesti kehua vaikka joka topicissa ja jokaiseen väliin, vaikka puhuttaisiin perämoottorista, mutta mainittes mersu edes ohimennen, on se on ilmeisesti vielä pahempi kuin belarus tai muu itä laite :lol: Eikä sekään minua haittaa...ja edelleen pyydän huomioimaan, että autoni maksoi saman mitä toyota corolla ja huomioikaa myös että siitä 28t€ on 10t€ veroa, joten aatteleppa minkälainen "ökyauto" oli saksasta ostaessa... Ei ole mikään "sadantonnin" auto.

Oikeassa elämässä minulla ei ole mitään tarvetta keulia yhtään millään ja tuonkin ostin vain ja ainoastaan kokeilumielessä, kun halvalla sain ja tiedossa että tulee viikottaisia suht pitkiä siirtymiä ja tiesin etukäteen miten leppoisa sitä olisi tuollaisella matkata, niin jollain daihatsu charadellako tuota olisi pitänyt hampaat irvessä koluuttaa, että olisi muilla hyvä mieli. Nyt on pisimmät ajot toistaiseksi ajettu ja katsellut jos tuon vaihtaisi C5 Citroeniin, että se siitä...
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja NH »

8400 kirjoitti:Minkätakia volkkari on listalla toisena aika pienellä erolla ja foorumit on täynnä juttuja hajoavista tsi moottoreista ja umpisurkeista dsg vaihteistoista?
Listaan vaikuttavat vain viat, jotka katkaisevat matkan.
aarne
Viestit: 1861
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja aarne »

himmeli kirjoitti: 500 tuhatta ajettuun vaikka kuinka olis s mersu ei kannata koskea enää edes pitkällä tikulla,on nuo mainitsemasi ylläpitokulut senverta arvokkaat, mut tiedä jatkuuko tuollakaan se muuanpaikka yhtään. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Herää kysymys että mistä himmeli tietää kuinka arvokasta se puoli miljoonaa ajettu ässä on pitää liikenteessä? Ja jos ja kun sitä kokemusta ei ole niin miksi oletus on että reilut mukavuusvarusteet ja hyvä äänieristys ovat erityisen kalliita ylläpitää? Tekniikkahan tuossakaan ei perus taksimersua ihmeellisempää ole.

Ja tuo se on aina se viimeinen kortti mikä vedetään nuo muuanpaikan jatkamisjutut..kertoo ehkä enemmän kirjoittajan arvomaailmasta jos ihmisen sosiaalinen asema yhteisössä tai vastakkaisen sukupuolen silmissä koetaan riippuvaiseksi kulkuvälineestä. :roll:
dunlop
Viestit: 465
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja dunlop »

korsteeni kirjoitti:
dunlop kirjoitti:Korsteeni,oletko ihan varma että muistit luetella kaikki varusteet mistä corolla-kansa voi vaan haaveilla?
Pitääkö tästä vetää johtopäätös että suurin osa suomalaisista on idiootteja kun ajavat corolloilla, octavioilla ja kaskailla,eikä älyä ostaa vanhaa ässä-mersua?
Itselle tulee suht paljon metrejä vuodessa ja arvostan autossa montaa asiaa jotka oli tuossa ässä-mesen kehulistassa, mutta yhden pikku jutun unohdit...
Vaikka tuollainen n.100-tuhatta uutena maksanut auto on aivan ylivertainen kaikessa kun verrataan n.25-tuhatta maksavaan köyhälistön kulkineeseen niin kulut on sen mukaiset. Listaa vielä eurolleen kaikki vuotuiset kulut:vakuutukset,Trafin maksut,rengaskulut ja huollot yms. verrattuna normikansan autoon.
Ei sillä etteikö kaikki saisi ajaa millä haluaa,mutta aika ihme vertailuja väännetään...
:lol: Se on kyllä jännä, ja tiesin tämän jo etukäteen, että minkälaisen reaktion tuollainen korollan hintainen wanha mersu saa aikaan...toyotaa saa ilmeisesti kehua vaikka joka topicissa ja jokaiseen väliin, vaikka puhuttaisiin perämoottorista, mutta mainittes mersu edes ohimennen, on se on ilmeisesti vielä pahempi kuin belarus tai muu itä laite :lol: Eikä sekään minua haittaa...ja edelleen pyydän huomioimaan, että autoni maksoi saman mitä toyota corolla ja huomioikaa myös että siitä 28t€ on 10t€ veroa, joten aatteleppa minkälainen "ökyauto" oli saksasta ostaessa... Ei ole mikään "sadantonnin" auto.

Oikeassa elämässä minulla ei ole mitään tarvetta keulia yhtään millään ja tuonkin ostin vain ja ainoastaan kokeilumielessä, kun halvalla sain ja tiedossa että tulee viikottaisia suht pitkiä siirtymiä ja tiesin etukäteen miten leppoisa sitä olisi tuollaisella matkata, niin jollain daihatsu charadellako tuota olisi pitänyt hampaat irvessä koluuttaa, että olisi muilla hyvä mieli. Nyt on pisimmät ajot toistaiseksi ajettu ja katsellut jos tuon vaihtaisi C5 Citroeniin, että se siitä...
Ja minä tiesin,en edes arvannut että mikä reaktio omasta kommentistani tulee :)
Jollet ymmärrä lukemaasi,niin en kyllä kirjoittanut että ajaisit uudella 100-tonnin mersulla ... kehuinko corollaa? mielestäni en,hämmästelin että miksi suomalaiset on niin hölmöjä että ostavat uusia perusautoja kun voisi ajaa käytetyllä ässä-mesellä :shock: Aivan sama minkä merkkisiä vertailtavat autot on,mutta jos toinen on kalliimman pään edustusauto ja toinen tavallisen tallaajan perusauto niin miksi niitä edes vertailee. Lopputuloksen kaikki tietää.Pikkuauto on meluisampi,ahtaampi,monet "sähköherkut" puuttuu yms. Kukin makunsa mukaan,toisille sopii se uusi "perus-katiska" ja toisille käytetty ns.parempi auto. Itsekin kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään,reilun 20-vuotta tullut ajeltua autoilla jotka ollut uutena vähän perusmassaa kalliimpia,mutta sopivasti vuosia ja kilometrejä mittarissa ostohetkellä niin on saanut sillä daihatsun hinnalla vähän enemmän autoa niin ei tarvitse hampaat irvessä ajaa 8)
Kuuluu muuten tuo viimeisin korimalli C5 citikka niihin autoihin joissa saa aika paljon autoa pikku rahalla,kun suuri yleisö pelkää niitä kuin ruttoa ja sitä myötä hinnat alhaalla. Eikä taida autona kovin huono olla,ainakaan mitä kaverin autoilua seurannut C5:sella.
Osti vajaa 200-tuhatta ajettuna ja muutaman vuoden nyt ajellut lähes olemattomilla korjauksilla.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja NH »

Omakohtaiset tarinat, kuka tahansa sitten niitä esittääkään, eri automallien vikaherkkyydestä/vähävikaisuudesta on kuin peliongelmaisen tarinat: voitot muistetaan ja niistä kerrotaan kerta toisensa jälkeen, mutta häviöt unohdetaan.

Poikkeuksetta se todella vähävikainen tai useimmiten täysin vikaantumaton automerkki tai -malli on sattumalta :D se, millä kulloinkin tarinoitsija itse ajaa, vaikka kyseessä olisi Simca Tonni. :wink:
himmeli
Viestit: 847
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja himmeli »

aarne kirjoitti:
himmeli kirjoitti: 500 tuhatta ajettuun vaikka kuinka olis s mersu ei kannata koskea enää edes pitkällä tikulla,on nuo mainitsemasi ylläpitokulut senverta arvokkaat, mut tiedä jatkuuko tuollakaan se muuanpaikka yhtään. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Herää kysymys että mistä himmeli tietää kuinka arvokasta se puoli miljoonaa ajettu ässä on pitää liikenteessä? Ja jos ja kun sitä kokemusta ei ole niin miksi oletus on että reilut mukavuusvarusteet ja hyvä äänieristys ovat erityisen kalliita ylläpitää? Tekniikkahan tuossakaan ei perus taksimersua ihmeellisempää ole.

Ja tuo se on aina se viimeinen kortti mikä vedetään nuo muuanpaikan jatkamisjutut..kertoo ehkä enemmän kirjoittajan arvomaailmasta jos ihmisen sosiaalinen asema yhteisössä tai vastakkaisen sukupuolen silmissä koetaan riippuvaiseksi kulkuvälineestä. :roll:
Ihanpa tuossa kaveri kertoili joka tuollaisen 320 mersun omisti,meni nääs takajousitusta ynnä muuta remonttiin totesi kovinkin arvokkaaksi tavaksi eläkeukon vanheta, kun vierailee varaosatiskillä saati niitä korjauttamassa no ajokilometrejä oli toki alle 200t ,ja jos yhtään helpottaa niin onpa noita mersuja ollut 7 itselläkin,ja ja varmaan yli miljoonan km kokemus varmimmat ja vahvimmat löytyy sieltä 90 luvun alkupäästä ne monen muunkin ,kun minun mielestä parhaat.
korsteeni
Viestit: 3584
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Joo kuten tuolla yllä totesin, meni sedällänikin ässästä useampi takailmajousi-iskari yhdistelmä useamman kerran ja siihen aikaan (2000-luvun alussa) niitä ei saanut kuin marmoritiskiltä isolla rahalla, mutta tässä omassani on edelleen alkuperäiset ilmajousi-iskaritolpat alla ja edelleen katsastuksessa moitteettomaksi todetut...en tiedä mikä kestoon vaikuttaa, mutta omassa tapauksessa tuolla ei ole käytännössä ajettu oikeastaan mitään muuta kuin tuota 350km siirtymää asfaltilla, että onko sitten siinä selitys muutenkin vähävikaisuuteen, kun auto seisoo välillä jopa viikon ja sitten kun lähden, on se käynnissä kerrallaan useamman tunnin yhteen menoon? :roll:

Korjauksia on tehty seuraavasti:
- Laturi antautui jossain 350tkm kohilla ja oli aika kallis (~700€) 220A vesijäähdytetty, mutta pääsin nilkuttamaan ajamalla korjaamolle :wink:
- Railpaineanturi jossain 200tkm kohdalla
- alustan niveliä alkuun useampi, mutta nyt mennyt viimeiset 5v samoilla, kun aloin vinkistä ruikkia ruiskulla ja neulalla automaattiöljyä palloniveliin kumin läpi aina renkaita vaihtaessa
- kardaanin ristikko vaihdettiin jossain 400tkm nurkilla (tässä vähän työläämpi, kun joutuu tasapainoittaa vaihdon jälkeen ja tämä on mersun heikkous, kun kardaani on melkein luotisuorassa, mutta ei silti aivan, niin nivel tekee pientä kitkutusta kokoajan ja hankaa neuloihin kolot...suurempi kulma olisi parempi)
- viisi suutinta kuudesta kunnostettiin ohjelmoinnin jälkeen, kun meni hätäkäytölle reippaammassa kiihdytyksessä liiallisen ohivuodon takia, mutta vakiona ei oireillut (kokeiltiin ottaa ohjelma pois ja takaisin) ja maksoi seinäjoen dieselhuollossa noin 120€ / kpl
- termostaatti joskus vuosia takaperin, nyt pitäisi näköjään vaihtaa TAAS, kun ei nouse mittari kuin vajaaseen 80c -25 pakkasella
- ilmajousituksen kompressori vaihdettu kertaalleen (maksoi muistaakseni 300€)
- vesipumppu viime talvena (halpa ja helppo)
- Jarrut vaihtanut ympäriinsä kaksi kertaa (siis levyt & palat) ja käsijarru kolmeen kertaan (mersun heikkous)
- takapään pysäköintitutkan antureita 2kpl (olikohan noin 40€ kpl? Ja vaihto altapäin mitään purkamatta)
- alkuperäinen 2003 vuoden akku antautui 2016 talvella omassa kylmässä tallissa reippaan pakkasjakson aikana (tämä on ainut kerta kun auto ei lähtenyt liikkeelle silloin kun itse halusin)
- ja tietenkin öljyjä ja suodattimia aina 25tkm välein...ja moniurahihna pari kertaa

Eli kuten jossain monta sivua takaperin mainitsin, että ei tämä ole mikään Eurolla / vuosi-pihistys auto, enkä sitä sellainen ajatus mielessä ostanutkaan ja olen ollut kokoajan tietoinen että jotain se maksaa tuonkin ylläpito :D Mutta kaikki mukavuus/sähkölaitteet toimii moitteetta edelleen, joten niiden pelkääminen on muiden murheita...tai no etuovien sisäpuolisten avauskahvojen tunnelmavalot olen uusinut heti kun auton ostin :mrgreen:

Edit. hehkut on muuten myös vaihdettu kaikki kerralla ja kertaalleen.
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Kyllähän se S mersun todellinen keskikulutus taitaa olla siellä 10l nurkilla. Siitä kun lähdetään laskemaan kaikki kulut niin alkaa eroa tulla useampi tonni vuoteen Corollaan. Siihen kun ei tartte muuta ku öljyt vaihtaa, jos niitäkään, näin olen asian ymmärtänyt. 10 vuoden päästä on ainakin 30ke ylimääräistä rahaa taskussa, lisäksi nuo rempat joita mersuun menny ainakin 5ke niin on 35ke ja uus Corolla on maksanu luokkaa 20ke vs vanha Mersu 28ke joten yhteensä taskussa pullottaa 43ke :D Mersu on paaliin menossa ja Corolla vasta sisäänajettu :D
VALLU ON PARAS!
Ferkku
Viestit: 5130
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Eepee kirjoitti:Tuo hinaus/lavalle-tilasto vähän ihmetyttää, onko siinä jotenkin suhteutettu autojen yleisyyttä? Kärjessä olevaa Tojotaa ja Volkkaria kun on ihan hitsin paljon enemmän kuin jotain Daciaa tai Fiiattia. Nyt yleisimmät ovat "luotettavimpia" :shock: ?
Joo, tuo suhdeluku on nimenomaan suhteutettu autojen määrään. Ja pitää huomioida myös, että tuossa on vain talvikuukausien hinaukset, eli kuvaa lähinnä autojen kylmänkestoa.

Yllättävän hyvin se Baijerin Mersukin kestää:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 2200932059
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Nuffield kirjoitti:Kyllähän se S mersun todellinen keskikulutus taitaa olla siellä 10l nurkilla. Siitä kun lähdetään laskemaan kaikki kulut niin alkaa eroa tulla useampi tonni vuoteen Corollaan. Siihen kun ei tartte muuta ku öljyt vaihtaa, jos niitäkään, näin olen asian ymmärtänyt. 10 vuoden päästä on ainakin 30ke ylimääräistä rahaa taskussa, lisäksi nuo rempat joita mersuun menny ainakin 5ke niin on 35ke ja uus Corolla on maksanu luokkaa 20ke vs vanha Mersu 28ke joten yhteensä taskussa pullottaa 43ke :D Mersu on paaliin menossa ja Corolla vasta sisäänajettu :D
Oikeestikko säästät, ja uskot muidenkin säästävän, kaikki autoilusta säästämäsi rahat vuosikymmenen ajan?
Ostatko myös kaupasta aina sen halvimman Euroshopper tai Rainbow tuotteen, maukkaamman ja laadukkaamman sijaan?
Mihin käytät nämä säästämäsi rahat, vai uskotko saavasi säästetyt rahat arkkuun mukaasi?
Vai nautitko kertarykäisyllä tuosta 30k€ ?
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja Aakku »

PuuhaPate kirjoitti:
Nuffield kirjoitti:Kyllähän se S mersun todellinen keskikulutus taitaa olla siellä 10l nurkilla. Siitä kun lähdetään laskemaan kaikki kulut niin alkaa eroa tulla useampi tonni vuoteen Corollaan. Siihen kun ei tartte muuta ku öljyt vaihtaa, jos niitäkään, näin olen asian ymmärtänyt. 10 vuoden päästä on ainakin 30ke ylimääräistä rahaa taskussa, lisäksi nuo rempat joita mersuun menny ainakin 5ke niin on 35ke ja uus Corolla on maksanu luokkaa 20ke vs vanha Mersu 28ke joten yhteensä taskussa pullottaa 43ke :D Mersu on paaliin menossa ja Corolla vasta sisäänajettu :D
Oikeestikko säästät, ja uskot muidenkin säästävän, kaikki autoilusta säästämäsi rahat vuosikymmenen ajan?
Ostatko myös kaupasta aina sen halvimman Euroshopper tai Rainbow tuotteen, maukkaamman ja laadukkaamman sijaan?
Mihin käytät nämä säästämäsi rahat, vai uskotko saavasi säästetyt rahat arkkuun mukaasi?
Vai nautitko kertarykäisyllä tuosta 30k€ ?
Minäkin lopetin röökin polton yli 40 vuotta sitten. Missäköhän siitäkin säästyneet rahat ovat?
Alkuun ajattelin ryypätä röökistä säästyvät rahat, mutta totesin mahdottomaksi tehtäväksi ja lopetin sitten sen ryyppäämisenkin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Vuoden 2018 myydyimmät autot..

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Nuffield kirjoitti:Kyllähän se S mersun todellinen keskikulutus taitaa olla siellä 10l nurkilla. Siitä kun lähdetään laskemaan kaikki kulut niin alkaa eroa tulla useampi tonni vuoteen Corollaan. Siihen kun ei tartte muuta ku öljyt vaihtaa, jos niitäkään, näin olen asian ymmärtänyt. 10 vuoden päästä on ainakin 30ke ylimääräistä rahaa taskussa, lisäksi nuo rempat joita mersuun menny ainakin 5ke niin on 35ke ja uus Corolla on maksanu luokkaa 20ke vs vanha Mersu 28ke joten yhteensä taskussa pullottaa 43ke :D Mersu on paaliin menossa ja Corolla vasta sisäänajettu :D
7,7 ilmoitettu, todellinen varmaan 8,5. Ei tuollaisen ässän ylläpito halpaa ole, mutta aika vähillä on tuo korsteenin auto mennyt. Autossa kuitenkin oli aikanaan muistaakseni enemmän tietotekniikkaa kuin jumbojetissä vai miten se oli. Varusteita vähintään tarpeeksi, toi ilmajousitus kallis ylläpitää jos sille päälle sattuu. Ystävättärellä sellanen mulkosilmäcorolla, 350 ajettu bensa ja ei se kyllä mikään viaton peli ole enää. Joskin naisihmiselle hyvä peli.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 38 vierailijaa