Volvo LM218 tutustumista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tyhtis
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 7:09 pm
Viesti:

Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Tervehdys uusi masinisti jäsen ilmoittautuu täältä merilapista!

Elikkä tuli tuosa lumikoneeksi hommattua otsikon mukainen volvo.
Vuosimallista ei tarkkaa tietoa mutta kovalla kytkimellä.

Mistäs näistä voisi selvitellä tarkat tiiot vuosimallista yms kun edellinen omistaja ei löytänyt papereita mistään (haku jatkuu)
Tarkoitus olisi saada tieliikenne kuntoon ja konttorilla homma kaatuu ekana tuohon vuosi malli hommaan......

Sähköt pitää rakennella uusiksi "koketaulu" puuttuu kokonaan.... (jos jollaki ylimääräinen ostaisin)
Valoja laitella jne.
Sivupellit ja ovi on myös omavalmisteita saattaisin olla kiinnostunut niistäkin?

Sitten huoltoa pitäisi suorittaa.
Moottori öljyt vaihdella 10-40 rimulaa saisi töistä vai mitä ootta käyttäny näisä?
Hydrauliikka öljyt 10w ?
Mitä perään ja vaihteitoon?
Entä mittees näistä bossin syöttöpumpussa kiertääkö mö oljy vai vaihetaako öljyt??

Teknisesti tuntuisi olevan kunnossa eilen päivän tehin lumi hommia ja ajelin yllättävän hyvä ajaa jopa siirtymää (sen mitä siirsin pikku matkan)
Vaihteisto yms ihmeen hiljasia !!
Ei isoja välyksiä yms ramaattista rasvaa meni joka nippaan.
Syöttöä pitäisi varmaa pienentää vai onko nämä tämmösiä savukoneita vähääkään ku rasittaa tai ajaa mäkeen putkesta pukkaa mustaa heti miehekkäästi.

Mielekkään tuntoinen laite tykkään ja äkkiä tavastu kun työkseen ajaa 120H volvoa.

Sähköt ajattelin vedellä sulakkeen kautta pää syötöt relelootaan ja kytkimille. Sulakkeet tieten joka väliin.
Tässäpä ensi hättään tarinaa.
Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tätä sivua kun menet puoleen väliin, niin sieltä löytyy valmistenumerot vuosittain. http://www.baklastaren.se/

Konekylttihän on sijainnut kulkusuuntaan katsottuna oikeanpuolen taittosylinterin korvakkeen läheisyydessä. Ja siinä on sitten runkonumero myös meistettynä runkoon.
Jantikka
Viestit: 582
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

tyhtis kirjoitti:Tervehdys uusi masinisti jäsen ilmoittautuu täältä merilapista!

Elikkä tuli tuosa lumikoneeksi hommattua otsikon mukainen volvo.
Vuosimallista ei tarkkaa tietoa mutta kovalla kytkimellä.

Mistäs näistä voisi selvitellä tarkat tiiot vuosimallista yms kun edellinen omistaja ei löytänyt papereita mistään (haku jatkuu)
Tarkoitus olisi saada tieliikenne kuntoon ja konttorilla homma kaatuu ekana tuohon vuosi malli hommaan......

Sähköt pitää rakennella uusiksi "koketaulu" puuttuu kokonaan.... (jos jollaki ylimääräinen ostaisin)
Valoja laitella jne.
Sivupellit ja ovi on myös omavalmisteita saattaisin olla kiinnostunut niistäkin?

Sitten huoltoa pitäisi suorittaa.
Moottori öljyt vaihdella 10-40 rimulaa saisi töistä vai mitä ootta käyttäny näisä?
Hydrauliikka öljyt 10w ?
Mitä perään ja vaihteitoon?
Entä mittees näistä bossin syöttöpumpussa kiertääkö mö oljy vai vaihetaako öljyt??

Teknisesti tuntuisi olevan kunnossa eilen päivän tehin lumi hommia ja ajelin yllättävän hyvä ajaa jopa siirtymää (sen mitä siirsin pikku matkan)
Vaihteisto yms ihmeen hiljasia !!
Ei isoja välyksiä yms ramaattista rasvaa meni joka nippaan.
Syöttöä pitäisi varmaa pienentää vai onko nämä tämmösiä savukoneita vähääkään ku rasittaa tai ajaa mäkeen putkesta pukkaa mustaa heti miehekkäästi.

Mielekkään tuntoinen laite tykkään ja äkkiä tavastu kun työkseen ajaa 120H volvoa.

Sähköt ajattelin vedellä sulakkeen kautta pää syötöt relelootaan ja kytkimille. Sulakkeet tieten joka väliin.
Tässäpä ensi hättään tarinaa.

Ajelitko eilen Itäpuolentietä iltapäivällä?
Siinähän on se 3 sylinterinen BM moottori
tyhtis
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 7:09 pm
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Juu itäkoskella piän majapaikkaa eli itäpuolentiellä mutkittelin ja savustelin. :mrgreen: :lol:
Joo bolinder munktel päkättäjä takaa löytyy.
Pitää kyllä sanoa että yllättävän sitkas päkättäjä parikertaa meinasi stumpata mietin jo kun polkasin kytkimen pohjaan että nyt tämä sammahti vielä mitä sytkytys vain jatku.

Kiitoksia vinkistä pitää tutkia taittosylinterin aluetta tarkemmin!
Eedittiä elikkä valmistenummero oli 7944. Eli sioidutaan vuoteen 1961 :mrgreen:
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja savinen »

Ei kovin helposti pienilläkään kierroksilla Noi vanhat boliden munktell moottorit tukehdu. Ja noita kolmosen koneella olevia kuormaimia on tehty melkoisen paljon, osittain varmasti juuri tuon vääntävän moottorin takia. On sitten hienoimpia koneita Noi sahapukkivolvot esimerkiksi lastata autoa trukkipiikeillä, näkee todella hyvin kun ei ole aisat edessä..
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
VD5
Viestit: 1865
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja VD5 »

tyhtis kirjoitti:
Mistäs näistä voisi selvitellä tarkat tiiot vuosimallista yms kun edellinen omistaja ei löytänyt papereita mistään (haku jatkuu)
Tarkoitus olisi saada tieliikenne kuntoon ja konttorilla homma kaatuu ekana tuohon vuosi malli hommaan......
Jos se siis on ollut kilvissä edellisellä omistajalla, niin eiköhän siihen trafista tiedot löydy valmistenumerolla tai jos edellinen rekisteritunnus on tiedossa. Silloin ei ole kummoinenkaan homma tehdä omistajanvaihdosta ja rekisteröintiä. Jos taas kilvissäolosta on pidempi aika, niin kyllähän sille kantakortti varmaan arkistosta löytyy eikä ole silloinkaan kovin ihmeellinen homma kilvittää. Kymmenen vuoden omistushistoriaselvityksen kanssa konttorille ja sitä rataa... Haulla löytyy lisää juttu aiheesta.
tyhtis
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 7:09 pm
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Nokun sehän tässä onkin että myyjä oli vanhan isännän pojan poika.... mutta poika ja hänen isä muisteli että pappa oli melko tuoreena ostanut koneen ja hänellä olisi EHKÄ ollut se kilvissä.
Noo soittelin konttorille sieltä tuli tiukka vastaus valmistenumeron perusteella ei haeta noin vanhaan tietoja jos ei ole edellistä rekisteri tunnusta tiedossa, joten tee omistajahistoria selvitys sen kanssa tulet tänne sovit rekisteröintikatsastus ajan ja kone konttorille.
(Tieten valot heijastimet yms pitää olla kunnossa ja kehotti hakemaan tarkemmat mitta yms tiedot ennen heijastimien valojen jne asennusta.)
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Valmistenumero Kansallisarkistosta, luovari ja kahden rivin selvitys omistajahistoriasta. Datsunin historiaselvitys oli että "Auto Datsun 100A LE10-****** on ollut omistuksessani X.Y.ZZZZ asti" ja myyjän puumerkki
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
tyhtis
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 7:09 pm
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Tuohon malliin se meni mopojen kanssa mitkä kunnostin. Konttorin mies katto numeron polkasi tunturin käyntii katto valot heitti lenkin konttorin ympäri naureskeli että hienoja laitteita :D kahvikupin kanssa kirjotteli paperit anto kilven turistii mukavia ja lähin kotio.

Nyt kun oli kyse vanhasta työkoneesta tuntui että tiukempaa saaja kilpiin kuin korinvaihto auto jossa moottorivaihdettu tehokkaampaan.

Taijan vaihtaa asemaa jos helpottuisi homma...... :?

Jos jantikka liikkuu itäpuolen tiellä kesäisin varmaan olen ollut tien tukkeena myös tunturin kanssa :lol:
Jantikka
Viestit: 582
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

tyhtis kirjoitti:Juu itäkoskella piän majapaikkaa eli itäpuolentiellä mutkittelin ja savustelin. :mrgreen: :lol:
Joo bolinder munktel päkättäjä takaa löytyy.
Pitää kyllä sanoa että yllättävän sitkas päkättäjä parikertaa meinasi stumpata mietin jo kun polkasin kytkimen pohjaan että nyt tämä sammahti vielä mitä sytkytys vain jatku.

Kiitoksia vinkistä pitää tutkia taittosylinterin aluetta tarkemmin!
Eedittiä elikkä valmistenummero oli 7944. Eli sioidutaan vuoteen 1961 :mrgreen:

Kuuntelin että mikähän se menee tiellä, nelipyttyiseksi jotakin vialla ennen kuin hoksasin että vanhempaa kalustoa liikkeellä eli Pulinterin kolmepyttyinen. Hyvät valot sulla koneessa!
tyhtis
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 7:09 pm
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Kyllähän tuo melko eksoottinen äänimailmaltaan on :D

Kiitos kiitos en olisi uskonu että noinki tehokaat!
Osarattaasta niitä edukkaita laitettu.
Pitäisi vain saattaa valo hommat loppuun jahka saan selville mitä kaikkia valoja tahtoo konttorin mies osaapi vejellä riittävästi johtoja.
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Tuo on tyylikäs peli. Ajelin tuollaisella ihan trukkiajoa vielä muutama vuosi sitten. Lähti muuten käymään -28 asteen pakkasessa ilman lämmitystä. Tankki kannattaa tyhjentää ja hana ottaa irti, sillä siellä hanan juuressa on suodatin, mikä yleensä joskus tukkeutuu. Kytkin remppa on helppo tehdä, kun kone siirtyy kiskoilla taaksepäin. On noita tehty myös Twin Disc nestekytkimellä varustettuna. Kokeile rekisteröidä maataloustraktoriksi, sillä työkoneena vakuutukset on moninkertaiset.
tyhtis
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 7:09 pm
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Yllättävän mieluinen laitos muutennii oon kyllä tykästyny vielä kun edellinen laittanu kuorma auton jousitetun jakkaran nii hyvä istuskella.
Kesällä viimeistään vähän siistin hyttää sisältä ja päältä laittelen äänieristettä ja verhoilua vanerista nii kyllä tuola sytkyttelee näitä omia pikku hommia pitkän matkaa.

Tämä yksilö ei kyllä ole oikein herkkä syttymään.... kolmetuntia roikkaa olikoha 5pakkasta ja kyllä usiampi sekunti pakkosyötöllä hääty tartata mutta eipä sitä lunta yleensä kovilla pakkasilla tulekkaa.


Oliko jollaki tietoa noista edellä kysytyistä öljy hommista?
En oikein löytäny netistä näihin tietoa muuntimella varustettuihin kyllä....
Kiitoksia jo etu käteen :)

Ps mikä tuo pienempi vipu vasemmaöla käjellä penkin juuressa on??
Jantikka
Viestit: 582
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

tyhtis kirjoitti:Yllättävän mieluinen laitos muutennii oon kyllä tykästyny vielä kun edellinen laittanu kuorma auton jousitetun jakkaran nii hyvä istuskella.
Kesällä viimeistään vähän siistin hyttää sisältä ja päältä laittelen äänieristettä ja verhoilua vanerista nii kyllä tuola sytkyttelee näitä omia pikku hommia pitkän matkaa.

Tämä yksilö ei kyllä ole oikein herkkä syttymään.... kolmetuntia roikkaa olikoha 5pakkasta ja kyllä usiampi sekunti pakkosyötöllä hääty tartata mutta eipä sitä lunta yleensä kovilla pakkasilla tulekkaa.


Oliko jollaki tietoa noista edellä kysytyistä öljy hommista?
En oikein löytäny netistä näihin tietoa muuntimella varustettuihin kyllä....
Kiitoksia jo etu käteen :)

Ps mikä tuo pienempi vipu vasemmaöla käjellä penkin juuressa on??
Jos se on melkein lattiassa niin se on tasauspyörästön lukko, ainakin uudemmissa se on, jalalla polkaistaan päälle
matti-x
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 1:53 am
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja matti-x »

Vahva tunne että jos on ollut rekisterissä niin ei tarvi kiikuttaa konttorille kilven saantia varten. Mettäkoneen kilvitykseen hieroin kaikki lamput ja töötit ja inkkeet kuntoon. Useampi päivä meni kun rakentelin asialliset pikakiinnitettävät valosysteemit, vilkkureleet yms, lopulta sitten selvisi ettei tarvi rekisteröintikatsastaa eikä viedä konttorille, menee pelkällä paperinpyörityksellä.. Valokalusteet ei ole ollut sen jälkeen kertaakaan paikoillaan..
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Joissain malleissa siellä lattian rajassa oli vipu, millä vaihdettiin aisojen nosto yksi- tai kaksitoimiseksi. Säädä venttiilivälykset ja ruiskutushetki kohdalleen sekä tarkista suutinkärkien kunto, niin kylä herkeää kylmällä ja päästöjä riittää. 8) 8)
tyhtis
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 7:09 pm
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Tuohon vipuun pitää tutustua ensi kerran ku ajelee mitä se tekee kun tuosta penkin etupuolelta on joku vipu menny mutta se puuttuu... mietin että olisiko tämä eritoten hankalassa paikassa oleva hanikka jäämistö siitä vivusta mitä on jäljellä? Noo sepä selviää ku kokeilee. :D
Tuo katsastus tai oikeastaan kilvetys homma on mielenkiintoinen kun tuntuu olevan konttori kohtaisia eroja.
Jos löytyy vanha rekisteri tunnus niin homma bueno paperien veivausta kilvet kainalossa kotiin.
Jos ei löydy mitään dokumenttia ,että olisi ollut kilvissä silloin vaatii rekisteröinti katsauksen....
No eihän siinä sinäänsä ongelmaa muutenkin laittelen valot vilkut yms kuntoon että mielekkäämpi tehä noita siirtymiä.
Mutta ongelma on nuo pirun ajovalot miten ihmeessä sioitan ne että olisi pykälien mukaiset!!!!???? Joku tanko härdelli systeemi viritellä rattaan pääle että siinä ne sitten näyttää hölmöltä ja väpättää pirusti....

Pirskatti pitää vissii alkaa hommaa korjaamo tms kirjanen tähän laitteeseen kun netistä ei öikein löyvy mitää tietoa tästä laitteesta (tai en osaa hakea)
Saisi sääjettyä venttiilit oikiaa välyksee ja ajoituksen katottua kohalleen jne hommat jos alkaisi syttymään vähän herkemmin.
Päästöjä kyllä tulee ihan riittämiin nytkin.
Kaveri nauro ku kävin lumitöisä sille että "tämän tontin ilmastotavoitteet män kerrasta häneksi ainaki 10 vuojen ajaksi mutta kone on hieno täten annamme sen anteeksi" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: 8)
jouto
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja jouto »

Tuo moottori on vissiin sama 1113-malli joka makoaa Boxerin pellin alla. Sen säätöarvoja löytynee palstalaisiltakin.

T. Kauko Ollila
Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Mites tuo rekisteröinti katsastus, eikös se mene sen aikaisten sääntöjen mukaan, vai pitääkö olla nykyisten säännösten mukainen ?
Silla vaan, että alunperinhän ne ajovalot on olleet vain siellä hytin yläkulmassa. Eikä muita valoja ole ollut eteenpäin.

Ja jos ruotsi tai englanti taipuu, niin täältä löytyy paljon Bm-Volvo tietoa, käsikirjoja, korjaamokirjoja yms..
Vaatii rekisteröitymisen sivuille.

https://www.maskinisten.net/downloads.php?cat=18
tyhtis
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 7:09 pm
Viesti:

Re: Volvo LM218 tutustumista

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

No sitä tässä olen miettinyt mutta pitää varmistaa katsurilta vielä.
Kun eihän tuossa ole aikanaa ollu ku
Etu kulmissa ne valot.
Pitkien tikkujen pääsä sivulla yhdet vilkut
Takana pelkät punaiset valot ja heijastimet.

Nyt ajatuksena oli kuiten.
Ajovalot (sijoitus vielä auki olisi huippu jos originaali paikka kelpaa.)
Äärivalot
Vilkut sivulla ja takana
Taka parkit
Jarruvalot
Heijastimet
Hias kolmio
Työvaloja sinne tänne ja tonne.
Tuntuisi että pitäisi jos erottua tielläkin laitteen?

Eilen ojanperältä kävin sähkö kamppeita hakemassa kytkentä loova on tulossa ja valot tilauksessa.
Mittaristo ja kytkin paneeli on pahvista kaavailtu jos lähipäivinä pokkailisi pellistä.... pääsisi sovittaan kytkimet yms paikoillee.

Käsijarrua en vielä ole tutkinut. Myyjä oli käyttöjarrun käyttäny auki ja herkistelly toppaa hyvin käsijarru on ihan tönkissä.....

Tutkailla tuota sivustoa ralli enklanti taipuu jotennii.

Juu ja moottori on tuo sama 1113A jos oikein olen ymmärtänyt.

Kiitoksia jälleen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 7 vierailijaa