Banjon irroitus Valmet 6300

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Moto79
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Elo 03, 2018 9:43 pm
Viesti:

Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja Moto79 »

Valmetissa Jaken runkosovitteet missä metsäkuormain kiinni. Peräöljyjen mukana tuli ylimääräistä rautaa, ainakin lukitussokan palasia eli banjo pitää irrottaa. Onko kellään kokemusta että sopiiko banjo lähtemään pois jos irrottaa vaan sovitteiden pukin banjon päältä? Tilaa ei kovin paljoa ole, hyttiä ainakin joutuu nostamaan.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ota koppi pois, lähtee helposti. Sitten on tilaa työskennellä.
Moto79
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Elo 03, 2018 9:43 pm
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja Moto79 »

Toiselta puolelta banjo jo vaihdettu aiemmin, silloin kuormain oli irti niin ei suurempia ongelmia. Mietityttää vain että sopiiko akseli tulemaan tarpeeksi ulospäin ennenkuin ottaa kiinni välirungon tuppeen kiinni.
Moto79
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Elo 03, 2018 9:43 pm
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja Moto79 »

Olisiko ideoita millä voisi varmistaa että planeetankannattimen tapit pysyisivät kiinni? Kaikki kolme tappia oli irti kun lukitussokka oli pätkinä.Purkuosana täydellinen banjo hommattu, mietityttää vaan minkä aikaa siinä lukitus kestää. Sama rakenne ilmeisesti ollut ainakin jo -05 sarjassa.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Mikähän tämä banjo on? Lonkka?
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Paljonko tunteja on jo ajettu kun tämmöistä vikaa ilmenee?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Moto79
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Elo 03, 2018 9:43 pm
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja Moto79 »

Tunteja n.8500. Toiselta puolelta lukitussokka hepattu hitsillä kiinni jo reilu 1000h sitten kun toisesta päästä puuttui pätkä. Silloin varsinainen remontin syy oli halkeama akseliputkessa. Taka-akseli joutuu aika tiukille kun rungossa kiinni Kronos 5010 puutavarakuormain.
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja JKH »

Oliko tämä siis se sellainen rakenne jossa planeettapyörien akselitapeissa yhdellä sivulla ura, ja yksi iso lukkorengas pitää kaikki 3 paikallaan. Sukulaisen V8000ssa irtosi lukkorengas ja tappi alkoi jauhaa hitua kotelosta öljyyn. Se korjattiin muistaakseni uusilla tapeilla joissa ura ympäri, eli tappi saa vaikka vähän pyörähtää niin lukkorengas pysyy silti paikallaan.
Joissakin versioissa mielestäni joka tapilla oma lukkorengas joka pitää paikallaan.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

8400 kirjoitti:Mikähän tämä banjo on? Lonkka?
Olettaisin vetoakselikoteloksi.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja masankp »

Osmo_ kirjoitti:
8400 kirjoitti:Mikähän tämä banjo on? Lonkka?
Olettaisin vetoakselikoteloksi.
Meilläpäin ronkka, Akselikotelo/-runko vois olla tieteellinen nimi.
Banjolla tarkoitetaan perämurikan koteloa, onhan se banjon näkönenki vähä.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Eiks Lapinlahden Linnutkin laulanut että "miksi asioista ei puhuta niiden omilla nimillä"
Kynkkä=nostovarsi
Banjo=akselikotelo
Paalu=tolppa (ei paali)
Ja mitänäitänyton.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja JKH »

Eli olisiko osa oikeammin trumpetti kuin banjo, tätä jo eilen mietin mutta vastasin kuitenkin ottamatta kantaa terminologiaan. Akseliputki tuo kai voisi olla.
Mutta yhtäkaikki, se on painajainen jos banjo menee poikki taikka kartaani porsii mäkeen, jälkimmäinen opittiin viimeistään Latelasta...
stls
Viestit: 1076
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja stls »

Loppuu soittohommat jos menee banjo poikki... Soittimia molemmat, banjo ja trumpetti. Autossa tai kuorma-autossa voi taka-akseli olla niin kuin kaksipäinen banjo. Banjoliitin on jo liki soittimen mallinen. Valtra käyttää nimitystä akseliputki, joten olkoon virallinen ja akselikotelo kyllä menettelisi. Englannissa trumpet housing on yleinen termi samalle osalle.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja jiipee »

masankp kirjoitti:
Osmo_ kirjoitti:
8400 kirjoitti:Mikähän tämä banjo on? Lonkka?
Olettaisin vetoakselikoteloksi.
Meilläpäin ronkka, Akselikotelo/-runko vois olla tieteellinen nimi.
Banjolla tarkoitetaan perämurikan koteloa, onhan se banjon näkönenki vähä.
Ronkka eli portaalikotelo eli peräkotelon ulkopuolisen lieriövähennyspyörästön kotelo? Jos on planeetta-alennusvaihde akseliputkessa, niin se ei ole kumpaakaan. Banjo on tosiaan banjo, eli se perämurikan kotelo, joka tosin muistuttaa traktorissa banjoa aika heikosti; auton akselissa paljon kuvaavammin.

Alkaa olla jo öljynlauhduttimen kaltainen vääntö oikeasta termistä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

masankp kirjoitti:
Osmo_ kirjoitti:
8400 kirjoitti:Mikähän tämä banjo on? Lonkka?
Olettaisin vetoakselikoteloksi.
Meilläpäin ronkka, Akselikotelo/-runko vois olla tieteellinen nimi.
Banjolla tarkoitetaan perämurikan koteloa, onhan se banjon näkönenki vähä.
Jup, banjo on jäykän aksilan keskimuhkura josta voi tehrä banjon.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Banjon irroitus Valmet 6300

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

jiipee kirjoitti:
masankp kirjoitti:
Osmo_ kirjoitti:
8400 kirjoitti:Mikähän tämä banjo on? Lonkka?
Olettaisin vetoakselikoteloksi.
Meilläpäin ronkka, Akselikotelo/-runko vois olla tieteellinen nimi.
Banjolla tarkoitetaan perämurikan koteloa, onhan se banjon näkönenki vähä.
Ronkka eli portaalikotelo eli peräkotelon ulkopuolisen lieriövähennyspyörästön kotelo? Jos on planeetta-alennusvaihde akseliputkessa, niin se ei ole kumpaakaan. Banjo on tosiaan banjo, eli se perämurikan kotelo, joka tosin muistuttaa traktorissa banjoa aika heikosti; auton akselissa paljon kuvaavammin.

Alkaa olla jo öljynlauhduttimen kaltainen vääntö oikeasta termistä.
Ei se mikään öljynlauhdutin oo. Turbolta tulevasta öljystä oliko 80% on kaasua, mutta jos jäähdytyselementti on pääpainelinjassa ja siellä kiertää neste, se on jäähdytin.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Bing [Bot], Jusi, MAKESON, MOP, Täpinä ja 38 vierailijaa