Ilmalämpöpumppu

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Tuo sijoitus samaan huoneeseen esim. takan tai muun vastaavan tulisijan kanssa on varmaan hyvä, että se tulisijankin lämpö leviää tehokkaasti ilmavirran ansiosta. Mutta sellainen tuli mieleen, että vaikuttaako pumpun hyötysuhteeseen. Eikös lämmön siirtyminen ole sitä tehokkaampaa, mitä isompi lämpötilaero?
Siis jos takkahuoneen katon rajassa on 27 tai eteisessä 20 astetta.

Ps: nyt kun olen viettänyt kaksi viikkoa pekkasia ja kellarikerrosta hieman koittanut askarrella/siistiä, on ollut kaminassa tuli koko ajan. On se vaan mukava, kun on sielläkin lämmintä. Normaalisti talvella 5-0 astetta.
Vaikka ultimatesta huonot omat kokemukset, on sellainen pyörinyt mielessä, (ihan vaan hinnan takia) josko sais peruslämmön sillä kellariin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-SS-
Viestit: 15653
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Mika 82 kirjoitti:Tuo sijoitus samaan huoneeseen esim. takan tai muun vastaavan tulisijan kanssa on varmaan hyvä, että se tulisijankin lämpö leviää tehokkaasti ilmavirran ansiosta. Mutta sellainen tuli mieleen, että vaikuttaako pumpun hyötysuhteeseen. Eikös lämmön siirtyminen ole sitä tehokkaampaa, mitä isompi lämpötilaero?
Siis jos takkahuoneen katon rajassa on 27 tai eteisessä 20 astetta.

Ps: nyt kun olen viettänyt kaksi viikkoa pekkasia ja kellarikerrosta hieman koittanut askarrella/siistiä, on ollut kaminassa tuli koko ajan. On se vaan mukava, kun on sielläkin lämmintä. Normaalisti talvella 5-0 astetta.
Vaikka ultimatesta huonot omat kokemukset, on sellainen pyörinyt mielessä, (ihan vaan hinnan takia) josko sais peruslämmön sillä kellariin.
En usko, että vaikuttaa niin paljon pumpun hyötysuhteeseen. Se pumppu siirtää ulkoa energiaa tietyn määrän aikayksikössä sisäyksikköön, ja se riittää sisäyksikössä virtaavan ilman tiettyyn lämmönnousuun. Ei liene kovin paljon merkitystä, tuleeko se lämmönnousu +20 vai +25 asteiseen huoneilmaan ? Esimerkiksi meillä on tehtaassa jäähdytyskoneita, jotka toimivat täydellä teholla vielä ulkoyksikön +30 asteessa. Siitä ylöspäin pitäisi laittaa esimerkiksi vesisumutin sinne.

Mutta jos sisäyksikkö on lämpimässä paikassa, ulkoyksikön sulatus toimii nopeasti ja hyvin.

-SS-
Mököttäjä
Viestit: 1172
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

-SS- kirjoitti:
En usko, että vaikuttaa niin paljon pumpun hyötysuhteeseen. Se pumppu siirtää ulkoa energiaa tietyn määrän aikayksikössä sisäyksikköön, ja se riittää sisäyksikössä virtaavan ilman tiettyyn lämmönnousuun. Ei liene kovin paljon merkitystä, tuleeko se lämmönnousu +20 vai +25 asteiseen huoneilmaan ? Esimerkiksi meillä on tehtaassa jäähdytyskoneita, jotka toimivat täydellä teholla vielä ulkoyksikön +30 asteessa. Siitä ylöspäin pitäisi laittaa esimerkiksi vesisumutin sinne.

Mutta jos sisäyksikkö on lämpimässä paikassa, ulkoyksikön sulatus toimii nopeasti ja hyvin.

-SS-
Mielenkiintoinen kysymys. COP-käyrä reagoi voimakkaasti muutamankin asteen muutokseen ulkoyksikön osalta, mutta miten lienee sisäyksikön kohdalla. Kuva
Omassa pumpussa se sisäyksikön puhaltama ilma on n. 40C vaikka pyynti on 20C, joten siinä mielessä ilman lämpötila kyllä riittää lämmittämään myös 27C asteista ilmaa. Käytännössä kyllä luulen, että energiaa kuluu enemmän, koska laitteen lämpötilan pyynti pitää nostaa yli huoneilman eli min 28C, jotta kone ylipäätään lämmittää sitä takkahuonetta. Jos tulisija on jatkuvassa lämmityskäytössä, niin itse en laittaisi ilmalämpöpumppua viereen, ennemmin vaikka pöytätuuletin kierrättämään ilmaan ja pumppu talon kylmään päähän.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja V361 »

Vaikka katonrajassa hetkellisesti (ilpin)mittari näyttääkin enempi kuin mitä pyynti on, pyörii ainakin samsungissa sisäyksikön tuuletin koko ajan ja kierrättää ilmaa ja lämmintä tulee. Tosin empiirinen testi tekemättä että hakeeko lämpötilan kaukosäätimestä, epäily on että hakee. Tarvitsee testata ja laittaa kaukosäädin leivinuunin päälle....
PS ÄLKÄÄ laittako automaatille.... :mrgreen: , vaan lämmitykselle. Eräässä talossa alkoivat ihmettelemään kun takan lämmityksen jälkeen ilppi tarvi sammuttaa koska puhalsi kylmää....oli automaattiasetuksella ja alkoi jäähdyttämään.
Avatar
Aakku
Viestit: 8291
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Mököttäjä kirjoitti: Omassa pumpussa se sisäyksikön puhaltama ilma on n. 40C vaikka pyynti on 20C, joten siinä mielessä ilman lämpötila kyllä riittää lämmittämään myös 27C asteista ilmaa.
Minulle ammattilainen selitti, että sisäyksikön puhalluslämpötita on riippuvainen huoneen lämpötilasta.
Lämpö on hyvä, jos ero huonelämpöön ylittää 15 astetta. 27 -> 40 lienee kohtuullinen tulos.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
Aakku
Viestit: 8291
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Aakku »

V361 kirjoitti:Vaikka katonrajassa hetkellisesti (ilpin)mittari näyttääkin enempi kuin mitä pyynti on, pyörii ainakin samsungissa sisäyksikön tuuletin koko ajan ja kierrättää ilmaa ja lämmintä tulee.
Käsittääkseni tuo jatkuva puhallus on ohjelmoitavissa. Omassani kuulemma saa pelkän puhaltimenkin päälle, jos haluaisin vain huonelämpöä kierrättää. En ole kokeillut, kun ei ole tarvetta ollut.
Noin 20-25 asteen pakkasessa yleensä sammutan ilpin, kun sulatustoiminto pitä aika korinaa tiheästi. Juurikaan ei kyllä jäätä, tai vettä kerry ulkoyksikköön.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Mököttäjä
Viestit: 1172
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

V361 kirjoitti:Vaikka katonrajassa hetkellisesti (ilpin)mittari näyttääkin enempi kuin mitä pyynti on, pyörii ainakin samsungissa sisäyksikön tuuletin koko ajan ja kierrättää ilmaa ja lämmintä tulee. Tosin empiirinen testi tekemättä että hakeeko lämpötilan kaukosäätimestä, epäily on että hakee. Tarvitsee testata ja laittaa kaukosäädin leivinuunin päälle....
Töissä on ilmastointikone, jossa on mahdollisuus hakea lämpötila kaukosäätimestä, mutta se on oma toimintonsa joka pitää laittaa päälle. Yleensä lämpötilaa ei kaukosäätimestä haeta, mutta on se mahdollista. Laita pumppu käyntiin ja ota patterit pois kaukosäätimestä, jos mikään ei muutu, niin tiedät vastauksen.
-SS-
Viestit: 15653
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Eivät nämä kuluttajalaitteet lue lämpötilaansa kaukosäätimestä. Se lämpötilalukema mikä siinä näkyy, näyttää olevan pyynti. Jos vaihtaa modea jäähdytykselle, pomppaa ruutuun eri lämpötila, eli se, mikä jäähdytysasennossa on pyydetty. Pattereiden vaihdon jälkeen joskus olen ollut huomaavinani, että toiminta sisäyksikössä ja lukema kaukosäätimessä ei oikein ole yhtenevä. Sitten kun kerran painaltaa ja piippaa vastaan, menee yksiin. Olen varmistanut joskus niin, että olen painellut lämpötila-asetusta siihen pienimpään mahdolliseen, useamman lisäkerran siellä "päässä", ja sisäyksikkö piippaa silloin tuplapiippauksen jos ollaan säätöalueen reunassa myös.

-SS-
-SS-
Viestit: 15653
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jatkuva puhallus saadaan päälle, usein siellä liukuluukun alla olevassa nappirivissä, painettava nappia siitä propellin kuvasta, siinä kiertää "automaatti", 1, 2, 3, 4, 5 , usein semmoisella palkin pituudella. Myös se "vane" eli luukun asento kannattaa suunnata mahdollisimman keskelle lattiaa. Lämmin ilma alaviistoon ja jäähdytyksellä lähes vaakasuoraan.

Olen huomannut, että jatkuva puhallus on jotenkin parempi, jos haluaa ilman lämpiävän kauempanakin. Olen laittanut pienessä huoneessa 3/5 , hallissa jossa se sisäyksikkö on kovin isolla seinällä, niin 5:een. Imuroidaan kerran kuukaudessa noki pois verkoista.

-SS-
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Sanyo-sukuisissa ilpeissä ainakin oli kaukosäätimessä lämpötilalähetin.
Belarus 825 turbo shitbox
-SS-
Viestit: 15653
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Juu voi olla. Mitsuissa ja Daikinissa ei tarvitse koko kaukosäädintä toimiakseen.

-SS-
steami

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja steami »

m_kane kirjoitti:
steami kirjoitti:
jiipee kirjoitti:Tämä onkin ihan uusi aihe täällä :idea:

Lämmitän verstasta ilmalämpöpumpulla. Hyvin lykkää lämmintä muuten, mutta märkä nollakeli kuuraa ulkoyksikköä aika nopeasti ja hyötysuhde jää silloin huonommaksi.
Kuinka iso verstas sinulla? Pidätkö verstastasi lämpimänä yötäpäivää, vai satunnaisesti?

Minulla harrastekäytössä 25 neliön verstas. Lämmitän sen satunnaisesti muutamaksi tunniksi 11kW sähkölämmittimellä. Lämpiää 5 kW:n teholla tunnissa riittävän lämpimäksi.
Kannattaisiko hommata ilmalämpöpumppu? Lämmityskertoja ehkä 50 talvessa..
Mulla on talli, jonka puolikasta pidän pumpulla 10 asteen lämmössä. Kuutioita joku 100. Eristeet vain 125mm seinissä, katossa muistaakseni 200mm. Talvesta riippuen pumpun kulutus on ollu 1000-1500kwh.
Tekee jotain 200€/talvi. Ei paha. käsittääkseni pidät lämmöt päällä koko talven? Pihkura, mistähän saisi 1500€ ylimääräistä pätäkkää, että saisi ko. rakkineen tallin seinälle? ... Olen vihjaillut joulupukille toiveestani, ei ole oikein kannatusta saanut... :-)
jpeltoma

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

..
Viimeksi muokannut jpeltoma, Ke Tammi 13, 2021 6:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jompsa
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 11:59 am
Paikkakunta: Kouvolan ja Savitaipaleen välissä
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja jompsa »

Mistäs niitä kupariputkia ja muovikoteloita tällainen tavan tallaaja saisi ostettua? Onks ne putket ilpeille tarkotettua vai vesijohtoa?
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ainakin meidän paikkojen Toshiban ilpit asensivat hieman kallelleen eikä vaakatasoon jotenkin kennojen paremman virtauksen takia. Asentaja kävi takuuseen asentamassa ulkolämpötila-anturin kauemmas kennon pinnasta umpeen kuuraantumisen jälkeen ja vielä senkin jälkeen kävi yksi ukko tarkistamassa toiminnan ja kiristeli liitoksia kertaalleen. Ulkoyksikön toimimisen pystyy muuten testaamaan tunnustelemalla putkiliitoksen paljaana olevaa mutkaliitoskappaletta laitteen juuressa, että onko toimiessaan kuuma sormiin. Tällöin toimii. Haluan siis sanoa, että laitekohtaisia ominaisuuksia noilla on ehkä sen verran tiedossa, että itse asentaja joutuu hyvin äkkiä kantapää(yksityis)kouluun näiden värkkien kanssa.
Tekemällä virheistä oppii.
simis
Viestit: 579
Liittynyt: To Elo 30, 2012 6:25 am
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja simis »

Putkea saa vaikka tuolta https://www.taloon.com/kylmanvalitysput ... katsoimyos

Toi pumpun asennus samaan tilaan kun takka tms. on kyllä ihmeellinen ajatus, siinä joutuu sitten vaihtelee sen pumpum moodia lämmityksestä puhallukseen. Toisekseen pumpusta ei saa sillon hyötyä jos se vaan puhaltaa. En oikein usko että lämpö siirtyy jostain takkahuoneesta talon toiseen päähään kuitenkaan. Itse laittaisin sellaiseen paikkaan jossa ei ole lisälämmönlähteitä, eli ihmisiä, keittiötä tai jotain megaisoa plasmatelkkaria.

Meillä on samsungin pumppu kellarissa. Se lämmittää kodinhoitohuonetta josta on portaat ylös. Lämpö tietty nousee porrasaukkoa pitkin ylös. Samalla pidetään khh viereisiä ovia auki, varastoihin ja pesutiloihin. Nekin lämpiää pikkusen. Nyt pumppu on ollu kaks vuotta käytössä. Sähkölasku on suurempi kuin ennen pumpun asennusta. Lämpöä ollaan pienennetty ihan äärirajoille, eli lattialaattojen pinta on jo epämukavan rajalla. Ei mitään muuta hyvää vehkeessä ole kuin että se kierrättää ilmaa kellarissa jolloin kesähelteillä siellä on kuivempaa. Tämä romuhan ei lämmitä jos ulkona on lämpösempää kuin sisällä, eli kellaria ei voi lämmittää kun ulkona on helle...

Äänekäs laite (sisäyksikkö), kerää vettä ulkoyksikön alle ihan sairaan paljon. Ei jatkoon.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16227
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meillä on Ultimaten ilppi yläkerrassa, korotetussa 4 m korkeassa huoneessa kun muut huonehet on alta 2,5 m. Lämpö nousoo ylähäppäin eikä juuri muihin huoneisiin siirry.
Alakertahan tupahan on suunniteltu toista vehjettä, sähköjohdot sun muut on valmihina, ei oo kuitenkaa laitettu. Keväisin ja syksyisin lämmityskauden alussa ja lopuussa sillä olis vähä käyttöä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Onko se yläkerrassa oleva viilennystä varten vai miksi laitettu yläkertaan ensin?
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja m_kane »

steami kirjoitti:
m_kane kirjoitti:
steami kirjoitti:
jiipee kirjoitti:Tämä onkin ihan uusi aihe täällä :idea:

Lämmitän verstasta ilmalämpöpumpulla. Hyvin lykkää lämmintä muuten, mutta märkä nollakeli kuuraa ulkoyksikköä aika nopeasti ja hyötysuhde jää silloin huonommaksi.
Kuinka iso verstas sinulla? Pidätkö verstastasi lämpimänä yötäpäivää, vai satunnaisesti?

Minulla harrastekäytössä 25 neliön verstas. Lämmitän sen satunnaisesti muutamaksi tunniksi 11kW sähkölämmittimellä. Lämpiää 5 kW:n teholla tunnissa riittävän lämpimäksi.
Kannattaisiko hommata ilmalämpöpumppu? Lämmityskertoja ehkä 50 talvessa..
Mulla on talli, jonka puolikasta pidän pumpulla 10 asteen lämmössä. Kuutioita joku 100. Eristeet vain 125mm seinissä, katossa muistaakseni 200mm. Talvesta riippuen pumpun kulutus on ollu 1000-1500kwh.
Tekee jotain 200€/talvi. Ei paha. käsittääkseni pidät lämmöt päällä koko talven? Pihkura, mistähän saisi 1500€ ylimääräistä pätäkkää, että saisi ko. rakkineen tallin seinälle? ... Olen vihjaillut joulupukille toiveestani, ei ole oikein kannatusta saanut... :-)
Joo, lämmöt on päällä koko ajan. Välillä pidä tallien välistä väliovea auki, jolloin lämpö menee myös tuohon toiseen talliin, jossa huonommat eristeet (100mm hirsiseinä). fujitsun 14-sarjan pumppu näyttää toimivan hyvin myös tuossa 10 asteen ylläpitomoodissa, eli jaksaa pitää ulkoyksikön sulana.
Belarus 825 turbo shitbox
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja m_kane »

jpeltoma kirjoitti:Ilpin asennuksessä säästää kun ruuvaa itse ne paikalleen ja vaikka vääntää putkiin kartioliitoksetkin valmiiksi, ei ole rakettitiedettä,työkalun vaatii mutta niitä saa. Kylmäkallelle jää tyhjäys ja hanojen aukaisu.
Kaikki pumput oon ite asentanu. Ei tosiaan ole rakettitiedettä, huolellisuutta liitoksien teossa vaatii.
Nykyään vaan tahtoo olla, että eivät edes myy pumppuja, mikäli asentajaa ei ole tiedossa, joku lakimuutos takana ilmeisesti. Miten lie ultimaten politiikka asian suhteen :shock:
Belarus 825 turbo shitbox
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: korsteeni, RS, Tessu85 ja 76 vierailijaa