Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Vuosimallia en valitettavasti muista. Kiittelin tuolla aiemmin ja kiittelen vielä kerran vastauksista. Sai sen verran tontin paikan selville että osaa arvailla suhteellisen järkeviä kun ehtii tutkimaan sitä härveliä tarkemmin.
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

8400 kirjoitti:
-SS- kirjoitti:
8400 kirjoitti:Ei tuollaista voi keksiä muutakuin homo sovieticus eli neuvostoihminen.
No Homo Valmettikus keksi silloin tämmäsen kun Belaruksessa oli jo automaattineliveto.


Kuva: Pottupelto

-SS-
Automaattisesti kytkeytyvä neliveto se onkin ollut vanhemmassa kalustossa todella tärkeä varuste :lol: :lol: Varsinkin kun se on tehty sotien jälkeisellä tekniikalla neuvostoliitossa. Samaten automaattinen tasauspyörästön lukko, tosi kätevä, hyödyllinen ja ennenkaikkea toimintavarma. Puhumattakaan jousitetusta etuakselista, sehän se ennenkaikkea oli varuste jota ilman on vaikea kuvitella että on pystynyt ajamaan kahta-kolmeakymppiä kulkevia traktoreita kilometrin päähän.

No jos jätetään vit-tuilua vähän vähemmälle, niin noita varusteita noissa "itäkoneissa" on vaan sen takia että on haluttu näyttää muulle maailmalle että kyllä täälläkin osataan traktori tehdä, välittämättä pas-kaakaan siitä onko se ollut siihen maailmanaikaan hyödyllinen tai toimintavarma. Toi kakstoiminen nostolaite on varmasti kätevä monessa hommassa, mutta kun kattoo sitä yleistä rakennetta, sylinteri joka vetää sisään nostaessaan ja kaikki muut osat sellaisia että kun kyntöaura ottaa kunnolla kiveen niin paloja lentää, niin tulee mieleen että olisko vaan kannattanut siinäkin keskittyä olennaiseen.

Ja mitä tulee tuohon että verrataan piikkilangankiristäjää "edistykselliseen" neuvostovehkeeseen niin osoittaa kyllä sen ettei tiedä historiasta ja tekniikasta yhtään mitään :wink: Kuitenkin ei kauaa mennyt pikkuvalmetin jälkeen kun alettiin kehittämään traktoria siihen suuntaan mitkä on ihan standardeja tai itsestäänselvyyksiä nykypäivänä.
525-turbo suomalaisella hytillä oli/on ihan hyvä;muista Belaruksista ei ole kokemusta.
Nii olihan siinä mekaanisessa 4-vetovivussa se keski-automatic-asento,mut kuka sellaiseen luottaisi kun manuaalikytkentäänkin piti olla kaljapullonkorkki siinä välissä,et se menee päälle :wink:
Takalukko on ihan manuaalinen perinteisellä polkimella.
On se oikeasti metässä hyvä vehje,tosin sellainen raaka kuskin vehje.
Minullekin sanottiin joskus,et ei mene ,eikä kulje ja sitten kun ajoin niistä paikoista,ni sanomiset muuttuivat sellaiseksi,että "hullu mies"...
Oikeastaan ainoa miinus siinä vehkeessä metässä ilman aisakuormaa tms. ajaessa on se etupainoisuus,se kun on suunniteltu sinne pellolle.

Kakstoiminen nostolaitehan siinä on sen vuoksi,että sillä tehdään ns. painonsiirto pellolla puoliautomaattisesti sen vedettävän työkoneen mukaan.
Tosin on sillä tehty paljon muutakin. Jos on ketjuja/sokkia/saha jne. mukana niin sillä voi nostaa "itsensä" pahastakin paikasta pois.
Ai niin,nykyäänhän metsäkoneet ajavat ne paikat ja muut pysyvät soratiellä/tasaisella metsämaalla...
Voi sillä vaiks vaihtaa oman Belaruksen allakin olevan renkaan/painaa sen pois vanteelta.
Eikun,sori unohdin;eihän sellaista enää itse tehdä,vaan soitetaan huoltomiehille tai korkeintaan kuskataan se rengas isolla jenkkiavolavapakulla johonkin liikkeeseen laitettavaksi...

Ei 525:stakaan ole edes tarkoitettu metässä ajettavaksi vaan kolhoosien tasaisille pelloille,tasamaametsiin,mut silti se on ihan hyvä vehje kalliomaastossakin.
Tavallaan samanlainen kuin FordsonMajori:sitä pitää uskaltaa ajaa.
Uudethan voivat olla jotain ihan muuta ja siittä en tiedä.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

]Helppo se on veli venäläisen vehkeitä haukkua. (Liittyyköhän aikoinaan hävittyyn sotaan?)Hoituuhan ne hommat näköjään niilläkin kun niiden metkut oppii ymmärtämään.
Asiaan kuulumaton kommentti ja turhaa pätemistä mutta: suomi ei ole hävinnyt koskaan NL :lle.
Ei 525:stakaan ole edes tarkoitettu metässä ajettavaksi vaan kolhoosien tasaisille pelloille,tasamaametsiin,mut silti se on ihan hyvä vehje kalliomaastossakin.
Tavallaan samanlainen kuin FordsonMajori:sitä pitää uskaltaa ajaa.
Uudethan voivat olla jotain ihan muuta ja siittä en tie
Juu ja belkusta ei kokemusta mitä nyt kiipeilly olen ja kurkkinu, mutta niinkuin majorikin niin kumpikin on aika varmaa tekoa ja tosiaankin kumpaakin varmasti hankala saada hajalle jos huoltaa hyvin. Ja kumpikin tehty tyyliin:mieluummin muutama jättipultti kuin monta pientä. :lol:
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja 361 »

Nyt kun kaikki palstan belarusmiehet seuraa tätä keskustelua niin löytyykö keltään pientä 2-sylinteristä ilmajäähdytteistä 250-mallia?
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Aloittelija kirjoitti:
]Helppo se on veli venäläisen vehkeitä haukkua. (Liittyyköhän aikoinaan hävittyyn sotaan?)Hoituuhan ne hommat näköjään niilläkin kun niiden metkut oppii ymmärtämään.
Asiaan kuulumaton kommentti ja turhaa pätemistä mutta: suomi ei ole hävinnyt koskaan NL :lle.
Ei 525:stakaan ole edes tarkoitettu metässä ajettavaksi vaan kolhoosien tasaisille pelloille,tasamaametsiin,mut silti se on ihan hyvä vehje kalliomaastossakin.
Tavallaan samanlainen kuin FordsonMajori:sitä pitää uskaltaa ajaa.
Uudethan voivat olla jotain ihan muuta ja siittä en tie
Juu ja belkusta ei kokemusta mitä nyt kiipeilly olen ja kurkkinu, mutta niinkuin majorikin niin kumpikin on aika varmaa tekoa ja tosiaankin kumpaakin varmasti hankala saada hajalle jos huoltaa hyvin. Ja kumpikin tehty tyyliin:mieluummin muutama jättipultti kuin monta pientä. :lol:
No belaruksessa voi olla montakin "pientä pulttia".
Onneks niihin ei joudu koskemaan...
Erikoista on esim. enemmän isoissa koneissa käytetyt mekaaniset öljy/ -polttoaineenvedeneroittimet.
Siltä osin huoltotöissä ei tarvi lähteä ostamaan mitään.Ne vaan puhdistetaan ja laitetaan takaisin kasaan.
Tiivistepaperia uuden tiivisteen tekoon tosin pitää olla,ilmankin selviää (jää tihkumaan),mut jos huoltokulu on euron luokkaa ni ei varmaan kannata säästää asiassa
Kun nyt tulee mieleen vanhoja,niin: vaihdekaavio yhdellä kepillä saattaa tuntua tosi omituiselta,mutta kyllä siinä on tietynlainen ihan hyvä logiikka.
Ja joku fullerin kopiohan se on (se kaaviokin) kun sillä voi pykältää ylämäkeenkin pienempää pelkällä kaasulla.
Alamäessä menee halutessa ilman mitään.
Tosin alueiden vaihdossa pitää olla todella nopea johtuen siitä,et sillä samalla kepillä vaihetaan aluekin...
Välikaasun käytön voi jättää unihaaveeksi kuvitellen,että pääsisi joskus ajamaan Sisulla.
Belarus pysähtyy voimansiirron jäykkyyteen/toteutustapaan ennenkuin mitään välikaasuja ehtii käyttää.
No pääseehän sitä nyt sentään kokeilemaan isossa alamäessä huvikseen,mut sama hoituu ilmankin.

Ostajille tiedoksi: Belaruksella tiellä ajaessa tuntuu ja kuullostaa siltä,et jotain hajoaa ihan kohta ja varmasti.
Niistä ulinoista ja rahinoista päätellen.
Ei sieltä mitään hajoa,vaan ne ovat ihan normaaleja ääniä :D
Ongelmaksihan voi sitten tulla se jollei tiedä mikä on "normaalia" ja mikä ei.
Sitä nelivetoa ei sitten kannata hajottaa automaattikytkennällä tai ajelemalla maantieajoa alkuperäisellä rengaskoolla nelikolla tyhjilteen ilman kuormaa.
Ei ole hajonnut,mut kyllä sen huomaa äänistä et mikä ei ole "terveellistä" sille voimansiirrolle.
Ferkku
Viestit: 5128
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Rupesin oikein miettimään, että oonko mä nähnyt koskaan Belarusta..... Ei kyllä muistu mieleen. Maatalousnäyttelyissä toki joskus, mutta muuten en. Kai niitä on jonnekin muualle päin Suomea myyty. :roll:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ferkku kirjoitti:Rupesin oikein miettimään, että oonko mä nähnyt koskaan Belarusta..... Ei kyllä muistu mieleen. Maatalousnäyttelyissä toki joskus, mutta muuten en. Kai niitä on jonnekin muualle päin Suomea myyty. :roll:
Meilläpäin yhrellä isännällä on käytössä. Yks vanha kenttäsahuri käytti ja naapurilla semmonen käväisi pikaisesti.

2105 vallut on monta kertaa yleisempiä täälläpäin, vaikka vähentyneet nekin on.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja sata10 »

onko noita uutena aikanaan ostettu pelkästään halvan hinnan takia?ajattelis,että kun on ostamassa traktoria ja kattelee ja vertailee eri merkkejä,niin on se belkku niin erikoisesti toteutettu ja jotenkin sellasen huteran olonen,varsinkin taka-akselisto ja nostolaitteet,etu- aksilakin semmosen tekastun olonen.en ite millään vois kuvitella ostavani uutena tuommosta.ei nekään silti ilmasia oo ollu,hyvät myyntimiehet on pitäny kyllä olla.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja 8400 »

sata10 kirjoitti:onko noita uutena aikanaan ostettu pelkästään halvan hinnan takia?ajattelis,että kun on ostamassa traktoria ja kattelee ja vertailee eri merkkejä,niin on se belkku niin erikoisesti toteutettu ja jotenkin sellasen huteran olonen,varsinkin taka-akselisto ja nostolaitteet,etu- aksilakin semmosen tekastun olonen.en ite millään vois kuvitella ostavani uutena tuommosta.ei nekään silti ilmasia oo ollu,hyvät myyntimiehet on pitäny kyllä olla.
Kyllä siihen on sitä ryssäänpäin kallellaan olemistakin tarvittu, aikalailla.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Matsikka kirjoitti:
Ferkku kirjoitti:Rupesin oikein miettimään, että oonko mä nähnyt koskaan Belarusta..... Ei kyllä muistu mieleen. Maatalousnäyttelyissä toki joskus, mutta muuten en. Kai niitä on jonnekin muualle päin Suomea myyty. :roll:
Meilläpäin yhrellä isännällä on käytössä. Yks vanha kenttäsahuri käytti ja naapurilla semmonen käväisi pikaisesti.

2105 vallut on monta kertaa yleisempiä täälläpäin, vaikka vähentyneet nekin on.
Sielätäälä niitä näkyy, ja pihamarkki on yleensä samannäköinen kun traktori.
Parttime
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Tammi 01, 2018 6:23 pm
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja Parttime »

Meilläpäin oli ilmeisen hyvä myyjä koska tempo Paskakärryjä löytyi melko usealta tilalta jotka eivät taatusti tunnustaneet aatetta ja pari tilaa jossa oli useampi belarus, toisessa oli vielä lautasäes ja muuta itävehjettä.

Muistan olleeni alle kouluikäinen kun eräät veljekset oli hankkineet (upo uuden?) belaruksen joka oli ylivoimaisesti maailman paras traktori, tavattiin heidät sitten isän kanssa peltotöiden jälkeen ja eipä ollutkaan lähellekkäään paras, moittivat että olivat saaneet känsät käsiinsä. Ilmeisesti vaihdekepistä?
olipa meilläkin ennen Super Major
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja 361 »

Yhden tilan tiedän missä työt tehtiin aina näillä halppiskoneilla. Belarus, Leyland, Zetor, Sampo.

Siinä talossa ei ainakaan aatetta ollut.
Työt sielläkin tehtiin. Belaruksen perässä oli välillä Mara kaivuri. Uusina ne koneet sinne hankittiin. Belarusta ja Leylandia oli vain yksi, Zetoreita useampi. Liekö sitten noista ollut se kestävin.
Eepee
Viestit: 6379
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Kumma kun itävehkeiden ostoon tarvitaan muka "aatetta". Onko sitten kova markkinatalousmies kun länsikötöksellä yrittää kenuta? Oisko kuiteskin monella ollut ajatuksena "uusi on aina uusi", jos uuden nelikko-itäkeksinnön on saanut paljon ajetun lännekkään hinnalla? Takuu painanut jotain, maksuehdot? Ladan ostajissa lie ollut paljon tuota.

Nojoo, ehkä joukossa on ollut myös niitä, jotka ovat ostaneet itävehkeen piruuttaan, ihan vaan naapuria ärsyttääkseen :lol: . Ihte voisin tuohon ryhmään kuulua, vaikka (harraste-)rattorit onkin Suomi-Italia-akselilta.
The idea is to die young as late as possible
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja 361 »

Kait sitä aatettakin on ollut mutta luulen että enemmistö on laskutikun avulla koittanut hankintansa oikein tehdä.
Fred Scuttle
Viestit: 2066
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Meillä päin yhteen taloon ainakin vaihdettiin aatteen takia Belarus 4-veto verkusta, mutta melko pian vaihtui takaisin massikkaan.
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja t-40 »

pari kohtaa tuolla pisti silmään.. mietin tovin että viitsiiköö edes kirjoitella, no kommarin makkara leima jo ottassa niin samapa kait tuo...

ne nelivedon asennot, niissä on kyllä säätö, ei vaadi kikka kolmosia. välikaasu onnistuu kun on sillain sopivalla tuntimäärällä oleva rutsi eli hieman hiotunut, belkkumiehen morjestus ei ole se perästä kuuluu... keskisuomessa on koeajo mahdollisuus hiljaisiin yksilöihin.
tosin yksi kyllä sitten jollottava, vaan ostetaessa ei löytynyt öljyä edes moottorista, vaatinee joskus voiman siirron laakeroinin, koneen saikin jo tehdä kun kampiakseli sinerti.
takaveto akselit toistaiseksi kestäneet 28.1x26 renkaita ja rajan takana käyttävät paljonkin,eli lie jollain tapaa onnistuntu metalli seos

ja nyt kun on auruu renkaat alla niin mahdollisuus kokeilla sitä orkkis rengaskokoakin, noin miten jollotttaa.
itsellä auratessa joko automaatti tai pakkoneliveto päällä ja oikein liukaalla kelillä siirtymätkin.. edessä rotkottaa alue aura ja perässä aina jokin kampe. kulkuakin lie riittävästi kun 3000rpm on useman vuoden ottanut kierroksia.
vaan kuinkas moni ratto kärsii ajella sen mitä kulkee asfaltilla neliveto piällä ?


ja sitä belarus 250 ei ole montaa virallisesti tuotu suomeen, muutaman alkuperäisellä nimellään t25 on harmaa tuotu.. yhden sielun elämään päässyt tutustumaan
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Fred Scuttle
Viestit: 2066
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Nyt jo edesmennyt, kova traktorimies, jolla oli kokemusta useista traktorimerkeistä, ja joka savotoi traktoreilla työkseen. H änellä oli ollut myös takaveto-belarus, en muista oliko pyöreäkeulaisia, vai uudempia. Sanoi kyllä sitä korjattiin, mutta paljon ajettiinkin; sanoi hinta/laatusuhteeltaan hyväksi. Muistaakseni takaronkon sanoi katkeilleen, mutta sitten olivat tehneet jonkinlaisen lisätuen, ja sen jälkeen oli kestänyt.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mä ajan senverran vähän traktorilla että sen voi valita vanhoista prutkuista fiiliksen mukaan....
Mun ajatusmaailmaan ei kuulu mitkään itävehkeet eikä militaria-tavarat, vaikka armeijan pitkän kaavan mukaan kävinkin.
Varmasti hommat hoituis Belaruksella tai Zetorilla.....mutta ei.

Tämä vänkääminen on ihan hauska harrastus, ei kannata vetää hernettä nenään.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Varmaan parempikin, kun ei mene kepulaisen ajatusmaailman kanssa belaruksen koppiin ryskämään. :D
521 belaruksella oon ajanut, ja vähän työntapaista tehny. Erikoinen se kieltämättä rakenteelta on, eikä tuon ohjaamo hirveätä ylistys laulua aiheuta. Mutta pienet etupyörät yllätti positiivisesti talvella, pito oli yllättävän hyvä ja varsinkin umpihangessa ajaessa ne tuntui toimivan, kun pyörät pyöri hangen sisässä, eikä talloneet lunta alleen. En tiedä olisko korkea ja kapea rengas parempi, mutta harvemmin näkee mitään 8x28 renkaita neliveto raktoreissa. Turhan leveät talloo lunta alleen eikä siitä ummessa ajosta taho tulla mittään.
Kauan ollut samalla omistajalla tuo kone, eikä ainakaan tunnustanut että kytkintä kummempia murheita olisi ollut. Ei tuommoinen hullumpi vehje olisi itelläkään.

Eikös se joku MTZ ollu maailman eniten valmistettu raktori? Tai liekkö se mikään kummakaan, kun samalla muotilla tehdään koneita vuoskymmenet.
rokkimatti
Viestit: 1623
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Arvotaan käypänen hinta, Belkku 825 nelikko

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Ilmeisesti nuo belkun pienemmät etuset ja välitys auttas siihen että hangessa piäsis paremmin....
Oon lukenu,en tiijä.vielä ei oo omalla hankeen päässy jahittamaan.
Oman belaruksen valintaan autto hinta.
Viijellä tonnilla ei kaksista raktoria oikein saa,saati sitten nelikkoa.
En tunnusta itessäni mitään aatetta valintaan.massikan ja intikan jälkeen tuntuu belkun koppi aivan hyvältä.
Varaosat (ja niitähän menee)näytti olevan kolme kertaa halvemmat kun valmettiin.
Ois meille viimisen mallin david broun tahi ekat casetkin kelvannu.
Ei sattunu vaan hintahaarukkaan sitten millään.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 29 vierailijaa