Foorumin paskin traktorimerkki

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Mika 82
Viestit: 5366
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » 02.12.2018, 16:23

Kaverilla tuli talon mukana joku neliveto ilmajähdytteinen belarus. Siinä ei etupää vetänyt pakilla. Oliko vika vai ominaisuus? Kerran pari taisin sillä ajaa. Muistikuvat, että hirveän ahdas ohjaamoon kulku ja oikeaa vaihdetta en meinannut millään löytää.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, kytkinvikaisena myyty pois vuosia sitten.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

t-40
Viestit: 2537
Liittynyt: 21.01.2010, 07:59
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 » 02.12.2018, 18:22

jotain vikaa, ilmajäähyissä on automaattinen neliveto eli etu akselissa sakara lukko.. käytänössä huvitti joka kerta kun tulit esim äkeen kanssa pellolta tielle ja keventi keulaa, pikkuisen pakkia että lähti neliveto pois, vaikka oli original rengastus
ja suomalainen siro ohjaamo ainakin yksi ahtaimista kulkea (löytyy vm 72 400 ja 500) vaikken itsekkään paina kuin sen 70kg silitys rauta kädessä

ihan alkupään minskin belkuissakin oli tuo automaatti neliveto ja olikohan että pakittaessa pedallilla, mutta toteustus eri kuin ilmjäähdyissä eli jo vaihteiston kuve pahkassa josta kardaani on lähtenyt näihin päiviin asti... no 70 luvull tuo jo karsiutui ja tuli pois, autoomaatti ja päällä asennot, näistä automaatilla ei toiminut pakilla systeemin rakenteesta johtuen
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145

myös koneurakointia ja belarus varaosat.

http://suonsyrjantila.webs.com/

m_kane
Viestit: 2761
Liittynyt: 27.09.2011, 15:43
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja m_kane » 02.12.2018, 18:27

Voisin ostaa toiseks jos edullinen takapotku belkku löytys. Samalla hytillä kun topici alottajalla on tämä minun 825. Tosin 4wd. Hyvä pelihän se on, kun pitää kunnossa. Suorasuihku lähtee käyntiin vaikkei ois hehkuja. 24v startti ja imuilman kuristin auttaa kovilla pakkasilla. Hymy on myös korvilla kun takalevyllä polannetta poistaa kakstoimisella nostolaitteella. 500m tienpätkää ja muutaman pihan oon aurannu jo 5-6 talvee. Kyllä mulle belkku kelpaa.
Ulosottoakseli lähti tuossa irti, kun nivelakseli oli jäätyny ja repi sen mukanaan.. osat korjaukseen maksoi lähes kympin..
Belarus 825 turbo shitbox

Ajomies
Viestit: 18913
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 02.12.2018, 18:34

m_kane kirjoitti:Voisin ostaa toiseks jos edullinen takapotku belkku löytys. Samalla hytillä kun topici alottajalla on tämä minun 825. Tosin 4wd. Hyvä pelihän se on, kun pitää kunnossa. Suorasuihku lähtee käyntiin vaikkei ois hehkuja. 24v startti ja imuilman kuristin auttaa kovilla pakkasilla. Hymy on myös korvilla kun takalevyllä polannetta poistaa kakstoimisella nostolaitteella. 500m tienpätkää ja muutaman pihan oon aurannu jo 5-6 talvee. Kyllä mulle belkku kelpaa.
Ulosottoakseli lähti tuossa irti, kun nivelakseli oli jäätyny ja repi sen mukanaan.. osat korjaukseen maksoi lähes kympin..

Naapurissa oli pihakoneena yksi belarus, ja siihen oli vaihdettu 12 V startti, pyöritti kyllä reippaasti eikä tarvinut sahata, kun hörähti tulille. Joku pikku vika siihen tuli eikä naapuri sitä ruvennut pihalla rassaamaan niin meni vaihdossa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

hth
Viestit: 381
Liittynyt: 12.08.2011, 11:05
Paikkakunta: Suomenniemi
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja hth » 02.12.2018, 19:08

Hyvähän se oli Belkulla lumia lykkiä, 1/2h ajoa ja sai jo heittää takkia pois kun meinasi tulla kuuma :shock: Tämä oli luksusta kun oon 6 talvea Majorilla kolunnut toppahaalari päällä. Ja pojan (7v) sai ottaa hommiin mukaan, siinä akkukotelon päällä on hyvin tilaa istuskella, kun siihenkin tein vähän pehmustetta. Etupainoja tuo vähän kaipailisi, harmi kun ne on tuosta rapsittu pois ja myyty aikojen saatossa. Tuo mainostettu 2 toiminen nostolaite on vähän niin ja näin, se kun kuitenkin keventää vetäviä pyöriä niin meinaahan se pito loppua

t-40
Viestit: 2537
Liittynyt: 21.01.2010, 07:59
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 » 02.12.2018, 19:29

See voa tumppihan ei vanhemissa ole kuin sokalla ja neljä ns. Laakeri tappia reunoilla. Vanhemiten kun vähän väljistyy niin knipaa sokan pojes... tai sitten ryytyy yhdeksi puuksi.


Ja see kaks toimine onki omiaan vasta nelikon kanssa. Toki omia hyötyjään jo nyt, suat kiinni jäädes parrua pyörän alle eikä renkaan vaihto tartte tunkkia
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145

myös koneurakointia ja belarus varaosat.

http://suonsyrjantila.webs.com/

sata10
Viestit: 1059
Liittynyt: 12.01.2013, 08:54
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja sata10 » 02.12.2018, 19:50

kyllähän tuollasella lumityöt ja paljon muutakin tekee.vaihteet sun muut vivut ja kepit oppii kyllä normaali ihminen,se on eri asia haluaako tuon tyylisellä vehkeellä ajella?se on jokaisen oma päätös,minä en tykkää belkun systeemeistä oikeen,joku toinen tykkää,eikä siinä sen kummempaa :D

anzu63
Viestit: 206
Liittynyt: 23.01.2011, 12:43
Paikkakunta: Ulvila/Satakunta
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja anzu63 » 03.12.2018, 11:32

hth kirjoitti:Kuva

Mutta siinä se ny on, vaikka eihän tälläisellä kuulemma mitään tee :wink: Konejumi saatiin kesällä auki liuottamalla, suutitimet pois ja crc-löpö-atf seoksella ja reilusti aikaa. Sähköt ei toiminut, eli kaikki liittimet putsaukseen ja releet vaihtoon. Sulakerasian uusin myös latta mallin sulakkeille. Löpölinjat meni kaikki uusiksi, laitoin teräspunos letkua. Öljyt luonnollisesti vaihdoin kaikki. Sisutan verhoilin uudelleen motonetin mustalla huovalla, laitoin karvanopat killumaan, wunderbaumin ja 8 pallon vaihdekepin nuppiin 8)

Kuva

Takaset meni uusiksi kanssa, ja tuon takalasin kaarevan osan tein kanssa uusiksi polykarbonaatista. Ledit laitoin taakse ja eteen, että näkee lumia työnnellä. Tunteja mittarissa on 4600, mutta konehan tähän on kerran vaihdettu, eli varmaan 1500-2000 on koneelle oikea tuntimäärä. Hintaahan tälle leikille tuli about 2000€, mutta nyt kaikki toimii. Eihän näistä itävehkeistä kuulemma oikeisiin töihin ole, mutta jos nyt saisi 3 talon lumityöt tehtyä tulevana talvena :roll:
Eräs tuttu sano että ei itävehkeistä mihinkään töihin ole mutta samat työt tekee kun Valmetilla.
Kyllä sitä töitä pian tekis, ajatukset ne on kun ajan vie. :o

m_kane
Viestit: 2761
Liittynyt: 27.09.2011, 15:43
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja m_kane » 03.12.2018, 11:48

hth kirjoitti:Tuo mainostettu 2 toiminen nostolaite on vähän niin ja näin, se kun kuitenkin keventää vetäviä pyöriä niin meinaahan se pito loppua
Joo, takapotkussa varmasti pito loppuu helposti. Itellä neliveto, niin sen se vaatii päälle että saa kunnolla nostolaitetta hyödynnettyä.
Belarus 825 turbo shitbox

heijo
Viestit: 2155
Liittynyt: 02.10.2006, 12:11
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja heijo » 03.12.2018, 13:32

Tuohon paskimpaan on vaikea ottaa kantaa, kun ei ole monesta kokemusta, paskin kohdalle sattunut oli 702S-4 Valmetti, kotitilalle uutena ostettu olikohan 1977, se ei pelannut sitten mitenkään, käynnistysvaikeuksia ja hydrauli ongelmia jotka johtuivat valusta irtoavasta hiekasta, joku liian pian tuotantoon joutunut valuerä oli.
Jotenkin on itselle tullut käsitys, että nämä itäkoneiden ostaneet, olivat myös välinpitämättömiä koneidensa suhteen ja siksi maine kärsinyt. Oma kokemus itäkoneisiin, rajoittuu yhteen 5011 Zetoriin, itse ainakin sen kanssa pärjäsin, vaikka omat kujeensa siinäkin oli.
Minkä huollamme sen korjaamme.

-SS-
Viestit: 11130
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja -SS- » 03.12.2018, 14:08

Belarus oli meillä päin kiitetty traktorimerkki. Siististi pidettynä, puolikierroksilla naksutellen se toimi ja toimi. Paalausta teetettiin vuosikausia Belarus-miehellä. Semmoinen sälinä hiljakseen mennessään, mutta hyvin toimi ja paaleja tuli. Metsäajossa myös yksi MTZ-50 urakointikone kesti aina vaan, kuski loppui ennen Belarusta. Rauhallinen kuski nimenomaan metsäajossa, ajovoimanotolla vetävä perävaunu, saa traktorin kuin traktorin kestämään mahdottomia tunteja. Moottorin ja vaihteiston kuormitus vaihtelevaa, eikä ylikuormitustilanteita välttämättä niin paljon kuin höykyttävässä maantieajossa / yliraskaassa peltoajossa.

Ajoi aina hiljaa, melkein ryömintävaihteilla. Koskaan ei repinyt tai riuhtonut koneita mistään mutakuopasta. Taisi olla jossakin vaiheessa Karlssonin Autolla myynnissä.

-SS-

poweri
Viestit: 1862
Liittynyt: 30.10.2013, 16:10
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja poweri » 03.12.2018, 14:09

Mäkään en ota paskimpaan kantaa mutta hämmästytän jälleen ketä mun tarinoita enempi lueskellu. Olen ollut töissä monta töö päivää topicin kuvissa esiintyvän näköisellä Belkulla kyllä olen työskennelly itäkoneella. Olin jannuna -90 luvun alussa tietyömaalla kotikulmilla ja ajoin dumpperia, jyrää ja Belkulla 10 motin vesipyttyä kun lätkäyksen yhteydessä piti kastella.
Kyllä tuolla töitä tekee, ainoa ongelma kuumana kesäpäivänä tuli eteen kun voimat hiipui eikä oikein savuttanutkaan. Kysyin päälliköltä mitä tehdään kun Belarussi hyytyilee eikä savuta...sanoi että heitä sutari mäkeen eipä sitä ole koskaan huollettu. Pahoilla mielin tein työtä käskettyä eli poistin sutarin kevyt ilmaus ja tulille. Savua alkoi tulemaan ja ihan hyvin se veti melko painavaa lastia.
Suoritin hommat ja kaikki hoitui.,..eniten jännitti kun Belkun perään laitettiin myös kompura jolla pyöritettiin kiviporaa jonka avulla räjäyteltiin. Puoli juopon panostajan apurina touhusin myös mutta se siitä.
Ei toi Belkku paskin kone voi olla traktorimaailmassa, vanhemmat itävehkeet on niin helvetin rumiakin etten uskalla hyttiin mennä. Ei se hiekkaa valusta paskoja valtrakaan korkeelle pääse laatulistalla...onhan näitä viallisia joka merkissä ollut.

rokkimatti
Viestit: 472
Liittynyt: 10.03.2012, 20:04
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja rokkimatti » 03.12.2018, 14:36

Huomena tulloo tontille omaks 820 nelikko belarussian.
Saapi nähä miten käyttäytyy lumihommissa.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta

TKH
Viestit: 2590
Liittynyt: 18.12.2005, 20:07
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja TKH » 03.12.2018, 15:18

Kakarana tuli opeteltua rattorin ajoa valmet20 ja naapuritilan 525(tms.) vanhemmalla nelikkobelaruksella, hyvin oppi vaihteet yhdeksänvanhana, kun hevosharavakonetta veti pellolla...myöhemmin tuliterä tuon aloittajan koppimallin pelastus samoissa hommissa. Kovasti sillä naapuri ajoi puita sirkkelilleen, lopussa täysvetävällä ZIL-runkoisella metsävaunulla.
Eikä traktorille koskaan tehty mitään...seuraava sukupolvi vaihtoi kuolinpesältä osamaansa lähes ajamattomaan 272 synkro-nelikkoleylandiin...en tiedä, vaihtoivatko halvempaan :mrgreen:
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59

t-40
Viestit: 2537
Liittynyt: 21.01.2010, 07:59
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 » 03.12.2018, 16:38

Tuolla oli kyllä asiaan ihan pointti, noita aikas paljon suomen maassa nähneenä niin suurin vika on yleensä ollut että öljy propun avatessa ei juuri mitään tullut ja no se että aikanaan ollut edukas tahtoo jättää jälkensä.

Lämsikoneista putkahtelee tasaisin väliajoin siistejä yksilöitä, itäkalustossa todella harvinaista että puuma ei olisi pitänyt pesää hytissä, naapurin kake vetännyt vähän omiaan mmj johdolla ja serkku veikko vähän jotain hitsannu verraten että olis käytetty muutama kymppi uusiin osiin...

Ja toinen hassu mitkä tässäkin tulee niin on itä ja länsi vastain asettelu alkamassa, mailmassa kait muitakin merkkejä
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145

myös koneurakointia ja belarus varaosat.

http://suonsyrjantila.webs.com/

8400
Viestit: 6537
Liittynyt: 24.11.2007, 13:44
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja 8400 » 03.12.2018, 16:49

t-40 kirjoitti:Ja toinen hassu mitkä tässäkin tulee niin on itä ja länsi vastain asettelu alkamassa, mailmassa kait muitakin merkkejä
No, ennen oli rautaesirippu ja sen puolella länsi ja itä, ja on se jollain tavalla vieläkin. Ei siinä sen kummempaa ole :D

pienitalli
Viestit: 1667
Liittynyt: 20.03.2016, 09:29
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja pienitalli » 03.12.2018, 17:23

Pitää myöntää. että en oo käynyt edes Belarus merkkisen traktorin kopissa.
Pitäisi ehkä tutustua Valko Venäjältä tulevan traktorin ominaisuuksiin tarkemmin.

Kun Belarus nyt kuitenkin joutuu kisaamaan Itä Euroopassa ja osin kotimaassakin
muiden traktori merkkejen kanssa samoista ostajista.

Miulle ei vieläkään oo valjennut Belaruksen alkuperäisen vetävän etuakselin
toiminta. Ja neliveto akselin kulmavaihteiden määrä.
Eikö tuollaisen ratasmäärän pyörittäminen pakkasella jäykässä öljyssä vaadi
aika paljon tehoa?
Ja nelivedon etuakseli näyttää yllättävän sirolta. Ja kestääkö tuo etuakseli
paripyöriä tai etukuormaajan asennusta?
Viimeksi muokannut pienitalli, 03.12.2018, 17:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Rokressi
Viestit: 1371
Liittynyt: 05.02.2008, 10:34
Paikkakunta: Juuka
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja Rokressi » 03.12.2018, 17:32

Harmi vain, että käytetyt Belarukset valuvat vähitellen Suomenlahden taakse.

t-40
Viestit: 2537
Liittynyt: 21.01.2010, 07:59
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 » 03.12.2018, 17:59

ensin meinasin laittaa muutaman yksitäisen kuvan, vaan äluluurilla turhan hidasta.. tuolla kansiossa kaikkea muutakin, mutta enimäkseen niitä rutseja, etukuormaimella, alue auralla, pari pyörillä ja ilman... ja vielä töistä

toivotaan että linkki onnistui

https://get.google.com/albumarchive/110 ... rsokEqOZ_D

ainua havaittu pakkas jäykyys on ollut kuskissa
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145

myös koneurakointia ja belarus varaosat.

http://suonsyrjantila.webs.com/

Avatar
Matsikka
Viestit: 10539
Liittynyt: 21.12.2005, 23:21
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja Matsikka » 03.12.2018, 17:59

Jos merkki kiinnostaa, niin varmaan tämän
https://www.youtube.com/user/hrz4x4
Hepun videot myös.
Minäkin niitä katselen.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 2xford4000, aarne, Bing [Bot], Busteri, Google [Bot], Natikka ja mies, TT, Tumppi 865, WoTi ja 55 vierailijaa