Foorumin paskin traktorimerkki

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Vastaa Viestiin
t-40
Viestit: 2461
Liittynyt: 21.01.2010, 07:59
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 » 12.02.2019, 15:32

900 sarjaan tuli että painattaa vain tietyllä voimalla olikohan 1000kg tai jotain sinnepäin... vanhemissa sitten kuskin ällissä.


Ja noissahan on säätökaari mistä noimii nostolaiteet "normaalisti" ja siinä vivussa mistä toimii kaksi toimisesti on sitten kellunta asentokin... tai no kyähän sitä väkeäkin varmaan löytyy minkä pitää se pottumasiina koetaa survoa maan sisään, mutta yhtään normi ällillä varustettu kuski ei sitä saa tuossa aikaiseksi.

Eikä tuo niin ihme keksintö ole, oli ainakin ennen sellai marginaali halppis merkissä kuin fent... eli germaanikin ajatellut sitä tarvihtevanasa


On myös kätevä kesäisissä perälevy töissä, niitä riitää kait vähemmän marginaalisislla alueillakin.

Mutta suarun summarun, itsellä ainakin tuo vm, on kestänyt niin rutsin kuin fentikin... eli ei voine moittia, mutta kevyempiä olen nähnyt antavan myöten.
Mutta onko se sitten rattorin vika jos nuukailaan perälevyssä ja ei maltilla osata käytee?

Ja juu, agraarisiin puuhiin ei suurta hyötyä, perälevy, kantokoukku yms.niitä käytänöllisempiä kohteita.
Tokis myös takarenkaan vaihto käy kätevästi tai jumista ittesä nosto ja kokeiltu on, ei onnistu nokan isäntä linjan kärrillä... noin itse kun vedän maatalous vetolaiteella mettäkärriä(vetovarsien takapäät pois ja vetolaite tilalle) eli jumiin jäädessä kuormaimen tassut ales, nostolaiteella persaus ylös ja aisan käännöllä perä uusille urille tai rankaa pyörien alle.
Eestis k.o tapaa suosivat, mutta vaatii siltä kärryltäkin sitten sitkeyttä.
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145

myös koneurakointia ja belarus varaosat.

http://suonsyrjantila.webs.com/

-SS-
Viestit: 10638
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja -SS- » 12.02.2019, 16:17

Jykevältä ei jää polannetta, ja haukkaa jo sepelit mukaansa, nyt kun on ollut viikon suoja. Tuo verkkoterä on yksi syyllinen polanteeseen, seuraavaksi teräksi pitää hankkia sellainen, jossa on reiät tukittu jollakin muovilla. Se verkkoterä läpäisee pakkaslunta pienen kerroksen ja kun 15 - 20 kertaa käy lumet lykkimässä, herkästi lopputulokseen jää semmoinen 5 cm polanne.

En toistaiseksi ole hommissa painatusta kaivannut, aina joutuu kevittämään, kun oikein lana puraisee, ettei jää ketjuillakin polkemaan tyhjää.

Sinänsä Belarusta arvostan - jos täällä nyt sitten puhutaan van Belaruksen ongelmista, se on jäsy peli, meidän paalausurakoitsijalle mahtavasti kertyi tunteja, ja oli äärimmäisen luotettava, Meidän yhdistyksen alueella Belaruksella (ajovoimanotolla vetävä isopyöräinen metsäkärry ja kattokuormain) kuljetettiin isännänlinjan hakkuutavaraa enemmän kuin millään muulla taktorilla 1970-luvulla. Eikä se edes yritä olla mikään länsikone hinnaltaan eikä brändiltään, niin kuin saattanut käydä joissakin muissa tapauksissa, että länsikone ja länsikoneen hinta, mutta työn laatu ja suunnittelukin silti jälkijunassa.

-SS-

hth
Viestit: 374
Liittynyt: 12.08.2011, 11:05
Paikkakunta: Suomenniemi
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja hth » 12.02.2019, 17:52

Vielä irtoaa löpötankeista paskaa, onneksi sammui kotipihaan tallin eteen. Niin oli banjoliittimen luota tukkeessa, että paineilmakaan ei tullut läpi... Ei auttanu muuta ku puukolla letku poikki ja laittaa tuollainen ryssänpatentti, onneksi oli tuommonen banjoliittimen tumppi jemmassa

Kuva

t-40
Viestit: 2461
Liittynyt: 21.01.2010, 07:59
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 » 12.02.2019, 18:00

Joskus nähnyt että possulla tukittu verkkoterän reikiä, vaan ei sekään ilmasta... kampaterästäkin jää pöpöä ja sileäl sitten luistinrata.

Ensimäinen talvi minullaki verrkkoterä kokeilussa, tavaraa sillä kyllä saa irti, nyt kun pakasti kävin kaaputelemassa teitä ennnen kuin jäätyy, kun oikein ajotus osuu hollieen niin ee tule lumiukkoja penkalle ja tavaraa irtoaa ja sillai penkan päälle helposti nousevana
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145

myös koneurakointia ja belarus varaosat.

http://suonsyrjantila.webs.com/

Lajittelija
Viestit: 194
Liittynyt: 04.05.2018, 06:26
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja Lajittelija » 12.02.2019, 21:31

m_kane kirjoitti:
Lajittelija kirjoitti:Hyvin onnistuu etukuormaajalla. Minä olen nyt muutaman päivän lipikoinut erilaisia lumen olomuotoja etukuormaajalla ja foorumin toiseksi paskimmalla traktorimerkillä. Kuution kauhalla.
Ja salaisuus on takapyörien ketjuissa , kaksitoimisissa nostosylintereissä ja tietysti hydraulisessa kauhan käännössä.
Lumi on aika lujaa kun se tulee kaksikerroksisen talon katolta suojakelillä.
Vetovarsia ei tarvitse edelleenkään painattaa väkisin alaspäin.
Jännä että mielestäsi etukuormaajassa kaksitoimisuus on tärkeää mutta takanostolaitteissa merkityksetön asia.
Minusta auraus ja pihan puhdistus on helpompaa tehdä takalevyllä kuin kuormaajalla. Takalevy ei pyri nostamaan keulaa eikä ole ongelmaa terän haukkaamisesta niinkuin kauhalla. Varmaan sylintereillä sopivasti etukauhaa painamalla oikeassa kauhan kulmassa onnistuu, mutta ainakaan belastuksessa ei ole niin tarkka hydrauliikka että voisi seurata sillä pihan muotoja. Joten käytän käytännössä etukauhaa uivassa asennossa. Takalevyllä vedän lumet kasaan ja etukauhalla nostelen penkalle.
Takalevyn ottavuutta on helppo säätää painatuksella. Ja tietä nyt on turha lähteä kauhalla auraamaan.

En minäkään auraa tietä kauhalla vaan takana on ollut lana ja nokalla kauha. Nyt vain on sillä kauhalla ollut aika paljon töitä.Pieni painatus kun asfalttipihalta höylää sohjot ja nostaa penkalle niin valmista tulee.
Vaihtoehtoisesti lanalla veto ja kasa kauhalla penkalle, joka on siis jo aika korkea tähän aikaan.

On minulla ollut kaksi Belarusta, mutta en juuri käyttänyt kaksitoimista nostolaitetta vaan mieluummin asentosäädöllä.
Jos nyt viimeisen parin viikon lumityöt olisi tehnyt Belkulla kaksitoimisella nostolaitteella, voisi niska ja selkä jo huutaa hoosiannaa eikä työ olisi onnistunut yhtään kummemmin. Lana menee painollaankin ja välillä täytyy kannatella.
Ennemmin kevyt ja tarkka asennonsäätövipu.
Mutta saahan jokainen tehdä millä haluaa, vapaa maa.

t-40
Viestit: 2461
Liittynyt: 21.01.2010, 07:59
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 » 12.02.2019, 22:00

920pin ja 825,sen kajuutassa vietetty aikaa talven mittaan vuoron perään, tieosuuskunnille, mettäauruita, yksityisiä yms... tänään ei ollut kuin 8h päivä... Ei vielä hierojalle asiaa. Toki alue aura ja ek. kone

Samalla viisii joka rattorista lie joutuu taakse kurkkimaan perässä olevia laitteita... Eikä ainakaan noitten kajuutat gramerin penkillä ole mitenkään kovin hoopoja, 920ppi istuu noista omaan käteen paraiten sitä synkro askia lukuun ottamati

Mutta painavia perälevyjä on väellä, mie kun en kampaterällä olevalalla vm,llä sannu lähipäivinä ilman painatusta menoa hidastumaan veivas sen mihin kulmaan tahansa, alue auralla saahaan kaikki neljä rengasta riimutettuna sutimaan kyllä kun tarpeeks pystyyn terän kääntää ja painattaan pystyy myös tarpeen tullen.

Ja hyvin oli jäätynyt, vaikka pelkkiä pakkasia ollut muutaman kilometrin mökkitie, koetettu aurata mönkijällä jossain vaiheessa talvea edes sitä mönkijän latua keskelle, lopputuloksena jäinen patti keskellä tietä... Joskus oikein hymyilyttänyt hyvin kelkalla polettu mettäautotie, no kunto mettäligolla pakilla ensimäinen kierros, silloin olen painattanut jos meina kunto kuntoilla itteesä ylöspäin

Mutta juu, jokainen teköö niinku parhaakseen näkee ja see että yhellä toisenlaiset tarpeet ja toisella toiset.
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145

myös koneurakointia ja belarus varaosat.

http://suonsyrjantila.webs.com/

Lajittelija
Viestit: 194
Liittynyt: 04.05.2018, 06:26
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja Lajittelija » 12.02.2019, 22:14

Pelkkiä pakkasia ja muutaman kilometrin mökkitie...kun oliskin tuollaisia.
Mutta kun on pääasiassa pihoja. Yksityisillä sepeliä, nurmikkoa, kiveystä ja metrin välein joku puutarhatonttu.
Tehtaalla trukkilavallisia joka puolella, jos kolhaisee raaka-aineen puolelta niin selviää rahalla, lähtevän tavaran puolen tärveleminen johtaa sitten vähän isompiin ongelmiin.
Sinne vain belkun kaksitoimista käyttelemään sielt ä hytin etunurkasta ja katse tiukasti lanan kulmiin.

Kunto-linkokin tuli kokeiltua mutta kahden talven jälkeen hukkasin pois. Ei oikein toimi täkäläisiin tarpeisiin.

t-40
Viestit: 2461
Liittynyt: 21.01.2010, 07:59
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 » 12.02.2019, 23:21

Niin no en tietä tuaseen missä män hutiin, kirjootuksessa vai lukemisessa... Tuolla oli että vielä mitään varsinkaan polannetta ole jäätynny kun ei ole ollut suojia sekä pakkasia vuoron perää niin auttelin ottee yhen esimerkin tämän päiväsistä puuhista... Että hyvin on pelkässä pakkasessa ja pienessä polkemisessakin jäätyn

Mutta jos tekemisellä knoppaillaan ja arvellaan että rutsilla vuan jottain satunais tönäilyä ajan kulukseen
Onhan täs jo tovi auruusta tullu talvisin leipä pöytään remontti hommie lisäks ja nyt viimesee viikoon paljua muuta joutan ku hytissä istumaan.
Noinhin tieosuuskunta teihin kyä kuuluu pihoja, joten monelaisesta kyä haisua...
Lähinpiun tehtaisiin see melkein parkytä kilsaa, mutta joskus vierailevana tähtenä aurasin muuramen teollisus kylässä pihoja toissa talvena, millo belkulla millo yya kumpanin 8400vallulla, vallussa lumikauha ja ruuvilinko, olis kyä melkeen isommat pihat ainakin sen auraus kauhan vaatinu, sillä kävin joskus alue aura ja normi linko paketilla lykkimässä.

Ja jos tuntuu kurotelulta niin siihen kepukaan saa kyä jatkeen ja 920pissä miulla oikeella kädellä penkin vieressä käyttö(juu piti siihen virkata see painatus koko teholle)

Viime talvi oli oikeenki lysti, suojana lähes kaikki, ja kun on teitä minne ei saa auralla tiettyihi kohtii määrääsä enempää.
Oliskoos toi kunto ollu neljä vuotta, en kyä hukkaa pojes.. Kärki auran hankin kaveriksi.
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145

myös koneurakointia ja belarus varaosat.

http://suonsyrjantila.webs.com/

Tumppi 865
Viestit: 4004
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 13.02.2019, 00:28

mettäautotie, no kunto mettäligolla pakilla ensimäinen kierros,
Oliskoos toi kunto ollu neljä vuotta, en kyä hukkaa pojes.. Kärki auran hankin kaveriksi.
Ilmeisesti nuori ja notka kuski, kun tollasta pystyy tekemää, ainakin jos tietä enemmän kun joku sata metriä!?
Etelämpänä harvemmin lunta niinpaljon, että takaperin tarvii lingollakaan mennä.

Kärkiauralla ne umpuset avataa,ainakin tuolla pohjosempana, kun huomattavasti nopeampi ja taloudellisempi.
Tietysti lingollakin menee, jos maksukyky ei ole ongelma työn teettäjällä.
Tai jos ei ole tekijöitä, niin otetaa se joka vaan saadaan.

t-40
Viestit: 2461
Liittynyt: 21.01.2010, 07:59
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 » 13.02.2019, 09:33

Kyllähän see kärki aura hyvä kampe on... täytys vuan saada aikaseks kiinikeet tuohon auratukeen
tosin viime syksynä kysyttiin oikein että kun sullahan on see linko, ei haluttu korkeita penkkoja.
ja nuo joskus oikein kelkallla poletut menty pakilla, eteenpäin ajaessa kipuaa rattori uran päällä ja linko ei tahdo vetää pohjiaan myöte,kun rattori luirii patin päällä eikä auta vaikka linkoa vaikka painataskin... pituudet vaihteloo.
Joutuu täällä muutamalla tieosuuskunta tiellä karhuakin pakittelemaan melko tovin, kun ei päässä tahdo rattori,aura ja linko pakettiakaan saada ympäri helposti

Ja työ notkistaa, vielä tuo naapurin nyykkäri urakoittijakin yli 70pin iässä kurkisteloo päivät taaksepäin, auraa kanssa muutamia tieosuuskunta teitä ja kirkolla pihoja.
Mo myönetään, kyähän pitemässä turneessa joutuu vähän asentoa hakemaan.

Kilpailutus urakoihin en ole lähtenyt, hommaa ollu muutenkin 60e/h alv 0 kävin minä tai kone, karhun saa satkulla. No kyllähän see tuo maatalouskone asennus edeleen see päätoimi, mutta urakointi ihan lystiä vaihtelua, tänäkin talvena on auruuta ollut ihan riitävästi, keväällä alkaa taas teiden lanaamiset ja karhulla ajot. Kesällä ei sitten olekaan yleensä kuin tienvarsi niitoja koneiden saralta
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145

myös koneurakointia ja belarus varaosat.

http://suonsyrjantila.webs.com/

jiba
Viestit: 732
Liittynyt: 24.05.2012, 14:12
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja jiba » 13.02.2019, 11:32

kyllä meilläkin päin urakoitsia aukoo mehtätiet ja mokkitiet kärkiauralla.hommas vasetusti noihin hommiin kun muilla laitteilla aikaa kulu liikaa niin ei meinannu maksajija löytyä.
perus auruut ja muut tekee tilanteeseen sopivilla laitteilla.

t-40
Viestit: 2461
Liittynyt: 21.01.2010, 07:59
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 » 13.02.2019, 14:29

Tosin täytyy käytä mielessä vaikka alue auraan olenkin tyytyväinen, niin sellai keskeltä niveltyvä, sais kärki auraks, tai vois kerätä toisin päin ja toimis alue aurana.
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145

myös koneurakointia ja belarus varaosat.

http://suonsyrjantila.webs.com/

Tumppi 865
Viestit: 4004
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 13.02.2019, 15:30

Nivelaura olis hyvä, mut ei se taas ole hyvä normaalissa tien aurauksessa, jossa ajetaa vauhilla, vaikka oliskin kaarevasiipinen, niin se nivelen kohta ja toinen siipi on sellanen kompromissi .
Jossain pihan kolaamisessa ja piennemmässä auraamisessa se on kyllä hyvä, ja siinä umpusen kärki asennossa.

t-40
Viestit: 2461
Liittynyt: 21.01.2010, 07:59
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 » 13.02.2019, 20:45

Tuokii totta, tohon naapuri urakoitijan (ja ainuaan toiseen tässä kylällä) virkkasin sami nivel auran ja sillä kokeillu auratakkin.. nonse minusta vähän turhan pieni ja turhan suora, mutta tekee noita kiinteistö hommia enimäkseen ja jättänyt noita tieosuuskunta teitä pois
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145

myös koneurakointia ja belarus varaosat.

http://suonsyrjantila.webs.com/

ZEMTTI
Viestit: 146
Liittynyt: 18.02.2018, 13:38
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja ZEMTTI » 13.02.2019, 21:49

Topiikki oli Foorumin paskin traktorimerkki, vaikka auraus on talvella mielenkiintoinen aihe ja tuiki tarrkeä asia niin.. Pitäsi pysyä aiheessa. Belarus(MTZxxx) on huono kolan lykkijä, koska homma jää kesken tai Valmet (AGCOxxx) on terveisiä perseestä,koska varaosia ei löydy.... Jontikka on hyvä, koska sitä ei saa rikki.

jiba
Viestit: 732
Liittynyt: 24.05.2012, 14:12
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja jiba » 13.02.2019, 22:29

pelkistä paskoista puhumalla jäis lyhyeks topiikki.

Avatar
Matsikka
Viestit: 10026
Liittynyt: 21.12.2005, 23:21
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja Matsikka » 13.02.2019, 22:42

Youtuupia katsellessa tuloo mieleen, että Jontikoita hinataan yhtä paljon kuin muita yhteensä.
Sellaista en osta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3

t-40
Viestit: 2461
Liittynyt: 21.01.2010, 07:59
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 » 13.02.2019, 22:51

No aihetta hipoen mennään... Kun kuitennin nuilla työkseen tulee ajettua suuren raadin päin vastaisesta mielipiteestä siihen asiaan sopivana huolimatta.

Mutta kait lystimpää tälläi kun sivutolkulla juupas eipäs vääntöä ja fakta ja esson baari tietoa paikoista mitkä ei kestä yms...

Ainakaan ihtiänä ei ole haitannut jos juttu joskus rönsyilee.

Mutta juu, tänään en ajannu belkulla kun pihan poikki. Siinäkin ajassa havaittin että ohjauksen paineputkesta oli korvake murtunut ja vasta kappale oli hiertänyt putkeen vekin...asia juottamalla korjattu ja ootellaan millon lumisade lakkaa.
Enkä syytä rattoria tapahtuneesta
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145

myös koneurakointia ja belarus varaosat.

http://suonsyrjantila.webs.com/

aapa
Viestit: 330
Liittynyt: 03.02.2013, 17:14
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja aapa » 14.02.2019, 10:23

hyvänä ehdokkaana voisi myös olla UREA val.ra jos noita kolmen tonnin pumppuja jäätyy halki joka talvi.

Tumppi 865
Viestit: 4004
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 14.02.2019, 10:33

UREA val.ra
Mikä!
Jos tuolla tarkotetaa urea ruiskua ja valtraa, niin toimiiko ne kusipumput ja siihen liittyvä oheissälä sitten muissa merkeissä aina kun junan vessat??

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa