Foorumin paskin traktorimerkki

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

8400
Viestit: 9759
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Tuo belaruksen nelivedon etuakseli on kyllä jäätävä viritelmä :shock: Samoin se "rungon" takapää nostolaitteineen, voi herranjumala...
-SS-
Viestit: 15590
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja -SS- »

pienitalli kirjoitti: Miulle ei vieläkään oo valjennut Belaruksen alkuperäisen vetävän etuakselin
toiminta. Ja neliveto akselin kulmavaihteiden määrä.
Eikö tuollaisen ratasmäärän pyörittäminen pakkasella jäykässä öljyssä vaadi
aika paljon tehoa?
Ja nelivedon etuakseli näyttää yllättävän sirolta. Ja kestääkö tuo etuakseli
paripyöriä tai etukuormaajan asennusta?
Tässä videossa puretaan se etuakseli palasiksi ja asennetaan uusilla osilla paikalleen.

https://youtu.be/9s0xnQpbiTc

Ei siinä ole kuin kaksi ratasparia, ylämutkassa yksi ja alapäässä samassa pystyakselissa toinen, joka ottaa navan isoon kartiopyörään hammaskosketuksen. Ei viene tehoa yhtään enempää kuin planeetta-alennusvaihdekaan. Tuohon voi ympätä jousitusliikkeen ja akselin teleskooppinen levitys on mahdollista pikasäädöllä. Siellä on semmoinen ruuvi kuin jakoavaimessa.

Kai väljyydet ja löystymiset tuhoavat sen akselin, onhan noissakin melkoisia kuormaajia ollut.

-SS-
hth
Viestit: 436
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 11:05 am
Paikkakunta: Suomenniemi
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja hth »

Tässäkin oli väljyyttä etuakselissa sellai että riitti, no eihän siinä muuta ku mutteria tiukemmalle ja uutta rasvaa nippoihin

Kuva
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja tommi »

Aika älykäs akseli lopuksi, hentoisen näköinen kylläkin. Paljonko Suonsyrjällä maksaa koko akseli, jos nappais tuohon BM:ään eihän tuohon ole tullut vetävää akselia eteen tullut suunnitelluksi vasta kuin 19 vuotta. :lol:
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
t-40
Viestit: 2860
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 »

3 tonniasta alkaen täydelinen etuakslila suora vähä hinnakaampi

Ja tiedän tunteen, 425sessa on vielä inan erilainen etuakseli ja idea oli korvata se gaz66 sen akselilla.
Mutta välitys puuttuu välistä edeleen, traktorit ja käyttötarpeetkin muuttuneet tontilla joten taidan siihen nakata takavetoisen etuakselin

500sen kun kerkiäisi suora suihkuksi ja siihen kiinteän hiabin, vois tuota gazin aksilaa harkita.. eestistä voisi löytyä valmista pakettia kun metsä ajoon niitä naitoksia tekevät
Vaan 10v on iteselle sujuvasti valehdeltu että kilpuri ladankin saisi edes maaliin... ei taida suutarin lapsella olla kenkiä
Viimeksi muokannut t-40, Ti Joulu 04, 2018 3:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
ZEMTTI
Viestit: 169
Liittynyt: Su Helmi 18, 2018 1:38 pm
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja ZEMTTI »

Traktorien vertailu voisi olla samanikäisen ja tehoisen osalta järkevämpää. Esim. nelivetoisista 1998 kokoluokassa 63 hv Belarus Agross 826 HX 1 126900 mk, Zetor 8540 149000 mk, Case IH 4230 Pro 171000 mk, New Holland Fiatagri L 85-4 194000 mk, Massey Ferguson 4245 199500 mk, New Holland Ford 6635-4 197000 mk,Valmet 6300 234000 mk, Lamborghini Premium 850 DT 242000, John Deere 6210 257000 mk, Deutz Fahr Agrotron 85 306700 mk. Tosin Zetorissa on 62 hv ja Case IH 60 hv. Alv oli 1998 22 % ja euron vaihtoon oli 4 vuotta. Traktorit 1980 ja -90 luvulla ovat olleet todella kalliita. Markan ainainen devalvointi auttoi ainakin osittain Valmetia.
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja TepaR »

ZEMTTI kirjoitti:Traktorien vertailu voisi olla samanikäisen ja tehoisen osalta järkevämpää. Esim. nelivetoisista 1998 kokoluokassa 63 hv Belarus Agross 826 HX 1 126900 mk, Zetor 8540 149000 mk, Case IH 4230 Pro 171000 mk, New Holland Fiatagri L 85-4 194000 mk, Massey Ferguson 4245 199500 mk, New Holland Ford 6635-4 197000 mk,Valmet 6300 234000 mk, Lamborghini Premium 850 DT 242000, John Deere 6210 257000 mk, Deutz Fahr Agrotron 85 306700 mk. Tosin Zetorissa on 62 hv ja Case IH 60 hv. Alv oli 1998 22 % ja euron vaihtoon oli 4 vuotta. Traktorit 1980 ja -90 luvulla ovat olleet todella kalliita. Markan ainainen devalvointi auttoi ainakin osittain Valmetia.
Ovatko 63 hv Belarus ja 85 hv Valmet 6300 "samantehoisia"?
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Eikös nuo ole kaikki yli 80 hv . 8540 on 84hv , 4230 on 82hv.
Masseyman
Viestit: 503
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2011 7:01 am
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja Masseyman »

Ehdottomasti appiukon Zetor 6245 on minun kantani. Belaruksista en voi sanoa mitään, mutta Zetoria voin arvostella. Nyt on seissyt pari viikkoa, kun polttoainepumppu sanoi sopimuksen irti ja juuri sitä ennen vesipumppu hajosi. Toisen puolen jarru menee jumiin ja toisella puolen ei ole jarruja. Sitten jokunen kk aiemmin etuperä alkoi paukkua ja piti avata, mutta mitään syytä ei löytynyt. Listattiin Zetorin mysteereihin. Vähänkin kovemmassa ajossa jäähdytinnesteet katoaa. Toinen Zetormies tiesi, että on ominaisuus.
Polttoainepuolen banjoliittimet alkavat ajan kanssa hapertua ja laskee ilmaa läpi, josta seuraa käyntiongelmia. Niitä on vaihdeltu. Erinäisissä moottorin osissa olevista ruuveista menee kierteet, kuten pumpun ilmausruuvista. Ominaisuus, on kuulemma Zetorlaatua.

Nostolaitteet maailman hitaimmat, että ei sovi urakkahommiin, jossei asenna lisäpumppua. Nostolaittevipuja ei vain saa pysymään halutussa kohdassa ilman naruvirityksiä tms. Oikein Zetorin huoltomies kerran oli katsonut ja totesi, että tuollaisia ne on.

Kääntösäde, vaihteiden vaikeus mennä päälle, huono näkyvyys ja ohjauksen jäykkyys tekee nurkka-ajosta kiduttava puuhaa.
Useimpiin työkoneisiin esim. vaikka käärijään ei riitä tehot, jos pitää paalia nostella. Lisäksi hytti tulee niin taakse, että kaikkia koneita oikein saa sovitettua kiinni fiksusti.
Ainoa plussa on ulosoton pyöritys vaihteiston kautta, että klapikoneen edessä saa tumpin pyörimään lujaa tyhjäkäynnillä. Mikäli ei joku pienistä vaihdevivuista vipusulkeisissa jää käteen rutinoiden jälkeen.

Purkautumiseni syy on, että joudun tahtomattani käsittelemään ko. romua ja salaa toivon, että se vajoaisi maan uumeniin, palaisi tai tuhoutuisi niin, että sitä ei sinnikäs appi enää haluaisi korjata.
t-40
Viestit: 2860
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 »

Korjataan sen verta 826 on kyllä 86hv ja turboliset versiot 100..

Kuten 820,825 ja 920

500 ja 400 sarjassa vähän vähemmän

80luku oli noiden myynin ns. Kulta aikaa
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja savinen »

tommi kirjoitti:Aika älykäs akseli lopuksi, hentoisen näköinen kylläkin. Paljonko Suonsyrjällä maksaa koko akseli, jos nappais tuohon BM:ään eihän tuohon ole tullut vetävää akselia eteen tullut suunnitelluksi vasta kuin 19 vuotta. :lol:
Häh meinaako että tommonen pelastuksen aksila kestää tossa sinun Volvon traktorikaivurin alla. En kyllä tiedä paljonko kaivaskelet mutta voi kovemmassa käytössä olla melko lyhytikäinen. Onko sinulla minkämoinen aksila siellä nyt?
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja tommi »

Volvon oma vetämätön teollisuusakseli. Vammas on "pääkaivuri" ei Volvoon tule montaa kymmentä tuntia vuodessa, sillä on sivulta parempi kaivaa, kun puomi kääntyy täydet 90 astetta. Olen meinotelut siirtää tuppisovitteisen UkkoMestarin Neliveto Majoriin, (siinä on rönttämersun vetävä etuakseli) ja pyhittää BM:n enempi metsäajoille.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
t-40
Viestit: 2860
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 »

Melko moneen vastapaino kaivuriin ovat naiteleet vetämättömiä kuorkin etuakseleita... liekkö omasa eivät ole sitä pompotusta kestäneet.. tosin ei sitä leikkiä kestäisi kestää monen nelikon akselikaan.

Mutta kaiken kaikkiaan hirveän harva rattori on oikeasti suunniteltu etukuormain käyttöön... itseä poltellut pyöräkuormain , mutta kun rahan reikiä muitakin ja tekemättömiä rojekteja olen jo eteenpäin tontilta luovinut niin odotakoon se hankita aikaa pahempaa, tehdään toistaseks belkulla lumikauhan kanssa ne tarvittavat työt. Ek on oman pajan tuotantoa, sen pari tonnia koe nostettu, enemmänkin nousee kyllä joten riittää omii touhuihi toistaseksi.
Tuolla minun kuvissa löytyy potretti missä kannetaan mutavelissä sepeliä aitan pohjille, noita tullut muutama tehtyä ilman akseli rempaa(85vuodesta avaatamaton ja ek ollut jonkun vuoden) mutta viimeisellä työmaalla vanha etukauha ratkesi... eli ei minusta ihan linnunluistakaan veistelty, joskaan ei teollisuusmallikaan
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Kirjoittaja -SS-
Kiitos tuosta videosta
( Miun tietokoneesta katosi ääni oliko videon puhe millä kielellä? )

Videosta selvisi mitä 4 vetoisen Belaruksen kummallisen näköisestä etuakselista löyttyy.
Pitää vain ihmetellä tuota tekniikkaa, kun näkee sen purettuna. Akselissa ei oo hienosteltu.
Mutta se pelaa.

Tuo etuakselin purku onnistuu vähillä työkaluilla ja kulmavaihteiden sisuksiin näkee hyvin.
avattavasta luukusta
En varmaan olisi huomannut akseli leveyden säädön toimivan noin.

Akseli näyttää järkevältä, kun videota katsoi pidempää. Ja akselissa ei oo turhia liikkuvia osia.
Tuolla tavalla rakennetulla akselilla etupyörä voi kääntyä todella paljon, ( lähes rajattomasti )
Ja nyt tajuan mitä Belaruksen etunavassa on.

Heräsi kysymyksiä
Mitä rasvaa tai öljyä Belaruksen etuakselissa käytetään? Onko kulmavaihteissa oma öljytila.
Viimeksi muokannut pienitalli, Ti Joulu 04, 2018 6:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
8400
Viestit: 9759
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja 8400 »

ZEMTTI kirjoitti:Traktorien vertailu voisi olla samanikäisen ja tehoisen osalta järkevämpää. Esim. nelivetoisista 1998 kokoluokassa 63 hv Belarus Agross 826 HX 1 126900 mk, Zetor 8540 149000 mk, Case IH 4230 Pro 171000 mk, New Holland Fiatagri L 85-4 194000 mk, Massey Ferguson 4245 199500 mk, New Holland Ford 6635-4 197000 mk,Valmet 6300 234000 mk, Lamborghini Premium 850 DT 242000, John Deere 6210 257000 mk, Deutz Fahr Agrotron 85 306700 mk. Tosin Zetorissa on 62 hv ja Case IH 60 hv. Alv oli 1998 22 % ja euron vaihtoon oli 4 vuotta. Traktorit 1980 ja -90 luvulla ovat olleet todella kalliita. Markan ainainen devalvointi auttoi ainakin osittain Valmetia.
Mun mielestä noi oli halpoja, googlettelin ja tämän päivän kurssi olis aikalailla 1 euro vastaa 5 markkaa. Eli belarus halvimpana 25.380€ ja deuz 61.340€. Nykypäivänä vastaavien hinnat vois olla jotain 30-80 tuhatta.
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja savinen »

tommi kirjoitti:Volvon oma vetämätön teollisuusakseli. Vammas on "pääkaivuri" ei Volvoon tule montaa kymmentä tuntia vuodessa, sillä on sivulta parempi kaivaa, kun puomi kääntyy täydet 90 astetta. Olen meinotelut siirtää tuppisovitteisen UkkoMestarin Neliveto Majoriin, (siinä on rönttämersun vetävä etuakseli) ja pyhittää BM:n enempi metsäajoille.
Ookkei. Tommonen kuorkin vetävä aksila kyllä kestää rajumpaakin ryskäämistä sen minkä kuskin sisuskalutkin sietävät. Tossa kaivuri hommassa vaan ei oikein tahdo Noi rattorin akselit pitkään pysyä ehjänä sen ryskäämisen takia. Nelikko akseli ehkä hiukan paremmin kun konetta ei alvariinsa tarvii sillä kauhalla tuupata jos hiukankin uppoaa. traktorikaivuri silloin tuleekin sille etuaksilalle helposti melko isot kuormat.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja tommi »

Sille muuten tulee! Takapyörät ilmassa kauhalla työntäen, helposti 5-8000nm, Belkun pitkät olka-akselit, vai miksi niitä sanois, ovat melkoinen sarana! Majorin siivapyörän paikalle tulis ainakin haaveissa hydraulimoottori. :wink:
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
t-40
Viestit: 2860
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja t-40 »

pienitalli kirjoitti:Kirjoittaja -SS-


Heräsi kysymyksiä
Mitä rasvaa tai öljyä Belaruksen etuakselissa käytetään? Onko kulmavaihteissa oma öljytila.
Etuperässä, kulmassa ja navassa omat öljynsä kaikiin 80w90... kulmavaihteen rataat antaa myöten jos joku antaa yleensä, mutta monesti ollu laakeritkin niiltä vainaat joka taas iän tai kuivuuden myötä
No kenttä hommanakin nopea jobi ja tehtaan originaalinikakin akselit, laakerit ja tiivisteet nafti pari sataa... mutta shimmaus täytyy muistaa kurkkia eikä vain kasata
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja tommi »

Tuli katsottua kaikki nuo restoration-videot. Paljonkohan lienee tunteja tuossa tubevideon Virolaisen belkussa? Melko kulunut kauttaaltaan, jäikö yhtään korjaamatonta paikkaa? Onko paljon ajettu vaiko pehmeää rautaa?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
8400
Viestit: 9759
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Foorumin paskin traktorimerkki

Viesti Kirjoittaja 8400 »

tommi kirjoitti:Tuli katsottua kaikki nuo restoration-videot. Paljonkohan lienee tunteja tuossa tubevideon Virolaisen belkussa? Melko kulunut kauttaaltaan, jäikö yhtään korjaamatonta paikkaa? Onko paljon ajettu vaiko pehmeää rautaa?
Mäkin niitä selasin, ja noin joka kolmannessa osassa se korjaa etuakselin :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ch, Eepee, Google [Bot], JURO, Kardaani ja 22 vierailijaa