Paras tapa avata sahan kampiakseli
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 10:16 am
- Paikkakunta: Nurmes
- Viesti:
Paras tapa avata sahan kampiakseli
Millä tavalla olette avanneet sahan kampiakselin neulalaakerin vaihtoa varten ?
Itse olen taistellut 2 kpl auki 7 € pallonivelen avaamistyökalulla, mutta ne ei tahdo kestää kovin hyvin. Olen siis vetänyt toisen lohkon irti ja toiseen on akseli jäänyt paikalleen. Kun lohkoja saa hieman erilleen, mahtuu tavallinen ulosvetäjä siihen sitten kiinni. Ilman vasaran apua ne ei irtoa. Kalliita työkaluja ei tätä varten kannata ostaa eikä niitä tarvita.
Onko näppärämpiä ideoita kenellekään?
Itse olen taistellut 2 kpl auki 7 € pallonivelen avaamistyökalulla, mutta ne ei tahdo kestää kovin hyvin. Olen siis vetänyt toisen lohkon irti ja toiseen on akseli jäänyt paikalleen. Kun lohkoja saa hieman erilleen, mahtuu tavallinen ulosvetäjä siihen sitten kiinni. Ilman vasaran apua ne ei irtoa. Kalliita työkaluja ei tätä varten kannata ostaa eikä niitä tarvita.
Onko näppärämpiä ideoita kenellekään?
-
- Viestit: 887
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Paljon kaikenlaisten kaksitahtisten kampiakseleita tehnyt kaveri sanoi aina, että kaikkein hankalimmat purettavat on Husqvarnan sahojen akselit. On kokoisekseen tiukassa, ja pienen koon takia tarpeeksi vahvoja työkaluja ei tahdo saada tehtyä. Prässin kanssa touhusi, mutta en muista tyrkkäsikö tapin ulos molempien limppujen läpi noissa, yleensä otti auki vaan toisen puolen. Oletko selvitelly miten valmistaja neuvoo purkamaan, ja millaisilla vehkeillä?
Voisihan tuommoisen ulosvetäjän tehdä vähän paremmasta raudasta, teräksissäkin on eroja . Kätevähän tuo olisi tuohon hommaan, jos vaan kestäisi.
Voisihan tuommoisen ulosvetäjän tehdä vähän paremmasta raudasta, teräksissäkin on eroja . Kätevähän tuo olisi tuohon hommaan, jos vaan kestäisi.
Microsoft- vapaa vyöhyke
-
- Viestit: 1193
- Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Minulla on tehty ulosvetäjää varten tarkkamittainen tartuntareunuksellinen
U-muotoinen laippa. Hyvä periksiantamaton ja riittävän kova laippa syntyy rälläkällä auton lehtijousesta.
U-muotoinen laippa. Hyvä periksiantamaton ja riittävän kova laippa syntyy rälläkällä auton lehtijousesta.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
-
- Viestit: 8606
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Mitenkäs tuossa saadaan puolikkaat samaan asemaan?
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 2786
- Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
- Paikkakunta: keskisuomi
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
joksus sorvasin sopivan reiän joho puotin mp limpun ja sit toinen perään ja prässäsystä niin tuli heti aika lähelle joten kellotuskin oli helpompaa
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Laittamalla osat kohallee toisiinsa nähen. Sorvissa pyörittelee, ja koputtelee akselilinjan kohallee.Mitenkäs tuossa saadaan puolikkaat samaan asemaan?
Tuo sahan akseli purkeentuu kun rässää tapin limpuista läpi, mut pitäs melkeimpä olla uus tappi ja laakeri, kun vaarana että pois otettavaan tulee naarmuja laakeripintaa läpirässätessä!?
-
- Viestit: 1595
- Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Joskus vein mopon kampparin korjattavaksi ja siihen oli mielestäni annettu kuumat tohon toiseen limppuun.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Aika paljon tullut noita kiertokangen laakerivikaisia korjattua, jos laakeri väljä yleensä ollut jo pinta rikki tapissakin. Aikoinaan sain erinäisien yhteyksien vuoksi Ruotsin sahoihin tappi, laakeri, kiertokanki paketit silloin sai hyvän . Muutamia vaihtoja olen tehnyt esm. Husgvarna 346 niistä katkesi kampiakseleita kytkimen kierteen juuresta, katkenneesta akselista tappi, laakeri, kiertokanki akseliin jossa laakeri mennyt. Korjaamolla oli puristin tuohon purkuun mutta savottakämpillä se avattiin kylmästi kiilaamalla kone oli saatava miehelle kuntoon seuraavaksi päiväksi.
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Siittä mallia, vaikkei nyt sahasta olekaan
https://m.youtube.com/watch?v=r8lCGTltAm4
https://m.youtube.com/watch?v=r8lCGTltAm4
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Hienoa Mika löysitpä hyvän, Tarkkasilmäinen kaveri oikaisee akselin ihan terävästi katsoen.
-
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 8:31 pm
- Paikkakunta: muu suomi
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Ei oo turhia turvakenkiä eikä suojalaseja
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:39 am
- Paikkakunta: Lpr./Nastola
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Otat esim. 10kpl sopivan pituisia m6 ruuveja+muttereita. Ruuvin pituus sellainen että juuri menee tuohon rakoon.
Mutteri ruuvataan ruuviin ja asetellaan limppujen väliin. Sitten vaan alaat vuoropuolilta ja tasaisesti "avaamaan" mutteria siten että se auetessaan kampeaa limput irti.
Jos voi käyttää pitempää jatkomutteria niin aina parempi..Muuten voi joutua vaihtamaan pykälää pitemmät ruuvit työn edetessä.
Mutteri ruuvataan ruuviin ja asetellaan limppujen väliin. Sitten vaan alaat vuoropuolilta ja tasaisesti "avaamaan" mutteria siten että se auetessaan kampeaa limput irti.
Jos voi käyttää pitempää jatkomutteria niin aina parempi..Muuten voi joutua vaihtamaan pykälää pitemmät ruuvit työn edetessä.
-Ford 8N-
-MF 35 Standard 23C-
-MF 35 Standard 23C-
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Olen melko skeptinen tuon pultti ja mutteri metodin suhteen. Mahtuuko ylipäätään limppujen väliin? Ja jos mahtuisi, vääntö tulisi toispuoleisesti varsinkin tämän muotoisessa kampiakselissa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:39 am
- Paikkakunta: Lpr./Nastola
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Njoo ehkä pyöreä limppu olisi helpompi avata.Mika 82 kirjoitti:Olen melko skeptinen tuon pultti ja mutteri metodin suhteen. Mahtuuko ylipäätään limppujen väliin? Ja jos mahtuisi, vääntö tulisi toispuoleisesti varsinkin tämän muotoisessa kampiakselissa.
Toisaalta ei pidä väheksyä voimaa jonka jo muutama m6-kokoinen ruuviliitos voi "tuottaa"..Nopeastikatsottuna noin 11600N eli n.1180kg per pultti on vetolujuus!
-Ford 8N-
-MF 35 Standard 23C-
-MF 35 Standard 23C-
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 10:16 am
- Paikkakunta: Nurmes
- Viesti:
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 1:00 pm
- Paikkakunta: Liperi
- Viesti:
sahan kampiakselin laakeri
Tiedoksi kaikille vielä tämä tieto:
Sahan kampiakselin laakeri pitää olla lujaa erikoisterästä eli kzk -alkuinen. Näitä ei saa Suomesta, mutta Unkarista sen saa parissa päivässä rolling.hu tai http://rolling.hu/#
Siellä on tosi nopea ja ystävällinen palvelukin.
Husqvarnassa on usein tämä kampiakselin neulalaakeri: KZK 12X16X10 INA
Sahan kampiakselin laakeri pitää olla lujaa erikoisterästä eli kzk -alkuinen. Näitä ei saa Suomesta, mutta Unkarista sen saa parissa päivässä rolling.hu tai http://rolling.hu/#
Siellä on tosi nopea ja ystävällinen palvelukin.
Husqvarnassa on usein tämä kampiakselin neulalaakeri: KZK 12X16X10 INA
-
- Viestit: 3952
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: sahan kampiakselin laakeri
Kyllä INA:n luettelossa mainitaan tuo KZK laakerityyppi kierokangen alapään laakeriksi.Samikuupas kirjoitti:Tiedoksi kaikille vielä tämä tieto:
Sahan kampiakselin laakeri pitää olla lujaa erikoisterästä eli kzk -alkuinen. Näitä ei saa Suomesta, mutta Unkarista sen saa parissa päivässä rolling.hu tai http://rolling.hu/#
Siellä on tosi nopea ja ystävällinen palvelukin.
Husqvarnassa on usein tämä kampiakselin neulalaakeri: KZK 12X16X10 INA
Männäntapin laakeriksi KBK tyyppi.
-52..... and still kicking !
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 1:00 pm
- Paikkakunta: Liperi
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Juurikin noin eli kiertokankeen neulalaakerit tietenkin tulee.
Tuon KBK tyypin laakerin saa sitten:
https://www.agrolager.de/
ja KZK puolestaan:
http://rolling.hu/#
Tuon KBK tyypin laakerin saa sitten:
https://www.agrolager.de/
ja KZK puolestaan:
http://rolling.hu/#
-
- Viestit: 645
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: sahan kampiakselin laakeri
Nyt ei kysymys sahasta, mutta Husqvarnasta kuitenkin.Woodsman kirjoitti:Kyllä INA:n luettelossa mainitaan tuo KZK laakerityyppi kierokangen alapään laakeriksi.Samikuupas kirjoitti:Tiedoksi kaikille vielä tämä tieto:
Sahan kampiakselin laakeri pitää olla lujaa erikoisterästä eli kzk -alkuinen. Näitä ei saa Suomesta, mutta Unkarista sen saa parissa päivässä rolling.hu tai http://rolling.hu/#
Siellä on tosi nopea ja ystävällinen palvelukin.
Husqvarnassa on usein tämä kampiakselin neulalaakeri: KZK 12X16X10 INA
Männäntapin laakeriksi KBK tyyppi.
Kiertokangen alapäässä juurikin tuollainen kzk neulalaakeri. Koko 20x26x12 ja aika pahasti vaurioitunut. Onkohan näitä saatavana ylikokona? Kiertokanki aika hankala löytää ja ajatuksena olisi hoonata kk alapäätä suuremmaksi.
Kiertokangen tappi ihan tasapaksu d20, eli kohtalaisen helppo tehdä tai hankkia uusi.
Toinen vaihtoehto olisi laitta tuumaset neulat ja hoonata reikä sitten sopivaksi. Neulat saattaisi saada sovitettua vanhaan neulakehään.
Löytyyköhän mistään 1/8" tuuman neuloja? Ja onko "normaalit" neulalaakerin neulat riittävän kestäviä kiertokanki-käytössä?
Onko tuon KZK-merkintä osoitus jostain erikois lujasta aineesta? Vai tuon häkin merkintä.
Kuva kiertokangen alapäästä
MF 35 -59
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
-
- Viestit: 3952
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli
Paljonko neulahäkki antaa pelivaraa kasvattaa tappia ?
-52..... and still kicking !
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jounie, Superdexta-64 ja 51 vierailijaa