Paras tapa avata sahan kampiakseli

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

perttimakimaa
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 10:16 am
Paikkakunta: Nurmes
Viesti:

Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja perttimakimaa »

Millä tavalla olette avanneet sahan kampiakselin neulalaakerin vaihtoa varten ?

Itse olen taistellut 2 kpl auki 7 € pallonivelen avaamistyökalulla, mutta ne ei tahdo kestää kovin hyvin. Olen siis vetänyt toisen lohkon irti ja toiseen on akseli jäänyt paikalleen. Kun lohkoja saa hieman erilleen, mahtuu tavallinen ulosvetäjä siihen sitten kiinni. Ilman vasaran apua ne ei irtoa. Kalliita työkaluja ei tätä varten kannata ostaa eikä niitä tarvita.

Onko näppärämpiä ideoita kenellekään?

Kuva
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Paljon kaikenlaisten kaksitahtisten kampiakseleita tehnyt kaveri sanoi aina, että kaikkein hankalimmat purettavat on Husqvarnan sahojen akselit. On kokoisekseen tiukassa, ja pienen koon takia tarpeeksi vahvoja työkaluja ei tahdo saada tehtyä. Prässin kanssa touhusi, mutta en muista tyrkkäsikö tapin ulos molempien limppujen läpi noissa, yleensä otti auki vaan toisen puolen. Oletko selvitelly miten valmistaja neuvoo purkamaan, ja millaisilla vehkeillä?

Voisihan tuommoisen ulosvetäjän tehdä vähän paremmasta raudasta, teräksissäkin on eroja :wink: . Kätevähän tuo olisi tuohon hommaan, jos vaan kestäisi.
Microsoft- vapaa vyöhyke
Universal Four
Viestit: 1193
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Minulla on tehty ulosvetäjää varten tarkkamittainen tartuntareunuksellinen
U-muotoinen laippa. Hyvä periksiantamaton ja riittävän kova laippa syntyy rälläkällä auton lehtijousesta.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Mitenkäs tuossa saadaan puolikkaat samaan asemaan?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

joksus sorvasin sopivan reiän joho puotin mp limpun ja sit toinen perään ja prässäsystä niin tuli heti aika lähelle joten kellotuskin oli helpompaa
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Mitenkäs tuossa saadaan puolikkaat samaan asemaan?
Laittamalla osat kohallee toisiinsa nähen. Sorvissa pyörittelee, ja koputtelee akselilinjan kohallee.

Tuo sahan akseli purkeentuu kun rässää tapin limpuista läpi, mut pitäs melkeimpä olla uus tappi ja laakeri, kun vaarana että pois otettavaan tulee naarmuja laakeripintaa läpirässätessä!?
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja savinen »

Joskus vein mopon kampparin korjattavaksi ja siihen oli mielestäni annettu kuumat tohon toiseen limppuun.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
klm

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja klm »

Aika paljon tullut noita kiertokangen laakerivikaisia korjattua, jos laakeri väljä yleensä ollut jo pinta rikki tapissakin. Aikoinaan sain erinäisien yhteyksien vuoksi Ruotsin sahoihin tappi, laakeri, kiertokanki paketit silloin sai hyvän . Muutamia vaihtoja olen tehnyt esm. Husgvarna 346 niistä katkesi kampiakseleita kytkimen kierteen juuresta, katkenneesta akselista tappi, laakeri, kiertokanki akseliin jossa laakeri mennyt. Korjaamolla oli puristin tuohon purkuun mutta savottakämpillä se avattiin kylmästi kiilaamalla kone oli saatava miehelle kuntoon seuraavaksi päiväksi.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Siittä mallia, vaikkei nyt sahasta olekaan :D
https://m.youtube.com/watch?v=r8lCGTltAm4
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
klm

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja klm »

Hienoa Mika löysitpä hyvän, Tarkkasilmäinen kaveri oikaisee akselin ihan terävästi katsoen.
sininen
Viestit: 351
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 8:31 pm
Paikkakunta: muu suomi
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja sininen »

Ei oo turhia turvakenkiä eikä suojalaseja :D
Ford8N
Viestit: 109
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:39 am
Paikkakunta: Lpr./Nastola
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja Ford8N »

Otat esim. 10kpl sopivan pituisia m6 ruuveja+muttereita. Ruuvin pituus sellainen että juuri menee tuohon rakoon.
Mutteri ruuvataan ruuviin ja asetellaan limppujen väliin. Sitten vaan alaat vuoropuolilta ja tasaisesti "avaamaan" mutteria siten että se auetessaan kampeaa limput irti.
Jos voi käyttää pitempää jatkomutteria niin aina parempi..Muuten voi joutua vaihtamaan pykälää pitemmät ruuvit työn edetessä.
-Ford 8N-
-MF 35 Standard 23C-
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Olen melko skeptinen tuon pultti ja mutteri metodin suhteen. Mahtuuko ylipäätään limppujen väliin? Ja jos mahtuisi, vääntö tulisi toispuoleisesti varsinkin tämän muotoisessa kampiakselissa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ford8N
Viestit: 109
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:39 am
Paikkakunta: Lpr./Nastola
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja Ford8N »

Mika 82 kirjoitti:Olen melko skeptinen tuon pultti ja mutteri metodin suhteen. Mahtuuko ylipäätään limppujen väliin? Ja jos mahtuisi, vääntö tulisi toispuoleisesti varsinkin tämän muotoisessa kampiakselissa.
Njoo ehkä pyöreä limppu olisi helpompi avata.

Toisaalta ei pidä väheksyä voimaa jonka jo muutama m6-kokoinen ruuviliitos voi "tuottaa"..Nopeastikatsottuna noin 11600N eli n.1180kg per pultti on vetolujuus!
-Ford 8N-
-MF 35 Standard 23C-
perttimakimaa
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 10:16 am
Paikkakunta: Nurmes
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja perttimakimaa »

Tavallinen ulosvetäjä, jossa on ensin sopiviksi hiotut kynnet ja sitten hitsattu vaikkapa tuollainen systeemi leukien pysymiseksi paikallaan, toimi aika hyvin:

Kuva
Samikuupas
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 1:00 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

sahan kampiakselin laakeri

Viesti Kirjoittaja Samikuupas »

Tiedoksi kaikille vielä tämä tieto:

Sahan kampiakselin laakeri pitää olla lujaa erikoisterästä eli kzk -alkuinen. Näitä ei saa Suomesta, mutta Unkarista sen saa parissa päivässä rolling.hu tai http://rolling.hu/#

Siellä on tosi nopea ja ystävällinen palvelukin.

Husqvarnassa on usein tämä kampiakselin neulalaakeri: KZK 12X16X10 INA
Woodsman
Viestit: 3952
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: sahan kampiakselin laakeri

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Samikuupas kirjoitti:Tiedoksi kaikille vielä tämä tieto:

Sahan kampiakselin laakeri pitää olla lujaa erikoisterästä eli kzk -alkuinen. Näitä ei saa Suomesta, mutta Unkarista sen saa parissa päivässä rolling.hu tai http://rolling.hu/#

Siellä on tosi nopea ja ystävällinen palvelukin.

Husqvarnassa on usein tämä kampiakselin neulalaakeri: KZK 12X16X10 INA
Kyllä INA:n luettelossa mainitaan tuo KZK laakerityyppi kierokangen alapään laakeriksi.
Männäntapin laakeriksi KBK tyyppi.
-52..... and still kicking !
Samikuupas
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 1:00 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja Samikuupas »

Juurikin noin eli kiertokankeen neulalaakerit tietenkin tulee.

Tuon KBK tyypin laakerin saa sitten:
https://www.agrolager.de/

ja KZK puolestaan:
http://rolling.hu/#
ari
Viestit: 645
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: sahan kampiakselin laakeri

Viesti Kirjoittaja ari »

Woodsman kirjoitti:
Samikuupas kirjoitti:Tiedoksi kaikille vielä tämä tieto:

Sahan kampiakselin laakeri pitää olla lujaa erikoisterästä eli kzk -alkuinen. Näitä ei saa Suomesta, mutta Unkarista sen saa parissa päivässä rolling.hu tai http://rolling.hu/#

Siellä on tosi nopea ja ystävällinen palvelukin.

Husqvarnassa on usein tämä kampiakselin neulalaakeri: KZK 12X16X10 INA
Kyllä INA:n luettelossa mainitaan tuo KZK laakerityyppi kierokangen alapään laakeriksi.
Männäntapin laakeriksi KBK tyyppi.
Nyt ei kysymys sahasta, mutta Husqvarnasta kuitenkin.

Kiertokangen alapäässä juurikin tuollainen kzk neulalaakeri. Koko 20x26x12 ja aika pahasti vaurioitunut. Onkohan näitä saatavana ylikokona? Kiertokanki aika hankala löytää ja ajatuksena olisi hoonata kk alapäätä suuremmaksi.

Kiertokangen tappi ihan tasapaksu d20, eli kohtalaisen helppo tehdä tai hankkia uusi.

Toinen vaihtoehto olisi laitta tuumaset neulat ja hoonata reikä sitten sopivaksi. Neulat saattaisi saada sovitettua vanhaan neulakehään.

Löytyyköhän mistään 1/8" tuuman neuloja? Ja onko "normaalit" neulalaakerin neulat riittävän kestäviä kiertokanki-käytössä?

Onko tuon KZK-merkintä osoitus jostain erikois lujasta aineesta? Vai tuon häkin merkintä.

Kuva kiertokangen alapäästä
Kuva
MF 35 -59
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
Woodsman
Viestit: 3952
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Paras tapa avata sahan kampiakseli

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Paljonko neulahäkki antaa pelivaraa kasvattaa tappia ?
-52..... and still kicking !
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jounie, Superdexta-64 ja 51 vierailijaa