Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Mietin, että laittaisiko suurempaa vetopyörää, vai pienempää vaihteiston pyörää. Päädyin vaihteiston pyörään, kun siihen on helpompi tehdä, laajennus tuohon vetopäähän olisi ollut kinkkisempi juttu. Lisäksi olisihan siitä vetopään muunnoskappaleesta tullut ehkä epävarma, kun ei sitä olisi oikein mihinkään saanut kiinni. Se vetohihnapyörä on yhtä valukappaletta teräistukan kanssa.

Amerikanvehje kun on, niin onpa tietenkin tuumakierteitä kaikki! Hyvän räjäytyskuvan löysit, superdexta, samat osat ne lienee tässäkin M56-vehkeessä. Naaraskierrehän tulee olemaan samaa kappaletta sen tulostettavan hihnapyörän kanssa, ja tuo kierre tässä enää blokkaa homman etenemisen (tuloste tilataan eräältä firmalta). Täytynee käydä jossain vaiheessa alkuperäisen hihnapyörän kanssa autotarvike- tms. liikkeessä, jossa saattaa olla ainakin niitä UNC-pultteja myynnissä.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mulla oli/on päinvastaista vikaa omassa leikkurissa. Leikkuriin vaihdettiin hydrostaattivaihteiston tilalle manuaali ja nyt kolmas siivapyörä vaihteistolla, isompaa ei mahdu. Nyt pystyy ykkös ja kakkosvaihteella ajamaan ruohoa, loput kolme on sitten lähinnä siirtymiin. Ja pakki on vieläkin turhan nopea. Nyt huippunopeus 18km/h, kun ensimmäisessä versiossa varmaan +40km/h. Aika vekkuli ajettava tuollainen takapyöräohjattu kone...
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
mauri
Viestit: 6691
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Joo niinhän sen omistaja tekee miten parhaaksi näkee. Menestystä projektin etenemiselle.

Ajattelin vain että tekee sen osan 46 hihnapyörän päälle tiukalla sovitteella isompi hihnapyörärengas. Sen voi sitten lukita varmasti paikoillaan pysyväksi vaikka kahdella M5 tai M6 ruuvilla joille porataan ja kierteitetään alkuperäisen hihnapyörän/teränpitimen ja uuden hihnapyörärenkaan saumaan kierteet. Homma on myös purettavissa jos tulee katumapäälle.

Bonuksena vielä kiilahihnan parantunut voimanvälityskyky, kun kampiakselilla olevan kovin pienen hihnapyörän halkaisija kasvaa, eipä löisi tyhjää niin helpolla varsinkin kun joutuu välittämään enemmän tehoa pyörille vauhdin lisääntyessä.
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

mauri kirjoitti:Joo niinhän sen omistaja tekee miten parhaaksi näkee. Menestystä projektin etenemiselle.
Bonuksena vielä kiilahihnan parantunut voimanvälityskyky, kun kampiakselilla olevan kovin pienen hihnapyörän halkaisija kasvaa, eipä löisi tyhjää niin helpolla varsinkin kun joutuu välittämään enemmän tehoa pyörille vauhdin lisääntyessä.
Täähän on tosi hyvä idea. Ois pitäny kysyä ensin tarkemmin, mitä tarkoitit, kun itselläni ei mekaniikan puolella ole tuo luovuus erittäin hyvällä tasolla. Pitää varmaankin toimia sillä tavalla, että teettää sen uuden pienen hihnapyörän. Jos kävis niin pahasti, että luistaa, niin vakio takaisin, ja sitten pitää alkaa funtsimaan kaiman kuvailemaa ideaa!
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Päivitys asiaan. Kävin viidessä eri liikkeessä tuon kierteen selvittämiseksi. Kovasti yritettiin, mutta ei yhdessäkään ollut mahdollisuutta selvittää sen hihnapyörän kierrettä. Yhdestä liikkeestä olisi löytynyt sopivia pultteja, mutta ilman mainintaa kierteestä ja toisessa löytyi Arctic Catin jokin tarvikepultti, jossa luki 3/8, vahva vihje siis, mutta AIVAN varma tietohan sekään ei ollut. Muistin sitten, että Motonetissä oli 3/8 UNC -pultteja ja ajelin 25 kilometrin päähän Motonetiin. No sieltä ostin pulttipaketin. Ei ollut mainintaa, mikä 3/8-kierre tarkalleen on, mutta ostetut pultin ovat nämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7500319 ... itty-5-kpl . Ja siinähän se tuossa nettisivulla lukee, 3/8-16. Se on se kierre. Kympin verran meni tuohonkin rahaa, mutta ainahan sitä näissä nyhkäilyissä menettää.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ammoina aikoina kun tuli standardit (en nyt muista mikä?) niin alkoi kadota nuo tuumaset ruuvit, pultit ja mutterit. Silti näillä kierteillä varustettuja koneita ja laitteita tehdään yhä ympäri maailmaa. Eikä omapäisiä jenkkejä hetkauttanut pätkääkään moinen "sääntö". Onneksi niitä nyt on alkanut löytymään nyt useammastakin paikasta, ei kipua hinnat ihan pilviin. :)


No selvishän se, eli SI-järjestelmä.
Viimeksi muokannut Ajomies, To Elo 16, 2018 5:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Sanopa muuta! Täällä meillä on iki-ihana ISO-stadardin M10 kierre, joka on siis kymmenen milliä halkaisijaltaan, joten mauserilla tulee vaivatta. Samaten on nousu yksiselitteinen, jos se on 1,5 mm, niin kuin se tapaa vakiokierteessä olla, silloin kierre nousee verrattuna edelliseen harjaan 1,5 mm. Pihvi.

Ootapas kun mennään lammikon toiselle puolelle, niin tavallinen pultti on tuo 3/8-16. On siinä funtsimista noiden osien kanssa. Entäpä kun rakennetaan vaikka taloa? Jalkojen ja tuumien osia kun pitää vaikka lähteä jakamaan, ynnäilemään ja vähentämään niin kyllä ollaan kusessa. Tai vaikka polttoaineen kulutuksen mittayksikkö MPG (mailia per gallona). Jotenkin on niin selvemmän oloinen tuo l/100 km.

Ilokseni voin kuitenkin todeta, että monissa makasiiniohjelmissa kuitenkin jo puhutaan SI-järjestelmän mukaisilla yksiköillä (esim. pituus metrisenä ja paino grammaisena). En sitten tiedä, kuinka paljon niillä tekemistä arkitodellisuuden kanssa. Vanhat esineet ja kohteet ovat sellaisia kuin ovat eikä niitä tietenkään uusita SI-järjestelmän mukaisiksi. Sen sijaan olisi toivottavaa, että USA määrätietoisesti tekisi työtä sen eteen, että maa voisi siirtyä SI-järjestelmään laajasti. Opetetaanko SI-järjestelmän yksiköt USAssa peruskouluissa? Mitenkähän uudet vaikkapa amerikkalaiset autot, onko niissä enää tuumaisia osia? Kanada on siirtynyt SI-järjestelmään 1980-luvulla.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
mauri
Viestit: 6691
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Noin se sinnikkyys palkitaan!

Pultin lujuusluokkakin on varmaan riittävä (8), kun kampiakselin pään pultissa on sama luokka. Muiden pulttien lujuusluokkaa ei ole määritelty, oletettavasti heikompia.

Tuo eri mittayksiköiden käyttö maasta riippuen on aiheuttanut monta harmitusta. Eikös Kerimäen kirkon (maailman suurin puukirkko) suuruus aiheutunut siitä että rakentajilla ja suunnittelijoilla oli eri mittayksiköt käytössä. Toisilla venäläiset ja toisilla länsimaissa käytetyt. Näin olen kuullut, lieneekö totta?
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sekaannuksiahan siinä tulee, kun rakennuksilla timpuri kysyy "mites tää tehdään" ja kymppi vastaa "sitä pitää tuumia". Meneehän se sitten pieleen!. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mars_Climate_Orbiter

330 miljoonan Tollarin luotain tuhoutui, kun maa-asema käytti amerikkalaisittain paunayksiköitä, kun taas luotain oli ohjelmoitu SI-järjestelmän yksiköihin. Ei niin kovin pahalta tunnu tuohon verrattuna vailla käyttötarkoitusta hankkimieni 3/8-pulttien 11 euron hinta polttoainekuluineen!
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Onhan niitä lentokoneitakin pudonnut tai ainakin ollut vaaratilanteita, kun on mennyt määrät sekaisin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
mauri
Viestit: 6691
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Niimpä.
Pauna = 4,448 Newtonia
Kävikö siinä niin että jarruraketeille annetun liikemäärän numeerinen arvo oli annettu paunasekunteina ja raketit oli Newtonsekunneille ohjelmoitu.Tällöin ne antoivat sitten 1/4,448 osan tarvittavasta jarrutusvoimasta. Ei hyvä.
7710Alert
Viestit: 502
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

mauri kirjoitti:Noin se sinnikkyys palkitaan!

Pultin lujuusluokkakin on varmaan riittävä (8), kun kampiakselin pään pultissa on sama luokka. Muiden pulttien lujuusluokkaa ei ole määritelty, oletettavasti heikompia
Onneks tuumasilla on vielä omat kovuudetkin. grade 5 on lähinnä 8.8 ja merkitty pultin kantaa kolmella viivalla. Grade 8 on kuudella viivalla eli vähän kovempi. Eli nekin voi sopivasti sekottaa väärin...

On tullut pienemmät tuuman pultit tutuiksi kun moottorikelkkana on ollu yli 15 vuotta Polaris ja isommat tuumat sitten Foodissa.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
mauri
Viestit: 6691
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Siinä Mauri Tähkän viestissä oli Motonetin tiedot:
5 kpl; 4,95 €
Lujuusluokka SAE 8 (vastaa 10.9)
LauriR
Viestit: 189
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:31 pm
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja LauriR »

Entisöin vuosia sitten Velocette 350:n vm.-53. Laitteesta löytyy 5 eri Brittikierrejärjestelmää.
Varsin kätevää.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

LauriR kirjoitti:Entisöin vuosia sitten Velocette 350:n vm.-53. Laitteesta löytyy 5 eri Brittikierrejärjestelmää.
Varsin kätevää.
Pulttihyllyssä näkyy pari laatikkoo olevan nuita Brittien erikoisia 50 luvun erilaisia pultteja. Tietenkin W-pultit päälle.
Hyvin harvoin on niitä erikoisia pultteja tarvittu tai kukaan kysynyt. Olis entisöijille varmaan käypäsiä.
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ainakin telkkarin ohjelmien mukaan huumekauppiaat käyttävät metrijärjestelmää jenkeissä. Jospa se sieltä leviäisi muihinkin kansalaisiin :roll:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Mauri Tähkä
Viestit: 364
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Sehän hyvä tuli pyörästä, mutt' kestänyt se öi.
Käyntiin ehdin rykäistä, vinous muovit söi.
Ol' hihnapyörä justiinsa, mut' hihnan pituus pahasta.

Raasti hampaat pahoin muovia, toinen huullos ohentui.
Jotenkin pitäis luovia, ja mist' idea uusi, ui!
Mist' löytyis hihna lyhempi, ja kolmedee-pyöräki!

No taas on vakio Kulloppi, kuin kaikki ennenkin.
Pitää taukoo vähän tää kloppi, sitte jälleen touhuihin.
Ja hihnapyörä tilailla, ois kans hihna lyhempi mitalla.

***
Joo, mut kellisty siihen, kun hihna jukolauta oli liian pitkä. Kestäiskö auton kiilahihna tuossa, kun seuraava koko lyhempi hihna on liian lyhyt? :(
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
tono
Viestit: 2145
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja tono »

Pitänee olla sellainen hihna joka kestää taittamista molempiin suuntiin? Normi kiilahihna ei sitä tahdo kestää.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
okie
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 6:44 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Mäk Kullopin ruohonleikkurin vetohihnapyörä - voiko tätä edes uskoa todeksi?

Viesti Kirjoittaja okie »

Kevlar-hihna kestäisi kahteen suuntaan taipumista.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 68 vierailijaa