Lännen um valtra

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Wallu361
Viestit: 46
Liittynyt: To Heinä 19, 2018 3:52 pm
Viesti:

Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja Wallu361 »

Hei, onko kenelläkään tietoa mistä seuraavanlainen johtuu..
Eli ko. kone, aikaisempi omistaja vaihtanut hydpumpun...kaivurin käännöt ovat todella jyrkkiä ja äkäisiä. Vaikka kuinka ohuesti kääntää puomin kääntövivusta, tahtoo puomi singota täydellä voimalla..Voisiko sinne rakentaa jotain rajoitinta/kuristinta tms. johonkin väliin?

Kaikki vinkit tervetulleita !
timoraimo

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Kaivuri tyyppi on mikä.
Wallu361
Viestit: 46
Liittynyt: To Heinä 19, 2018 3:52 pm
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja Wallu361 »

Um 353
EKo
Viestit: 4544
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja EKo »

Yleisesti ottaen kuristimet sun muut jälkeenpäin lisätyt härpäkkeet lisäävät öljyn kuumenemista joskus aika rajustikin.
Lähtisin ensin vertaamaan uuden pumpun arvoja (tuotto) vanhaan pumppuun, jos jostain semmoiset löydät.

Jos uusi pumppu on vastaava kuin vanha, niin sitten vaan opettelemaan herkkänäppisyyttä. Liikkeiden äkkinäisyyteen saa apua kokemuksen myötä. Kaivuuhommassa lähes aina käytetään useampaa toimintoa samaan aikaa, jolloin pumpun tilavuusvirta ohjautuu useammalle toimilaitteelle ja tässä tapauksessa siis vähentää käännön virtausta.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Jos siinä siipipumppu niin päältäpäin ei varmaksi näe pumpun tuottoa koska samoihin kuoriin käy useammat sisukset. Kysy entiseltä omistajalta minkä kokoisen pumpun laittoi ja kone esitteestä tietoa mikä alkuperäinen pumppu tuotoltaan jos ei entinen omistaja muista.

Säädettäviä kuristimia on saatavana.
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja mike »

Onko päävaro jätetty säätämättä pumppuremontissa ?
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Wallu361
Viestit: 46
Liittynyt: To Heinä 19, 2018 3:52 pm
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja Wallu361 »

EKo kirjoitti:Yleisesti ottaen kuristimet sun muut jälkeenpäin lisätyt härpäkkeet lisäävät öljyn kuumenemista joskus aika rajustikin.
Lähtisin ensin vertaamaan uuden pumpun arvoja (tuotto) vanhaan pumppuun, jos jostain semmoiset löydät.

Jos uusi pumppu on vastaava kuin vanha, niin sitten vaan opettelemaan herkkänäppisyyttä. Liikkeiden äkkinäisyyteen saa apua kokemuksen myötä. Kaivuuhommassa lähes aina käytetään useampaa toimintoa samaan aikaa, jolloin pumpun tilavuusvirta ohjautuu useammalle toimilaitteelle ja tässä tapauksessa siis vähentää käännön virtausta.

Ilmeisesti uuden pumpun tuotto on paljon enemmän (kuorma-auton kipistä) kertoi sen vaihtanut henkilö. Kone käy melkein tyhjäkäynnillä kaivaessakin..
Juu, kiitos vinkistä, opettelen herkkinäppisyyttä ja pyrin käyttämään useaa liikettä samanaikaisesti.
Tämä vain tuli mieleen, että voiko tehdä jotain, ettei paikat mahdollisesti mene rikki...
Wallu361
Viestit: 46
Liittynyt: To Heinä 19, 2018 3:52 pm
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja Wallu361 »

mike kirjoitti:Onko päävaro jätetty säätämättä pumppuremontissa ?
Pystyisitkö / viitsisitkö neuvoa miten sen voin tarkastaa, kun ei ole mitään tietoa?

-Sellainen ominaisuus siinä on, että jos puomin vetää vauhdilla ylös asti, niin se tulee alas eikä voi tehdä mitään.. Lyökö se läpi jostain varosta paineet? Kun kauhaa tapaa maan, kaikki toimii taasen normaalisti..

Kaikista vinkeistä kiitos jo etukäteen...
EKo
Viestit: 4544
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja EKo »

mike kirjoitti:Onko päävaro jätetty säätämättä pumppuremontissa ?
Siis tarkoitatko painerajaa? Ei kai sen pitäisi pumppuremonttiin mitään liittyä? Paineraja lienee venttiilipöydässä?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja mike »

Joo, vanhalla pumpulla vedetty paineet tappiin ja pumpun vaihdon jälkeen unohtunut säätää. Mistä näitä virityksiä tietää :shock: Pöydän jommassa kummassa päässä varo, painemittari sopivaan paikkaan kiinni ja puomilla painattamaan. Tuossakin paine lienee 100-120 bar alunperin.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Wallu361
Viestit: 46
Liittynyt: To Heinä 19, 2018 3:52 pm
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja Wallu361 »

mike kirjoitti:Joo, vanhalla pumpulla vedetty paineet tappiin ja pumpun vaihdon jälkeen unohtunut säätää. Mistä näitä virityksiä tietää :shock: Pöydän jommassa kummassa päässä varo, painemittari sopivaan paikkaan kiinni ja puomilla painattamaan. Tuossakin paine lienee 100-120 bar alunperin.
Aiheuttaako nyt tämä pumpun vaihto mahdollisesti sen, että kun puomin vetää vauhdilla ylös, niin se tulee maahan asti alas "yläkuolokohdasta" ? Sen jälkeen taas vivut tottelee...eli onko siellä mahdollisesti joku varo mikä laskee kaiken läpi...

Kiitos jos jaksatte auttaa..
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja mike »

Laita kuvia pumpusta ja venttiilipöydästä palstalle , ihmetellään lisää.
Viimeksi muokannut mike, La Heinä 21, 2018 10:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Wallu361
Viestit: 46
Liittynyt: To Heinä 19, 2018 3:52 pm
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja Wallu361 »

mike kirjoitti:On mahdollista. Laita kuvia pumpusta ja venttiilipöydästä palstalle , ihmetellään lisää.
Kiitos! Minä räpsin huomenna kuvia ja laitan..
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja tommi »

Minun mielstäni painevarolla ei ole nopeuden tai putoamisen kanssa tekemistä.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Puomin putoamisen voisi ehkä ainakin teoriassa aiheuttaa jumitteleva venttiili jolla saadaan puomia laskettaessa estettyä öljyttömän tilan muodostuminen sylinteriin liikkeen ollessa nopeampi kuin öljyntuotto pumpulta jolloin otetaan osa sylinterin toisen puolen paluuvirtauksesta täyttämään puuttuvaa tilavuusvirtaa. En tiedä onko UM:ssa tällainen asennettuna mutta joissakin etukuormaajissa on ollut kauhankäännössä mahdollistamassa nopean kauhan kippauksen ilman öljyttömän tilan muodostumista sylinteriin.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
timoraimo

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Pumppua näissä on alakuperäsesti Vikkers ja Hytreco,matkan varrella vaihtunut monesti mihi vaan,mitä on halvalla saa tai hyviä käytteyjä jois ei tiedä mitä ovat.Opetteleva kaivaja on ihimeissään nopeitten liikkeiden takia.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Wallu361 kirjoitti:
-Sellainen ominaisuus siinä on, että jos puomin vetää vauhdilla ylös asti, niin se tulee alas eikä voi tehdä mitään.. Lyökö se läpi jostain varosta paineet? Kun kauhaa tapaa maan, kaikki toimii taasen normaalisti..

Kaikista vinkeistä kiitos jo etukäteen...
Aika uto juttu ensilukemalla. Tuleeko puomi alas vaikka vedät vivusta ylöspäin vai sitten kun hellität vivusta?

Yksi mahdollisuus olisi että venttiilin karan keskitysjousi poikki. Kun vipu hellitetään nostoasennosta se menisikin kara laskuasentoon.

Voihan se noston varokin temppuilla.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja NH »

Tyhjiö hydejärjestelmässä?

Katso: https://www.koneviesti.fi/artikkelit/ty ... o-1.142685
Wallu361
Viestit: 46
Liittynyt: To Heinä 19, 2018 3:52 pm
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja Wallu361 »

rastuhannu kirjoitti:
Wallu361 kirjoitti:
-Sellainen ominaisuus siinä on, että jos puomin vetää vauhdilla ylös asti, niin se tulee alas eikä voi tehdä mitään.. Lyökö se läpi jostain varosta paineet? Kun kauhaa tapaa maan, kaikki toimii taasen normaalisti..

Kaikista vinkeistä kiitos jo etukäteen...
Aika uto juttu ensilukemalla. Tuleeko puomi alas vaikka vedät vivusta ylöspäin vai sitten kun hellität vivusta?

Yksi mahdollisuus olisi että venttiilin karan keskitysjousi poikki. Kun vipu hellitetään nostoasennosta se menisikin kara laskuasentoon.

Voihan se noston varokin temppuilla.
Kyllä. Jos puomin vetää vauhdilla ylös "tappiin asti" , niin se tulee alas vaikka mitä tekisi vivuilla. Kun kauha koskee maahan, tämän jälkeen kaikki toimii taas normaalisti..Jos hillitysti nostaa puomin yläasentoon, tätä ilmiötä ei tapahdu. Joku lyö läpi jostain? Laitan huomenna kuvia jos jaksatte auttaa ongelmassa..
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Lännen um valtra

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Mahtaakohan tossa olla puomin nostolle oma painevaro mikä tossa päätyä vasten mennessä aukeaisi eikä sulkeutuisi ennen kun kaikki paine on pois. Eli ei toimisi kunnolla.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ambasador, Bing [Bot], Google [Bot], Juhnu ja 42 vierailijaa