Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Whitworth
Viestit: 108
Liittynyt: Ke Syys 20, 2017 7:51 am
Viesti:

Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja Whitworth »

Moi,
Ford 3000 projektissani iski pieni epäonni, elikkä öljyt karkaa vesitilaan runkolaakerin öljykanavasta! Onko moinen tuttu ilmiö kenellekään?

Onko kukaan onnistunu moista korjaamaan? Ja jos on niin miten?

Korjauksessa nyt ei muuten taitaisi olla mieltä mutta oman lohkoni hankin piloille jäädytetyn tilalle ja se porattiin juuri uusille männille ja siten ei tekisi mieli etsiä heti uutta lohkoa ja porauttaa tai putkittaa sitäkin, ja varsinkaan jos tälläiset viat ovat yleisiä, vai kävikö itelläni nyt huono tuuri...
valmet20
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 1:43 pm
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja valmet20 »

Itsellä sama homma 4500sessa, tai en tiedä mistä vesi menee oljyn sekaan, emmekä ole varmasti ainoita, eräskin kaveri kutsui huoltomiestä vaihtamaan kannentiivitettä, huoltomies näkemättä sanoi että eiköhän vaihdta koko moottori.. Ei varmaan ryssäkään tee niin huonoja vehkeitä kun nää engelsmannit nykyään, oi niitä aikoja kun oli voortsonnit ja nuhvieltit, sen jälkeen on tullut silkkaa paskaa saarivaltiolta..
timoraimo

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Siitä kohdasta se on korjaamaton paikka,ei muuta kuin etsiä vaihto lohko.Nettikonees koko moottori vähä ajettu .
Whitworth
Viestit: 108
Liittynyt: Ke Syys 20, 2017 7:51 am
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja Whitworth »

Toisen tai paremminkin kolmannen lohkon hankinta lienee tosiaan edessä, siksi oliskin hyvä kuulla jos tää fordin lohkon pettäminen öljykanavaankin on yleinen ongelma?
Käyttämälläni hiomolla tähän ei ollu törmätty ennemmin.

Nämä ovat kai ruostuneet puhki sylinterin senämästä jo ajat sitten ja kai tässäkin se ruoste on öljykanavan nakertanut puhki.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Tuli mieleen että jos tukkisi sen öljykanavan molemmin päin ja vetäisi kannelle voiteluputken ulkokautta. Kannattaisi ainakin miettiä systeemiä.
En kylläkään ole kyseiseen lohkoon perehtynyt mutta oletan että sepitys saattaisi onnistua.
Viimeksi muokannut rastuhannu, Pe Heinä 20, 2018 11:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ompa jännä, että koneistamo ei ole kuullut Foordin lohkojen ongelmista.
Foordillahan on ollut aina haasteita valuraudan kanssa jo Majorista asti. Lienee materiaalivika tai valutekninen haaste. Kuuleman mukaan toinen Brittivalmistaja David Brown on tehnyt oman valurautaseoksensa, jossa olisi enemmän kromia, mikä auttaa syöpymistä vastaan taistelussa. Tainnut toimia, koska Taavetin lohkot kaiketi "ikuisia".

Onko sulla se jäätynyt lohko vielä tallella? Jos on, niin rälläköi se palasiksi niin, että näet, missä se öljykanava kulkee. Sen havainnon perusteella voit sitten tulpata sen vuotavan kanavan ja tehdä uutta öljyn syöttöputkistoa sinne laakeristolle kampikammion sisälle. Nokka-akseli ja kannen voitelu huomiotava myös. Dextassa ja 35 Ferkussahan kannen voitelulle ulkopuolinen putki
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
valmet20
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 1:43 pm
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja valmet20 »

Taavetin lohkot olivat taas herkkiä jäätymään aikaan kun ei vielä käytetty nesteitä paljoa..
Whitworth
Viestit: 108
Liittynyt: Ke Syys 20, 2017 7:51 am
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja Whitworth »

Tosiaan öljykanavan pettämistä ei ollu tullu hiomolla vastaan ennen tätä, muista kohdin pettämisiä kyllä ja ne pääosin sylinterin porauksesta.

Tään oman lohkon vuotokohta on pääöljykanavasta runkolaakeripukille laskeva poraus, eli suora noin 150mm pitkä ja halkaisijaltaan n.8mm

Jotain holkitusta/tulppaamista/ulkokautta vetoa nyt kyllä täytyy harkita, tässä vaiheessa ei enää voi paljon hävitäkään, lähinnä ite tehden kokeiluun käytetyn ajan.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

valmet20 kirjoitti:sama homma 4500sessa, Ei varmaan ryssäkään tee niin huonoja vehkeitä kun nää engelsmannit nykyään, oi niitä aikoja kun oli voortsonnit ja nuhvieltit, sen jälkeen on tullut silkkaa paskaa saarivaltiolta..
Ai nykyää?? Onkos 4500:nen jokin uusi?
Harvinainen vika tuo öljyn meneminen nesteesee on, kun nesteen meneminen öljyyn sylinterin läpi, ettei ihme jos ei koneistamolla asiasta tietoa!?

Hankala on varmasti korjata! Ehkä kannattaa kokeilla tulppaa ja holkita/putkita öljy kulkemaa eri reittiä.
valmet20
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 1:43 pm
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja valmet20 »

Tumppi 865 kirjoitti:
valmet20 kirjoitti:sama homma 4500sessa, Ei varmaan ryssäkään tee niin huonoja vehkeitä kun nää engelsmannit nykyään, oi niitä aikoja kun oli voortsonnit ja nuhvieltit, sen jälkeen on tullut silkkaa paskaa saarivaltiolta..
Ai nykyää?? Onkos 4500:nen jokin uusi?
Harvinainen vika tuo öljyn meneminen nesteesee on, kun nesteen meneminen öljyyn sylinterin läpi, ettei ihme jos ei koneistamolla asiasta tietoa!?

Hankala on varmasti korjata! Ehkä kannattaa kokeilla tulppaa ja holkita/putkita öljy kulkemaa eri reittiä.
,, Tarkoitin että voortsonnin ja nuhvieltin jälkeen ei ole enää ollut mitään kehumista saarelaisten vehkeissä..
timoraimo

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Kyllä niitä on tapauksia ollu täs matkan varrella näinkinpäin.
Aifor
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 6:00 pm
Paikkakunta: Ludvika Sweden
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja Aifor »

Hej! Kysymys Ford:in nesteistä, ei vuoto. Tein vähän yleis huoltoa, moottoriöljyn/filttereiden vaihto, valojen korjaus ym,ym. Huomasin katsoessani mitä aiemmin tehty että jäähdytys neste on vaihdettu 8 vuotta sitten. Tosin ajotuntejä ei tule kuin vajaat sata tuntia vuodessa. Onko aika vaihtaa nesteet vai ajaa vielä muutama vuosi ennen vaihtoa? Neste näyttää alkuperäisen näköiseltä eikä tunnu katoavan mihinkään.
Ford 3000.
Ferguson TED-20 (grålle).
Kymco MXU400.
Alltid Ford på våran Gård.
timoraimo

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Vaiha,aivan liika pitkä matka nesteille.
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Whitworth kirjoitti:Tosiaan öljykanavan pettämistä ei ollu tullu hiomolla vastaan ennen tätä, muista kohdin pettämisiä kyllä ja ne pääosin sylinterin porauksesta.

Tään oman lohkon vuotokohta on pääöljykanavasta runkolaakeripukille laskeva poraus, eli suora noin 150mm pitkä ja halkaisijaltaan n.8mm

Jotain holkitusta/tulppaamista/ulkokautta vetoa nyt kyllä täytyy harkita, tässä vaiheessa ei enää voi paljon hävitäkään, lähinnä ite tehden kokeiluun käytetyn ajan.
Joku holkitus tuli itsellekin mieleen, eli ylikokoon poraus ja metalliputki tilalle, putken päät juottaisi lohkoon. Tämä tietty vaatii sen, että putken molemmat päät saa esille.

Mites putki tilalle lämpösovitteella/prässillä? Ei tarttis kuin reiän toisen pään esille. Kalvaimella reikä jämptiksi ja tarkkamittainen putki tilalle? Tuleeko pitämään?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Jos haluaa koettaa niin hydrauliputki sisään. Joko 8mm, siinä vaan on 6mm reikä. Jos poraa 10mm niin siinä on 8mm tai 7mm reikä. Hydrauli liimalla tai laakerilukitteella kiinni. Loctite merkkisellä jos haluat ettei jää liimasta kiinni. Reikään myös. Voi tehdä johonkin muuhun koereiän ja testata miten tiukka on reikään. Pitäisi olla vähintäänkin nihkeä. Käypänen, hieman ohuempi tuurna millä painaa tai lyö sisään, ettei nyrjähä.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
hamsteri
Viestit: 2789
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

jep tehtaallahan sekin reikä on porattu eli kone säteriin ja kallistu oikeaan kulmaan, koeporaus ensin samanakokoisella poralla kuin alup ja itten korvaavan putken ulkohalk mukaan uusi putki sisään asianmukaisilla lukitteilla ja toivoa että pitää erillään aineet
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

Aifor kirjoitti:Hej! Kysymys Ford:in nesteistä, ei vuoto. Tein vähän yleis huoltoa, moottoriöljyn/filttereiden vaihto, valojen korjaus ym,ym. Huomasin katsoessani mitä aiemmin tehty että jäähdytys neste on vaihdettu 8 vuotta sitten. Tosin ajotuntejä ei tule kuin vajaat sata tuntia vuodessa. Onko aika vaihtaa nesteet vai ajaa vielä muutama vuosi ennen vaihtoa? Neste näyttää alkuperäisen näköiseltä eikä tunnu katoavan mihinkään.
2-3v nesteiden vaihtoväli. ajoi tai ei ajanut. sillä ei merkitystä. korroosion esto loppuu nesteestä äläkä laita näitä viimoja tai jääkarhuja. hiukan parempia nesteitä käytettävä ja huuhdeltava hyvin vedellä sakat pois. itel zero hd käytös. saa esim tokmannilta.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Whitworth
Viestit: 108
Liittynyt: Ke Syys 20, 2017 7:51 am
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja Whitworth »

Nyt on hiukan asiassa edetty, itellä oli tarvittavan pitkä 8.00mm kalvain millä putsasin reiät, hankittuna myös 8mm hydrauliputkea.
Sellainen on nyt aikomus laittaa kaikkiin neljään runkokanavaan, kaippa muutkin voivat olla liki puhki kun ykskin oli..
En ala nyt isontelemaan lohkon porauksia kun ei ole oikein tarvittavia työkaluja tai säteisporaa millä isontaminen onnistuisi helposti ja eipä laakeriliuskassakaan reikä ole tätä kanavan kokoa vaan pienempi, oikeastaan sama kun nyt tässä hydrauliputkessa.
Ajattelin myös tehdä liuskan alle pienen senkkauksen ja putkeen taas vastaavan tyssäyksen joka lukitsee putken liuskan alle pänniin, lisäksi loctiten laakerilukite.
Osmo_
Viestit: 8623
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

kalvaana kirjoitti:Ompa jännä, että koneistamo ei ole kuullut Foordin lohkojen ongelmista.
Foordillahan on ollut aina haasteita valuraudan kanssa jo Majorista asti. Lienee materiaalivika tai valutekninen haaste. Kuuleman mukaan toinen Brittivalmistaja David Brown on tehnyt oman valurautaseoksensa, jossa olisi enemmän kromia, mikä auttaa syöpymistä vastaan taistelussa. Tainnut toimia, koska Taavetin lohkot kaiketi "ikuisia".

Onko sulla se jäätynyt lohko vielä tallella? Jos on, niin rälläköi se palasiksi niin, että näet, missä se öljykanava kulkee. Sen havainnon perusteella voit sitten tulpata sen vuotavan kanavan ja tehdä uutta öljyn syöttöputkistoa sinne laakeristolle kampikammion sisälle. Nokka-akseli ja kannen voitelu huomiotava myös. Dextassa ja 35 Ferkussahan kannen voitelulle ulkopuolinen putki
Braunin lohkothan pidettiin tehtaalla valun jälkeen talven yli kylmässä. Syynä se, että pakkasessa valuosat hakevat muotonsa. Tämän jälkeen osat koneistettiin.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ford 3000 lohko rikki öljykanavaan.

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Lämpötila ei taida olla valuosien säilytykseen oleellista vaan aika. Eikös tuo ole mm työstökone runkojen oleellinen osa valmistusta ikäännyttää osat ennen lopullista koneistusta.

Mikähän nyt oikein DB lohkoja ylistyttää, nehän on tunnetusti huokoista että öljy tulee raudan läpi. Jos se on Fordia parempi niin silloin Ford on todella surkea??!! :mrgreen:

Onneksi oman kolme tonnis rojuktin myin poies.....
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], VesQ ja 46 vierailijaa