OMC 2,3 sisäperämoottori
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe Maalis 04, 2016 11:40 am
- Viesti:
OMC 2,3 sisäperämoottori
Uusi tuttavuus bayliner veneen kanssa, jossa OMC2.3 lkitran moottori vuodelta 1989. Ongelmana on se, että vapaalla ottaa kyllä kierroksia 5000 asti, mutta vaihde päällä kierrokset ja vauhti päättyy 3000 kierroksen kohdalla, eli vene ei nouse liukuun. Onkos tällainen ongelma kenellekään tuttu. Mistähän voisi lähteä hakemaan syytä. Koeajossa toimi ihan ok ja myyjän neuvo oli, että kaasukahvaa pitää siirtää hitaasti.
-
- Viestit: 7891
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: OMC 2,3 sisäperämoottori
Eli koeajolla nousi liukuun, mutta ei enää? Moottorin ja trimmilevyjen (jos on) asennot kunnossa?
Eli kaikki aivan alas, jos ongelmia liukuun lähdössä.
Mitäs se kaasun hitaasti painaminen sitten tekee? Vai oletko koittanut?
Jotkut lisää kaasua hitaasti liukuun nousun aikana, siis tyyliin 15-20 sekuntia kestää se kaasun pohjaan saanti. En ole ikinä ymmärtänyt tätä tyyliä.
Eli kaikki aivan alas, jos ongelmia liukuun lähdössä.
Mitäs se kaasun hitaasti painaminen sitten tekee? Vai oletko koittanut?
Jotkut lisää kaasua hitaasti liukuun nousun aikana, siis tyyliin 15-20 sekuntia kestää se kaasun pohjaan saanti. En ole ikinä ymmärtänyt tätä tyyliä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 8619
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: OMC 2,3 sisäperämoottori
Viistlistanen Jammu tuli kuntoon kun osti lisää kipinöitä ja ultrapesi kaasarin. Sama vika.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe Maalis 04, 2016 11:40 am
- Viesti:
Re: OMC 2,3 sisäperämoottori
Trimmilevyjä ei ole, vetolaitteen trimmi on ala-asennossa. Tota kaasun säätöä on kokeiltu moneen kertaan ja monella tavalla, ei apuja. Eli taitaa mennä tekniikkapuolelle. Yksi vika löytyikin, tulpan yksi johto irti (pois paikaltaan), mutta sen paikalleenlaitto ei vaikuttanut mitään.Tarkoitus vaihtaa tulpat ja johdot ja kokeilla jotain kaasarin puhdistusainetta.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: OMC 2,3 sisäperämoottori
Kannattaa ensimmäiseksi tarkastaa, että vaihteen ollessa kytkeytyneenä, kaasuläppä(t) aukeavat täysin, eli että vivusto toimii oikein. Kaasu ja vaihde ovat yleensä koplattu samaan käyttölaitteeseen ja niiden pitää olla keskenään oikein säädetty.Manueli 63 kirjoitti:Ongelmana on se, että vapaalla ottaa kyllä kierroksia 5000 asti, mutta vaihde päällä kierrokset ja vauhti päättyy 3000 kierroksen kohdalla
-
- Viestit: 8619
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: OMC 2,3 sisäperämoottori
Tuollaisen systeemin oon nähnyt vaan vanhassa Johnsonissa. Suzukissa ja Jammussa on kaasu ja vaihde erikseen. Jammussa kaasuun on ympätty mekaaninen ennakonsäätäjä.NH kirjoitti:Kannattaa ensimmäiseksi tarkastaa, että vaihteen ollessa kytkeytyneenä, kaasuläppä(t) aukeavat täysin, eli että vivusto toimii oikein. Kaasu ja vaihde ovat yleensä koplattu samaan käyttölaitteeseen ja niiden pitää olla keskenään oikein säädetty.Manueli 63 kirjoitti:Ongelmana on se, että vapaalla ottaa kyllä kierroksia 5000 asti, mutta vaihde päällä kierrokset ja vauhti päättyy 3000 kierroksen kohdalla
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: OMC 2,3 sisäperämoottori
Itse en ole 80-lukulaisia vanhempia venemoottoreita ropannut, mutta tähän saakka kaikissa omalla kohdalla vastaantulleissa veneen kaukohallintalaitteisissa, kaasuvaijeri ja vaihdevaijeri on koplattu kaasuvipuun. Vipu eteen niin vaihde kytkeytyy päälle ja lisää vipua työntämällä kaasuläppä aukeaa enemmän. Pakki toiseen suuntaan.
Erillistä vaihdevipua ei kohdalleni ole tullut.
Välillä lisänä on sähköinen mikrokytkin ( etenkin sisäperämoottoreisa ), joka vaijentaa nykäystä vaihdetta ( joko eteen tai taakse ) kytkettäessä.
Tässä tapauksessa tarkistaisin ensimmäisenä, että kaukohallintalaiteessa kaasu täysille työnnettynä myös kaasarin päässä on "urku" auki.
Ennakonsäädöt tms on sitten eri juttu.
Erillistä vaihdevipua ei kohdalleni ole tullut.
Välillä lisänä on sähköinen mikrokytkin ( etenkin sisäperämoottoreisa ), joka vaijentaa nykäystä vaihdetta ( joko eteen tai taakse ) kytkettäessä.
Tässä tapauksessa tarkistaisin ensimmäisenä, että kaukohallintalaiteessa kaasu täysille työnnettynä myös kaasarin päässä on "urku" auki.
Ennakonsäädöt tms on sitten eri juttu.
-
- Viestit: 7891
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: OMC 2,3 sisäperämoottori
Mahtaako Osmo puhua kahvaohjatuista perämoottoreista ja NH kaukosäätölaitteesta.
Kyllähän nuo kaukosäätölaitteet pääosin on juuri tuollaisia NH:n kuvailemia. Yksi ikivanha kahva löytyy, jossa kaasulle ja vaihteelle oma vipu, vaarallisia käyttää.
Tuo kaasun avautuminen on hyvä neuvo. Ja sellainen tuli mieleen, että onko kaksikurkkuinen kaasutin, jossa toinen kurkku aukeaa alipaineella tms itsestään? Kaveri ajoon mukaan ja kurkkaa kaasuttimen toiminnan.
Kyllähän nuo kaukosäätölaitteet pääosin on juuri tuollaisia NH:n kuvailemia. Yksi ikivanha kahva löytyy, jossa kaasulle ja vaihteelle oma vipu, vaarallisia käyttää.
Tuo kaasun avautuminen on hyvä neuvo. Ja sellainen tuli mieleen, että onko kaksikurkkuinen kaasutin, jossa toinen kurkku aukeaa alipaineella tms itsestään? Kaveri ajoon mukaan ja kurkkaa kaasuttimen toiminnan.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
- Paikkakunta: Länsisuomi
- Viesti:
Re: OMC 2,3 sisäperämoottori
Onko se alumiinilohkolla se OMC vai patarautaa? Entä kansi?Manueli 63 kirjoitti:Trimmilevyjä ei ole, vetolaitteen trimmi on ala-asennossa. Tota kaasun säätöä on kokeiltu moneen kertaan ja monella tavalla, ei apuja. Eli taitaa mennä tekniikkapuolelle. Yksi vika löytyikin, tulpan yksi johto irti (pois paikaltaan), mutta sen paikalleenlaitto ei vaikuttanut mitään.Tarkoitus vaihtaa tulpat ja johdot ja kokeilla jotain kaasarin puhdistusainetta.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: OMC 2,3 sisäperämoottori
Eiköhän 80-luvun 2,3 OMC ole patarautainen Fordin ha-lohkoon perustuva merimoottori?
Mikäli koeajolla kaikki on ok, mutta omasta laiturista lähtiessä ei nouse edes liukuun, niin jotain jännää on tapahtunut.
Jännää on myös, että nelisylinterisen moottorin käynnissä ei ole havaittu mitään muutosta, kun irralla ollut tulpanjohto on kiinnitetty tulppaan.............
Mikäli koeajolla kaikki on ok, mutta omasta laiturista lähtiessä ei nouse edes liukuun, niin jotain jännää on tapahtunut.
Jännää on myös, että nelisylinterisen moottorin käynnissä ei ole havaittu mitään muutosta, kun irralla ollut tulpanjohto on kiinnitetty tulppaan.............
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
- Paikkakunta: Länsisuomi
- Viesti:
Re: OMC 2,3 sisäperämoottori
Joo, sotkin mercruiserin alulohkoon. Siinä oli isoja ongelmia jos pääsi kuumaksi. Sen jälkeen siitä ei saanut enää kalua. Renapultin vajaatehoisia sopi suoraan tilalle ja niihin yritettiin saada tehoja. Ne kesti ajaa vaikka "lohko punaisena". Alkaa muistikuvat haaleta kun on yli 30v aikaa.
Onko tuo 2,3L FoMoCo miten yleinen ollut. Paljoa kannata taistella jos saa sopivia raatoja ostaa kolmellakympillä. Bensakoneestahan me kai keskustelemme?
Onko tuo 2,3L FoMoCo miten yleinen ollut. Paljoa kannata taistella jos saa sopivia raatoja ostaa kolmellakympillä. Bensakoneestahan me kai keskustelemme?
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
- Paikkakunta: Länsisuomi
- Viesti:
Re: OMC 2,3 sisäperämoottori
1974–1990s OHC—2.3 L (used in the Pinto, Mustang, the Merkur XR4Ti, and Thunderbird Turbo Coupe)SepeSusi kirjoitti:Joo, sotkin mercruiserin alulohkoon. Siinä oli isoja ongelmia jos pääsi kuumaksi. Sen jälkeen siitä ei saanut enää kalua. Renapultin vajaatehoisia sopi suoraan tilalle ja niihin yritettiin saada tehoja. Ne kesti ajaa vaikka "lohko punaisena". Alkaa muistikuvat haaleta kun on yli 30v aikaa.
Onko tuo 2,3L FoMoCo miten yleinen ollut. Paljoa kannata taistella jos saa sopivia raatoja ostaa kolmellakympillä. Bensakoneestahan me kai keskustelemme?
1972–2000 York (Diesel) 2.3L, 2.4L, 2.5L (Used in Transit, A-Series (4 and 6-cyl version), London Taxi, also Ford-Iveco trucks, "DI" (Direct-Injection) version from 1984-on)
1983– OHC—2.0 L 2.3 L and the 2.5 L for the Ranger
1972–2000 York (Diesel) 2.3L, 2.4L, 2.5L (Used in Transit, A-Series (4 and 6-cyl version), London Taxi, also Ford-Iveco trucks, "DI" (Direct-Injection) version from 1984-on)
--------
Taitaa olla kortilla Suomessa raadot...
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jarski80, zukka ja 56 vierailijaa