OMC 2,3 sisäperämoottori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Manueli 63
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2016 11:40 am
Viesti:

OMC 2,3 sisäperämoottori

Viesti Kirjoittaja Manueli 63 »

Uusi tuttavuus bayliner veneen kanssa, jossa OMC2.3 lkitran moottori vuodelta 1989. Ongelmana on se, että vapaalla ottaa kyllä kierroksia 5000 asti, mutta vaihde päällä kierrokset ja vauhti päättyy 3000 kierroksen kohdalla, eli vene ei nouse liukuun. Onkos tällainen ongelma kenellekään tuttu. Mistähän voisi lähteä hakemaan syytä. Koeajossa toimi ihan ok ja myyjän neuvo oli, että kaasukahvaa pitää siirtää hitaasti.
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: OMC 2,3 sisäperämoottori

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Eli koeajolla nousi liukuun, mutta ei enää? Moottorin ja trimmilevyjen (jos on) asennot kunnossa?
Eli kaikki aivan alas, jos ongelmia liukuun lähdössä.
Mitäs se kaasun hitaasti painaminen sitten tekee? Vai oletko koittanut?

Jotkut lisää kaasua hitaasti liukuun nousun aikana, siis tyyliin 15-20 sekuntia kestää se kaasun pohjaan saanti. En ole ikinä ymmärtänyt tätä tyyliä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: OMC 2,3 sisäperämoottori

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Viistlistanen Jammu tuli kuntoon kun osti lisää kipinöitä ja ultrapesi kaasarin. Sama vika.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Manueli 63
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2016 11:40 am
Viesti:

Re: OMC 2,3 sisäperämoottori

Viesti Kirjoittaja Manueli 63 »

Trimmilevyjä ei ole, vetolaitteen trimmi on ala-asennossa. Tota kaasun säätöä on kokeiltu moneen kertaan ja monella tavalla, ei apuja. Eli taitaa mennä tekniikkapuolelle. Yksi vika löytyikin, tulpan yksi johto irti (pois paikaltaan), mutta sen paikalleenlaitto ei vaikuttanut mitään.Tarkoitus vaihtaa tulpat ja johdot ja kokeilla jotain kaasarin puhdistusainetta.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: OMC 2,3 sisäperämoottori

Viesti Kirjoittaja NH »

Manueli 63 kirjoitti:Ongelmana on se, että vapaalla ottaa kyllä kierroksia 5000 asti, mutta vaihde päällä kierrokset ja vauhti päättyy 3000 kierroksen kohdalla
Kannattaa ensimmäiseksi tarkastaa, että vaihteen ollessa kytkeytyneenä, kaasuläppä(t) aukeavat täysin, eli että vivusto toimii oikein. Kaasu ja vaihde ovat yleensä koplattu samaan käyttölaitteeseen ja niiden pitää olla keskenään oikein säädetty.
Osmo_
Viestit: 8628
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: OMC 2,3 sisäperämoottori

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

NH kirjoitti:
Manueli 63 kirjoitti:Ongelmana on se, että vapaalla ottaa kyllä kierroksia 5000 asti, mutta vaihde päällä kierrokset ja vauhti päättyy 3000 kierroksen kohdalla
Kannattaa ensimmäiseksi tarkastaa, että vaihteen ollessa kytkeytyneenä, kaasuläppä(t) aukeavat täysin, eli että vivusto toimii oikein. Kaasu ja vaihde ovat yleensä koplattu samaan käyttölaitteeseen ja niiden pitää olla keskenään oikein säädetty.
Tuollaisen systeemin oon nähnyt vaan vanhassa Johnsonissa. Suzukissa ja Jammussa on kaasu ja vaihde erikseen. Jammussa kaasuun on ympätty mekaaninen ennakonsäätäjä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: OMC 2,3 sisäperämoottori

Viesti Kirjoittaja NH »

Itse en ole 80-lukulaisia vanhempia venemoottoreita ropannut, mutta tähän saakka kaikissa omalla kohdalla vastaantulleissa veneen kaukohallintalaitteisissa, kaasuvaijeri ja vaihdevaijeri on koplattu kaasuvipuun. Vipu eteen niin vaihde kytkeytyy päälle ja lisää vipua työntämällä kaasuläppä aukeaa enemmän. Pakki toiseen suuntaan.
Erillistä vaihdevipua ei kohdalleni ole tullut.
Välillä lisänä on sähköinen mikrokytkin ( etenkin sisäperämoottoreisa ), joka vaijentaa nykäystä vaihdetta ( joko eteen tai taakse ) kytkettäessä.

Tässä tapauksessa tarkistaisin ensimmäisenä, että kaukohallintalaiteessa kaasu täysille työnnettynä myös kaasarin päässä on "urku" auki.

Ennakonsäädöt tms on sitten eri juttu.
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: OMC 2,3 sisäperämoottori

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mahtaako Osmo puhua kahvaohjatuista perämoottoreista ja NH kaukosäätölaitteesta.
Kyllähän nuo kaukosäätölaitteet pääosin on juuri tuollaisia NH:n kuvailemia. Yksi ikivanha kahva löytyy, jossa kaasulle ja vaihteelle oma vipu, vaarallisia käyttää.

Tuo kaasun avautuminen on hyvä neuvo. Ja sellainen tuli mieleen, että onko kaksikurkkuinen kaasutin, jossa toinen kurkku aukeaa alipaineella tms itsestään? Kaveri ajoon mukaan ja kurkkaa kaasuttimen toiminnan.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Re: OMC 2,3 sisäperämoottori

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

Manueli 63 kirjoitti:Trimmilevyjä ei ole, vetolaitteen trimmi on ala-asennossa. Tota kaasun säätöä on kokeiltu moneen kertaan ja monella tavalla, ei apuja. Eli taitaa mennä tekniikkapuolelle. Yksi vika löytyikin, tulpan yksi johto irti (pois paikaltaan), mutta sen paikalleenlaitto ei vaikuttanut mitään.Tarkoitus vaihtaa tulpat ja johdot ja kokeilla jotain kaasarin puhdistusainetta.
Onko se alumiinilohkolla se OMC vai patarautaa? Entä kansi?
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: OMC 2,3 sisäperämoottori

Viesti Kirjoittaja NH »

Eiköhän 80-luvun 2,3 OMC ole patarautainen Fordin ha-lohkoon perustuva merimoottori?

Mikäli koeajolla kaikki on ok, mutta omasta laiturista lähtiessä ei nouse edes liukuun, niin jotain jännää on tapahtunut.

Jännää on myös, että nelisylinterisen moottorin käynnissä ei ole havaittu mitään muutosta, kun irralla ollut tulpanjohto on kiinnitetty tulppaan.............
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Re: OMC 2,3 sisäperämoottori

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

Joo, sotkin mercruiserin alulohkoon. Siinä oli isoja ongelmia jos pääsi kuumaksi. Sen jälkeen siitä ei saanut enää kalua. Renapultin vajaatehoisia sopi suoraan tilalle ja niihin yritettiin saada tehoja. Ne kesti ajaa vaikka "lohko punaisena". Alkaa muistikuvat haaleta kun on yli 30v aikaa.

Onko tuo 2,3L FoMoCo miten yleinen ollut. Paljoa kannata taistella jos saa sopivia raatoja ostaa kolmellakympillä. Bensakoneestahan me kai keskustelemme?
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Re: OMC 2,3 sisäperämoottori

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

SepeSusi kirjoitti:Joo, sotkin mercruiserin alulohkoon. Siinä oli isoja ongelmia jos pääsi kuumaksi. Sen jälkeen siitä ei saanut enää kalua. Renapultin vajaatehoisia sopi suoraan tilalle ja niihin yritettiin saada tehoja. Ne kesti ajaa vaikka "lohko punaisena". Alkaa muistikuvat haaleta kun on yli 30v aikaa.

Onko tuo 2,3L FoMoCo miten yleinen ollut. Paljoa kannata taistella jos saa sopivia raatoja ostaa kolmellakympillä. Bensakoneestahan me kai keskustelemme?
1974–1990s OHC—2.3 L (used in the Pinto, Mustang, the Merkur XR4Ti, and Thunderbird Turbo Coupe)

1972–2000 York (Diesel) 2.3L, 2.4L, 2.5L (Used in Transit, A-Series (4 and 6-cyl version), London Taxi, also Ford-Iveco trucks, "DI" (Direct-Injection) version from 1984-on)

1983– OHC—2.0 L 2.3 L and the 2.5 L for the Ranger

1972–2000 York (Diesel) 2.3L, 2.4L, 2.5L (Used in Transit, A-Series (4 and 6-cyl version), London Taxi, also Ford-Iveco trucks, "DI" (Direct-Injection) version from 1984-on)

--------
Taitaa olla kortilla Suomessa raadot...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 54 vierailijaa