Fordson Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Fordson Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Otsikon aihetta on käsitelty aiemminkin ja paljon, osa on jo poistunut arkistostakin.
Kävin läpi noita vanhoja keskusteluja ja niissä on rajusti ristiriitaisuutta ja varsinkin nyt tarjolla oleviin akselitiivisteisiin.
Traktori on perus Major Diesel, jonka vuosimalliksi on rekisterin mukaan mainittu 1958. Eli ainakaan se ei ole uudempaa mallia kuin rekistöröintivuosi. Traktorissa on kaikki alkuperäistä, kone on korjattu joskus 1980 luvulla ja siinäkin on ongelma mutta ei ole nyt akuutti.
Eli perämurikan tiivisteet vuotaa laatikon öljyt perään ja se on nyt tarkoitus pudottaa alas. Koska traktori on mökillä siihen pitäisi saada varattua osat ennakkoon ja siksi kysymys mitä tarvitaan. Kaksihuulinen setfa on tiedossa mutta kun samaan paikkaan tarjotaan kahta eri kokoa olevaa stefaa, niin kumpi on oikea 89x44,5x19,1 mm vai 89x54x12,5 mm (31/2x21/8x3/4").
Mitä muuta tarvitaan? Ilmeisesti ainakin O-rengas 5x102 ja mahdollisesti tiivistepahvi murikan ja vaihteiston väliin....mikä paksuus?
Mitkä ovat murikan laakerien koot?
Sen verran löytyy videota tuosta toimenpiteestä, että huulitiivistekoukulla saattaisi saada stefan pois purkamatta murikkaa muuten.....onko kokemusta onnistuuko?
Löytyykö netistä varaosakuvastoa kyseiseen traktoriin?
Viimeksi muokannut Sähkömasinisti, Ke Heinä 18, 2018 11:46 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Fordson Major Major Diesel perämurikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Minulla on irtonainen romumurikka mistä voisin mittailla laakerit.

54 sisäreikä käy näihin vanhempiin.

Alkuperäinen peltikuorinen on joskus hyvinkin piukassa.

Kannattaa vaihtaa myös kytkentäakselin tiiviste.

.
Viimeksi muokannut TunturiPappa, Ti Heinä 17, 2018 7:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Aloittelija
Viestit: 1638
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Fordson Major Major Diesel perämurikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Mulla vanhojen stefojen mitat oli
Sisäreikä hiukan yli 54 mm
Kokonaishalkasija noin 87mm
"Paksuus" 11mm.ja niit oli 2 kpl.
Stefan saa pois myös poraamalla siihen kiinni pari (puu)ruuvia ja vetää sen niillä pois. Tai itellä ainakin irtos tällä keinolla.
https://youtu.be/r5T13gIFrLw
Siinä jotain videonpätkää, ei mittoja löydy mutta yleisohjeet.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Fordson Major Major Diesel perämurikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja mike »

89x54 kokoinen. Kuvassa vasemmalla kaksi yksöishuuli tiivistettä ja oikealla kaksoishuulitiiviste. Kuva
Voihan noilla kapeammilla saada kuluneen kohdan akselilla tiivistettyä, hiukan eri kohdasta. Ainakin ne on halvempia. Marjakaankaan versio ei ollut teräskuorinen stefa.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Epe1975
Viestit: 129
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 7:31 pm
Viesti:

Re: Fordson Major Major Diesel perämurikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Epe1975 »

Laakerit ovat 6209 (45 x 85 x 19 mm) ja 6307 (35 x 80 x 21 mm). Kytkentävivun tiivisteen varaosanumero on E27N7262A / 81717945 (21,5 X38,1 X 13,5 mm). Minun koneessa oli kytkentäakselilla sisempänä joku ohuempi tavallisen stefan tyyppinen ja ulompana tuo mainittu 13,5 mm paksu peltikuorinen stefa. En tiedä, onko alunperin ollut tuolla tavalla vai onko joku edellisen omistajan juttu? Kaksoishuulistefan nykyinen varaosanumero on 81717958. Sillä numerolla tosin löytyy yleensä perus yksihuulinen stefa, joita tarvitaan 2 kpl. Lähinnä vain CNH osana tulee oikea kaksihuulinen stefa, joka on kallis. Lieneekö sitten vaivan arvoista kokeilla onnea yksihuulisten stefojen kanssa? Minä laitoin tuon alkuperäisen kalliin kaksihuulisen.

Omasta kokemuksesta sanoisin, että onhan moinen murikka purkamisen kannalta. On kasattu jotenkin erikoisessa järjestyksessä ja purkaminen on siitä johtuen omanlaistaan ähräämistä. Alkuperäistä peltikuorista stefaa ei minun koneesta saanut irti muuten kuin reilusti voimaa käyttäen ja rikkomalla. Vaikka laakerit ovat öljykylvyssä, niin toinen rahisi pahasti ja toinen laski kuuliaan eli vaihtoa vailla nekin. Kytkentävivun peltikuorinen stefa ei sekään lähtenyt kuin rikkomalla palasissa, ei puhettakaan ruuveilla vetämällä.

Paperitiivisteen korvasin Biltemasta saatavalla tiivistemateriaalilla, paksuus muistaakseni 0,55 mm. Ei kai sen paksuuden kannalta muuta ole, kuin että ei olisi ainakaan ohuempi kuin alkuperäinen paperitiiviste. Samoin kytkentävivun luukkuun ja takappäähän voimanottoakselin laippaan joutunee askartelemaan tiivisteet, tein em. materiaalista. Minun vehkeessä oli lisäksi käytetty tiivisteliimaa vo-akselin laipassa ja murikan etummainen pyöreä huoltoluukku oli yksinomaan tiivisteliimalla, tein siihenkin tiivisteen sen lisäksi, että liimasin myös.
Massey Ferguson 65 -61, Fordson Major Diesel -55.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Major Major Diesel perämurikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kytkentävivun tiivisteen varaosanumero on E27N7262A / 81717945 (21,5 X38,1 X 13,5 mm). kaksihuulinen stefa, joka on kallis. Lieneekö sitten vaivan arvoista kokeilla onnea yksihuulisten stefojen kanssa?
Ykshuulisia 2kpl on laitettu useita, eikä noissa ole mitää vuotoa näkyny. Metrimittasella tiivisteellä saa akselin kulumaa eliminoitua tiukemmalla tiivisteellä.
tiivistemateriaalilla, paksuus muistaakseni 0,55 mm.
Saahan sitä askarrella siitä 0,5mm paperista jos haluaa, mut tuubista löytyy tiivisteet, ja varmasti pitää.
Noin ohut tiivistepaperi ja massa on ihan turhaa työtä, kun pelkkä massa tiivistää.
Epe1975
Viestit: 129
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 7:31 pm
Viesti:

Re: Fordson Major Major Diesel perämurikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Epe1975 »

Voihan olla, että Majori ei ole kovinkaan tarkka siitä, minkä paksuinen tiiviste välissä on tai onko tiivistettä ollenkaan. Ehkei hammaskosketus muutu oleellisesti vaikka n. 0,5 mm paperitiivisteen jättää välistä pois. Hienomekaanisemmissa laitteissa asialla on merkitystä. Mielestäni koneteknisissa muutostöissä on aina kaksi mahdollisuutta: joskus tulee parempi kuin alkuperäinen ja joskus huonompi. Kukin tekee tavallaan. Nämä vanhemmat traktorit ovat minulle lähinnä harrastusvehkeitä eikä niihin käytetty aika ole oleellisin tekijä. Joskus voi käyttää aikaa ja askarrella.
Massey Ferguson 65 -61, Fordson Major Diesel -55.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Fordson Major Major Diesel perämurikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Minä oon aina laittanu uuet pahvitiivisteet jos ei oo valmiina saanu, mukavampi irrotella kun ei oo liimattu kiinni ja ei tarvi sitten raspata pintoja puhtaaksi, askarteluahan sekin on.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Fordson Major Major Diesel perämurikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Kytkentävivun puoleista ohjuritappipulttia kannattaa sentti lyhentään niin menee murikka mukavammin paikoilleen.

Purkaessa perä ja vaihteistoöljyt otettava ulos. Sekä voimanoton kardaani vedettävä perästä ulos parikymmentä senttiä.

Otsikon voisi vaihtaa voimanoton murikaksi, sillä perämurikka on hiukan harhaanjohtava.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Fordson Major Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Kävin tänään haalimassa noita osia ja nyt kasassa kaksihuulinen stefa 89x54x21 ja O-rengas jota sitäkin on mainittu kahta kokoa, 102x5 ja 100x5, mutta koska osan hinta on alle 2€ niin hankin molemmat.
Laakerit ei onnistunut. Toki löytyy Epe1975 mainitsemat laakerit, mutta siinä murikassa pitäisi olla tuumakoon laakerit. Selviää tietysti purettaessa, mutta jos tuumakokoa saattaa remontti viivästyä.
Vai voiko tuossa tosiaan olla samalla akselilla tuumakoon stefat ja millikoon laakerit.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
stls
Viestit: 1076
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Fordson Major Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja stls »

Sähkömasinisti kirjoitti:Kävin tänään haalimassa noita osia ja nyt kasassa kaksihuulinen stefa 89x54x21 ja O-rengas jota sitäkin on mainittu kahta kokoa, 102x5 ja 100x5, mutta koska osan hinta on alle 2€ niin hankin molemmat.
Laakerit ei onnistunut. Toki löytyy Epe1975 mainitsemat laakerit, mutta siinä murikassa pitäisi olla tuumakoon laakerit. Selviää tietysti purettaessa, mutta jos tuumakokoa saattaa remontti viivästyä.
Vai voiko tuossa tosiaan olla samalla akselilla tuumakoon stefat ja millikoon laakerit.
Tuumamaan laitteessa on o-rengas myös tuumakokoa eli 4" -> 101,6x4,7

Sen sijaan laakerit ovat nuo edellä mainitut millilaakerit.

Akselin stefa on voinut olla alun perin yksi tai kaksihuulinen. Yksihuulisen tapauksessa x 2. Ei merkitystä kummat laittaa. Stefan peltikuorisuudella haetaan parempaa kiinni pysymistä pesässä. No, se on käytännössä jo huomattukin. Kumipintainen tiivistää paremmin. Nykyisin käytetään jonkin verran yhdistelmärakenteita.

Nykyaikaisen koneenrakennuksen mukaisesti erilaisiin "turhiin" luukkuihin ja laippoihin voi käyttää pelkästään tiivistesilikonia paperitiivisteen sijasta. Kantaviin laippoihin tiivisteliima, kuten Loctite 510. Hammaskosketukset ja laakerivälykset asia erikseen.
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Fordson Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Huomenna olis tarkoitus tiputtaa murikka pois paikaltaan. Minkä kokoisia pultit ovat murikassa, tarvitaanko tuumakoon kuusiokoloavaimia, tai muita erikoisavaimia?
Mittasin tänään tuon leveän stefan ja vaikka se ilmoitetaan millikokoiseksi, niin sehän on tuumakoon stefa .
CHN merkeillä mutta valmistettu Briteissä.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Fordson Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Ei taida majorissa olla yhtäkään kuusiomoloruuvia jos ei ole jälkikäteen laitettu. 7/8", 3/4" ja 9/16" pulteilla on kiinni se murikka.
Aloittelija
Viestit: 1638
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Fordson Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Mut muistaakseni 19 ja 22-millisetkin käy.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Fordson Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

Kävin tänään haalimassa noita osia ja nyt kasassa kaksihuulinen stefa 89x54x21 ja

mitä lie kustanti kaksihuulinen stefa
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Fordson Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

No niin nyt on murikka pöydällä. Yllätystä oli öljyjen laatu. Eipä juuri eronnut uudemman Fordin öljyistä vaikka ainakaan 25 vuoteen niitä ei ole vaihdettu. Murikka on avattu aiemminkin ja yhden homman tekisin jo nyt toisin kuin nyt tein. PTO vivun kansi pois ennen avaamista. Samoin ilmeisesti takaisinlaitto on todella helppo kun ohjuripultti ei nojaa PTO vivun kanteen.
Täytyy pöydällä demota miten menee kansi paikalleen kun ohjuripultti on paikallaan.
Murikka on laakeroitu uudelleen ja laakerit on hyvät. Vanhat ei ole olleet hyvät, sillä jotain kappaleita on käynyt hampaitten välissä mutta hioutuneet eikä lohkeamia ole.
PTO vivun stefa ei sitten osunut kohdalleen. Jostain syystä tuossa on vivun paksuus 20,63mm, eli 13/16" ulkokehä on 38,1mm, eli 1 1/2"
Mistähän löytää ???? IKH tarjoaa 21,5x38,1x13 pitääkö noin löysä??? Kiertokanki puolestaan tarjoaa siihen sisämittaa 23,81mm.


Tuo iso kaksihuulinen maksoi 130€.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
Epe1975
Viestit: 129
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 7:31 pm
Viesti:

Re: Fordson Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Epe1975 »

Piti ihan tarkistaa tuo PTO-vivun akseli. Kyllä minunkin koneessa se on jotakin 20,6 ja 20,7 mm välillä. Minulla kävi tavallaan huono tuuri myös sen stefan kanssa. Aikoinaan tilasin Agrilinelta tavaraa toiseenkin koneeseeni ja varauduin osin myös Majorin tuleviin remontteihin. No, tilasin Agrilinelta mm. PTO-vivun stefankin. Huono tuuri oli siinä, että niitä olisi pitänyt ottaa ainakin kaksi, ehkä olisi kolmekin sopinut peräkkäin.
Sitten paljon myöhemmin murikkaremontin yhteydessä huomasin, että PTO-vivun käyttöakselilla oli paitsi tuo peltikuorinen kaksihuulinen stefa, niin myös yksihuulinen tavallinen stefa. Laitoin sisemmäksi Agrilinen tavallisen stefan ja ulommaksi hankin IKH:lta stefan. Tuntuu toimivan. En tiedä sitten, miten toimisi pelkkä IKH-stefa. Sinäänsä IKH-stefa pitäisi olla oikein, kun on CNH-osa oikealla numerolla eikä mikään IKH:n oma halpis tarvike. Olisiko mahdollista, että IKH:lla olisi käynyt joku moka stefan koon ilmoittamisen suhteen? En tullut mitanneeksi stefoja ja akselia remontin yhteydessä, mutta tuntui, että Agriline-stefa oli tiukempi, eli pienemmällä reiällä, kuin tuo alkuperäisosa.
Massey Ferguson 65 -61, Fordson Major Diesel -55.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Fordson Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Sähkömasinisti kirjoitti:Murikka on avattu aiemminkin ja yhden homman tekisin jo nyt toisin kuin nyt tein. PTO vivun kansi pois ennen avaamista. Samoin ilmeisesti takaisinlaitto on todella helppo kun ohjuripultti ei nojaa PTO vivun kanteen.
Täytyy pöydällä demota miten menee kansi paikalleen kun ohjuripultti on paikallaan.
Kansi menee kyllä paikoilleen ohjuripultin ollessa kiinni. Paperitiivisteellä, kuten itse aina teen, menee kaponen tiiviste herkästi ohi. Samalla kun täytyy hakea kytkentähaarukka kohdilleen. Siksi olen itse aina lyhentänyt tämän toisen ohjuripultin kierrettä yhden kierroksen verran. Silloin murikka on mahdollista vaihtaa kokonaisena pakettina.

Äkkiä voisi luulla ettei siihen vuosiin tarvitse kajota, kun nyt stefan vaihtaa. Omassa koneessa lähti väliakseli irti valusta ja on kuulemma ihan tyypillistä näissä.

Viime viikolla meinasin jo avata murikan yhdestä toisesta Majorista, kun voimanotto pyöri jotenkin nykimällä kuormittaessa. Olikin mennyt voimanoton roikkoakseli saumasta poikki.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Fordson Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Putin kantahan on poikkeuksellisen paksu. Mites jos ottaisikin siitä puolet pois...olisi edelleen normaalin pultin vahvuinen ja parin kierteen verran matalammalla putin pää laipassa.
Tuo kytkentävivun stefa löytyy oikeilla mitoilla Etrasta, mutta on puolta kapeampi. Pysyisiköhän kumistefa putkessa jos niitä laittaisi kolme peräkkän. Yksi vaihtoehto olisi tietysti ostaa sikakallis IKH stefa ja tiivistää se etupuolelta tuolla oikeankokoisella Etran stefalla.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Major Diesel voimanulosoton murikan tiivisteet.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kyllä ne yksihuuliset tiivisteet siellä ketää. Miks kolme sinne tunkea, kun ulompien tiivistehuulet joutuu olemaa kuivana ja käyttöakseli ruostuu.
Metrimittasia on tullu laitettua tollasiin paikkoihin, jos mitat menee lähelle. Akselille saa vähän tiukemman puristuksen, ja ulkokehää voi mirkelissä sipasta pienemmäks. Esim tuohon 20,6x38,1 tilalle 20x38x8.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 19 vierailijaa