Sivu 59/74

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: Pe Touko 17, 2019 7:29 pm
Kirjoittaja Lucas
.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: Pe Touko 17, 2019 10:26 pm
Kirjoittaja Osmo_
Eipähän tuo 0,7kW startti litrasessa koneessa vaadi paljoa. Maurin kanssa olen samoilla linjoilla. En kuitenkaan laskenut sen poikkipinta-alavaatimusta, vaan tein samanlaisesta kuin vanhatkin. Kumminkin 4l diesel lähtee nätisti 35mm2 kaapeleilla eikä mittaa oo yhtään ton enempää.
Mutta, etsin romukasasta muutaman startin ja koeponnistin viilapenkissä with apukaapelit. Nyt moottori pyörii eivätkä johdot juurikaan lämpiä 20sek sahaamisenkaan jälkeen.
Eli, moottori starttaa mutta ei käynnisty. Diagnosoin vian jonnekkin sytkäpuolan ja lukon väliin, sillä yleismittarilla mitaten kumpaankaan puolan nastaan ei tule jännitettä virta päällä -asennossa. Mittasin siis akun miinuksen ja puolan matalajännitenastojen väliltä. Virtalukko on kytketty ohjeiden mukaan, joten se asia on kunnossa. Tuossa aiemmin laitoinkin kytkentäkaavion kuvan. Mikä olisi sitten vianhakukohta?
Lucas kirjoitti: Pe Touko 17, 2019 7:29 pm Jotain voi starttiviasta päätellä siitä naksahtaako solenoidi. Jos naksahtaa eikä starttaa niin vika on solenoidissa. Jos ei puhu mitään niin vika on hiilissä. Yleensä...Olettaen että solenoidi ei ole jumissa.
Solenoidi naksahti, moottori ei lähtenyt. Vika löytyi paskana olevasta hiilipäädystä.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: Pe Touko 17, 2019 10:33 pm
Kirjoittaja Lucas
.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: Pe Touko 17, 2019 10:39 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
Tökkää sähköä suoraan sille puolalle. Jos sitten käynnistyis.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: Pe Touko 17, 2019 10:41 pm
Kirjoittaja Osmo_
Lucas kirjoitti: Pe Touko 17, 2019 10:33 pm
Osmo_ kirjoitti: Pe Touko 17, 2019 10:26 pm
Lucas kirjoitti: Pe Touko 17, 2019 7:29 pm Jotain voi starttiviasta päätellä siitä naksahtaako solenoidi. Jos naksahtaa eikä starttaa niin vika on solenoidissa. Jos ei puhu mitään niin vika on hiilissä. Yleensä...Olettaen että solenoidi ei ole jumissa.
Solenoidi naksahti, moottori ei lähtenyt. Vika löytyi paskana olevasta hiilipäädystä.
Juu. Solenoidi kun maadoittuu hiilien kautta niin usein on niin että hiilivika hiljentää solenoidin kokonaan.
Tässä tapauksessa hiilipääty oli jämähtänyt niin tiukkaan, että pääsi kyllä maihin, mutta virta ei kulkenut enää eteenpäin.
PuuhaPate kirjoitti: Pe Touko 17, 2019 10:39 pm Tökkää sähköä suoraan sille puolalle. Jos sitten käynnistyis.
Tätä ajattelinkin seuraavaksi. Jos huomenehtoosti laittaisi tipan napalmia tankkiin ja koittaisi. Nyt koitin vaan bräkkiksellä. Pitää vaan etsiä ropulle tiiviste. Kupari ei tainnut mäiskääntyä riittävän tiiviiksi.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: Pe Touko 17, 2019 11:40 pm
Kirjoittaja HAlosseppä
Se jännite noissa puolan navoissa on vähän niin ja näin. Irrota puolan ja jakajan välinen johto. Nyt puolan + tai 15 navassa pitäs olla akun jännite. Jos ei niin jossain katkein. Jos on niin sitten tarkistamaan jakajan kärkien kunto. Jos hapettumaa niin hienolla viilalla vastinpinnat puhtaaksi. Sitten kärkivälin säätö 0,5 mm, eli kun nokka nostaa kärkeä ni pit olla tuo välys. Sitten pyöritystä niin että kärki menee kiinni. Virta päälle ja meisselillä auo kärkiä, pitäs puolasta kipinän lähtiä. Jos kärkien välissä iso kipinä, kondesaattori on rikki. Jos puolalle menevä virta kärkien ollessa kiinni on yli 5a puola voi olla rikki.

Käykö bensakone räkleenerillää..bensaa sinne kaasarin kurkkuun ruokalusikallinen ni lähtee jos on lähtiäkseen.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: Pe Touko 17, 2019 11:49 pm
Kirjoittaja mauri
skuikka kirjoitti: Pe Touko 17, 2019 6:31 pm Eikös siinä kaapelin resistanssin kaavassa ollut lopussa l/A. Eli pituus vaikuttaa yhtä paljon kuin paksuus? Katselin joskus starttiboosterin piuhoja epäilevänä mutta muistelen laskeneeni että reilusti piisaavat kun pituutta oli reilu 20cm
Näin se on, jos on 2 kertaa pidempi johdin tarvitaan 2 kertainen poikkipinta että resistanssi pysyisi samana. Tuossa esimerkiksi metrin pituisen kuparijohtimen resistanssien likimääräisiä arvoja huonelämpötilassa. Jos on kaksi metriä niin sitten kerrotaan kahdella.

mm2 milliohm
4 .……4,3
6 …….2,9
10 ……1,7
16 ……1,1
25 ……0,7
35 ……0,5
50 ……0,35
70 ……0,25

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: Pe Touko 17, 2019 11:51 pm
Kirjoittaja mauri
Sen verran pitää tarkentaa aiempaa kirjoitteluani että en mitenkään ole puolustamassa startti - akku - laturi päävirtapiireihin ohuita johtoja, päin vastoin kyllä 10 mm2 johto ja siitä ylöspäin ovat hyviä. Sille en mitään voi että tuossa Haynesin suomennetussa Golf III käsikirjassa on noiden johtimien poikkipinnaksi kytkentäkaaviossa merkitty 6,0 mm2, pidän sitä ohuena ko tarkoitukseen. En voi asiaa tarkistaa koska kyseinen auto poistui Kuusakoskelle vuosia sitten, ehkä jollain on vielä vastaava ja voi katsoa onko ne todella noin ohuet, vai onko kyseessä painovirhe?

Kritiikkini oli tarkoitettu siihen että toinen toistaan paksummilla kaapeleilla olisi yritetty poistettu vikaa joka on selvästi muualla. Kyllä uusi 10 mm2 johto kuljettaa akulta kaiken sen virran mitä 0,7 kW starttimoottori tarvitsee, ilman että jännitehäviö johdossa olisi liian suuri.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: La Touko 18, 2019 12:03 am
Kirjoittaja Osmo_
HAlosseppä kirjoitti: Pe Touko 17, 2019 11:40 pm Se jännite noissa puolan navoissa on vähän niin ja näin. Irrota puolan ja jakajan välinen johto. Nyt puolan + tai 15 navassa pitäs olla akun jännite. Jos ei niin jossain katkein. Jos on niin sitten tarkistamaan jakajan kärkien kunto. Jos hapettumaa niin hienolla viilalla vastinpinnat puhtaaksi. Sitten kärkivälin säätö 0,5 mm, eli kun nokka nostaa kärkeä ni pit olla tuo välys. Sitten pyöritystä niin että kärki menee kiinni. Virta päälle ja meisselillä auo kärkiä, pitäs puolasta kipinän lähtiä. Jos kärkien välissä iso kipinä, kondesaattori on rikki. Jos puolalle menevä virta kärkien ollessa kiinni on yli 5a puola voi olla rikki.

Käykö bensakone räkleenerillää..bensaa sinne kaasarin kurkkuun ruokalusikallinen ni lähtee jos on lähtiäkseen.
Tuohon sähkökarttaan ei oo merkattu napojen numeroita. Toisessa lukee BAT ja toisessa joku toinen. Kumpi sitten on kumpi. BAT -napaan menee kaksi johtoa, punamusta ja valkomusta. Toiseen taas yksinäinen, joka menee ilmeisesti kärjille. Jakaja on kunnossa muuten, mutta konkka on vanha. En oo ikänä tehnyt näitä juttuja autoon. Kahteen Mankihondaan oon tehnyt kärjelliset sähköt.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: La Touko 18, 2019 6:19 am
Kirjoittaja epe2
olikos näissä ne esivastus puolat,jolloin startatessa ohitettiin tuo esivastus,siis kytkentä sellainen et startilta tuli täys virta puolalle :?:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: La Touko 18, 2019 9:08 am
Kirjoittaja mauri
epe2 kirjoitti: La Touko 18, 2019 6:19 am olikos näissä ne esivastus puolat,jolloin startatessa ohitettiin tuo esivastus,siis kytkentä sellainen et startilta tuli täys virta puolalle :?:
Noin se hyvinkin voi olla, ainakin minulla on sellainen kytkentä autossa ollut.
Eli puolan BAT napaan tulee kaksi johtoa, ensimmäinen virta-avaimen "virta päällä" asennolta esivastuksen kautta ja toinen starttiasennolta suoraan. Tällöin puolan ensiökäämi saa startin aikana täyden (startissa alentuneen) jännitteen, käydessä sitten esivastuksen takia vähemmän kuin 14 V, eikä puola pala koska se on mitoitettu jatkuvaan käyttöön tällä jännitteellä.

Niin kuin HAlosseppä kirjoitti kärkiväli oikeaksi ja kondensaattorin on oltava ehjä.
Sitten vielä sytytyksen ajoitus kohdalleen ja bensiiniäkin pitäisi saada.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: La Touko 18, 2019 9:36 am
Kirjoittaja TunturiPappa
HAlosseppä kirjoitti: Pe Touko 17, 2019 11:40 pm Käykö bensakone räkleenerillää..bensaa sinne kaasarin kurkkuun ruokalusikallinen ni lähtee jos on lähtiäkseen.
Imusarjavuotoa jarrukliinerillä tutkiessa kone pyrkii sammumaan. Ei ole koskaan leimahtanut lämpimässäkään koneessa. Huonoa on polttoaineeksi, vaikka hyvin peseekin. Tuskin tämä sammumispyrkimys liian rikkaasta seoksesta tulee.

Bensiiniä kurkkuun tai aerostarttia niin jo lähtee.

Ei kai se omakaan suu niin tuohesta ole että vetellä käyntiin lähtisi.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: La Touko 18, 2019 10:01 am
Kirjoittaja 361
Kyllä lähtee kliinerilläkin. Mutta bensaa suoraan kaasariin ja saa sitä reilummin laittaa kuin ruokalusikallisen.

Mutta ensin tarvitsee etsiä kadonnut kipinä..

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: La Touko 18, 2019 1:55 pm
Kirjoittaja 8400
Ainakin diesel kolkuttaa bräkleenillä hienosti

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: La Touko 18, 2019 3:33 pm
Kirjoittaja jiipee
epe2 kirjoitti: La Touko 18, 2019 6:19 am olikos näissä ne esivastus puolat,jolloin startatessa ohitettiin tuo esivastus,siis kytkentä sellainen et startilta tuli täys virta puolalle :?:
Voi kytkentä noinkin olla, mutta omissa etuvastuspuolaa käyttäneissä datsuneissa se etuvastus on vakiokytkennässä ollut koko ajan osa puolan virtapiiriä.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: La Touko 18, 2019 4:18 pm
Kirjoittaja Mutteriuuno
jiipee kirjoitti: La Touko 18, 2019 3:33 pm Voi kytkentä noinkin olla, mutta omissa etuvastuspuolaa käyttäneissä datsuneissa se etuvastus on vakiokytkennässä ollut koko ajan osa puolan virtapiiriä.
Miksi tällainen kytkäntä olisi tehty?

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: La Touko 18, 2019 4:37 pm
Kirjoittaja jiipee
Mutteriuuno kirjoitti: La Touko 18, 2019 4:18 pm
jiipee kirjoitti: La Touko 18, 2019 3:33 pm Voi kytkentä noinkin olla, mutta omissa etuvastuspuolaa käyttäneissä datsuneissa se etuvastus on vakiokytkennässä ollut koko ajan osa puolan virtapiiriä.
Miksi tällainen kytkäntä olisi tehty?
En varmaksi tiedä, mutta ehkä rajoittamaan virtaa siinä tilanteessa, että kone on sammuneena asennossa, jossa kärjet on kiinni, siis ettei puola kuumene liiaksi.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: La Touko 18, 2019 4:55 pm
Kirjoittaja mauri
Mutteriuuno kirjoitti: La Touko 18, 2019 4:18 pm
jiipee kirjoitti: La Touko 18, 2019 3:33 pm Voi kytkentä noinkin olla, mutta omissa etuvastuspuolaa käyttäneissä datsuneissa se etuvastus on vakiokytkennässä ollut koko ajan osa puolan virtapiiriä.
Miksi tällainen kytkäntä olisi tehty?
Lainaus vanhasta (v. 1972) Bosch'in akkusytytystä käsittelevästä vihkosesta:

"Monissa tapauksissa suurtehopuolat eivät pysty johtamaan syntyvää lämpömäärää riittävästi pois. Toisaalta niistä ei voida tehdä kooltaan suurempia. Sen vuoksi pienennetään ensiökäämin vastusta käyttämällä paksumpaa kuparilankaa, mutta tällöin on käytettävä etuvastusta, ettei ensiövirtapiirin kokonaisvastus lepovirran rajoituksesta johtuen muutu. Etuvastuksen suuruus on noin 1-2 ohmia ja se pienentää puolan lämpökuormaa, koska osa virrasta muuttuu etuvastuksessa lämmöksi ja johtuu helposti ulos. Toinen etuvastuksen lisäetu on, että se voidaan kytkeä pois käynnistyksen ajaksi, jolloin saadaan akkujännitteen väliaikaisesta alenemisesta huolimatta riittävästi sytytysenergiaa käyttöön."

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: La Touko 18, 2019 5:12 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
mauri kirjoitti: La Touko 18, 2019 4:55 pm Toinen etuvastuksen lisäetu on, että se voidaan kytkeä pois käynnistyksen ajaksi, jolloin saadaan akkujännitteen väliaikaisesta alenemisesta huolimatta riittävästi sytytysenergiaa käyttöön."
Eikös tuossa esitetyssä 100A virtapiiri kaaviossa ole juurikin niin, että etuvastus ohitetaan käynnistyksen ajaksi?
Kuva

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Lähetetty: La Touko 18, 2019 5:49 pm
Kirjoittaja TunturiPappa
8400 kirjoitti: La Touko 18, 2019 1:55 pm Ainakin diesel kolkuttaa bräkleenillä hienosti
Onko ytyä enemmän kuin dieselissä?
Ei kuitenkaan yhtä ärtsyä kuin starttipilotti.