Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kyllä se ohut pelti kun lämpenee paikallisesti satoihin asteisiin niin aiheuttaa niitä muodonmuutoksia. Tai ei sen tarvi lämmetä edes senkään vertaa että maali kunnolla palaa, niin se jo on mutkalla. Voi kokeilla johonkin romun kylkeen lämmittää kaasutoholla muutamaan kohtaan sen verran ettei maali pala niin jo on perunasäkki koko kylki.

Tuon pokkausvehkeen olis saanu biltemasta puolet halvemmalla. Kyllä noita niinkin tehdään että korjauspalasta sentin suurempi, sitten pokataan jommasta kummasta reuna ja hefteillä pala kiinni. Pakkelilla tasoitus. Ei vaan ole ihan kestävimmästä päästä ratkaisu. Tai sitten tinataan saumat, mutta en suosittele ekakertalaiselle koska siinä tehdään samaa lämmittämistä ja saattaa peltien väliin jäävä pohjuste olla vielä huonompi juttu. Kokenut tinuri voi saada oikeinkin hyvän. Sitten on se kaaren liimaaminen mitä itse vähän jopa suosittelisin. Mutta sekin pitää tehdä sitten oikein.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Noniin. Pitipä tänään testailla pokkausvasaraa. Tein millipiikkiin peltiin pokkauksen sekä reiät heppejä varten. Pitipä ruveta hitsaamaan niin eiköhän rätise ja pihise ja huokosia tulee heppeihin. Maski ylös ja kaasupulloo kattomaan. No eiköhän painemittari oo nollilla! Nooh, ylihuomenna jatkuu kun isä saa maalaushommansa tehtyä.
Kuva
Tässä poikkitaiteellinen kuva, miten tällä hetkellä ajattelin toteuttaa hitsauksen. Eli kaareen pokkausvasaran kidan levyinen pokkaus. Sitten vasaran läpipaskapuolella auton kylkeen n. 20mm välein 5mm reikä, vajaan pesän syvyisenä. Tähän korjauspala tulppahitseillä kiinni.
Jos tuon vetäisi taas hepeillä kiinni, niin railon voisi tinata. Mulla on 175W kolvi, millä ton sais hitaasti, mutta varmasti lämpeemään.
Liimaamiselle en oikeen lämpiä. Riskitön vaihtoehto toisaalta, mutta toisaalta taas luotto siihen saumaan on mitä on ja sisälokarin joutuu hitsaamaan kiinni jokarapauksessa. Vai toimisikohan korikitti siinä...
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Älä tee tulppahitseillä, vaan siihen saumaan hitsaat pikku pätkiä. Tulppahitseillä saat vaan peltien väliin rakoa kun niitä on hankala saada puristettua yhteen. Ulkokaari hitsataan sisäkaareen tulppahitseillä ja tietysti tiivistetään korikitillä ULKOPUOLELTA, sisäpuolelle reippaasti kotelosuojaa niin ei pääse ruoste sinne. Jätät sen ulkokaaren reunan muutaman millin pidemmälle kuin sisäkaaren, niin siihen jää sellainen kätevä pykälä johon on hyvä levittää se korikitti. Ja tulee siistin näköinen.
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Menee turhan vaikeaksi. Ensinnäkin, tuon pokkauksen teko tuossa kohtaa on haastavaa, koska pellin reuna ei tahdo pysyä suorassa. Se aiheuttaa sopivuusongelmaa ja osien väliin jää rakoa. Toiseksi, tulppahitseistä ei tuossa kohtaa ole mitään hyötyä, varsinkin kun peltejä ei pysty puristamaan tiukasti yhteen. Kolmanneksi, tuo tinaaminen ei tuo liitokselle mitään lisäarvoa (ja tuollaisella kolvilla turaamiseen menee enemmän aikaa kuin umpeen hitsaamisella, jos ylipäätään onnistuu). Ymmärrän kyllä, että tekisi mieli hyödyntää hankittuja laitteita, mutta vielä kerran; hyvään lopputulokseen pääsee ilman niitä kun laitat sen korjauspalan 10 mm päälle ja hitsaat umpeen ohjeiden mukaan.

Olen tehnyt vastaavia kolmilukuisen määrän, joten jonkin verran kokemusta asiasta on. Työuran alkuaikoina itsekin noita saumoja tinailin (nekin umpisaumoja). Syynä oli silloin ensisijaisesti se, että ei kehdannut viedä maalaamoon visuaalisesti epätäydellistä työtä. Ajan myötä opin hyväksymään sen, että kyllä maalarin pitää niihin käyttää kittiäkin. Ja toisaalta, ei ole aikaa eikä motivaatiota tehdä turhaa työtä. Kun vierekkäin on maalattuna kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tehty pokattu liitos ja limisaumalla tehty, ei kukaan osaa sanoa kumpi on kumpi. Limisaumalla tehtyyn liitokseen on kulunut ainakin puolet vähemmän aikaa, joten tuosta elantonsa ansaitseva tekee tuplatilin sillä.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Nyt jäin käsitykseen, että korjauspalan vetäisi korin ulkopuolelle limisaumalla kiinni ilman pokkausta(?) Ymmärrän kyllä, että sillä pääsee parhaaseen tulokseen, mutta jostain syystä olen käsityksessä että jos se on ulkopuolella niin sehän jää sen 0,7mm koholle ja siistiksi kittaamisessa on tolkuton työ.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
hevyvani
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Loka 17, 2017 8:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja hevyvani »

Osmo_ kirjoitti:Nyt jäin käsitykseen, että korjauspalan vetäisi korin ulkopuolelle limisaumalla kiinni ilman pokkausta(?) Ymmärrän kyllä, että sillä pääsee parhaaseen tulokseen, mutta jostain syystä olen käsityksessä että jos se on ulkopuolella niin sehän jää sen 0,7mm koholle ja siistiksi kittaamisessa on tolkuton työ.
Kun saat korjauspalan hitsattua paikoilleen niin huomaat että 0,7 pokkaus kittaus työssä on se pienin ongelma. Perceiver ja 8400 on juuri oikeilla jäljillä. Limisauman tekemällä helpoin ja varmasti kestävä kun huolehdit ruostesuojauksesta sauman takapuolelle.

Jonkin verran aikoinaan tein puskusaumalla kaaren vaihtoja siten että laitoin korjauspalan pari senttiä päällekkäin kyljen kanssa ja sahasin päällekkäisen osan keskeltä paineilmasahalla siten että sekä korjauspalasta että kyljestä lähti siivu pois. Tuli tarkalleen sopiva liitos mikä oli aika simppeli hitsata.
Oon tosin tuon tekniikan hylännyt jo aikoja sitten ja teen nykyään nuo limisaumalla.

Liimauksesta sen verran että hijattain vaihdoin kolarin takia toistamiseen samaan autoon kynnyspeltin, edellisen vaihtanut viitisen vuotta sitten ja liimasauma oli pitänyt hyvin eikä sauma ollut ruostunut vaikka tehdään kirkkaaseen peltiin limisaumalla.
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Osmo_ kirjoitti:Nyt jäin käsitykseen, että korjauspalan vetäisi korin ulkopuolelle limisaumalla kiinni ilman pokkausta(?) Ymmärrän kyllä, että sillä pääsee parhaaseen tulokseen, mutta jostain syystä olen käsityksessä että jos se on ulkopuolella niin sehän jää sen 0,7mm koholle ja siistiksi kittaamisessa on tolkuton työ.
Kuten alla todetaan, tuo 0,7 mm ei ole ongelma. Jos sauma jää tasopinnan yläpuolelle, pitää sitä vasartaa alemmaksi.
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

hevyvani kirjoitti:Jonkin verran aikoinaan tein puskusaumalla kaaren vaihtoja siten että laitoin korjauspalan pari senttiä päällekkäin kyljen kanssa ja sahasin päällekkäisen osan keskeltä paineilmasahalla siten että sekä korjauspalasta että kyljestä lähti siivu pois. Tuli tarkalleen sopiva liitos mikä oli aika simppeli hitsata.
Oon tosin tuon tekniikan hylännyt jo aikoja sitten ja teen nykyään nuo limisaumalla.
Samoin minäkin aikoinaan tein, mutta käytännön syistä luovuin siitä. Olen esimerkiksi museoautoihin tehnyt päittäisaumoja sellaisiin kohtiin jotka ovat nähtävissä myös nurjalta puolelta.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Pe Joulu 28, 2018 9:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Toi kaari on kuitenkin siististi pyöreeks tehty päältä niin en raaski ruveta leikkelemään. Ja se on about 50mm levee niin eipähän siinä tuu leväältäkän uutta peltiä.Tuo Lucaksen tapa vaikuttaa fiksuimmalta. Oletan, että se on siis samanlaisesti tehty, kuin eillisessä piirrustuksessani. Toi pinta on nimenomaan suora, lukuunottamatta kyljen alaosassa olevaa pientä pokkausta. Helppo sinänsä tehdä, mutta pelkään siinä pellin päälle hitsauksessa että siitä tulee ruma heijastuma kylkeen.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Semmoinen pieni vinkki siihen sisäkaaren tekoon kun sinne asti pääset niin riippuen sisäkaaren reunan kunnosta ei siihen välttämättä tarvitse sitä kanttia alkaa tekemään. Leikkaa kantin ruosteineen päivineen pois ja liittää sen sisäkaaren ulkokaareen hieman ylemmäs. Säästää aikaa ja vaivaa eikä vaikuta lopputulokseen.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Etenee taas pikkuhiljaa. Seuraava palanen on takaluukun lattia. Millipiikistä pitäisi tehdä. Pienimuotoinen ongelma vain on, että kyseiseen paikkaan tulee pari vahvikepokkausta. Niiden korkeus on noin 3mm ja leveys 50mm. Millaisella tavalla tuota pokkausta lähtisi tekemään? Vasaralla kuputtamalla, mutta millainen vaste? Ja mitenkä työvarat? Mihin suuntaan ottaa lisää? Kantillahan tuota ei saa tehtyä, sillä pokkaukset eivät voi olla koko pellin levyiset. Sentäs tavaratilamatto on olemassa, että gruusialaisen kyläsepän kädenjälki jaa näkymättömiin :mrgreen:
Ovat kyllä sen verran mielenkiintoisen oloiset tehdä, että taidan ensin hieman harjaannuttaa taitoja tekemällä nyt toisen takakulman ja sitten vasta kaaret ja lattiapalat.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Tuollaisten jäykistepokkausten tekoon on sikkikone paras työkalu, mutta ei sellaista parin pokkauksen takia kannata hankkia. Jos lattiaan tulee noin vahvaa levyä, niin tarvitseeko se jäykistepokkausta lainkaan?
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Voithan sahata vaneerilevyyn sopivan kokoisen aukon, ja sitten sitä vasten naputtaa. Tai sitten hiot lattaraudan vähän pyöreämmäksi ja sillä painat. Pyöreitä juttuja on helppo painaa hylsyillä ja putkenpätkillä varsinkin jos on prässi.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Perceiver kirjoitti:Tuollaisten jäykistepokkausten tekoon on sikkikone paras työkalu, mutta ei sellaista parin pokkauksen takia kannata hankkia. Jos lattiaan tulee noin vahvaa levyä, niin tarvitseeko se jäykistepokkausta lainkaan?
Ulkonäköseikka. Periaatteessa 8400 neuvoilla voisi taltata palikkaan sopivan kolon ja tehdä prässiin vastimen. Ei siittä alkuperäsen näköstä saa mut aikas liki varmaankin
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
sportswgn

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Minä olen tehnyt 8400 neuvomalla konstilla, mutta tehnyt vastimen latoista ja rhs:stä. Eli rhs:n kylkeen hitsannut latan pätkät, jotka ovat haluttun pokkauksen leydellä toisistaan ja pelti painetaan sinne koloon pari milliä kapeammalla puristimella prässissä. Lattojen ja puristimen kylkiä kun vähän viistää niin niin saa viistot pokkaukset.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tällä mennään. Lattiapellistä vaan pitää saada sellainen pala irti, mistä saa jäljennettyä mahd. tarkkaan leveys ja muoto. 20ton prässi löytyy että eiköhän sillä saa pellin kupuralleen. Tarvisikos prässin puoleen tulevaan vastinpalaan laittaa joku taustalevy, että pokkauksesta saa pimpan päälle siistin...
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Oikea puoli käsittelyyn. Aikalailla samanlainen tilanne kuin vasemmallakin.
Kuva
Kuvassa rälläköitynä pitkittäispalkin toinen syrjä, helman kotelo missä on pa-putken läpivienti sekä kappale takahelmaa. Tästä onkin hyvä jatkaa kun toisella puolen sai harjoitella.
Pa-putken lv:tä ei paljoa enää hyödynnetä :mrgreen:
Kuva
Taidan tehdä kylmänrauhallisesti peltiin 40mm läven rasiaporalla ja väliin silikoonia tiivistämään läpivienti.
Mutta, lähdetään helpoimmasta liikkeelle, eli tuosta palkin kyljestä. Vinkkeliin pokattu, hieman muotoiltu pellinpala ja siitä hitsaamaan. Loppu meneekin huolettoman suorasta pellistä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
hevyvani
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Loka 17, 2017 8:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja hevyvani »

Osmo_ kirjoitti: Taidan tehdä kylmänrauhallisesti peltiin 40mm läven rasiaporalla ja väliin silikoonia tiivistämään läpivienti.
Mutta, lähdetään helpoimmasta liikkeelle, eli tuosta palkin kyljestä. Vinkkeliin pokattu, hieman muotoiltu pellinpala ja siitä hitsaamaan. Loppu meneekin huolettoman suorasta pellistä.
Etenee,etenee. Mukava kattella kun joku jaksaa.
Mutta unohda se silikoni, se ruostuttaa.
Läpivientiin koritiiviste massa. Sika 221 tai joku muu vastaava.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Hitsuun liimausta)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Lähinnä kakskaksykköstä mietinkin. Jotakin mikä pysyy notkeana, eli ei korikittiä. Tää oikea puoli onkin helppo tehdä kun sai vasemmalla puolen treeniä. Pyhänä olisi tarkoitus ottaa mustasta lasit irti kun näkyisi olevan nätti päivä tulossa ja keli on plussalla että halkeamisriski on pieni
Ja kiitti kehuista :) Vaikka välillä ei millään jaksais niin pidän intoa yllä. Tavotteena olis että jouluksi olis hitsattu ja mun synttäreiksi (3.2) maalattu 8)
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, Mika 82, Superdexta-64 ja 32 vierailijaa