Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

Avatar
toyopet
Viestit: 3253
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Osmo_ kirjoitti: Ma Touko 20, 2019 9:44 pm

Nyt alkoi toimia kun nosti kohon. Ihmettelen, että mikä takaiskuventtiili imusarjan perseessä on. Se lähtee venttiilikoppaan ja venttiilikopasta lähtee toinen letku ilmanputsariin. No, kaippa Japanistanilainen insinööri on viisaampi kuin Suomalainen maanviljelijä näissä asioissa :roll:
.
Se on kampikammion huohotus/tuuletus.
Sille oli joku hieno nimikin, pcv, positive crank.. ventilation. Parempi kuin pihalle suoraan.
It has three speed: here, there and gone...
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tänään asennettiin tuulilasi ja takalasi. Voi ristus kun jännitti se lasin reikäänsä uppoominen. Apuna oli 2,5mm2 johto ja se pääsi muutaman kerran leikkaamaan vanhaa, koppuista ja elähtänyttä tiivistettä. Pikkasen kittilastaa ja tiivistekoukkua ja meno jatkui. Pitää paikata hetipitiliimalla. Heitin takapenkit paikalleen ja jäin niihin perseestäni kiinni. Ovat harvinaisen mukavat, tiä vaikka tekis pieniä ihmisiä toisten sisälle siinä :mrgreen:
Seuraavana taitaa olla vuorossa vauhdin surmaajien ilmaus. Käytän jokaisen pyörän samalla ilmassa ja tarkastan liitosten pitävyyden. Mutta ilmaus yksinään, kuinka luonaa? Muistelisin, että jotain peltoautoa ilmattiin niin, että laitettiin läpinäkyvä letku nipasta limupulloon missä oli jarrunestettä ja pumpattiin ilmaruuvi auki. Sillai sen onnistu tekeen yksinkin. Muistaakseni.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

tää on hyvä niihin jarrun ilmaus hommiin. ja moneen muuhunkin esim polttoainelinjojen täyttöön jne.. tosin halpis tää biltema mut kyl se asiansa ajaa.. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031634
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Kuinka moni on rassannu noita Datsunin takajarruja. Aikoinaan yksi katsuri sanoi että kottikärryissä on paremmat jarrut kuin noissa.
Ja oli ne toivottoman tuntuiset saada pitämään. :D
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
Jammu
Viestit: 22694
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Osmo_ kirjoitti: Ti Touko 21, 2019 11:27 pm Tänään asennettiin tuulilasi ja takalasi. Voi ristus kun jännitti se lasin reikäänsä uppoominen. Apuna oli 2,5mm2 johto ja se pääsi muutaman kerran leikkaamaan vanhaa, koppuista ja elähtänyttä tiivistettä. Pikkasen kittilastaa ja tiivistekoukkua ja meno jatkui. Pitää paikata hetipitiliimalla. Heitin takapenkit paikalleen ja jäin niihin perseestäni kiinni. Ovat harvinaisen mukavat, tiä vaikka tekis pieniä ihmisiä toisten sisälle siinä :mrgreen:
Seuraavana taitaa olla vuorossa vauhdin surmaajien ilmaus. Käytän jokaisen pyörän samalla ilmassa ja tarkastan liitosten pitävyyden. Mutta ilmaus yksinään, kuinka luonaa? Muistelisin, että jotain peltoautoa ilmattiin niin, että laitettiin läpinäkyvä letku nipasta limupulloon missä oli jarrunestettä ja pumpattiin ilmaruuvi auki. Sillai sen onnistu tekeen yksinkin. Muistaakseni.
Onnistuu se, yksin oon kaikki autoni ilmannut. Tarkkana ettei säiliö pääse tyhjäksi
Suomi kuuluu länsimaihin
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Ilmaruuvit auki ja säiliölle päivystys, neste kulkee kyllä painovoimalla alas.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

nuhvi46063 kirjoitti: Ke Touko 22, 2019 4:32 pm Ilmaruuvit auki ja säiliölle päivystys, neste kulkee kyllä painovoimalla alas.
Tämäkin on erittäin toimiva menetelmä lähes kaikkiin autoihin, mutta itse olen kyllä tuonkin toteuttanut pyörä tai akseli kerrallaan alkaen kauimmasta pyörästä pääsylinteriin nähden (siksi kun harvoin on nosturi tarjolla ja joutuu tunkin kanssa värkkäämään).

Joskus jäi jossain autossa takapään paineensäätimeen mystinen ilmakupla ym. ja vaatii tuon letku pulloon menetelmän että sai paineella lukot pois. Samoin joissain ABS jarrullisissa lähes mahdoton tehtävä jos abs yksikkö päässyt täysin tyhjäksi, mutta 100A:ssa ei tätä muresta :lol:
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000040925

Tuollainen oh hyvä ilmausapuväline vaikka tienpäällä!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Lainasin töistä paineilmatoimisen alipainekannun. Sai sillä vedettyä isoimmat ilmat pois, mutta vielä tulee kuplia. En tiedä että hörppikö letkun välistä vai mistä. Liitokset kumminkin on kiinni. Pitää vielä mennä perinteisellä metodilla. Olin näemmä onnistunut mulkkaamaan takasylinterin kierteen. Noh, tilasin uuden sitten. Tänään saakin heittää kojelaudan paikoilleen ja tehdä reiät hattuhyllyyn niin saa verhoilla senkin.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
jiipee
Viestit: 10719
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Osmo_ kirjoitti: To Touko 23, 2019 6:35 am Lainasin töistä paineilmatoimisen alipainekannun. Sai sillä vedettyä isoimmat ilmat pois, mutta vielä tulee kuplia. En tiedä että hörppikö letkun välistä vai mistä. Liitokset kumminkin on kiinni.
Tuttu ilmiö tuollaista imaisijaa käytettäessä. Tuli epäilys, että vetäisikö ilmaa siitä ilmaruuvin kierteen välistä, kun sehän on auki imuteltaessa. Nestettä se kyllä imee hiljalleen tasaisesti, mutta mukana tulee pientä kuplaa koko ajan. Tai sitten on vaan jotakin kiinanhalpapashaa se kuminen "piippu", millä letku tulee kiinni ilmaruuvin päähän.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Kyllä se vaan helpoin konsti on kaveri painelemaan jarrua
Superdextaaja
Viestit: 12967
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

361 kirjoitti: To Touko 23, 2019 12:15 pm Kyllä se vaan helpoin konsti on kaveri painelemaan jarrua
Ja varmin. Vähänkin vanhemmat jarruletkut kannattaa muuten aina uusia tuossa yhteydessä. Vanhemmiten noissa turpoaa kumi sisälle päin ja polkimessa se tuntuu pehmeältä. Taannoin yksi työkaveri paranteli 100A:n jarrutehoja sorvaamalla levyt ja rummut niin tasaisiksi kuin mahdollista juuri ennen katsastusta. Olisi ennemmin ne letkut kannattanut uusia säännöllisesti.
Tekemällä virheistä oppii.
ZET
Viestit: 2719
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja ZET »

Alipaineilmausvehkeellä tulee aina ilmaa juurikin ilmausruuvin kierteestä poistuvan nesteen sekaan. Eihän kierre ole tiivis. Eli ilmauksen onnistumista ei voi eikä tarvitse päätellä siitä näkyykö kuplia vai ei. Sopivan kauan kun ilmaa niin aina onnistuu ja hyvä tulee. Mielestäni todella hyvä vekotin ja ollut käyttöä paljon.
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Nyt on kaikki sähköt kytketty. Ajattelin tehdä vielä pienen modauksen. Laitan sisäisellä säätimellä olevan laturin.
Eikös tuo oo ihan että virtalukon mustavalkoselta ON-asennon karvalta vedetään johto merkkivalolle ja siitä laturin herätteeseen. Sitten laturin puosta suoraan akun plusnapaan? Ja merkkivalo kytketään sarjaan, että virta kulkee koko ajan sen läpi eikä erillistä maata?
Ja toi kampikammion huohotus. Voi belsebuubi mikä systeemi. Letkut paikoillaan oikeissa karoissa ja ei starttaa millään. Kun noita muotoon vulkanoituja letkuja ei saa mistään niin tein suorat vedot ja konehuoneessa tulee ahtaus :|
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja mauri »

Niin se menee ettei latauksen merkkivalolle miinusta kytketä (se saa sitä palaessaan sieltä laturin säätimen kautta.
Siis näin kuten ehdotitkin:
- virta-avaimen siitä navasta mihin tulee plussaa kun avain on "virta päällä" asennossa viedään (ohut) johdin latauksen merkkivalon ensimmäiseen napaan
- latauksen merkkivalon toisesta navasta viedään johdin laturin (säätimen) "herätys napaan", se on yleensä pieni liitin tai ruuvi
- laturin plusnavasta (B+) sitten paksu (10 mm2) johdin joko akun plusnapaan tai startin (solenoidin) siihen napaan johon tulee akulta plusnavalta paksu johdin, ei väliä kumpaan (siihen mihin on lyhyin matka tai helpoin vetää)

- laturin ja akun maadoitukset kannattaa myös katsoa kuntoon, laturin runko hyvin kiinni puhtaassa metallipinnassa, samoin akun maakaapelin liitos
- myöskin akunnavat ja niihin liittyvät napakengät liitoksineen kannattaa puhdistaa, jos niissä on ylimenovastusta niin tulee helposti jännitehäviöitä
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tarviiko 45A laturi 10mm2 johtoa :roll: Kumminkin startti on semmosten päässä jo.aattelin että nelonenkin piisais, kutonen max. Traktoreissa taitaa olla nelosesta tehty ja alunperin 35A laturilta lähtee 2,5mm2. Lukolta tulis 1-1,5mm2 käärmeellä, riippuu kumpaa löytyy nurkista.
Mulla on vanha Micran sisäsellä säätimellä oleva Mitsubishi nurkissa. Siinä vaan on toisen johdon välissä diodi. Mikä sen funktio on oikeen?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja mauri »

Ei tarvitse olla 10 mm2, kirjoitin varmuuden vuoksi kun täällä oli startinjohdotus kirjoituksissa mielipiteitä että minkä tahansa vian voi korjata paksuntamalla johdinpoikkipintaa :mrgreen:
Omassa VW-autossani oli 6 mm2 johdin 90 A laturilta akulle (Haynesin käsikirjan mukaan).
Latauksen merkkivalolta laturille riittää 1,0 mm2 johdin hyvin.

Tuota japanilaisten käyttämää kahden johtimen (alkumagnetointi ja jännitteentunnustelu ?) tekniikkaa en tarkemmin tunne, sitä on täällä viisaammatkin ihmetelleet. Diodilla on varmaan tarkoitus estää akun purkautuminen. Nyt pitäisi jonkun osata kertoa miten johdot kytketään laturiin ja virtalukkoon/akkuun. Tuollaiset jostain puretut laturit ja johdinsarjat on ongelmallisia jos ei ole tietoa mihin mikäkin johto on alunperin ollut kytkettynä.
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Mulla on 2x2,5mm lapamatoo sopiva pätkä hallissa niin siitä sais aikas buenon pätkän tulipeltiin mistä haarottaa sit hyttiin ja akkuun. Toi laturi on tällä hetkellä paikalla 584:ssa, joten johtojen selvitys on helppoo sinänsä. Runkoo voi joutua sovittamaan hieman, koska en muista että onko Micran laturi klo 6 vai 7 ja haarukkaväli voi erota hieman. Mutta muistelisin että A- ja MA -koneissa on suht sama konstruktio. MA on sekoitus A:ta ja E:tä.
Neljä liitintä tuolla on, mutta kaksi tarvitaan.
E: Google kertoi, että K10 laturi olis samalla kiilahihnalla ja klo 6, kuten vanhakin.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

täytyy kait se vanha lataus relekin eliminoida pois pelistä. nissaneissa on ollut niin että yhteen pinniin pitää tulla heräte virta kun virrat päällä, yhteen akun jännite vahti ja sit nää perus heräte ja akkulinja. mut en varmaks sano mitä tuo tarvii.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tälläsin kojelaitaan merkkivalon ja vedin siittä johdon laturille. Laturilta vien 6mm2 johdon akulle, nappaan pätkän työpaikalta huomenna, nelosta siellä ei ollutkaan. Vanhoille laturin johdoille sivuleikkurit sano niksnaks ja latausrele lensi mäelle. Micran laturi sopi muuten, mutta korvaan piti porata 10mm lävet hieman ylemmäs, että isompikokoisella laturilla on tilaa kääntyä. Sitten olis sähkökytkennät tehty. Pidän muuten aika erikoisena, että sulaletaulu on jännitteen eikä maan puolella. Olisi huomattavasti turvallisempaa jos se olisi lukon takana.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], maukku, Vinguttaja ja 35 vierailijaa