Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja mauri »

Unohtui aiemmasta viestistäni kolmas syy miksi käytetään paksumman ensiökäämin lisäksi sarjavastusta, eikä käämitä tuota lankaa enemmän kierroksia jolloin sarjavastusta ei tarvittaisi. Mikäli kierroksia olisi enemmän myös ensiökäämin induktanssi kasvaisi, tällöin moottorin suuremmilla kierroksilla jolloin katkojan kärjet ovat lyhyemmän aikaa kiinni, ei ensiövirta ehtisi nousta riittävän suureksi. Suuremmasta induktanssista johtuen aikavakio kasvaisi, eikä sytytysenergiaa joka riippuu induktanssista ja virran toisesta potenssista ehtisi varautua magneettikenttään tarpeeksi. On siis kannattavampaa pitää induktanssi pienempänä jolloin virta ehtii suurillakin kierrosnopeuksilla nousta riittävän suureksi.
Osmo_
Viestit: 8618
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

HAlosseppä kirjoitti: Pe Touko 17, 2019 11:40 pm Se jännite noissa puolan navoissa on vähän niin ja näin. Irrota puolan ja jakajan välinen johto. Nyt puolan + tai 15 navassa pitäs olla akun jännite. Jos ei niin jossain katkein. Jos on niin sitten tarkistamaan jakajan kärkien kunto. Jos hapettumaa niin hienolla viilalla vastinpinnat puhtaaksi. Sitten kärkivälin säätö 0,5 mm, eli kun nokka nostaa kärkeä ni pit olla tuo välys. Sitten pyöritystä niin että kärki menee kiinni. Virta päälle ja meisselillä auo kärkiä, pitäs puolasta kipinän lähtiä. Jos kärkien välissä iso kipinä, kondesaattori on rikki. Jos puolalle menevä virta kärkien ollessa kiinni on yli 5a puola voi olla rikki.

Käykö bensakone räkleenerillää..bensaa sinne kaasarin kurkkuun ruokalusikallinen ni lähtee jos on lähtiäkseen.
Noniin, johdotukset ovat ilmeisesti kunnossa. Mittasin jännitekynällä virtalukon pohjan navat ja tökkäsin ON-asennon johdon oikeaan napaan :oops: Joku on heittänyt pistokkeen wittuun ja abikot tilalle. Nyt BAT -nastaan tulee sähkö ja johdon irrotuksessa säkenöi.
Avasin virranjakajan kannen ja säädin kärjet. Mutta kärkien välissä ei näy kipunaa. Meinaatko, että tulppa kiinni puolan korkeajännitejohtoon ja kärkien aukomista ruuvarilla?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
jiipee
Viestit: 10717
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Katkojan kärkien välissä ei pitäisikään kipunoida. Tulppa puolan johtoon näyttämään, tuleeko kipinää vai ei. Kärkien aukeaminen purkaa puolaan varastoituneen energian korkeajännitejohdon ja tulpan kipinävälin kautta maahan (moottorin kohkoon tms.).
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Eli virta tulee nyt puolalle. Sitten se kärkien välys säädetään silloin kun jakajaakselissa oleva kohouma/t on avannut ne suurimmilleen auki. Pyörltä sitten vähä konetta että käret menevät kiinni. Nyt meisselillä painele kärkiä irti toisistaan. Pitäisi näkyä hento kipinä kärkien välissä jos räsähtää reilummin konkka menny joka on harvinaista. Kun tuota noin nitkuttaa pitäs kipinä lyyä puolan keskijosta jos sen laittaa 5mm päähän moottorin rungosta. Ja jos lyö kynsille ni seki on vaan tuosa vaiheesa mukavaa ku kipinä löytyy....
Osmo_
Viestit: 8618
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kipuna tulee nyt jo jakajalle saakka. Konkka vaan menee vaihtoon kun kärjet säkenöi niin pirusti. Mutta tohon puolan toiseen natsaan ei tuu jännitettä enkä saa virtaakaan tulemaan kumpaankaan. Ei pyörittäessä eikä kärkiä ruuvarilla napsimalla. Siirtopumppu menee kans vaihtoon. Ei meinaa nostaa napalmia millään. Toinen mikä on niin laturi pitäisi kytkeä. Kun tässä ei ole mitään merkkivaloa niin ilmeisesti heräte tulee säätimen kautta?
Hytissä oli rele, merkkivalo ja konehuoneessa on kaksi relettä sulaketaulun kanssa, mikä näyttää jälkiasenteiselta. Hyttiin tulee myös 6mm2 punaiset mysteerijohdot. Yksi tuli virtalukosta lähtevältä isolta karvalta. Valojen releistys vai mikä?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
seppo1
Viestit: 221
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Jos kerran järjestelmä antaa kipinää, niin kyllä sinne puolalle tulee virtaa, ei se muuten anna kipinää.
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Nyt pitäs löytyä amppeerimittari. Se kytketään puolan bat ja siihen tulevan johdon väliin. Moottoria pyöritetään niin että käret menee kiinni. Sillon puola saa otta n 5 A jos menee yli 10A ni sillo puola sökö. Jos sen ottama virta tuosa välisä ni sitte konkka (tuskin) sökö. Jakajan ja puolan välisessä johdossa jännite sillon ku käret on auki. Sytytyshetki on se kun käret just alkaa aueta...
Osmo_
Viestit: 8618
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Teimpäs testin. Puolan johto irti ja virrat päällä kärkien napsuttelua. Tuli kipuna. Sitten starttia. Ei tule. Virtalukon pohjassa ei ole erikseen nastaa, minne tulisi jännite sekä ON että start -asennoissa. Puolallehan menee mustavalkoinen (joka on järjestelmän pääsähköjohto) ja punamusta. No, tein sitten pikapatentin. Otin punamustan irti lukon pohjasta ja tein haaroitusjohdon. ON- ja start -asentojen nastojen väliin ja punamusta siihen. Puolan johto lohkoon, virta päälle ja kärkiä naputtamalla tuli sähkö. Samaten startatessa. Jakajan kansi kiinni, hörppy kaasariin ja sehän lähti :) Seuraavaksi pitää selvittää johtonipusta, että missä kohtaa sähkö jää matkan varrelle. Tai sitten antaa ton välijohdon olla kiinni.
Jahka siirtopumppu saatiin ilmattua kaasarille saakka, piti todeta että bensan pinta kohokammiossa ei nouse kuin silmän alareunan tasolle. Käpysihti kaasarissa on ehjä ja puhdas, mutta bensa ei mene sinne.
Tuulilasin pitäisi saapua huomenna. Jahka sen saa kiinni niin voi katsoa loput sähköt paikalleen.
Mutta mikähän tuo relesysteemi on? Selkeästi jälkiasenteinen, mutta merkkivalo ja kojelaudan sisällä ollut rele hämää nyt :?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Masikka 690
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Loka 21, 2015 10:41 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja Masikka 690 »

Kyllä sinulla on virtalukon pohjassa johdot väärin. Mustaan tulee jatkuva jännite. Mustavalkeaan tulee jännite virta-asennossa ja startatessa mustapunaiseen ja mustakeltaiseen.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Eikö sulla ole se varaosa-auto, josko siitä se liitin sinne virtalukon pohjaan ni pääsee niistä abikoista eroon.
Osmo_
Viestit: 8618
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Masikka 690 kirjoitti: Su Touko 19, 2019 8:35 pm Kyllä sinulla on virtalukon pohjassa johdot väärin. Mustaan tulee jatkuva jännite. Mustavalkeaan tulee jännite virta-asennossa ja startatessa mustapunaiseen ja mustakeltaiseen.
Oikein ne on lukon perseessä. Jossain lukon ja puolan välillä vaan on katkos. Itseasiassa ongelma on punamustassa karvassa. Virrat päällä antaa kipinää kun tarjoaa kärjistä. Mutta starttauksessa kipuna häipyy. Onneksi näin, sillä mustavalkosessa on koko auton sähköt. Pitää käydä purkamassa mustasta Satkusta pohjan liitin ja tällätä johdot sinne.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Osmo_
Viestit: 8618
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

...
ILU
Viestit: 227
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 12:30 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja ILU »

Laita suoraa akusta virta puolalle ja starttaa käyntiin. Näkee ainakin, että
lähteekö se käyntiin ja onko virran kulussa onkelmaa.
Osmo_
Viestit: 8618
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Virran kulussa on ongelma, sillä lähti käyntiin kun ohitti starttiasennon puolan johdon.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Masikka 690
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Loka 21, 2015 10:41 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Masikka 690 »

Tarkistappa vielä se virtalukon kytkentä sillä statatessa pitää tulla kaikkiin johtoihin jännite. Voipi olla virtalukonpohja rikki jos kytkentä oikein.Sillä mustapunaisella ohitetaan etuvastus startatessa.mustavalkoiseen tulee jännite virtapäällä kokoajan.
sportswgn

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Muistaakseni Datsunissa on alunperin puolalle etuvastus (vaalea kerraaminen käikäle), joka ohitetaan startatessa. Jos on niin ja se etuvastuksen ohittava johto ei ole paikoillaan ei välttämättä startatessa tule kipinää ollenkaan. En muista miten on Datsunissa, mutta ainakin monissa muissa on startin solenoidin persuuksissa pieni liitin, johon tulee virta vain kun solenoidi vetää, siitä sitten piuha suoraan puolan plussaan.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ainakin sivulla 57 Osmon laittamassa sähkökaaviossa, puolalle tulee startatessa tämä "buusti-sähkö" suoraan virtalukolta.
Avatar
toyopet
Viestit: 3253
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja toyopet »

TunturiPappa kirjoitti: La Touko 18, 2019 9:36 am
HAlosseppä kirjoitti: Pe Touko 17, 2019 11:40 pm Käykö bensakone räkleenerillää..bensaa sinne kaasarin kurkkuun ruokalusikallinen ni lähtee jos on lähtiäkseen.
Imusarjavuotoa jarrukliinerillä tutkiessa kone pyrkii sammumaan. Ei ole koskaan leimahtanut lämpimässäkään koneessa. Huonoa on polttoaineeksi, vaikka hyvin peseekin.
Voi riippua vähän valmistajasta, kaikki niistä ei tunnu palavan ja osa aika herkästi.
Motonetin Motox saattoi olla, että ei oikein palanut. Mutta onkohan nyt CRC:tä ja se kyllä palaa ja aika hitaasti tuntuu haihtuvan...
Jarruja putsailin ja ei näkynyt enää märkää missään, pikkutoholla pöhäytyin rumpua (maassa olevaa) whum...

Sama oli jo aiemmin talvella, kun pöydällä sylinteriä putsailin ja jonkun ajan päästä sitten toisesta ilmaruuvia tai jotain meinasin lämmittää, niin whum ja koko pöydän alalta sininen liekki. No rosteripöytä eikä mitään palavaa lähelläkään, niin no panic.
Mutta ei se sillä tavalla räjähdysmäisesti kyllä pala vaan semmoinen hillitty matala sininen liekki.
It has three speed: here, there and gone...
Osmo_
Viestit: 8618
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

sportswgn kirjoitti: Ma Touko 20, 2019 8:43 am Muistaakseni Datsunissa on alunperin puolalle etuvastus (vaalea kerraaminen käikäle), joka ohitetaan startatessa. Jos on niin ja se etuvastuksen ohittava johto ei ole paikoillaan ei välttämättä startatessa tule kipinää ollenkaan. En muista miten on Datsunissa, mutta ainakin monissa muissa on startin solenoidin persuuksissa pieni liitin, johon tulee virta vain kun solenoidi vetää, siitä sitten piuha suoraan puolan plussaan.
Tässä on esivastukseton puola. Vaihdettu aikanaan johonkin Turkkilaiseen skadakebab -merkkiseen. Voi olla johdotusvika lukolla, voi olla johto katki
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Osmo_
Viestit: 8618
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Moottorin kytkentää)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

http://www.youtube.com/watch?v=GhzrfDqzxfA

Nyt alkoi toimia kun nosti kohon. Ihmettelen, että mikä takaiskuventtiili imusarjan perseessä on. Se lähtee venttiilikoppaan ja venttiilikopasta lähtee toinen letku ilmanputsariin. No, kaippa Japanistanilainen insinööri on viisaampi kuin Suomalainen maanviljelijä näissä asioissa :roll:
Huomenna vois asentaa äänenvaimentimen ja vetää lasit paikalleen. Loppu onkin pelkkää osien paikalleen naputtelua.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], jäähdyttelijä, Severi85 ja 39 vierailijaa