Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

sportswgn

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Tahtoo olla noissa sähköpumpuissa liikaa painetta kaasareille. Facetin Solid Statea tai Red Toppia olen kilpureissa käyttänyt ja aina joutuu laittamaan paineensäätimen tai muuten tulvii kaasarit. Facetilla on kyllä noita Solid State pumppuja pienemmällä tuotolla ja paineella, mutta niitä tahtoo olla sangen huonosti hyllyssä missään (eikä niissä riitä tuotto kilpureihin). Osasta niistä halvemmista pumpuista saa tiputettua painetta kun avaa sen pumpun ja lyhentää sisältä löytyvää jousta. Eivät kyllä ole Facetin veroisia laadultaan ja metelöivätkin enemmän, vaikka ulkonäkö on sama. Paineensäädintä löytyy vauhtiputkista ja varaosaliikkeistä. Pariin siivilipirssiin olen laittanut Hucon imevän pumpun, paine 0,15 ja virtaus 120 l/min. Voi asentaa konehuoneeseen ja on hiljaisempi kuin tuo Facetti.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja skuikka »

https://www.autoracing.fi/facet-posi-fl ... ainepumppu
Tuollaista Facettia käytän pärrässä. Halpa ja kohtuu pieni paine. Tuotto riittää tuolle sataheppaiselle reilusti. Minulla on paineenalennin vielä erikseen, kadulla toimii mutta maastossa riehuessa alkaa kohot pomppia.
Autoracingiltä löytyi hyllystä.
Edit: kävin viime viikolla hakemassa varalle yhden, liekkö ollut viimeinen kun näyttää nyt nollaa varasto :)
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

skuikka kirjoitti: Ti Kesä 18, 2019 9:25 am https://www.autoracing.fi/facet-posi-fl ... ainepumppu
Tuollaista Facettia käytän pärrässä. Halpa ja kohtuu pieni paine. Tuotto riittää tuolle sataheppaiselle reilusti. Minulla on paineenalennin vielä erikseen, kadulla toimii mutta maastossa riehuessa alkaa kohot pomppia.
Autoracingiltä löytyi hyllystä.
Edit: kävin viime viikolla hakemassa varalle yhden, liekkö ollut viimeinen kun näyttää nyt nollaa varasto :)
Tää vois olla vaihtoehto tolle IKH:laiselle. Siksi kattoin halpaa kun Facetti on yleensä tehty kullasta hinnan perusteella. Tossa vaan tarvis olla tolkuttoman pieni tuotto että kaasutin ei tulvi. Tai sitten tekee jonkun ylivirtauslinjan kahdella t-huaralla. Toimiskohan?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Kyllä ei tarvi sähköpumppua datsuni. Se oma pumppu toimii kyllä jos se on kunnossa , ja vetää bensat tankista.
Ihan turhaan laitat mitään muuta sinne.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

nuhvi46063 kirjoitti: Ti Kesä 18, 2019 9:51 am Kyllä ei tarvi sähköpumppua datsuni. Se oma pumppu toimii kyllä jos se on kunnossa , ja vetää bensat tankista.
Ihan turhaan laitat mitään muuta sinne.
Näin on. Eikö ole toista pumppua niistä varaosa koneista?!
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Paineestahan se tulviminen on kiinni. Datsuneista en mitään tiedä mutta kyllä noin pieni paine pitäisi kohon takana pysyä.
Itse rajaan paineen T-haaralla, paluu tankin korkin juureen, joten korkeusero määrittää paineen.
Jos ja kun Datsunin tankkin on kaasaria alempana, tuo ei toimi. Joissain Ducateissa säätö oli tehty kuristamalla paluuta, se toimisi Aakkosessakin.
Edittiä: Yhdyn kyllä tuohon vakiopumppukerhoon. Ottaisin sinuna sen auki ja katsoisin missä vika. Oletan että kaksi yksisuuntaventtiiliä ja kalvo löytyy. Jos ei kuse ulos kalvossa ei lie reikää, jos jompakumpa vena vuotaa, niin ei nosta tankista.
Viimeksi muokannut skuikka, Ti Kesä 18, 2019 2:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Samaa mieltä muutaman edellisen kanssa eli alkuperäinen pumppu täysin riittävä, sehän on oikeastaan siirtopumppu eikä mitään ihmeellisiä paineita tee, koska kaasutin ei mitään varsinaista painetta edes tarvitse toimiakseen.
Noita sähköpumppuviritelmiä tullut entisöintiprojekteista purettua pois ihan tarpeeksi, yleensä eivät toimi kunnolla syystä tai toisesta ja useimmiten painetta tulee moninkertaisesti liikaa.
Se mitä noissa yleisimmin jätetään huomiotta on se että kun se sähköpumppu on asennettu ja sitten jostain syystä se kaasutin tulviikin kunnolla yli niin se ylimääräinen bensa menee monessa konemallissa suoraan kuuman pakosarjan päälle josta seurauksena voi olla sitten melkein mitä tahansa.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja epe2 »

olikos 100 ankan pumpussa se väliakseli tappi,jos niin se ruukaa kulua,näin muistelen ainaski joi :roll: ssain vehkeis
mattiolavi
Viestit: 299
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 6:12 pm
Paikkakunta: Jyväskylä Mlk.
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja mattiolavi »

Luulis löytyvän uusi mekaaninen pumppukin jostain ne on varmoja pumppuja ja toimii vuosia.Itse teen sillai kun nuo museoautot on ajamatta vuosiakin niin tyhjenee pumput,ryypyt kaasariin eka käynistyksessä ja käyntiin niin jopa alkaa pumppu nostamaan ja akku sekä startti ei joudu koville.
HAlosseppä
Viestit: 357
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Pystyykö tuon pumpun purkaan ja ottaan sen roskan pois venttiilin välistä ni pääsee jatkaan ajelua...
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

2kk ollut leimassa ja 1000km/kk ajettu. Moottorin lämpöongelmiin ei ole tullut muutosta, paitsi kunnes laitoin piruuttani lämppärin kennon lisäksi nokalle. Silloin lämpömittari laski noin 3mm kehällä. Mutta manuaali sanoo että jos se on puolenvälin ja 110c° piirin välillä niin kaikki on ok.
Siihen kiinnitin huomion, että muokkasin flektin pakkokytkentää ja releistin sen. Ihmetys vaan herää, sillä flektin kierrokset laskevat aika radikaalisti kun laittaa valot päälle. Flektin moottori kaputt kun tarvii niin paljon virtaa? Vedän keretessäni esiohjaukselle katkaisijan ja tuon sen hyttiin.
Mutta todella hyvä auto ajaa. 140km/h menee kevyesti :shock: Faster than god. Hyvin paljon L200 ja käyttis-Civicin sekoitus. 5-lovinen aski olisi hieno, mutta A-moottoriin ei ookkaan semmoista kuin coupe-Cherryssä ja pisin vaihde sekä perävälitys on sama, kuin nelilovisessa. En tiedä, jos löytäisi semmoisen ja virittäsi yhden A10 niin timmiksi kuin siitä saa vaparina. Kumminkin niitä on muutama nurkissa pyörimässä :mrgreen:
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja tommi »

:shock: Mitäs autoja olet kokeillut sitten ajaa?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 8400 »

tommi kirjoitti: Su Elo 04, 2019 10:02 pm :shock: Mitäs autoja olet kokeillut sitten ajaa?
Niin :mrgreen:
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Osmo_ kirjoitti: Su Elo 04, 2019 9:18 pm 5-lovinen aski olisi hieno, mutta A-moottoriin ei ookkaan semmoista kuin coupe-Cherryssä ja pisin vaihde sekä perävälitys on sama, kuin nelilovisessa. En tiedä, jos löytäisi semmoisen ja virittäsi yhden A10 niin timmiksi kuin siitä saa vaparina. Kumminkin niitä on muutama nurkissa pyörimässä :mrgreen:
Ihan turhaa, A14 suoraan keulalle, jo alkaa Aakkonen rykimään :D
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

nuhvi46063 kirjoitti: Su Elo 04, 2019 11:26 pm
Osmo_ kirjoitti: Su Elo 04, 2019 9:18 pm 5-lovinen aski olisi hieno, mutta A-moottoriin ei ookkaan semmoista kuin coupe-Cherryssä ja pisin vaihde sekä perävälitys on sama, kuin nelilovisessa. En tiedä, jos löytäisi semmoisen ja virittäsi yhden A10 niin timmiksi kuin siitä saa vaparina. Kumminkin niitä on muutama nurkissa pyörimässä :mrgreen:
Ihan turhaa, A14 suoraan keulalle, jo alkaa Aakkonen rykimään :D
Itteasiassa tässä on kaavaillut että hankkis korin ja tekis nurkissa olevista osista jonkun, millä vois vetää jonkun Peräjärven Suvi-Sprintin :mrgreen: Ulkosesti ihan orkkis että ei huomaa eroo muutakun isommista vanteista ja äänestä :mrgreen:
Ja kuten Raaka Pee kysyi viikonloppuna mihin huusin myönteisesti: "Onko täällä jumalaakin nopeempia rallikuskeja", ennenkuin kappale Faster than God lähti soimaan. Sen innottamana (ja kun se sattui tulemaan Spotifystä) oli pakko koittaa Satsumaa motarilla. 140km/h loppui uskallus :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=b9K4lPb0Gto
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Miten on syksy satiaisella mennyt ja joko on nastarenkaat hankittu? :P
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Satiainen on talviteloilla :) Mieli tekis kylläkin päästä jo fiilistelemään. Pitää vain selvittää että mihin sähkö hukkuu. Viikon seisonnan jälkeen saa ladata akun :? Samaten pitää tällätä Facetti.
Voiskohan toi sähkön hukkuminen johtua esmes rikkinäisestä flektistä? Nimittäin kun laittaa valot päälle niin flektin kierrokset laskevat. Valot ja flekti on releistetty.
Samaten lämpöongelmat jatkuivat. Viisari kulkee ihan yläpiirissä (manuaalin raja-arvojen yläpiirissä). Auttaisko jos kääntäis sytytysennakkoa asteen-pari myöhemmälle?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Onko mittarin luotettavuudesta hajua? Lämpöanturin vastuksen jos mittaa parissa lämpötilassa joista ainakin yksi on kiehuva vesi, saat äkkiä ominaistaulukon mikä on lämpötila milläkin vastuksella.
Yhteen vanhaan Triumppiin laitoin anturin rinnalle vastuksen kun mittari näytti johdonmukaisesti 30° liian hurjia. Sopiva vastus (saattoi olla sarjassakin) skaalasi lukemat todenmukaisiksi.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Osmo_ kirjoitti: To Loka 10, 2019 9:46 am ). Auttaisko jos kääntäis sytytysennakkoa asteen-pari myöhemmälle?
Saattaisi jopa pahentaa tilannetta.
It has three speed: here, there and gone...
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Onko lämpömittarilla jännitteensäädintä ja toimiiko se?
Halvahkolla infrapunamittarilla voi jonkinverran tarkastella lämpömittarin lukemien paikkansa pitävyyksiä.
Sähköjen katoamista voi paikantaa sulakkeita irrottamalla.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kumpulan tila, Mazaman, Paalari, v-e-s-a ja 53 vierailijaa