Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Tahtoo olla noissa sähköpumpuissa liikaa painetta kaasareille. Facetin Solid Statea tai Red Toppia olen kilpureissa käyttänyt ja aina joutuu laittamaan paineensäätimen tai muuten tulvii kaasarit. Facetilla on kyllä noita Solid State pumppuja pienemmällä tuotolla ja paineella, mutta niitä tahtoo olla sangen huonosti hyllyssä missään (eikä niissä riitä tuotto kilpureihin). Osasta niistä halvemmista pumpuista saa tiputettua painetta kun avaa sen pumpun ja lyhentää sisältä löytyvää jousta. Eivät kyllä ole Facetin veroisia laadultaan ja metelöivätkin enemmän, vaikka ulkonäkö on sama. Paineensäädintä löytyy vauhtiputkista ja varaosaliikkeistä. Pariin siivilipirssiin olen laittanut Hucon imevän pumpun, paine 0,15 ja virtaus 120 l/min. Voi asentaa konehuoneeseen ja on hiljaisempi kuin tuo Facetti.
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
https://www.autoracing.fi/facet-posi-fl ... ainepumppu
Tuollaista Facettia käytän pärrässä. Halpa ja kohtuu pieni paine. Tuotto riittää tuolle sataheppaiselle reilusti. Minulla on paineenalennin vielä erikseen, kadulla toimii mutta maastossa riehuessa alkaa kohot pomppia.
Autoracingiltä löytyi hyllystä.
Edit: kävin viime viikolla hakemassa varalle yhden, liekkö ollut viimeinen kun näyttää nyt nollaa varasto
Tuollaista Facettia käytän pärrässä. Halpa ja kohtuu pieni paine. Tuotto riittää tuolle sataheppaiselle reilusti. Minulla on paineenalennin vielä erikseen, kadulla toimii mutta maastossa riehuessa alkaa kohot pomppia.
Autoracingiltä löytyi hyllystä.
Edit: kävin viime viikolla hakemassa varalle yhden, liekkö ollut viimeinen kun näyttää nyt nollaa varasto
-
- Viestit: 8606
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Tää vois olla vaihtoehto tolle IKH:laiselle. Siksi kattoin halpaa kun Facetti on yleensä tehty kullasta hinnan perusteella. Tossa vaan tarvis olla tolkuttoman pieni tuotto että kaasutin ei tulvi. Tai sitten tekee jonkun ylivirtauslinjan kahdella t-huaralla. Toimiskohan?skuikka kirjoitti: ↑Ti Kesä 18, 2019 9:25 am https://www.autoracing.fi/facet-posi-fl ... ainepumppu
Tuollaista Facettia käytän pärrässä. Halpa ja kohtuu pieni paine. Tuotto riittää tuolle sataheppaiselle reilusti. Minulla on paineenalennin vielä erikseen, kadulla toimii mutta maastossa riehuessa alkaa kohot pomppia.
Autoracingiltä löytyi hyllystä.
Edit: kävin viime viikolla hakemassa varalle yhden, liekkö ollut viimeinen kun näyttää nyt nollaa varasto
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 2273
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
- Paikkakunta: Ylämaa
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Kyllä ei tarvi sähköpumppua datsuni. Se oma pumppu toimii kyllä jos se on kunnossa , ja vetää bensat tankista.
Ihan turhaan laitat mitään muuta sinne.
Ihan turhaan laitat mitään muuta sinne.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
http://nuhvi.net
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Näin on. Eikö ole toista pumppua niistä varaosa koneista?!nuhvi46063 kirjoitti: ↑Ti Kesä 18, 2019 9:51 am Kyllä ei tarvi sähköpumppua datsuni. Se oma pumppu toimii kyllä jos se on kunnossa , ja vetää bensat tankista.
Ihan turhaan laitat mitään muuta sinne.
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Paineestahan se tulviminen on kiinni. Datsuneista en mitään tiedä mutta kyllä noin pieni paine pitäisi kohon takana pysyä.
Itse rajaan paineen T-haaralla, paluu tankin korkin juureen, joten korkeusero määrittää paineen.
Jos ja kun Datsunin tankkin on kaasaria alempana, tuo ei toimi. Joissain Ducateissa säätö oli tehty kuristamalla paluuta, se toimisi Aakkosessakin.
Edittiä: Yhdyn kyllä tuohon vakiopumppukerhoon. Ottaisin sinuna sen auki ja katsoisin missä vika. Oletan että kaksi yksisuuntaventtiiliä ja kalvo löytyy. Jos ei kuse ulos kalvossa ei lie reikää, jos jompakumpa vena vuotaa, niin ei nosta tankista.
Itse rajaan paineen T-haaralla, paluu tankin korkin juureen, joten korkeusero määrittää paineen.
Jos ja kun Datsunin tankkin on kaasaria alempana, tuo ei toimi. Joissain Ducateissa säätö oli tehty kuristamalla paluuta, se toimisi Aakkosessakin.
Edittiä: Yhdyn kyllä tuohon vakiopumppukerhoon. Ottaisin sinuna sen auki ja katsoisin missä vika. Oletan että kaksi yksisuuntaventtiiliä ja kalvo löytyy. Jos ei kuse ulos kalvossa ei lie reikää, jos jompakumpa vena vuotaa, niin ei nosta tankista.
Viimeksi muokannut skuikka, Ti Kesä 18, 2019 2:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 5516
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Samaa mieltä muutaman edellisen kanssa eli alkuperäinen pumppu täysin riittävä, sehän on oikeastaan siirtopumppu eikä mitään ihmeellisiä paineita tee, koska kaasutin ei mitään varsinaista painetta edes tarvitse toimiakseen.
Noita sähköpumppuviritelmiä tullut entisöintiprojekteista purettua pois ihan tarpeeksi, yleensä eivät toimi kunnolla syystä tai toisesta ja useimmiten painetta tulee moninkertaisesti liikaa.
Se mitä noissa yleisimmin jätetään huomiotta on se että kun se sähköpumppu on asennettu ja sitten jostain syystä se kaasutin tulviikin kunnolla yli niin se ylimääräinen bensa menee monessa konemallissa suoraan kuuman pakosarjan päälle josta seurauksena voi olla sitten melkein mitä tahansa.
Noita sähköpumppuviritelmiä tullut entisöintiprojekteista purettua pois ihan tarpeeksi, yleensä eivät toimi kunnolla syystä tai toisesta ja useimmiten painetta tulee moninkertaisesti liikaa.
Se mitä noissa yleisimmin jätetään huomiotta on se että kun se sähköpumppu on asennettu ja sitten jostain syystä se kaasutin tulviikin kunnolla yli niin se ylimääräinen bensa menee monessa konemallissa suoraan kuuman pakosarjan päälle josta seurauksena voi olla sitten melkein mitä tahansa.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 1797
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
olikos 100 ankan pumpussa se väliakseli tappi,jos niin se ruukaa kulua,näin muistelen ainaski joi ssain vehkeis
-
- Viestit: 299
- Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 6:12 pm
- Paikkakunta: Jyväskylä Mlk.
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Luulis löytyvän uusi mekaaninen pumppukin jostain ne on varmoja pumppuja ja toimii vuosia.Itse teen sillai kun nuo museoautot on ajamatta vuosiakin niin tyhjenee pumput,ryypyt kaasariin eka käynistyksessä ja käyntiin niin jopa alkaa pumppu nostamaan ja akku sekä startti ei joudu koville.
-
- Viestit: 357
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Pystyykö tuon pumpun purkaan ja ottaan sen roskan pois venttiilin välistä ni pääsee jatkaan ajelua...
-
- Viestit: 8606
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
2kk ollut leimassa ja 1000km/kk ajettu. Moottorin lämpöongelmiin ei ole tullut muutosta, paitsi kunnes laitoin piruuttani lämppärin kennon lisäksi nokalle. Silloin lämpömittari laski noin 3mm kehällä. Mutta manuaali sanoo että jos se on puolenvälin ja 110c° piirin välillä niin kaikki on ok.
Siihen kiinnitin huomion, että muokkasin flektin pakkokytkentää ja releistin sen. Ihmetys vaan herää, sillä flektin kierrokset laskevat aika radikaalisti kun laittaa valot päälle. Flektin moottori kaputt kun tarvii niin paljon virtaa? Vedän keretessäni esiohjaukselle katkaisijan ja tuon sen hyttiin.
Mutta todella hyvä auto ajaa. 140km/h menee kevyesti Faster than god. Hyvin paljon L200 ja käyttis-Civicin sekoitus. 5-lovinen aski olisi hieno, mutta A-moottoriin ei ookkaan semmoista kuin coupe-Cherryssä ja pisin vaihde sekä perävälitys on sama, kuin nelilovisessa. En tiedä, jos löytäisi semmoisen ja virittäsi yhden A10 niin timmiksi kuin siitä saa vaparina. Kumminkin niitä on muutama nurkissa pyörimässä
Siihen kiinnitin huomion, että muokkasin flektin pakkokytkentää ja releistin sen. Ihmetys vaan herää, sillä flektin kierrokset laskevat aika radikaalisti kun laittaa valot päälle. Flektin moottori kaputt kun tarvii niin paljon virtaa? Vedän keretessäni esiohjaukselle katkaisijan ja tuon sen hyttiin.
Mutta todella hyvä auto ajaa. 140km/h menee kevyesti Faster than god. Hyvin paljon L200 ja käyttis-Civicin sekoitus. 5-lovinen aski olisi hieno, mutta A-moottoriin ei ookkaan semmoista kuin coupe-Cherryssä ja pisin vaihde sekä perävälitys on sama, kuin nelilovisessa. En tiedä, jos löytäisi semmoisen ja virittäsi yhden A10 niin timmiksi kuin siitä saa vaparina. Kumminkin niitä on muutama nurkissa pyörimässä
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Mitäs autoja olet kokeillut sitten ajaa?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2273
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
- Paikkakunta: Ylämaa
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Ihan turhaa, A14 suoraan keulalle, jo alkaa Aakkonen rykimäänOsmo_ kirjoitti: ↑Su Elo 04, 2019 9:18 pm 5-lovinen aski olisi hieno, mutta A-moottoriin ei ookkaan semmoista kuin coupe-Cherryssä ja pisin vaihde sekä perävälitys on sama, kuin nelilovisessa. En tiedä, jos löytäisi semmoisen ja virittäsi yhden A10 niin timmiksi kuin siitä saa vaparina. Kumminkin niitä on muutama nurkissa pyörimässä
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
http://nuhvi.net
-
- Viestit: 8606
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Itteasiassa tässä on kaavaillut että hankkis korin ja tekis nurkissa olevista osista jonkun, millä vois vetää jonkun Peräjärven Suvi-Sprintin Ulkosesti ihan orkkis että ei huomaa eroo muutakun isommista vanteista ja äänestänuhvi46063 kirjoitti: ↑Su Elo 04, 2019 11:26 pmIhan turhaa, A14 suoraan keulalle, jo alkaa Aakkonen rykimäänOsmo_ kirjoitti: ↑Su Elo 04, 2019 9:18 pm 5-lovinen aski olisi hieno, mutta A-moottoriin ei ookkaan semmoista kuin coupe-Cherryssä ja pisin vaihde sekä perävälitys on sama, kuin nelilovisessa. En tiedä, jos löytäisi semmoisen ja virittäsi yhden A10 niin timmiksi kuin siitä saa vaparina. Kumminkin niitä on muutama nurkissa pyörimässä
Ja kuten Raaka Pee kysyi viikonloppuna mihin huusin myönteisesti: "Onko täällä jumalaakin nopeempia rallikuskeja", ennenkuin kappale Faster than God lähti soimaan. Sen innottamana (ja kun se sattui tulemaan Spotifystä) oli pakko koittaa Satsumaa motarilla. 140km/h loppui uskallus
http://www.youtube.com/watch?v=b9K4lPb0Gto
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Miten on syksy satiaisella mennyt ja joko on nastarenkaat hankittu?
-
- Viestit: 8606
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Satiainen on talviteloilla Mieli tekis kylläkin päästä jo fiilistelemään. Pitää vain selvittää että mihin sähkö hukkuu. Viikon seisonnan jälkeen saa ladata akun Samaten pitää tällätä Facetti.
Voiskohan toi sähkön hukkuminen johtua esmes rikkinäisestä flektistä? Nimittäin kun laittaa valot päälle niin flektin kierrokset laskevat. Valot ja flekti on releistetty.
Samaten lämpöongelmat jatkuivat. Viisari kulkee ihan yläpiirissä (manuaalin raja-arvojen yläpiirissä). Auttaisko jos kääntäis sytytysennakkoa asteen-pari myöhemmälle?
Voiskohan toi sähkön hukkuminen johtua esmes rikkinäisestä flektistä? Nimittäin kun laittaa valot päälle niin flektin kierrokset laskevat. Valot ja flekti on releistetty.
Samaten lämpöongelmat jatkuivat. Viisari kulkee ihan yläpiirissä (manuaalin raja-arvojen yläpiirissä). Auttaisko jos kääntäis sytytysennakkoa asteen-pari myöhemmälle?
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Onko mittarin luotettavuudesta hajua? Lämpöanturin vastuksen jos mittaa parissa lämpötilassa joista ainakin yksi on kiehuva vesi, saat äkkiä ominaistaulukon mikä on lämpötila milläkin vastuksella.
Yhteen vanhaan Triumppiin laitoin anturin rinnalle vastuksen kun mittari näytti johdonmukaisesti 30° liian hurjia. Sopiva vastus (saattoi olla sarjassakin) skaalasi lukemat todenmukaisiksi.
Yhteen vanhaan Triumppiin laitoin anturin rinnalle vastuksen kun mittari näytti johdonmukaisesti 30° liian hurjia. Sopiva vastus (saattoi olla sarjassakin) skaalasi lukemat todenmukaisiksi.
- toyopet
- Viestit: 3242
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Saattaisi jopa pahentaa tilannetta.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Onko lämpömittarilla jännitteensäädintä ja toimiiko se?
Halvahkolla infrapunamittarilla voi jonkinverran tarkastella lämpömittarin lukemien paikkansa pitävyyksiä.
Sähköjen katoamista voi paikantaa sulakkeita irrottamalla.
Halvahkolla infrapunamittarilla voi jonkinverran tarkastella lämpömittarin lukemien paikkansa pitävyyksiä.
Sähköjen katoamista voi paikantaa sulakkeita irrottamalla.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kumpulan tila, Mazaman, Paalari, v-e-s-a ja 53 vierailijaa