Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja jopetin »

:mrgreen: :mrgreen:
Mene ja tiedä sitten. Aika kova vastus jos onnistuu löytämään jonkun seitkytluvun brolepatongin. Allegro,marina,avenger jne. kultamitaliainesta nuokin... :roll:
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Nuorempana katselin, kun kaveri rakensi omaa ekaa autoaan isänsä kanssa. 140 volvo, johon sovittivat 160 sarjan keula, eli maski, konepelti ja lokasuojat.. Konepeltiä ja lokasuojia lyhennettiin jonkin verran. Sen siitä hitsauksesta muistan, että toinen hitsasi muutaman sekunnin ja märällä rätillä jäähdytys. Ja tätä toistettiin useasti.. Eli pintapelleissä ei koko saumaa voi hitsata yhteen soittoon, lämpö vääntää muuten pellit.

Tai siis näin muistelisin. Autosta tuli kyllä hieno.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Projektia helpottaa suuresti jos koria ei ole paljoa hitsailtu aikaisemmin.
Näkee miten sen kuuluu olla ja mitat säilyy.
Äläkä vetele sinne mitään ratsupaikkoja, mätä pois alta aina ensin.
Pintapellit lyhyin saumoin ja jäähdyttäen välillä, ite oon puhaltanut paineilmalla kylmäksi.
Nimimerkki kymmeniä autoja pellittänyt :D
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Se noitten korjauspaikkojen teossa on, että aikaa kuluu jopa tunti/tunteja, kun itse pala on taas hitsattu kiinni parissa minuutissa.
Että auton hitsaus on hieman harhaanjohtava termi, kun se aika kuluu melkein kaikessa muussa kuin hitsaamisessa.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Olen vedellyt enimmäkseen paikkoja suoraan päälle. Tosin projektit ollut enimmäkseen käyttökaluston katsastusjuttuja. Paremmissa maun mukaan. Tahtoo vaan mennä aikaa ja vaivaa jos kovin alkaa taiteilemaan rorschacin paloja rorschacin reikiin. :roll: Ei tuu valmiiksi koskaan...
Jos ollut työteliäämmällä tuulella niin avartanut läpeä yläpuolelta sen verran että pääsee sutilla sohimaan hitsit sisäpuolelta. Yleensä kun vanhaa paskaa parsitaan migillä leimalle niin ollaan jo viimeinen voitelu vaiheessa. Viisi vuotta on jo hyvä ikä hitsille. Mutta joo paremmissa projekteissa maun mukaan.
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Mä sanoisin että nyt jarrua. Helvetin mätä tarkoittaa ihan loputonta suota hitsaamisen kanssa. Sais edes osia muttakun ei. Toisaalta onhan tuo tehty vielä siten, että ihan kanttikoneella saa vaikkapa helmapellit, tai ei niissä ainakaan näyttäisi olevan mitään ihmeellisiä muotoja. Silti, tuota kun hitsailet vuoden kasaan niin mietit että mikset hakenut vaikka tätä: https://www.nettiauto.com/datsun/100/9588139
Osmo_
Viestit: 8622
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuollainen Satsuma tuli hankittua. Tosiaan, kaipaisin nyt konkreettisia neuvoja, että miten esimerkiksi saa tehtyä helmakotelon. Tainno, eihän se sen vaikeempaa ole, kuin rälläköi palan pois ja uusi päälle. Eikä ton tarvitse olla "just niin" viimesen päälle. Siisti tottakai tehdään, mutta pelastan museoinnilta ja esimerkiksi helmat voi olla ihan yhtä hyvin tehty kanttikoneella. Ei haittaa omaa silmää. Äkkiä ajattelisin tuon helman hitsaamisen pahimmaksi työmaaksi. Lattian yhdistääkin siihen nopeasti suorasta levystä.
Ensimmäinen kysymys. Helmakotelon teko. Mitä huomioida asiassa ja miten toteuttaa osan teon?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Pese ja putsaa se nyt ensin. Sitten keksit ja hankit jonkun hyvän laatikkosysteemin mihin varastoit irrotettavat osat ja mieluiten järjestyksessä ja merkattuna. Sitten purat sisustuksesta kaiken joka on hitsipaikkojen sisäpuolella. Eli käytännössä penkit,matot, listat ym.. Tossakin menee jo ilta jos toinenkin eikä vielä tarvi hitsata mitään..
Jos on kova himo puikottamaan niin akku irti jos on ja töihin. Hitsaat,vasaroit ja rälläköit vuoronperään. Työ tekijäänsä neuvoo...
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja tommi »

Ei tässä projektissa muuta outoa ole kuin että kuka ihme viitsii harrastaa japanilaista tusinarusinaa. :D
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Osmo_
Viestit: 8622
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

tommi kirjoitti:Ei tässä projektissa muuta outoa ole kuin että kuka ihme viitsii harrastaa japanilaista tusinarusinaa. :D
Ehkä se siinä juuri on. Omaan silmään Satiainen on jotenkin kaunis näky. Samalla aggressiivinen, mutta myös siro. Sormet syyhyäis tekemään mutta hommat tärkeysjärjestykseen. Ens viikolla pitäs tulla traktori huoltoon ja heinäsesonki alkaa
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
hamsteri
Viestit: 2789
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

kuulostaa aika halvalta hypätä suoraan tohon autoon ilman vuosikausien korjaamista ja hitsaamista, tarvi ku ajaa ja päästelee
vähän ajettukin olisko museoainesta
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kuva

No se helmakotelo on tuon näköinen kuin noi keskimmäiset tuossa kuvassa. Ja se on pistehitsattu ylä- ja alereunasta lattiaan. Voi olla joku pystyssä oleva tukipeltikin sielä sisällä. Pistehitsit tehdään kotikonstein siten, että toiseen peltiin porataan 6-8 mm reikä ja puristetaan pellit yhteen, ja hitsataan reikä täyteen. Hiodaan tasaiseksi jos jää näkyville. Jos oikeasti meinaat tuosta tehdä, niin se on purettava kori ihan tyhjäksi. Sen jälkeen se pitää pestä kaikesta vanhasta alustamassasta sun muusta ihan puhtaaksi. Pelastettu museoinnilta sanonta tarkoittaa muuten läpilahoa romua ja seppiä joilla ei taidot riitä entisöimiseen.
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ehkä tässä vaiheessa tärkein neuvo on varata viereen sanko täynnä vettä ja reilu trasselitukko sinne sankoon jo valmiiksi. Kun laitos alkaa leimuta hitsauskohtien toiselta puolen, on nopein tapa sammutella tuputtamalla märällä trasselitukolla sammuksiin ja samalla jäähtyy. Kerran isäukko hitsaili vanhaa skodaa vm. -59 juuri ennen katsastusta 70- luvun alussa niin tarkastuksen kesken piti alkaa kuskin istuimen alta tulipaloa sammuttamaan..
Tekemällä virheistä oppii.
Ajomies
Viestit: 28112
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Meinasi se minunkin Opelin hitsaushomma ryöstäytyä käsistä, kun aloin lokasuojan kaaria korjailemaan, ja syttyi ne "merilevät" siellä verhoilun alla! Huutelin emännälle että heittää vettä sinne sisälle, mutta tämä lähti naapuriin "apua" hakemaan. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ajomies kirjoitti:...mutta tämä lähti naapuriin "apua" hakemaan. ;)
Tuliko se enään ikinä takasi? :shock:
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Jos asenne on että virheet ei haittaa omaa silmää niin kannattaneeko aloittaakaan.
Helmoissa täytyy huomioida myös kotelossa olevat jäykisteet. Vaikka ne ei silmälle näykkään.
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Jammu »

jamppi kirjoitti:...
Helmoissa täytyy huomioida myös kotelossa olevat jäykisteet. Vaikka ne ei silmälle näykkään.
Kolmosgolfia hitsanneena, kyllä sinne siinä ainakin helmasaunassa tulee kolme peltiä nipussa.

Siihen laitoin paikat joisen koko oli n 10x25cm joten helppouden vuoksi laitoin 1.5mm peltiä. Toki kokonaisten koteloiden teossa ei ole järkeä paksua laittaa.

Kuten mainittiin 0.6 lanka koneeseen ehdottomasti. Minusta se ei ole iso vaiva varsinkin itsellä on rulla molempia lankoja, vetosrissan kääntää, vaihtaa virtasuuttimen. MIG syytä olla hyvässä iskussa että lanka kulkee hyvin. Itsellä joskus ollut toistakin tuntia taistelua kun lanka ruosteessa
Suomi kuuluu länsimaihin
sportswgn

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

...

muokattu, valvoja
sportswgn

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Putket sisäpuolelle oviaukkoihin hepaten niin voi leikata helman pois. Ratsupaikkoja ei kannata tehdä, paitsi jos ei ole kuin tarkoitus antaa vähän lisää aikaa ennen paalaamista tai helpottaa myymistä. Museovehjettä kun ei tule niin se putkifirma varmaan kanttaa sulle uudet helma-aihiot, pahvista leikkelet sabluunan ja kanttautat vähän tarvittavia helmoja pidemmät aihiot. Ihan samoja muotoja eivät saa tehtyä mutta vältää kyllä harrasteautoon. Ne helmapellit kannattaa leikata siksikin pois kun siellä kotelon takana oleva pystypeltikin on luultavasti mätä ja et saa pohjaa kunnolla kiinni jos sitä ei ole korjattu. Siellä helman alareunassa kun on kolme peltiä päällekkäin pistehitsattuna, uloimpana helmapelti, sitten pystypelti ja sisimpänä lattiapelti. Ja jäykisteitäkin siellä helman sisällä on, ainakin pilareiden alapäässä. Muista sitten tehdä vedenpoistoreiät sinne helmapellin ja pystypellin väliin, muuten joudut uuteen hitsausurakkaan jonkun vuoden päästä. Kuten täällä jo onkin todettu niin se hitsaaminen sinällään ei ole se kovin homma vaan mädän poistaminen ja uuden pellin sovittaminen. 0,8 langalla hitsaa kyllä pohjapellit, pintapelteihin 0,6 lanka niin ei vetele ihan niin helposti. Eihän tuo pahalta näytä, huonommistakin on autoja tehty. Aikaa ja hermoja kysyy. Jos vieraalla teettäisi maksaisi jonkunverran paljon.

Moniko voi väittää, että satiainen on vielä tusinakamaa? Koska näit viimeksi liikenteessä?
8<---

muokattu, valvoja
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Jammu »

spotswgn porttari toistaiseksi

t valvoja
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa