Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Heti se 0,6 lanka kun ei iso vaiva ole. Sillä hitsaaminen on suorastaan mukavaa, saa pohjaan päästää kunnon saumaa eikä tarvi kikkailla siinä reijän sulamisen rajoilla. Joo joo onnistuu 0,8 ja varmaa joku vetää millisellä ja sitten ihmetellään kun ne räkäpallosaumat on ruosteessa.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja mauri »

Ihan näin ulkopuolisena, tuosta itse asiasta mitään ymmärtämättä näen asian näin.

Tässä nyt on ainakin kaksi henkilöä jotka on kovasti asiaan perehtyneitä ja haluavat antaa parhaan tietonsa mukaan ohjeita kysyjälle. Mielipiteet eräistä yksityiskohdista vaan poikkeavat toisistaan. Molemmilla tuntuu olevan taipumusta tehostaa sanomaansa käyttämällä (ainakin minun korviini) ikävältä kuulostavia sanontoja "vastapuolesta". Eikö tällöin olisi tasapuolista, jos jäähyjä jaetaan, antaa molemmille?
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja OIU »

Sinänsä olisi hyvä olla hitsaamisen harjoitteluautona joku hajuton ja mauton massatuote, vaikka väyrysmersu 2000-luvulta, eikä tällainen historiallinen helmi :lol:

Mutta kuten joku edellä totesi, työ tekijäänsä opettaa. 0,6mm lanka mullakin lankakoneessa vallan on.

Takapalkin ja tukivarsien hitsailuista, että vaikka on kiellettyä niin kyllä niitäkin hyväksytään, tekee vaan semmoset paikat ja saumat että insinööri vakuuttuu tai ei edes huomaa.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Jammu »

pellin MAG hitsauksen opetteluun ei tarvita autoa

siihen tarvitaan hitsauskone varusteineen sekä peltiä

aloittajalla on kokemusta hitsaamisesta joka karttuu tässä...

itse teen kriittisissä MAG hitsauksissa siten että etsin hunttupelliä palat jotka ovat työkohteen ainevahvuutta ja säädän koneen kokeilemalla hunttupellillä...
Suomi kuuluu länsimaihin
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Itellä myös 0.6 lanka migissä.sillä oon turannu ns"katsastuspaikkoja mutta myös helmapellin vaihtoa yms.
Ja kyllä,ei niitä ratsupaikkoja ja postimerkkejä toinna laitella,ainakaan jos mieli hyvää.
Toki jos on jo 0.8 lanka ja sillä sulaa vanhaan peltiin uusi paikka näppärästi,jälki on omaa silmää miellyttävää niin mikäpäs siinä.
Mie toivotan vilpittömästi onnea projektille!
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
valmet20
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 1:43 pm
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja valmet20 »

Vuosikymmenten kokemuksella sanoisin että se ruoste on laikalla puhdistettava kirkkaaksi ennenkuin yrittää turata sitä uutta paikkaa. Jollei se kestä hiomista niin on suurennettava reikää niin paljon että saa terveen pellin esiin.
havi
Viestit: 823
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja havi »

valmet20 kirjoitti:Vuosikymmenten kokemuksella sanoisin että se ruoste on laikalla puhdistettava kirkkaaksi ennenkuin yrittää turata sitä uutta paikkaa. Jollei se kestä hiomista niin on suurennettava reikää niin paljon että saa terveen pellin esiin.
Aivan totta. Ruostetta ei sauman kohdalla saa olla. Itse hitsannut 0.8 langalla tyyliin 0.5 sekuntia hitsausta ja 1 sekunti taukoa, siis tavallaan piste pisteen viereen että syntyy yhtenäinen sauma.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja jiipee »

havi kirjoitti:Itse hitsannut 0.8 langalla tyyliin 0.5 sekuntia hitsausta ja 1 sekunti taukoa, siis tavallaan piste pisteen viereen että syntyy yhtenäinen sauma.
Omassa peltimigissä (Kempin 180) on myös 0.8 lanka ja koneessa säädettävä ajastin juuri tuollaiseen jaksotukseen. Muuntajan kontaktori on koko sen ajan vetäneenä, kun liipasinta painaa, eli virta ja kaasu on päällä. Ajastin sitten pätkii langansyöttömoottorin virtaa. Sopivasti kun ajan säätää, niin saa nyplättyä pitsiä ihan sujuvasti. Mutta kyllä ohkoisiin pelteihin se 0.6 olisi helpompi hitsattava.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Nythän viimeistään pitää opetella se oikeiden ammattilaisten hitsuutapa, että simmut tiukasti kiinni ja napista painallus ja taas simmut auki, jotta näkee siirtää langan kärjen seuraavan täppäkohdan kohdalle ja taas sama uudestaan. Äkkiä oppii aukomaan silmät tarpeeksi myöhään. Maskilla ei aina noissa hommissa taida tehdä mitään.
Tekemällä virheistä oppii.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Paineilmapistooli on mulla vieressä kun hitsaan, sillä ampuu jos meinaa syttyä ja pikku jauhesammuttimia on vähän joka nurkalla, joskus kun ei ole ollut ja vedellä ja lumipaakuilla koittanu sammuttaa niin tahtoo syttyä uuelleen ja hirvee sotku.
valmet20
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 1:43 pm
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja valmet20 »

Superdextaaja kirjoitti:Nythän viimeistään pitää opetella se oikeiden ammattilaisten hitsuutapa, että simmut tiukasti kiinni ja napista painallus ja taas simmut auki, jotta näkee siirtää langan kärjen seuraavan täppäkohdan kohdalle ja taas sama uudestaan. Äkkiä oppii aukomaan silmät tarpeeksi myöhään. Maskilla ei aina noissa hommissa taida tehdä mitään.
Siinä saa samalla rusketuksenkin naamaan, jollei peräti poskinahkoja palamaan, maskinkin kanssa saa avonaisen kauluksen kanssa kaulan punaseksi, ruskettaa paremmin kuin puikkohitsin liekki..
Yrjö
Viestit: 1478
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Itte oon käyttänyt 5 litran "paineruiskua" jäähyttelyyn kun hitsaan, hion tai jäähdytän poranterää. Helppo annostella vettä sopivasti niin että ei tule työmaasta vesi lammikko.
Miksei kannumalli tai reppuruisku jos sellainen on valmiina, toimi. Lataa vain paineen valmiiksi ja antaa reppuruiskun olla vieressä. Siis tuollaisia.
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/261 ... ineruiskut
Viimeksi muokannut Yrjö, Pe Kesä 15, 2018 8:56 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Kubota B 5001 DT
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

valmet20 kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Nythän viimeistään pitää opetella se oikeiden ammattilaisten hitsuutapa, että simmut tiukasti kiinni ja napista painallus ja taas simmut auki, jotta näkee siirtää langan kärjen seuraavan täppäkohdan kohdalle ja taas sama uudestaan. Äkkiä oppii aukomaan silmät tarpeeksi myöhään. Maskilla ei aina noissa hommissa taida tehdä mitään.
Siinä saa samalla rusketuksenkin naamaan, jollei peräti poskinahkoja palamaan, maskinkin kanssa saa avonaisen kauluksen kanssa kaulan punaseksi, ruskettaa paremmin kuin puikkohitsin liekki..
Mulla paloi kädet, rinta ja naama aika hyvin joskus, kun töissä jotain kuorma-autoa parsittiin. Vaikka oli euromaski päässä, niin naama paloi. Ei vissiin se iso lasi suodata uv-valoa, vaikka olisin niin olettanut.
Ja oli joku paitakin päällä, mutta tais olla ohkasta kangasta.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
steami

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja steami »

Mulla odottaa kaksi 100A -raatoa inspiraatiota. Vuosimalli 1977... Toinen oli jokapäiväisessä käytössä minulla 1990 -luvun puolivälissä...
steami

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja steami »

..minulle sanoi joku, että täytelanka -migillä hitsaa vaikka hevosenpaskaa... :-) Tottahan se on. Täytelangalla on helpompi hitsata ruosteista peltiä. Jälki on melko rosoista, mutta kun rälläköi tasaiseksi ja maalaa ja suojaa, niin ihan hyvä tulee...
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kannattipa liittyä tonne NCF:n foorumille. Alkoi löytymään korjauspaloja ja löytyipä yksi pellin kuputtaja, joka osaa tehdä ilmeisen nättiä jälkeä. Kysäisin, että pystyiskö tekemään helmakoteloiden komponentit mulle :)
Tän päivän on mennyt kauheen sekavat ajatukset. Hitsatakko vai hankkia toinen kori... Oon varautunut tekemään, mutta jos eteen sattuu osumaan sopuhintainen ja kovempi satiainen niin taidan kempata sen kokoon.
Mut haetaan toi raato nyt ekaks ees kotinurkkiin ennenku hosutaan.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

8400 kirjoitti:Heti se 0,6 lanka kun ei iso vaiva ole. Sillä hitsaaminen on suorastaan mukavaa, saa pohjaan päästää kunnon saumaa eikä tarvi kikkailla siinä reijän sulamisen rajoilla. Joo joo onnistuu 0,8 ja varmaa joku vetää millisellä ja sitten ihmetellään kun ne räkäpallosaumat on ruosteessa.
Monta vuotta hitsasin autonpohjat ja helmat 1.2 millisellä metallitäytelangalla. Palaa pienemmällä virralla kuin millinen umppari, joten on melko lähellä 0.8 lankaa.
Pari vuotta sitte investoin ja ostin 0.6 lankaa kelan. Pyörät, laineri, lankasuuttimen pidin ja suuttimet piti uusia.
En kyllä vaihtaisi takaisin, 0.6 palaa niin olemattomalla virralla että voi mihin vain hitsata jatkuvaa saumaa.
Pitäisi euromaskiin hankkia kirkkaampi lasi. Jos läheltä pääse katsomaan, niin ei ongelmaa, mutta auton alla hitsatessa olisi mukavampi olla niska oikosena.
Nyt lasina 3+11.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja 8400 »

TunturiPappa kirjoitti:
8400 kirjoitti:Heti se 0,6 lanka kun ei iso vaiva ole. Sillä hitsaaminen on suorastaan mukavaa, saa pohjaan päästää kunnon saumaa eikä tarvi kikkailla siinä reijän sulamisen rajoilla. Joo joo onnistuu 0,8 ja varmaa joku vetää millisellä ja sitten ihmetellään kun ne räkäpallosaumat on ruosteessa.
Monta vuotta hitsasin autonpohjat ja helmat 1.2 millisellä metallitäytelangalla. Palaa pienemmällä virralla kuin millinen umppari, joten on melko lähellä 0.8 lankaa.
Pari vuotta sitte investoin ja ostin 0.6 lankaa kelan. Pyörät, laineri, lankasuuttimen pidin ja suuttimet piti uusia.
En kyllä vaihtaisi takaisin, 0.6 palaa niin olemattomalla virralla että voi mihin vain hitsata jatkuvaa saumaa.
Pitäisi euromaskiin hankkia kirkkaampi lasi. Jos läheltä pääse katsomaan, niin ei ongelmaa, mutta auton alla hitsatessa olisi mukavampi olla niska oikosena.
Nyt lasina 3+11.
Se on just noin, se 0,6 lanka palaa jo 45A virralla kun 0,8 vaatii sen 70A. Ei tarvi täppiä niitä kylmiä klönttejä vaan sauma sulaa läpi hienosti. Lokasuojan kaarta hitsatessakin täytyy jo yrittää jos meinaa saada kyljen vetelemään. Ei sitäkään yhtenäisellä saumalla voi vetää, tietenkään, mutta huolellisen heftauksen jälkeen hitusen liian suurella teholla täppii sopivia pätkiä niin saa tiivistä saumaa. Hiekkapuhaltimella käy sauman läpi niin ei tarvi tinaillakkaan.
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

valmet20 kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Nythän viimeistään pitää opetella se oikeiden ammattilaisten hitsuutapa, että simmut tiukasti kiinni ja napista painallus ja taas simmut auki, jotta näkee siirtää langan kärjen seuraavan täppäkohdan kohdalle ja taas sama uudestaan. Äkkiä oppii aukomaan silmät tarpeeksi myöhään. Maskilla ei aina noissa hommissa taida tehdä mitään.
Siinä saa samalla rusketuksenkin naamaan, jollei peräti poskinahkoja palamaan, maskinkin kanssa saa avonaisen kauluksen kanssa kaulan punaseksi, ruskettaa paremmin kuin puikkohitsin liekki..
Oon tavannut pitää maskin lasia sen verran raollaan, että kun nostaa leukaa niin näkee raosta tähdätä.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Löytyykö kokemusta automaattimaskista?
Onko toimiva kampe migin kanssa?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Paalari, Semrush [Bot] ja 47 vierailijaa