Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

korjailija kirjoitti: Su Kesä 02, 2019 10:19 pm Kai moottorin nestekanavat on kunnolla huuhdeltu kun moottori oli irti? voi olla että jotain moskaa lähtenyt koneesta liikkeelle ja kanavat tukossa? kai se flekti on oikein asennettu eli käy oikein ja siivet tosiaan jäähdyttää sitä jäähdytintä.
Jarrut on myös sellaiset että niissä pitää huomioida se ettei ne mitenkään vastaa vaikkapa 90-luvun auton jarruja uudemmista puhumattakaan. Monta museoautoakin kun joskus ollut myynnissä niin koeajon jälkeen ostaja valittanut jarrujen tehottomuutta vaikka ei niissä ole ollut mitään vikaa. Tosin tässä tapauksessa olla takapaan jarrujen säätö jolla uskon ongelman ratkeavan ja niitä voi joutua säätämään monta kertaa kunhan kengät vähän asettuvat.
Kanavat näyttivät olevan ok kunnossa, joskus tuolla on näköjään käytetty sementtiä. Siinä on varmaankin vika. Ja flekti pyörii oikeinpäin. Virrat päälle ja ruuvimeisselin päätä siivikolle niin sai pyörimäsuunnan selville :mrgreen: Eihän noi jarrut todellakaan mitkään hyvät voikkaan olla, mutta olettaisin että kumminkin sen verran pitäis hidastua että kolmestakympistä jarrutusmatka ei olisi ihan kahtakytä metriä :roll:
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Virtaako syylärit kunnolla? Kaverin autossa oli lämpöongelmia, ja syylärin tukkoisuuden huomasi puhaltamalla letkuun. Eli suu auki ja musta pötkö sisään :mrgreen:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
HAlosseppä
Viestit: 357
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Noiden säötöjen jälkeen en kyllä ymmärrä mitä se korjaamo voi kaasarista vielä säätää...
Päästöjähän ei tuon ikäisestä oteta eikä ruuvi vaikuta kuin tyhjäkäyntiseokseen.
Se kiihdytyspumppu vois olla siinä toisesa reijäsä, sillohan se liikuttaa enemmän sitä mäntää. Kiihytyspumppu toimii jos ruikkaa bensaa kurkkuun ku polkasee pettaalia. Se toinen kurkku aukiaa sitte ku kaasupettaali alkaa lähestyä lattiaa ja kaasarin kurkulla tarpeeksi alipainetta.

Lämpöongelmaan mietin että tuliko kannentiiviste oikein päin. En muista voiko sen laittaa väärin mutta jos voi nii voiko tukkia vesireijät.

Jos jarruista ilmat on saletisti pois niin kato antaako ne etusatulat periksi eli pääsevät joustamaan liikaa siinä rungossa johon on niillä klipsuilla kiinnitetty. Takajarruthan sinä voit säätää vaikka jumiin ja kokeilla tuleeko tuntoa. Takapään jarruille on siinä tulipellissä semmonen säätöventtiili jolla niiden tehoa pudotetaan. Onhan rumpujarru nimittän tehostamattomana paljon tehokkaampi kuin levyjarru. Oisko siinä häikkää joka vaikuttaa. Sisukset kun puottaa venttiilistä pois niin katsuri repii pelihousut kun perä menee ennen keulaa lukkoon nimim. Kokemusta on 35v takaa...
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Olisiko sulla linkkiä tohon että pakokaasumittauksia ei oteta? Ja kun kansi oli auki niin katsoin että nahka tuli oikeinpäin. Ei sitä voikkaan saada väärinpäin, sillä lohkossa on työntötankojen lävet ja se tekee nahan selkeästi epäsymmetriseksi. Satuloiden liukuja epäilen itsekkin, ovat muistaakseni melko jämptit. Ja takajarrujen säätö voi olla myös, sillä tein säädön vielä kun järjestelmässä oli ilmat.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Ei oo nyt linkkiä mutta satavarmaa on että -77 ja vanhenmista ei pakokkaasuja mittailla.
Eli jos sun 100A on -73 niin nou hätä.
Tosin ei taida konttorilla aina nuorempi polvi tätä muistaa kun omaa harraste Volvoa joskus leimautin niin ensitöikseen panivat letkua putkeen mutta sitten (jostain varmaan lukivat) totesivat että turhaan mittasivat.
sportswgn

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

-78 ja vanhemmista ei mittailla päästöjä
https://www.a-katsastus.fi/palvelut-ja- ... mittaukset
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Siis eiks just 78:sta jo mitata?
Anyway, Osmon pelistä ei varmasti mitata...
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Koskeeko tuo myös rekisteröintikatsastusta? Se arvelluttaa eniten, kuitenkin paperwork ja koko auton syyni.
Selvittelin lämpöongelmaa. Lämppärin kenno ei virtaa toiseen suuntaan, kaikkialta kuitenkin tulee puhdasta vettä kun laitoin putsausmököä koneeseen. Kuuluuko veden mennä lämppärin kennolle alavesiletkusta suoraan vai kannen kyljestä vesiventtiilin kautta? Nimittäin jos se menee kannen kyljestä vesiventtiilin kautta, niin ongelma on siinä. Ei päästä puutarhaletkun painetta läpi. Teen huomenna ohitusleikkauksen venttiilille ja vedän sen tilalle suoran letkun.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Koskeeko tuo myös rekisteröintikatsastusta?
No eihän se auto uudeksi muutu, siis tämän vuoden malliksi siinä katsastuksessa!
Kuuluuko veden mennä lämppärin kennolle alavesiletkusta suoraan vai kannen kyljestä vesiventtiilin kautta? Nimittäin jos se menee kannen kyljestä vesiventtiilin kautta, niin ongelma on siinä. Ei päästä puutarhaletkun painetta läpi. Teen huomenna ohitusleikkauksen venttiilille ja vedän sen tilalle suoran letkun.
Alaletkuhan on kylmäpuoli.
Tuossa vissii oikea lämmityslaitteen hana, ja sehän tukkii kierron muutenkin, kun hana on kiinni, ja sillon ei kennolla neste kierrä :roll:
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Pakokaasumittaus tehdään jos bensiinikäyttöinen auto on vuosimalli 1978 tai uudempi. Nimimerkki kokemusta löytyy vm.78 auton päästöjumpasta :D
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tumppi 865 kirjoitti: Ma Kesä 03, 2019 10:07 pm
Koskeeko tuo myös rekisteröintikatsastusta?
No eihän se auto uudeksi muutu, siis tämän vuoden malliksi siinä katsastuksessa!
Kuuluuko veden mennä lämppärin kennolle alavesiletkusta suoraan vai kannen kyljestä vesiventtiilin kautta? Nimittäin jos se menee kannen kyljestä vesiventtiilin kautta, niin ongelma on siinä. Ei päästä puutarhaletkun painetta läpi. Teen huomenna ohitusleikkauksen venttiilille ja vedän sen tilalle suoran letkun.
Alaletkuhan on kylmäpuoli.
Tuossa vissii oikea lämmityslaitteen hana, ja sehän tukkii kierron muutenkin, kun hana on kiinni, ja sillon ei kennolla neste kierrä :roll:
Totta puhut. Mutta hyttiin ei tule lämpöä vaikka kraana olisi auki. Voisikohan tuossa olla vikakohta? Käytön jälkeen kun avaa syylärin korkin niin sieltä tulee kunnon turskahdus.
Ja jos tuolla olisi ilmalukko niin millä sen saisi helpoiten pois? Letkuja lutkuttamalla ei välttis saa kaikkea pois. Puhallus? Paineilma?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
HAlosseppä
Viestit: 357
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Kaikkein ylin vesiletku joka moottorissa on niin sen lemmari löysälle ja työntää väliin pienen meisselin että josko ilma tulis pois. Tuo meisseli ois paras laittaa ennen kuin alkaa täyttämään järjestelmää.
Ei taho muistaa mutta oliko täsä sielä kannen takapäässä lämppärin lähtö esim. Ja lämppärin hana pitää olla auki kun täyttää järjestelmää.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kannen kytkimenpuoleisessa päätyssä on letkunippa lämppäriin ja paluu on alavesiletkuun Y-haaralla. Lämpömittari tossa näyttää ihan omiaan, käyntilämpötila on asteikon tappiin asti ja kun viisari on 130c° kohdassa niin alkaa olemaan keittorajalla. Mitattu infrapunamittarilla.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
sportswgn

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Satsuman ilmauksessa toimii sama kuin monessa muussakin. Eli keulaa vähän ylös, litran tai puolentoista pullosta pohja pois ja se suulleen syylärin korkin reikään mahdollisimman tiiviisti. Sitten pullo täyteen nestettä. N12 Datsunit kyllä ilmaantui helposti kun laittoi lämppärin hanan auki, auto käyntiin ja pikkuhiljaa kaatoi nestettä syyläriin. Onhan termostaatti oikeinpäin eli laipassa oleva "helmi" ylhäällä. Jos se on alhaalla ei ilma pääse termostaatin ohi vaan kanteen jää kupla. Onkos paikoillaan ns. talvitermostaatti vai normaali 82 asteessa avautuva? Oletkos sytytysennakon tarkastanut? Jos on myöhäisellä niin kuumenee, oikea ennakko A10:lle on 8 astetta eykk, nykybensalla 10 astettakin toimii. Kärkiväliäkin voi kokeilla suurentaa 0,57 milliin, silloin tosin sytytystä pitää kääntää hitusen aikaisemmalle. Mulla joskus N12:sta hajosi se lämppärin hana, tosin niinpäin, että hyttiin tuli kokoajan kuumaa. Korvasin tavallisella pallohanalla, jonka vipuu virittelin lämmönsäätövaijerin kiinni.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Pitääpä koittaa tota taktiikkaa. Termostaattia ei ole paikallaan nimenomaan vian poissulkemisen takia ja eikai sitä kesällä tarvii, lämpiää se muutenkin. Ja oikea ennakko on muuten 7°. Se on katsottu ajoituslampulla oikeeksi. Imuvuotoja ei ole koska koottu uusilla tiivisteillä. Suuttimet alkuperäiset 100/110 ja koho ohjearvoissa. Eli siltä osin kunnossa. Mutta tänään kumminkin vesiventtiilin ohitus ja testaus. Toi kun kerran jumittaa kylmään asentoon kun antaa vettä letkusta. Jonkunverta toi mökö irrotti shittiä kun vesi oli sameata ja kun lämppärin letkuun antoi paineiskuja niin sieltä tuli ruikulipaskaa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kyllä termostaatti pitää olla :idea:
sportswgn

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Saat tehdä pian kansinahan vaihdon kun ilman termostaattia ajelet. Vesi ei kierrä kunnolla kannen takaosassa ilman termostaattia. Jos pitää jättää termostaatti pois niin sitten kuristus termostaatin paikalle. Esim. vanhasta termostaatista lautanen pois ja runko paikoilleen tai termostaatin tilalle sopiva "prikka", jossa on n. 10 mm reikä.

Satsuman kaasariin en ole tutustunut mutta lienee hyvin läheistä sukua N10:n Hitachille, jossa osaa kaasarin kansi mennä kieroon ja imee sieltä välistä ilmaa. Saattaa tehdä mm. sen ettei kiihdytyspumppu toimi oikein. Huomaa kyllä kun laittaa kannen esim. suoraa lasia vasten tai paikoilleen ilman tiivistettä niin jää rako. Kovimmat kaverit ovat oikaisseet hiomakoneella tai hyvällä viilalla.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Jokuhan ehdotti jo väärin asennettua kannentiivistettä. Tuossa moottorissa "tosiseppä" saa se tiivisteen väärin päin.

Jos vesipumppu ehjä eikä syyläri ole totaalitukossa saa alkaa asennoitumaan pikkuhiljaa kannen irroitukseen.

Edit: ....niin ja letkut oikein asennettu.
Andy
Viestit: 177
Liittynyt: Ke Helmi 07, 2018 12:43 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Andy »

Onhan kansi varmasti ehjä?
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ti Touko 26, 2020 12:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Paalari ja 51 vierailijaa