Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Tuolla kuormituksella normaali lukema.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Se on nopeudesta riippumatta samassa asennossa käyntilämpötilassa. Tossa vauhdissa laskeekin jopa, koska "lisäsyyläri", eli nokalla oleva sivukiertoinen lämppärin kenno aktivoituu.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Polttoaine ruoesi nousemaan kun vaihdoin siirtopumpun. Molemmista oli näköjänsä pehkaantunut männänvarren tiiviste rikki. On siellä nyt toistaiseks kun ei oo parempaakaan käsillä.
Tein kaapelin akun ja korin väliin että josko se auttaisi lämpö- ja polttoainemittareihin. Nope. Sain startattua kaaran ja käyttelin sitä hallissa. Otin flektin kokonaan pois päältä ja annoin käydä. Heti kun viisari ylitti 110c° piirin niin alkoi keittää. Sikäli mittari pitää kutinsa. Tuntuu vaan orvolta kun mittarin kehän pituus on 5cm ja marginaali 5mm.
sportswgn kirjoitti: Ke Loka 16, 2019 8:57 am Mittariston jännitteensäädin on bensamittarin yhteydessä.
Ja se sijaitsee..?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Osmo_ kirjoitti: La Loka 19, 2019 6:29 pm Polttoaine ruoesi nousemaan kun vaihdoin siirtopumpun. Molemmista oli näköjänsä pehkaantunut männänvarren tiiviste rikki. On siellä nyt toistaiseks kun ei oo parempaakaan käsillä.
Tein kaapelin akun ja korin väliin että josko se auttaisi lämpö- ja polttoainemittareihin. Nope. Sain startattua kaaran ja käyttelin sitä hallissa. Otin flektin kokonaan pois päältä ja annoin käydä. Heti kun viisari ylitti 110c° piirin niin alkoi keittää. Sikäli mittari pitää kutinsa. Tuntuu vaan orvolta kun mittarin kehän pituus on 5cm ja marginaali 5mm.
sportswgn kirjoitti: Ke Loka 16, 2019 8:57 am Mittariston jännitteensäädin on bensamittarin yhteydessä.
Ja se sijaitsee..?
Lämpömittarin alapuolella. :mrgreen:
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Osmo_ kirjoitti: La Loka 19, 2019 6:29 pm Polttoaine ruoesi nousemaan kun vaihdoin siirtopumpun. Molemmista oli näköjänsä pehkaantunut männänvarren tiiviste rikki. On siellä nyt toistaiseks kun ei oo parempaakaan käsillä.
Tein kaapelin akun ja korin väliin että josko se auttaisi lämpö- ja polttoainemittareihin. Nope. Sain startattua kaaran ja käyttelin sitä hallissa. Otin flektin kokonaan pois päältä ja annoin käydä. Heti kun viisari ylitti 110c° piirin niin alkoi keittää. Sikäli mittari pitää kutinsa. Tuntuu vaan orvolta kun mittarin kehän pituus on 5cm ja marginaali 5mm.
sportswgn kirjoitti: Ke Loka 16, 2019 8:57 am Mittariston jännitteensäädin on bensamittarin yhteydessä.
Ja se sijaitsee..?
No missä vaiheessa se flekti lähtee alkuperäisin anturein ja kytkennöin käymään?
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

En minä tiedä. Kerroin vai missä bensamittari on, kun sen sijaintia kysyttiin.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 361 »

En kysynyt sulta. Sori huono lainaus.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

361 kirjoitti: La Loka 19, 2019 7:47 pm En kysynyt sulta. Sori huono lainaus.
OK.
Mutta heitetään jonkinverran valistunut arvaus; noin 100 astetta C.
Ainakin nestemopedeissa useikin käytetty arvo.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

En mee muistamaan että missä lämpötilassa se käynnistää. Tutkin tuota polttoainemittaria niin siellähän on lisälanka ja kärjet.
Tein niin, että hain nurkista joka ainoon mittariston piirilevyn ja löin niitä vuorollaan moninapaliittimeen. Ensin flekti päällä testaus ja sitten pois päältä. Löytyihän sieltä semmoinen että näyttää oikeaa lukemaa :mrgreen: Saa ajella levollisemmin mielin :D Vielä kun ton tankkianturin laittais kuntoon.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Jos molemmat mittarit näyttää väärin, syy lienee juurikin siinä mahdollisessa jännitteensäätimessä.
Se kun ainakin toisessa samanikäisessä Datsunissa toimii samaisen säätäjän kautta.
Mutta jos satiaisessa sellaista ole , niin sitten ei ole.
Tarvikemittari täyttänee asian?
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

On se siellä. Rakennettu juuri polttoainemittarin sisään eikä sitä huomaa pikasilmäyksellä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ääh. Pitipä heittää auto käyntiin tänään. No, pyöritti rivakasti ja hörähti. Uus startti ja taas hörähti. Niinkuin aina ennenkin. Mutta sitten ei lähtenytkään enää. Solenoidi naksuu vain. Mootttori kyllä pyörii käsin pyörittämällä. Akkukengät ovat hyvin kiinni startissa. Sunnuntaisen käytön jälkeen ei ole tehty mitään muita juttuja, kuin toteutettu flektin relekytkentä uusiksi, tällä kertaa lämpötilakytkimen kautta. Mistäs tuota vikaa hakisi sitten. Eikai startti noin äkkiä voi mennä jos on toiminut muuten moitteettomasti?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Tumppi 865
Viestit: 8134
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Mistäs tuota vikaa hakisi sitten. Eikai startti noin äkkiä voi mennä jos on toiminut muuten moitteettomasti?
Niin meinaatko että startissa virta vielä hyppää lyhyen katkon yli ensialkuu, ja sitten viikkojen päästä vasta lopettaa kokonaa toiminnan?!

Mittari kouraan ja tutkimaa akulta startille virran kulku! Jos sinne tulee täydet akun voltit avain starttiasennossa, niin ei paljon vikapaikkaa tarvi ettiä.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Niinsiis virren vai jännitteen kulku :roll: Eli akkunavoista jännitteen mittaus ja mitäs sitten? Jos näyttää 12v tai 8v niin miten on? Akku on testattu viikko sitten ja varauksella 12,4V testerin mukaan käynnistysteho oli 72%. Semmoinen huomio tuli tehtyä, että kun avainta kääntää niin vilkkujen merkkivalot syttyvät. En usko maavikaan, sillä maakontaktit on käyty läpi perjantaina ja jokainen paikka on kiristetty huolella. Mittaristo oli irti, mutta auto käynnistyi aivan normaalisti sen asennuksen jälkeen.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja olliki »

Jännitehän on ikäänkuin paine, joka saa virran kulkemaan, eli jännite ei kulje mihinkään. Mittaa jännite suoraan starttimoottorin navoista ja jos siellä on 12V, eikä moottori pyöri, niin virta ei kulje starttimoottorin läpi.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja C20 »

Akun kengät ja navat putsaa sekä kiristää ne kunnolla. Hyvin usein noista johtuu kun ei starttaa, vaikka äsken justiinsa toimi.
korsteeni
Viestit: 3568
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Osmo_ kirjoitti: Ke Loka 23, 2019 5:27 am Semmoinen huomio tuli tehtyä, että kun avainta kääntää niin vilkkujen merkkivalot syttyvät. En usko maavikaan..
Mutta eikö tuo vilkkun merkkivalojen syttyminen ole juuri niitä legendaarisimpia maavian oireita, että virta kulkee jostain aivan muualta kuin mistä kuuluisi. :|

Mutta jos jotain veikata pitää, niin moottorin maadoitus koriin tai virtalukon pohja :idea:
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

ja tollai noi nykyajan akut hajoaa. ensin ok ja sit voi vaik jäädä kaupan pihaan.. joo maa kiertää nyt jostain.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja korjailija »

korsteeni kirjoitti: Ke Loka 23, 2019 2:32 pm
Osmo_ kirjoitti: Ke Loka 23, 2019 5:27 am Semmoinen huomio tuli tehtyä, että kun avainta kääntää niin vilkkujen merkkivalot syttyvät. En usko maavikaan..
Mutta eikö tuo vilkkun merkkivalojen syttyminen ole juuri niitä legendaarisimpia maavian oireita, että virta kulkee jostain aivan muualta kuin mistä kuuluisi. :|

Mutta jos jotain veikata pitää, niin moottorin maadoitus koriin tai virtalukon pohja :idea:
Täysin samaa mieltä ja lisäisin vielä että jos päävirtakytkin on asennettu niin senkin toimintakunto olisi syytä selvittää.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Sitten vika on lukon pohjassa. Moottorin maa on startin korvassa ja menee suoraan akkuun. Korin maadotus menee myös suoraan akkuun.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Jupu2, Mauri Tähkä, Tyry ja 52 vierailijaa